Giro 555 wat doe jij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:07

Ik heb vanavond een donatie gedaan.
Voor wat betreft initiatieven in NL. Als ik op mijn jaaropgave kijk onderhoud ik niet alleen mijzelf maar zeul ik ook 2 bijstandsmoeders mee. Dat vind ik ruim genoeg donatie tegen armoede.

Hieronder mijn tekst uit een ander topic gekopieerd.

Nederland kent een Erkende Goede Doelen lijst, zie de website van het CBF.
Citaat:
Wat is de Erkenning?
De Erkenning is het keurmerk voor goede doelen dat door het CBF wordt uitgegeven. Alleen goede doelen die aan strenge kwaliteitseisen voldoen, kunnen de Erkenning krijgen. Zo kun je ervan uitgaan dat Erkende Goede Doelen daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro, verantwoording afleggen en zich onafhankelijk laten controleren.

Je kan daar ook opzoeken of een hulporganisatie een Erkend Goed Doel is. De organisaties die samenwerken bij Giro555 heb ik even opgezocht, en die staan allemaal in deze lijst.
Garanties zijn er niet, maar als je iets wil doen voor Oekraïne, of bij een andere ramp wil bijdragen, is Giro555 een uitstekende optie.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een ander goed doel waar je hart bij ligt. Ik adviseer wel even te kijken of het gekozen goede doel ook op deze lijst staat. Dat een goed doel niet op de lijst staat betekent niet automatisch dat het oplichters zijn, maar plaatsing op deze lijst geeft wel meer zekerheid voor de donateur.
(En onder voorwaarden kan een gift aan een erkend goed doel worden afgetrokken van de belasting.)

Marije_jiplover

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:10

Wij hebben gedoneerd aan 555.

En ook afgelopen vrijdag dekbedden en slaapzakken gedoneerd nav een oproep op SM.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:13

Karin schreef:
Storm schreef:
Ik doneer niet via giro 555 maar heb een weekend weg geboekt naar Oekraïne via Airbnb en verteld dat ze het geld mogen houden. Ik kreeg een lief en dankbaar bericht terug.

Gisteren ben ik naar de film Donbass geweest die weer in de filmhuizen en bioscopen draait. De opbrengst daarvan gaat naar giro 555, dus op die manier heb ik daaraan bijgedragen. Verder heb ik gedoneerd aan een dierenopvang en zojuist heb ik een nachtje Airbnb in Odessa geboekt, waarna ik de host uiteraard heb verteld dat ik niet kom, maar dat ik hem graag steun. Ik had vervolgens een opbeurend chatgesprek met hem. Hij blijft in Odessa om zijn stad te verdedigen en hij vroeg of hij het geld mocht doorsturen naar de vrijwilligers. Natuurlijk!

Dit zijn overigens allemaal bedragen die ik momenteel best kan missen. Geen idee hoe zwaar wij het hier zelf nog gaan krijgen, maar vooralsnog hebben de meeste Oekraïeners het veel zwaarder dan ik en ik draag graag hier en daar een klein steentje bij naar draagkracht.

Een maand of wat geleden had ik hier ook een grote stapel jassen, schoenen, beddengoed... maar dat heb ik toen allemaal naar de weggeefwinkel een dorp verderop gebracht. Ook een goed doel, anders was het nu naar een inzamelingsactie voor Oekraïne gegaan.

[Edit] Oh ja, ik heb ook nog een x-bedrag gedoneerd aan een inzamelingsactie in Twente. En ik vind dat iedereen moet doen wat goed voelt voor hem of haar.

Ik heb nog geen reactie terug van mijn host, weet ook niet eens of die wel Engels spreekt, want alles is in een onleesbare taal geschreven. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb gewoon een kamer gezocht en het aanbod is zo groot dat ik gewoon een willekeurige keuze gemaakt heb. Maar wel bij iemand die al wat langer op airbnb zit. Je ziet ook veel aanbieders sinds maart 2022. Die kunnen natuurlijk net zo schrijnend zijn.

Hier in het dorp bij de kruidvat kun je ook produkten doneren.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:23

Tiggs schreef:
purny schreef:
Het is fijn dat deze initiatieven er zijn maar er is nooit een grote tv actie

Maar wat voegt zo'n tv actie dan toe voor jou? Dat kost toch alleen maar geld?

Oja? Reken voor alsjeblieft.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:29

Zolang de directeur van een goed doel nog over ze 100k verdient, zie ik geen noodzaak tot doneren.

Het is verschrikkelijk wat daar gebeurd, daar ben ik het mee eens.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:32

Nee ik sla deze actie over. Al ik goederen kan leveren dan ja. Geld houd ik liever nu in eigen zak. We krijgen het hier zelf nog zwaar zat. En ja dan ben ik maar egoïstisch het is niet anders.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:37

Ja, wij geven geld. Plus tijd.
Daarnaast hebben we ons via de gemeente aangemeld voor Takecarebnb.

Daarnaast bestook ik zo nu en dan westerse bedrijven die nog altijd zaken doen in/met Rusland. Als je geen geld wilt geven of kunt missen, dan kun je tenminste dat doen als je de oorlog erg vindt.
Heb in het verleden supermarkten opgeroepen om eten niet weg te flikkeren maar te doneren.
Horeca heb ik minder medelijden mee want de goede zitten alweer vol, theater en andere cultuurcentra staan er slechter voor.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:37

Ik kan het me niet veroorloven om geld te doneren. Vind de uitzending van NPO1 zowat lijken op de postcode loterij. Man man, ze maken er een hele show van, allemaal heel blij met al het geld. Dat vind ik zo naar om te zien. Mensen sterven, vluchten, rouwen, op dit moment en noem het maar. Maar op tv gaan ze er nog een heel spektakel van maken met spannings opbouwende muziek en vervolgens lachend op de knop drukken en allemaal juichen. Wat een poppenkast. Daar naast het feit dat dit al langer aan de gang is en er nog een boel word achtergehouden voor nationale (internationaal?) televisie vind ik schrijnend. Het feit dat Oekrainers via reviews moeten achterlaten hoe het er écht aan toe gaat, maakt het mij enorm BOOS dat een zender als NPO een zowat spelshow maakt van de oorlog die daar gaande is.

D_akota

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:38

Wij hebben ook gedoneerd. We kunnen het gelukkig missen. Verschrikkelijk wat daar gebeurt….

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:43

Ik heb ook net gedoneerd op 555. Had vandaag een bedrag in het hoofd genomen en dat is het geworden.

De hele show laat ik ook langs me heen gaan. Het voelt erg 'how can Ik kale this about me' vanuit tv land gezien. als dit nodig is om mensen over de brug te halen dan zal het wel. Ik wil het niet horen of zien.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:53

Ik heb goederen gedoneerd. 2 zakken met kleding, douchegel, shampoo, tandenborstels, tandpasta, handdoeken, verband, paracetamol, rijst, blikken groentes etc

Daar houd ik even bij. Er blijft veel geld aan de strijkstok hangen bij van die geld doneeracties.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:58

Er gaat ook geld kwijt aan inefficiënte individuele transportstromen, gebrekkig organisatie en mogelijk zijn de spullen niet optimaal. Daar valt ook wat voor te zeggen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:04

Ik had nog niet gedoneerd maar kreeg vandaag een mailtje van school dat ze twee weken lang al onze 555 donaties verdubbelen.
Dat vond ik de perfecte gelegenheid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:12

F_Orumster schreef:
Er gaat ook geld kwijt aan inefficiënte individuele transportstromen, gebrekkig organisatie en mogelijk zijn de spullen niet optimaal. Daar valt ook wat voor te zeggen.

Precies dat. Hier in de buurt was ook een actie met levensmiddelen, er is een vrachtwagen vertrokken. Maar komt die wel aan? Het land zelf kan al slecht de plaatsen bereiken om spullen te leveren, hoe moet dat met 1 enkele vrachtwagen daar onbekend dat wel gaan lukken?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:14

Wij hebben wel gedoneerd.
We hebben het goed en willen op deze manier op een makkelijke manier een steentje bijdragen :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:19

Ik heb gedoneerde aan 555 en stichting Vluchteling. Daarnaast helpen we een gezin dat hier in de buurt opgevangen wordt met wat huishoudelijke gebruiksartikelen en alle spullen mbt persoonlijke verzorging voor zolang ze hier zijn.

Roodvos schreef:
Voor wat betreft initiatieven in NL. Als ik op mijn jaaropgave kijk onderhoud ik niet alleen mijzelf maar zeul ik ook 2 bijstandsmoeders mee. Dat vind ik ruim genoeg donatie tegen armoede.

Ik vond dit ook wel een sterke toevoeging eigenlijk. Als ik kijk hoeveel belasting ik betaal draag ik inderdaad ruim voldoende bij aan de strijd tegen binnenlandse armoede.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:25

LaPluche schreef:
Zolang de directeur van een goed doel nog over ze 100k verdient, zie ik geen noodzaak tot doneren.

Het is verschrikkelijk wat daar gebeurd, daar ben ik het mee eens.

Heb je een punt. Het rare is, als zo'n directeur in een 2dehands autootje rondrijdt en in een kleine huurwoning woont, wordt deze niet serieus genomen. Misschien is het tegenwoordig anders - ik vrees echter van niet. Heel bizar. Ik weet dit uit eerste hand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:05

Er is ruim 106 miljoen euro opgehaald !

Ondanks alles, vind ik dat heel mooi.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:09

Het Rode Kruis doet daar goede dingen op het moment, Artsen Zonder Grenzen ook. Ben je bang voor die strijkstok, dan kan je altijd nog aan AZG doneren, die heeft een behoorlijk strakke organisatie. Zit wat mij betreft ook nog te veel ruimte in het salaris van de baas, maar die staan daar wel met hun poten in de modder.

Deze keer wel via 555 gedoneerd. Ik heb weinig vertrouwen in goed bedoelde lokale initiatieven. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de wereld kennelijk niks heeft geleerd van 100 jaar wereldoorlogen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:34

106 miljoen euro opgehaald en nog valt er wat te zeiken over het format en over wat de directeur verdient :D

En zelf niets donderen want niets deugt :(:)

Tuurlijk....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:36

Doubtless schreef:
Roodvos schreef:

Ik vond dit ook wel een sterke toevoeging eigenlijk. Als ik kijk hoeveel belasting ik betaal draag ik inderdaad ruim voldoende bij aan de strijd tegen binnenlandse armoede.

Als we tijd over hebben, gaan we jullie beklagen :)

Sorry hoor, niets persoonlijks, maar gezien het thema van dit topic vind ik het allesbehalve sterke toevoegingen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:47

Ik heb wel gedoneerd.

Dat sluit niet uit dat ik andere doelen niet of minder steun.
Ja de directeur zal vast goed verdienen.
Maar dat doen ze in de medische industrie net zo goed.

Zolang ik nog een dak boven mijn hoofd heb, eten en de verwarming aan kan doen blijf ik goede doelen steunen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 03:26

Boras schreef:
Sorry hoor, niets persoonlijks, maar gezien het thema van dit topic vind ik het allesbehalve sterke toevoegingen.

Ik wel. Je zou toch bijna een naar gevoel krijgen dat je gedoneerd hebt aan giro 555 als mensen hier beginnen te claimen dat je dat geld zou moeten besteden aan de nare omstandigheden in eigen land? Als je je dan beseft hoeveel van je loon je maandelijks al opgeeft om te herverdelen, dan doen dat soort uitspraken minder "pijn".

Wat een eindstand zeg, echt ongelofelijk mooi +:)+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:22

Het kabinet heeft er nog eens 15 miljoen boven op gegooid. Dus als jullie je afvragen waarom alles zo duur wordt... dat wordt mooi door ons betaald.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:35

Mooi van ze dan helpen we tenminste echt
Al dat gezeik
Nederland het land waar je op je reet kan blijven zitten en geld ontvangt
Het land waar iedereen een uitkering kan krijgen om te leven
Niet om rijk te worden maar hee..
Waar we nog alles kunnen betalen
Veel mensen luxe hebben als in vakanties en paarden, huisdieren en noem maar op

Het land waar het hardst gezeik wordt, waar de meest ontevreden mensen wonen...