Wasbare luiers...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:15

Wat bedoel je met striemen? Gaat het bv weg na een badje of zijn het echt beschadigingen van de huid?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:20

Het trekt wel weg gelukkig! Niet meteen na een badje, dan zie je het nog gedeeltelijk zitten. Wel als we even een paar uurtjes een wegwerpluier omdoen (hebben nog een half pak om op te maken) dus het is nu om en om rode strepen op verschillende plekken. Misschien is drukplekken een betere omschrijving.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:50

Het wordt beter! Misschien was het elastiek van de overbroekjes nog net wat te strak.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:17

Lichte striemen, die je ook soms bij wegwerpluiers krijgt zijn niet erg. Van die dieprode dan zat het toch te strak. Zo’n wasbare luier hoeft helemaal niet straks te zitten. Als het overbriekje de luier overal afdekt zit het goed. Je moet boven bij de buik twee vingers erin kunnen steken en bij de benen moet het broekje overal goed aansluiten maar zeker niet zo strak dat de baby er diepe striemen van krijgt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:39

We hebben al onze drie de kinderen in voorgevormde wasbare luiers (met drukknoopjes) gehad.
Daar overheen een soort van plastic ademend overbroekje.
Ik gebruikte er een soort biologisch afbreekbaar doekje bij, dat ik er in legde, dat na gebruik weg gegooid werd. Dat was ideaal als er ontlasting in zat.

Ik weekte de luiers altijd in een afsluitbare emmer en waste ze op 60 graden.
Luiers werden op een gegeven moment wel wat grauw, maar waren gewoon schoon hoor.
Er zaten geen oude poep strepen oid in.
Ook het kinderdagverblijf werkte gewoon mee. Ik kreeg ze altijd mee terug in een "oud" broodzak.
Er was nog iemand die duurzaam bezig was en wasbare luiers gebruikte, werd niet moeilijk of vies over gedaan.

Zo hebben we o.a.a veel geld bespaard en nog een groot voordeel,
Eén kind was met 1,5 jaar !!! overdag zindelijk en was bij 2,5 jaar ook s'nachts zindelijk. We haalden hem s'nachts er wel even een keer uit hoor. Hij was eerder zindelijk dan dat er gesproken werd. Hij stond dan voor me en zei dan tssss tssss, daar bedoelde hij mee dat hij plassen moest.
De andere twee ook met 2 jaar overdag en voor de derde s'nachts zindelijk.

Voor ons geen vierde kindje meer, maar ik zou het zo weer doen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:12

LaCiega schreef:
Lichte striemen, die je ook soms bij wegwerpluiers krijgt zijn niet erg. Van die dieprode dan zat het toch te strak. Zo’n wasbare luier hoeft helemaal niet straks te zitten. Als het overbriekje de luier overal afdekt zit het goed. Je moet boven bij de buik twee vingers erin kunnen steken en bij de benen moet het broekje overal goed aansluiten maar zeker niet zo strak dat de baby er diepe striemen van krijgt.

We doen ze zo los mogelijk dicht - dat de basisluier nét bedekt is. Die twee vingers passen er ook gewoon tussen... Maar het wordt beter gelukkig :j

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:58

JorineV schreef:
LaCiega schreef:

We doen ze zo los mogelijk dicht - dat de basisluier nét bedekt is. Die twee vingers passen er ook gewoon tussen... Maar het wordt beter gelukkig :j

Ah gelukkig dat het nu minder wordt! Geen idee hoe het kwam bij jullie. Misschien dan een beetje in de knel ofzo bij het erop liggen? Soms is het ook eerst even uitproberen wat goed werkt en wat niet.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:51

Kleine update van onze kant. Op de drukplekken na, zijn we echt heel blij met de wasbare luiers. Geen enkele spuitluier meer gehad! Achteraf gezien zou ik alleen overbroekjes van Popolini besteld hebben. Die hebben we nu voor de nacht, en dan Petit banketstaaf voor overdag. Die hebben lekker zachte fleece randjes, maar die zijn dus wel wat dikker.

Limoen, zijn jullie er al uit? En hoe gaat het met je zwangerschap?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:19

Ik heb inmiddels een proefpakket met wasbare luiers besteld, van Blümchen. We (ik) willen sowieso over op wasbaar, de hoeveelheid afval die je met wegwerpluiers hebt staat me echt enorm tegen. Mogelijk combineren we het wel met af en toe wegwerp, ik zie mezelf nog niet direct op de Italiaanse camping twee weken lang luiers wassen :=

Via instagram zag ik ook Billie Wonder voorbijkomen, een nieuw merk geloof ik. De prints vind ik echt prachtig, maar die hebben twee maten, tot en vanaf 8kg. Dan ben je wel flink meer geld kwijt als je twee keer zo’n set (a €540) moet aanschaffen.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:57

Noeps nee ik zie op vakantie ook het niet zitten om wasbaar te gebruiken. Ik zie het zelfs niet zitten om het te doen bij meer dan 2 dagen weg. Afgelopen maand wel bij vrienden gelogeerd voor 1 nacht. Toen wel wasbaar gebruikt. Afgelopen zomer zijn we naar Ierland geweest en toen gewoon wegwerp gebruikt. Enige nadeel, je ruikt opeens hoe smerig de wegwerp zijn. Ze hebben een naar geurtje. Nooit gemerkt totdat we overgingen op wasbaar

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:05

Hier ook altijd wegwerp gebruikt voor vakantie. Bij een dagje weg wel altijd wasbaar.
( maar hier door de dieren Max enkele daagjes weg per jaar)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:33

Wij hadden ook bedacht dat we met vakanties misschien wegwerk zouden gebruiken, maar toen we in oktober een week naar Portugal gingen voelde het toch niet goed. We hebben 1 handbagage koffertje met luiers meegenomen en verder hetzelfde gedaan als thuis. Werkte voor ons uiteindelijk prima. We hadden wel een huis met wasmachine dat scheelt wel :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:46

Hebben jullie nog tips voor een beginneling? Mijn kleintje moet nog lang groeien in mama's buik, alleen wilde ik goed voorbereiden en nu al in het lezen over wasbare luiers... Ik had ergens gelezen dat het slim was om de eerste weken wel met wegwerp te werken. Hoe is jullie ervaring hierin?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:48

Hier vanaf het begin altijd wasbaar gebruikt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:16

Ik lees ook graag mee,

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:54

Vanaf dag 1 wasbaar gebruikt, ik heb daar alleen maar positieve ervaringen bij gehad. Kraamzorg heeft wel gevraagd of ik wegwerpluiers had uit van die gratis dozen, maar die had ik niet aangevraagd, dus moest ook die het zonder doen en die was achteraf ook heel enthousiast.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:32

Oh fijn te lezen! Welke luiers zouden jullie aanraden? Van geboorte tot ze niet meer nodig zijn? Ik lees dat mensen hier ook van die inlegvellen gebruiken, waar zijn die van? Dat klinkt erg handig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:25

Volgens mij moet je altijd inlegvellen gebruiken, anders zit de stoelgang op de luiers en dat is nu net niet de bedoeling.

Hier had ik luiers met drukknoppen die verstelbaar waren, maar daarvan hadden ze 2 maten. De newborn voor het hele begin, denk dat ik die tot een maand of 8 gebruikte en daarna de normale maat tot de zindelijkheid.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:52

Wij hebben ook vanaf dag 1 wasbaar gebruikt :j
We hadden een paar new Born maat en verder al one size die je kon verstellen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:21

J0anieke schreef:
Oh fijn te lezen! Welke luiers zouden jullie aanraden? Van geboorte tot ze niet meer nodig zijn? Ik lees dat mensen hier ook van die inlegvellen gebruiken, waar zijn die van? Dat klinkt erg handig.

Ik heb totsbots bamboozle luiers. Geen ervaring met andere merken. Wel 2 maten gekocht zodat ik ze direct kon gaan gebruiken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:35

Ik heb inmiddels mijn proefpakket binnen! Alles is gewassen en morgen ga ik ermee beginnen. Ik weet nu alleen al niet meer welke luier welk type is, maar ik had al leuk appcontact met de eigenaresse van de winkel, dus ze kan me vast tzt nog wat toelichting geven :D. Ben heel benieuwd of en hoe de luiers bij m’n dochter passen. Ze is vrij tenger van stuk (2mnd oud en 4800 gram) en op het eerste gezicht zijn de luiers echt meeeeeega vergeleken met wegwerp. We gaan het meemaken!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:00

Dat is het visueel ook.
Had nieuwe broekjes die gewoon niet lukten omdat ze niet over de luiers gingen en rompers waren standaard een maat groter door de luier.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:56

Ik zou eens kijken of er iemand in je regio lanks kan komen met verschillende soorten was baren luijers. Om eens te voelen en wat in jou handen het besten is.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:19

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb een consult pakket aangevraagd bij billenboetiek en ga ze bekijken.

Ik twijfel om een voordeelpakken daar aan te schaffen, een luxe pakket is daar 1250, dan heb je alles wat je nodig hebt lijkt het. Heeft iemand van jullie die aangeschaft en zijn jullie daar tevreden over? Of zitten er onnodige dingen bij?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:43

Ik gebruik ook wasbare luiers en ben erg tevreden.
In het begin heb ik een 2e hands pakket van little lamb maat 1 gekocht. Deze luiers gebruik je niet lang. Daarna heb ik huda one size gekocht met little lamb overbroekjes en gebruik fleece inleggers. Wij zijn er erg blij mee!

Tip: eind april is het reusable nappy week en worden er leuke kortingen aangeboden.
Ook op Facebook de groep wasbare luiers is erg fijn om ervaringen te lezen!