Gemeentelijke lasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:00

[***] schreef:
Hier ook belachelijk duur. In mijn eentje kost water en gemeentelijke belastingen bij elkaar zo'n €600. Ik verwacht dat het daar zelfs overheen gaat.
En ik ben het grootste deel van 2021 niet eens thuis geweest :(

Had je gezien dat je dit ook gespreid kunt betalen, volgens mij zijn het dan 10 termijnen in 1 jaar. Nog steeds veel geld daar niet van :o maar dan kan je het meenemen in je maandelijkse lasten en heb je er misschien net wat meer overzicht op.

Hier (Rotterdam, huurwoning)
296,00 afvalstoffenheffing
200,63 Waterschapbelastingen (waarvan watersysteemheffing 116,88, en zuiveringsheffing 83,75)
----
496,63 totaal

Wat mij wel op viel trouwens is dat het voor mij dit jaar minder is als vorig jaar, is dat bij jullie ook? ik betaalde vorig jaar:

2021
290,80 afvalstoffenheffing
216,79 Waterschapbelastingen
----
507,59 totaal

Geen wereld van verschil maar toch leuk :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 16:51

Tanya schreef:
Zou je geen vrijstelling kunnen aanvragen Karuna?

Helaas niet, daarvoor zit ik nu nog net boven het bedrag van vrijstelling. Gelukkig wel, dat betekend dat ik mijn eigen broek nog kan ophouden zonder de gemeente nodig te hebben. Nog wel zolang het niet allemaal nog duurder gaat worden.

Over een aantal jaren zal dat wel kunnen vermoed ik.

Ik blijf het idd raar vinden dat veel kosten kwa vervuiling los staat van de hoeveelheid personen in een huis. En dat ze tellen 1 en veel. En de optie twee er niet is.

Verootje ik verwerk zoveel mogelijk maar heb nu geen plek meer voor een composthoop helaas. -O- Mijn minituin is maximaal in gebruik. Eerst probeer ik de snoeitakken als steunmateriaal te gebruiken en ik knip nu zo veel mogelijk klein voor de kliko als het niet als bodembedekker is te verschredden maar dit waren te dikke dingen en een boompje waar ik enorm allergisch voor ben wat is weggehaald. Die moest zo snel mogelijk weg. Heb in de auto met de ramen open en mondkapje moeten zitten en stikte nog zowat van de benauwdheid. Dat was hopelijk een eenmalige kostenpost.

En elke extra kliko of een grotere is hogere vaste kosten en meer per leging en die kan ik kwa plek ook niet meer kwijt. :n en zal ook niet meer nodig zijn, alles waar ik allergisch voor ben is weg en door permacultuur heb ik weinig onkruid dat weg hoeft, het snoeiafval is niet veel

Kwa rest is het nu vooral de verpakkingen van het vlees van mijn hondje. En de stofzuiger inhoud en wat beperkte rest afval. Alleen die kliko gaat op een gegeven moment zo enorm stinken in de zomer. Ze legen hem nog maar eens per 6 weken. De week voor de leging prop ik er zoveel als kan in.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:06

Oh getver, gaat dat ook veel omhoog? Ik hou m'n hart vast.... Heb hem nog niet binnen. Zal ook eens de specificatie opzoeken van vorig jaar als ik de nieuwe weer heb.

Alles wordt duurder idd... Bizar en niet te betalen in je up.

Lees hierboven ergens 310 voor 1 persoon en 350 voor 2. Ook lekker oneerlijk. Ik moet een vent gaan zoeken, alleen al omdat het dan allemaal makkelijke is financieel %)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:11

Ik zat nog even te kijken op de site van de gemeente Cranendonck

Afvalstoffenheffing € 200,51
Per grote grijze bak dus € 24 of tarief zak van 2,50
PMD (plastic, alu, tetra pakken) en oud papier worden gratis opgehaald.
Groen blijft allemaal op het terrein dus daar geen kosten voor
Riool, is dat de zuiveringsheffing? Dat gaat bij ons via het waterschap en is dit jaar 206,92

OZB tarief staat voor dit jaar nog niet op de site, maar mijn gemeente heeft een begrotingstekort voor zover ik weet dus zullen de woning eigenaren wel weer lekker extra belast worden. Je moet het geld toch ergens vandaan halen en dit is een lekker makkelijke melkkoe.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:12

Hier hebben we hem ook nog niet binnen. Ze zeiden dat we hier omlaag zouden gaan ivm het nieuwe afvalsysteem met ophalen.

Sinds 1 januari geen grijze en groene bak meer, maar ondergrondse container.
Grijze is € 2 per keer dat je er een vuilniszak ingooit.
Groen, plastic is (nog) gratis.
Papier wordt iedere 2 weken opgehaald door verschillende verenigingen.
Grofvuil moet je voor betalen als ze dat op komen halen, maar meeste dingen zijn bij zelf wegbrengen naar de stort kosteloos.

Maar wat wel al opvalt is dat er in de polder al aardig wat zakken afval gedumpt worden.
In het natuurgebied/bos hebben ze de vuilnisbakken al weg moeten halen ivm het dumpen
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 16-02-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 17:13

Nee :n de zuiveringsheffing gaat idd via het waterschap. Die ga ik nog binnenkrijgen -O- dit is echt de gemeentelijke rioolkosten. Die dus los staat van de zuiveringskosten

Dit was al 669,32 euro en daar komt de waterschap nog overheen. En dat in een goedkoop huis.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:30

Ik heb 'm nog niet binnen, maar vrees ook een beetje wat het gaat worden.
Sinds dit jaar zijn we naar zakken plastic gegaan, die eens per 2 weken opgehaald worden als ze aan een paal hangen. Groene kliko om de week, grijze kliko om de 3 weken en papier eens in de 4 weken. Voorheen hadden we geen zakken maar ging het plastic gewoon bij de rest erbij.

Ik zit net even te kijken (Westland) op de website en geeft aan:
Afvalstoffenheffing 1p: 283,20 €
rioolheffing eigendom: 0,0196% van de woz
rioolheffing gebruik 1p: 168,96 €

Eigendom is verlaagd blijkbaar, dat was vorig jaar 0,0211%. Gebruik is een paar euro omhoog gegaan.

Ik weet nog niet of de WOZ waarde dit jaar opnieuw berekend gaat worden, dus ik ga me er maar zo min mogelijk druk om maken en het zien als het op de mat ligt. Het is sowieso altijd veel :').

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:47

karuna schreef:
Nee :n de zuiveringsheffing gaat idd via het waterschap. Die ga ik nog binnenkrijgen -O- dit is echt de gemeentelijke rioolkosten. Die dus los staat van de zuiveringskosten

Dit was al 669,32 euro en daar komt de waterschap nog overheen. En dat in een goedkoop huis.

En er zijn veel meer mensen die het nauwelijks nog kunnen opbrengen. Het is nou eenmaal zo.

Is afvalheffing hetzelfde als riool?

Prairy

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:11

Nee afvalheffing is voor vuil (je eigen en bijv de prullenbakken die in het centrum of bos etc staan)

Riool heffing is voor het onderhoud van het riool. Bij mij gaat door overigens via het waterbedrijf Brabant water, net als de zuiveringsheffing (dat is weer iets anders als het waterschap), dank Karuna, ik had even niet door dat dat 2 verschillende dingen waren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:22

Den bosch:

€252 afvalstoffenheffing
€80 watersysteemheffing
€153 zuiveringsheffing

Het is wat het is...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:23

Afvalstoffenheffing betaalt iedereen, rioolheffing is iets anders en dat heb je alleen als je een koophuis hebt als ik het goed heb onthouden. Waterschapbelasting is volgens mij weer wat anders als rioolheffing, met mijn huurhuis hoef ik rioolheffing niet te betalen, maar waterschapbelasting wel.

Meteen een vraag van mijn kant uit nieuwsgierigheid, moeten mensen met een koophuis naast rioolheffing ook nog waterschapbelasting betalen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:34

Telpeva schreef:
Meteen een vraag van mijn kant uit nieuwsgierigheid, moeten mensen met een koophuis naast rioolheffing ook nog waterschapbelasting betalen?

Yes := maar die wordt niet geïnd door de gemeente maar door het waterschap.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:37

Oh jasses dan krijg je helemaal rotte totaalbedragen voor je kiezen!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:40

Zo, wat een lage bedragen komen hier allemaal voorbij. Wij zitten al een paar jaar met zijn 2en boven de duizend euro (je betaald dan voor 3). Geen idee van de exacte bedragen, gewoon zo snel mogelijk betalen, brief weg gooien en niet meer aan denken. Wij wonen in een van de duurste gemeentes.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 16-02-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:41

Telpeva schreef:
Afvalstoffenheffing betaalt iedereen, rioolheffing is iets anders en dat heb je alleen als je een koophuis hebt als ik het goed heb onthouden. Waterschapbelasting is volgens mij weer wat anders als rioolheffing, met mijn huurhuis hoef ik rioolheffing niet te betalen, maar waterschapbelasting wel.

Vandaar dat ik het niet snapte.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:47

Blugh wij kregen net waterschapsbelasting binnen… zo zuur, met z’n 2 als student met amper inkomen. Maar ik sta KVK ingeschreven, dat is enige manier dat ik iets kan werken naast mijn coschapoen, en daardoor kan ik geen kwijtschelding krijgen :( puur vanwege de inschrijving, niet eens wat iik eraan verdien (en bedrijf staat niet op dat adres)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:48

Telpeva schreef:
[***] schreef:
Hier ook belachelijk duur. In mijn eentje kost water en gemeentelijke belastingen bij elkaar zo'n €600. Ik verwacht dat het daar zelfs overheen gaat.
En ik ben het grootste deel van 2021 niet eens thuis geweest :(

Had je gezien dat je dit ook gespreid kunt betalen, volgens mij zijn het dan 10 termijnen in 1 jaar. Nog steeds veel geld daar niet van :o maar dan kan je het meenemen in je maandelijkse lasten en heb je er misschien net wat meer overzicht op.

Hier (Rotterdam, huurwoning)
296,00 afvalstoffenheffing
200,63 Waterschapbelastingen (waarvan watersysteemheffing 116,88, en zuiveringsheffing 83,75)
----
496,63 totaal

Wat mij wel op viel trouwens is dat het voor mij dit jaar minder is als vorig jaar, is dat bij jullie ook? ik betaalde vorig jaar:

2021
290,80 afvalstoffenheffing
216,79 Waterschapbelastingen
----
507,59 totaal

Geen wereld van verschil maar toch leuk :D

Ja! Maar tot nu toe krijg ik uiteindelijk met veel moeite toch kwijtschelding. Wat op mijn spaarrekening staat is voorschot op schadevergoeding en zolang mijn rechtzaak loopt wordt het nog niet meegerekend. Daarvoor moet ik alleen wel ook nog een brief schrijven ieder jaar.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:50

Kwijtschelding is nice!!! *\o/* scheelt weer een boel stress om geld!
Ik heb het ook aangevraagd maar ik kan nergens vinden wat de voorwaarden zijn, dus geen idee of ik in aanmerking kom :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:59

Alles is echt zo duur geworden, ik werk in de zorg en ben er in januari qua loon op achteruit gegaan omdat ik meer aan pensioen moet betalen. Boodschappen, benzine, verzekeringen per maand ben ik zoveel meer geld kwijt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:04

Ik heb hem nog niet binnen maar ik hou mijn hart vast...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:21

Wij hebben hem nog niet binnen.
Maar wij betalen sowieso niet extra om de restafval container te laten legen.
En we kunnen gratis naar de gemeentewerf.
We moeten wel voor 2 honden hondenbelasting betalen, maar als ik het hier zo lees zitten we hier zo slecht nog niet.
Ik las wel dat ze misschien een proef willen gaan doen, dat je wel voor je restafval moet gaan betalen.
Dan moet ik gaan kijken waar we de luiers van mijn zoon kunnen brengen, want dat is hetgeen wat er vooral in de container zit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 19:23

Telpeva schreef:
Oh jasses dan krijg je helemaal rotte totaalbedragen voor je kiezen!

Klopt daar krijg ik ook een fijne rekening van binnenkort. -O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:24

Telpeva schreef:

Ik weet niet of het per gemeente verschilt, maar hier betaald iedereen rioolheffing, ook huurders. Alleen huurders betalen minder dan kopers. Wat huurders niet betalen, is onroerendzaakbelasting (OZB).

Als huurder betaal ik rioolheffing (103 euro per jaar) en afvalstofheffing (235 voor éénpersoonshuishouden, 277 voor meerdere personen). That's it. Daarvoor wordt de grijze container en de papiercontainer eens per maand geleegd, plastic elke twee weken opgehaald en groen ook elke twee weken opgehaald. In de groene container mag hier tegenwoordig al het eten, dus ook vlees en vis enzo, waardoor je echt heel weinig restafval hebt. Ik betaal niet per keer dat ik leeg.
Daarnaast zit er hier een eco-park om de hoek waar ik het nodige kwijt kan (oud papier, plastic, glas, textiel en er staat zo'n ding voor batterijen, lampen etc), mag ik zo vaak ik wil gratis naar de vuilstort en komen ze, op afspraak, vier keer per jaar grofvuil bij je ophalen.

Ik denk dat ik hier maar blijf wonen, als ik jullie bedragen en regelingen zo hoor :=
Enige minpunt is dat ik qua inkomsten voor kwijtschelding in aanmerking zou komen, maar dat niet krijg omdat ik naast mijn auto een motor op mijn naam heb staan..... Dan krijg je prompt geen kwijtschelding meer voor wat dan ook van de gemeente.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:32

Wij wonen sinds november in Stichtse Vecht,

Rioolheffing €246,87
WOZ €319, 61

Watersysteem € 92,
Zuiveringsheffing €187,50

Totaal €846,19

In Utrecht betaalden we ruim 580, hadden we geen rioolheffing dus dat viel even tegen!

Edit, had het heel netjes neergezet maar het is een zooitje geworden :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:39

Net even gecheckt:

Afvalstoffenheffing 138,50 plus 8,- per keer voor restafval. Verleden jaar heb ik hem precies 2 x aan de weg gehad.
Rioolheffing 163,- voor een eenpersoonshuishouden.