Voor wat betreft initiatieven in NL. Als ik op mijn jaaropgave kijk onderhoud ik niet alleen mijzelf maar zeul ik ook 2 bijstandsmoeders mee. Dat vind ik ruim genoeg donatie tegen armoede.
Hieronder mijn tekst uit een ander topic gekopieerd.
Nederland kent een Erkende Goede Doelen lijst, zie de website van het CBF.
Citaat:Wat is de Erkenning?
De Erkenning is het keurmerk voor goede doelen dat door het CBF wordt uitgegeven. Alleen goede doelen die aan strenge kwaliteitseisen voldoen, kunnen de Erkenning krijgen. Zo kun je ervan uitgaan dat Erkende Goede Doelen daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro, verantwoording afleggen en zich onafhankelijk laten controleren.
Je kan daar ook opzoeken of een hulporganisatie een Erkend Goed Doel is. De organisaties die samenwerken bij Giro555 heb ik even opgezocht, en die staan allemaal in deze lijst.
Garanties zijn er niet, maar als je iets wil doen voor Oekraïne, of bij een andere ramp wil bijdragen, is Giro555 een uitstekende optie.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een ander goed doel waar je hart bij ligt. Ik adviseer wel even te kijken of het gekozen goede doel ook op deze lijst staat. Dat een goed doel niet op de lijst staat betekent niet automatisch dat het oplichters zijn, maar plaatsing op deze lijst geeft wel meer zekerheid voor de donateur.
(En onder voorwaarden kan een gift aan een erkend goed doel worden afgetrokken van de belasting.)