Duurzame kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:53

Biks2 schreef:
JudithGigi schreef:
Ik heb er weinig moeite mee eigenlijk. Zelfs winkels als c&a verkopen nu voornamelijk (bio)katoen.

Heb je daar misschien een linkje van?
Ik zie veel gemixte stoffen. Ik zoek coltruitjes, t-shirts, lange en korte mouwen.

https://www.shoplikeyougiveadamn.nl/dam ... -tops/c-83
Heeft een filter op materiaal.

Soepblik

Re: Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:59

Erg leuk duurzaam merk: GAALA Paris. Zij kopen deadstock stoffen (het uiteinde van de rol zegmaar) op bij high fashion merken, stof die anders weg wordt gegooid. Ze ontwerpen dan een mooi stuk en produceren er (met behulp van een klein team) zoveel items van als dat er uit de stof gehaald kunnen worden. Hangt een prijskaartje aan, maar het is het wel dubbel en dwars waard. Alles is zo zorgvuldig in elkaar gezet en de klantenservice is ook geweldig en denkt mee. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:01

Foaly schreef:
JudithGigi schreef:
Ik snap nu wel wat je bedoeld met die 5% elastaan, durf niet te zeggen waarom dat is inderdaad

Elasthaan is vermoedelijk het naaigaren, want katoenen garen is veel kwetsbaarder en bewerkelijker om mee te naaien. Dus ook al is je stof 100% natuurlijk, dan is het alsnog met elasthaan/polyester in elkaar gezet :j

Naaigaren is polyesther, elasthaan is elastiekdraad en meegeweven in de stof om die elastisch te maken, zodat ze nauwsluitende pasvorm hebben en/of makkelijker bewegen er in mogelijk maken. Maakt recyclen onmogelijk en is inderdaad kunststof/plastic. Als naaigaren is elasthaan niet geschikt (breekt veel te makkelijk).

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:04

Elasthan heb je nodig om een mooie pasvorm te krijgen. Dat is de rek die in je kleding zit waardoor het aansluit. De meeste ontwerpers werken hier graag mee. Want ik ook zie is dat de kleding die wij verkopen die van 100% dierlijke wol, biologisch katoen, hennep etc is gemaakt maar een rechte fit heeft. En niet iedereen houdt daarvan. Ook zorgt elasthan ervoor dat het kledingstuk na het wassen weer mooi in vorm schiet en blijft. wat ook hierboven wordt gezegd met elasthan worden niet de naden vd kleding gemaakt. Daarvoor is het te breekbaar. Het wordt echt in de stof verwerkt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:34

verootjoo schreef:
Vooral zwemkleding is volgens mij niet te doen, of hebben jullie die ook plasticvrij?
En sportkleding?

Leuk artikel over zwemkleding, en dat het inderdaad bijna onmogelijk is om plasticvrij te maken, plus een lijstje merken:
https://www.whensarasmiles.nl/fair-sust ... uide-2019/

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:00

Trap vooral niet te hard in de "duurzame" opties van grote merken, hiermee steun je namelijk nog steeds fast fashion. Daarnaast is de kwaliteit vaak nog steeds niet om voor naar huis te schijven, dus doe je het ook weer eerder weg. Echt duurzame kleding bestaat helaas niet, maar je hebt inderdaad wel merken die in ieder geval hun best doen om het zo goed mogelijk te doen. Ik ben zelf best te spreken over Two Thirds, bijvoorbeeld. Maar ook daarvan heb ik nooit iets nieuws gehaald, ik haal eigenlijk alles van Vinted :D En soms een goede vondst in de tweedehands winkel. Ik denk dat dat vooralsnog de beste en meest betaalbare opties zijn als je voor duurzaam wilt gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:03

Ik haal op het moment veel (vintage) kleding van vinted. Onder andere om het duurzame, dus ik lees even mee hier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:30

1 van mijn favoriete hoodies heb ik nu al 25 jaar. Lijkt me best duurzaam, ongeacht hoe het destijds geproduceerd is?
En een andere sweater kocht mijn broer van zijn eerste kleedgeld toen hij 12 was en kreeg ik enkele jaren later. Die begint nu wel af te raken, althans, de manchetten zijn aan t verteren. Die is inmiddels denk ik 33 jaar oud, dus dat mag ook wel een keer, toch?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 06:20

Marije_jiplover schreef:
1 van mijn favoriete hoodies heb ik nu al 25 jaar. Lijkt me best duurzaam, ongeacht hoe het destijds geproduceerd is?
En een andere sweater kocht mijn broer van zijn eerste kleedgeld toen hij 12 was en kreeg ik enkele jaren later. Die begint nu wel af te raken, althans, de manchetten zijn aan t verteren. Die is inmiddels denk ik 33 jaar oud, dus dat mag ook wel een keer, toch?

Dat zijn vast geen fast fashion producten. Als je nu iets wilt kopen dat je zo lang kunt dragen zul je dat niet eenvoudig vinden en het zal niet goedkoop zijn.

streep schreef:
Elasthan heb je nodig om een mooie pasvorm te krijgen. Dat is de rek die in je kleding zit waardoor het aansluit. De meeste ontwerpers werken hier graag mee. Want ik ook zie is dat de kleding die wij verkopen die van 100% dierlijke wol, biologisch katoen, hennep etc is gemaakt maar een rechte fit heeft. En niet iedereen houdt daarvan. Ook zorgt elasthan ervoor dat het kledingstuk na het wassen weer mooi in vorm schiet en blijft. wat ook hierboven wordt gezegd met elasthan worden niet de naden vd kleding gemaakt. Daarvoor is het te breekbaar. Het wordt echt in de stof verwerkt.

Ik vind elasthan echt een vloek. Alle kleding die ik heb waarin dat verwerkt is blijft er maximaal 5 jaar redelijk goed uit zien. Kledingstukken zonder gaan met gemak 3x zolang mee.
Kleding zonder elasthan hoeft helemaal geen rechte fit te hebben maar dat is natuurlijk wel meer werk.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:20

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:23

herr_balou schreef:
Marije_jiplover schreef:

Dat zijn vast geen fast fashion producten. Als je nu iets wilt kopen dat je zo lang kunt dragen zul je dat niet eenvoudig vinden en het zal niet goedkoop zijn.

streep schreef:

Ik vind elasthan echt een vloek. Alle kleding die ik heb waarin dat verwerkt is blijft er maximaal 5 jaar redelijk goed uit zien. Kledingstukken zonder gaan met gemak 3x zolang mee.
Kleding zonder elasthan hoeft helemaal geen rechte fit te hebben maar dat is natuurlijk wel meer werk.

Van dat elastan is idd zo als ik in mijn kast kijk. Nooit bij nagedacht, ik ga er op letten.

Voor kinderen vind ik het trouwens veel makkelijker.
Voor zwemkleding (en alle andere kleding) vind ik mini rodini een prachtig duurzaam merk, ook de hele gedachte erbij.
De jassen worden bv ook van oceaanplastic gemaakt en de zwemkleding van gerecycled materiaal.

@soepblik: leuk! Ik ga eens kijken bij dat merk!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:20

Weet iemand eigenlijk de reden dat zwemkleding altijd synthetisch is/moet zijn?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:23

Ik denk omdat het anders slecht blijft zitten als het nat is. Maar ik heb denk ik een te levendige herinnering aan de wollen zwembroek in Pietje Bel. _O-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:24

En omdat dat ook een beetje fatsoenlijk wil drogen?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:26

Haha ja wollen zwembroek is echt niet handig.

Maar katoen zou wel gewoon kunnen. Droogt alleen niet zo snel, dat lijkt me dan het grootste probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:34

MarlindeRooz schreef:
Ik denk omdat het anders slecht blijft zitten als het nat is. Maar ik heb denk ik een te levendige herinnering aan de wollen zwembroek in Pietje Bel. _O-

‘Je hebt geen eens een zwembroek’
‘Oh jawel, stiekem zelf gebreid’ :')

Synthetisch droogt snel en blijft mooi in vorm denk ik.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:43

JudithGigi schreef:
Ik heb er weinig moeite mee eigenlijk. Zelfs winkels als c&a verkopen nu voornamelijk (bio)katoen.

Maar c&a valt wel nog onder de fast fashion industrie. Veel verkopen voor weinig geld. Ik snap dat er veel mensen zijn die duurdere kleding niet kunnen kopen.
C&A verkoopt heel erg veel kleding en was in 2010 de grootste verkoper van biologisch katoen in de wereld. En deze katoen voldoet vaak maar net aan de minimale eisen. Want anders kun je het product niet zo goedkoop aanbieden.
Maar in ieder geval helpt het een klein beetje.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:46

Het zou al veel schelen als bekende tv programma’s en bekende Nederlanders een ander bericht zouden verkondigen over het kopen en gebruiken van kleding.
Gelukkig worden steeds meer mensen wakker. Ik vond deze uitzending van NPO, de Druktemakers in ieder geval geweldig en zo waar.
https://fb.watch/eGkk6AVhDk/

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:42

Esther_ schreef:
JudithGigi schreef:

Maar c&a valt wel nog onder de fast fashion industrie. Veel verkopen voor weinig geld. Ik snap dat er veel mensen zijn die duurdere kleding niet kunnen kopen.
C&A verkoopt heel erg veel kleding en was in 2010 de grootste verkoper van biologisch katoen in de wereld. En deze katoen voldoet vaak maar net aan de minimale eisen. Want anders kun je het product niet zo goedkoop aanbieden.

Klopt, bedoelde er ook niet mee te zeggen dat ik het goedkeur

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:55

Esther_ schreef:
JudithGigi schreef:

C&A laat tegenwoordig wel een deel van de duurzamere kleding in Europa produceren. Dat maakt die kleding uiteraard duurder want de arbeidskosten in Europa zijn sowieso hoger dan in Azië.
Feit blijft dat in die kleding waarschijnlijk ook elastaan/elastan/elasthan (wat is eigenlijk de correcte NL term?) verwerkt is en daarmee niet recyclebaar.
Ik kan zo enorm terug verlangen naar spijkerbroeken van 100% katoen waar ook nog wat vorm in zit. Producenten beweren nu dat het niet kan maar ik hen toch echt vroeger verschillende (tweedehands) modellen (straight, skinny, flare) gehad met 0% elastaan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:04

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:32

Bij Monki ook verkopen ze ook broeken van 100% katoen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:57

Vorige jaar zocht ik voor het last naar een 100% katoenen spijkerbroek. Graag een beetje in lijn met het oorspronkelijke ontwerp. Al dat gedesign heb ik ten aanzien van spijkerbroeken niet zo veel mee. Ik ga dus echt niet met van die idiote vierkante zakken op de voorkant van een broek lopen...
Ik heb eens een Kings of Indigo spijkerbroek in handen gehad maar ik vond dat in de verste verte niet lijken op ouderwetse spijkerstof... leek meer op gewoon een katoenenbroek. Inmiddels is dat misschien anders maar dat wil ik dan eerst eens in een winkel bekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:18

Poeh, ik ben erg voor duurzame kleding, heb voor 90% natuurlijke materialen gekocht de laatste jaren.
En veel ook tweedehands via Marktplaats, Facebook en Vinted, kopen en verkopen. En kleding repareren en inderdaad als het echt te gaterig wordt dan wordt het eerst nog wat anders en eindigt als poetslap.

Maar zeker in een broek moet toch echt wel een paar procent elastaan zitten vind ik hoor, om comfortabel te zitten -O-
Sowieso is voor die kleine ook een elastische broekband wel prettig.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:00

Ik lease sinds een tijdje een spijkerbroek van Mud jeans. Zit minimaal elasthan in en voelt een heel stuk steviger dan de meeste huidige slappe spijkerbroeken.

Bij Mud bestaan de broeken deels al uit gerecyclede jeans en kan spijkerstof tot 96% katoen (dus met Elasthan) nog gerecycled worden. Dus helemaal zonder stretch hoeft ook niet, gelukkig :-)

https://mudjeans.nl/pages/duurzaamheid-onze-impact