Marije_jiplover schreef:1 van mijn favoriete hoodies heb ik nu al 25 jaar. Lijkt me best duurzaam, ongeacht hoe het destijds geproduceerd is?
En een andere sweater kocht mijn broer van zijn eerste kleedgeld toen hij 12 was en kreeg ik enkele jaren later. Die begint nu wel af te raken, althans, de manchetten zijn aan t verteren. Die is inmiddels denk ik 33 jaar oud, dus dat mag ook wel een keer, toch?
Dat zijn vast geen fast fashion producten. Als je nu iets wilt kopen dat je zo lang kunt dragen zul je dat niet eenvoudig vinden en het zal niet goedkoop zijn.
streep schreef:Elasthan heb je nodig om een mooie pasvorm te krijgen. Dat is de rek die in je kleding zit waardoor het aansluit. De meeste ontwerpers werken hier graag mee. Want ik ook zie is dat de kleding die wij verkopen die van 100% dierlijke wol, biologisch katoen, hennep etc is gemaakt maar een rechte fit heeft. En niet iedereen houdt daarvan. Ook zorgt elasthan ervoor dat het kledingstuk na het wassen weer mooi in vorm schiet en blijft. wat ook hierboven wordt gezegd met elasthan worden niet de naden vd kleding gemaakt. Daarvoor is het te breekbaar. Het wordt echt in de stof verwerkt.
Ik vind elasthan echt een vloek. Alle kleding die ik heb waarin dat verwerkt is blijft er maximaal 5 jaar redelijk goed uit zien. Kledingstukken zonder gaan met gemak 3x zolang mee.
Kleding zonder elasthan hoeft helemaal geen rechte fit te hebben maar dat is natuurlijk wel meer werk.