Bijbelstudie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 07:07

Dat ga je niet leren op een cursus want dat wordt niet verklaard in het christelijk geloof. Dat gaat niet over dino’s en neanderthalers.

Ik denk ook niet dat een christen gelooft dat de aarde pas 2000 jaar oud is. Voor Jezus bestond de aarde ook al heel lang.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 07:56

cissy schreef:
Zijn er ook cursussen voor niet gelovende mensen om het geloof beter te begrijpen? Ik werk als enige, niet kerkelijk opgevoed persoon, bij een christelijk familie bedrijf en soms zijn er gedragingen of uitspraken waar ik niks van snap.
Ik durf het niet te vragen aan ze omdat ik niet de kans wil lopen dat ik ze onbedoeld beledig of dat ze mij anders gaan zien.
Dat is me in het verleden al eens gebeurd en dat wil ik voorkomen.
Maar soms snap ik ze compleet niet en ik wil het leren begrijpen.

Sinpel voorbeeldje, de aarde is pas 2000 jaar oud.
Hoe dan? Wat dan met de dino's en de neanderthalers? Hoe wordt dat dan verklaard?

Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar heb evengoed veel ????

Ik heb een collega gehad die Adam en Eva als enige scheppingsverhaal geloofde.
En de dinobotten dan? Die waren in de grond gestopt door ongelovige mensen.
Ik kon met hem echt niet overweg.

Qimm

Re: Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:04

Ik geloof dat ik gehoord heb dat volgens bijbelse telling de aarde zo'n 8000 jaar oud is een over dino's zijn verschillende opvattingen.
Ik heb wel eens geprobeerd het te begrijpen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:23

Yes, 2000 is nadat Christus werd geboren. Hele oude Testament gaat daar dus nog aan vooraf. Hoe lang de aarde bestaat weet ik niet, geloof inderdaad nog eens 6000 jaar erbij. Ik zou beginnen met Genesis, Mattheus Markus Lukas Johannes. Die laatste 4 overlappen veel gebeurtenissen en zien hetzelfde (Dat Jezus op aarde was van geboorte tot kruis, hemelvaart) vanuit een ander perspectief.

Ook de Psalmen, Daniel, Job vind ik vrij makkelijk te lezen. En later in het Nieuwe Testament vind je Galaten en Efeze of Korinthe bijv. Daar gaat het over Paulus die in allerlei gemeentes komt en wat hij daar vertelt. Maar ik denk als je Mattheus Markus Lukas Johannes leest en Genesis dat je al een beetje een basis hebt voor de Bijbel.

Ik zou bewust niet van voor tot achter lezen. Alle Koningen en profeten is best wel heel ingewikkeld. Dat vind ik ongelooflijk ingewikkeld zelfs nadat ik volledig gelovig ben opgevoed en zelf op mijn 18e de keuze gemaakt heb verder te gaan. Grote kans dat je er weinig meer van snapt. Daarbij kan je het beste de bijbel in het verband lezen. Jesaja etc ga je pas goed snappen als je weer wat er is gebeurt met kruisiging van Jezus etc. En ik zou persoonlijk snel afhaken als ik hem op volgorde zou lezen, echt super ingewikkeld dan.

Pb gerust als je wat wilt weten of wilt sparren!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 13-01-22 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:26

Geen 2000 jaar, dat kunnen ze toch niet geloven? Dan was er toch ook geen oude testament geschreven?
Edit: zie nu de post hier boven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:36

Eens met Amado. Ik zou ook het nieuwe testament gaan lezen en later pas teruggrijpen op passages uit het oude testament. Het oude testament kan heel verwarrend en zwaar zijn, ik haakte daar halverwege af. Toen werd mij door de dominee gezegd dat ik beter door kon gaan in het nieuwe testament, dat was veel positiever en fijner om te lezen. En dat heb ik dan ook gedaan.

En je moet ook niet alles heel letterlijk nemen. Haal er voor jezelf uit wat erin zit. Ik geloof in dino’s en de oermens en niet in een complete eerste mens waarbij Eva geschapen werd uit een rib van Adam.
Als je gaat zoeken op internet over geloof en evolutietheorie dan hoeft dat elkaar niet altijd in de weg te zitten. Het is net hoe letterlijk je alles neemt.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:42

verootjoo schreef:
Je bent ook niet verplicht de alpha te volgen, dus als je jeuk krijgt zou ik het vooral niet doen.
Ze komen ze ook niet op slinkse wijze ronselen zoals in een sekte, dus dat scheelt.

{Knip}

Ik heb hem zelf ook gegeven maar vond er niks zwaars of dwingends aan.

Ik heb toch, net als meerdere mensen hier in het topic, een andere ervaring. In mijn studententijd heb ik een Alpha cursus gevolgd (nou ja, half). Het stond aangekondigd als cursus om wat meer informatie te krijgen, een basiscursus Christelijk geloof, en aangezien ik in een huis woonde met twee christelijke medestudenten besloot ik mij in te schrijven, gewoon om wat basiskennis op te doen.
De eerste woorden van de cursusleider waren: "Als je niet geloofd ben je niet voor Jezus. Als je niet voor Jezus bent, ben je tegen hem en dan ga je naar de hel!"
Daarna werd het niet veel beter, dus na twee avonden ben ik niet meer terug gekomen voor de derde.

Het is een achterbakse manier om mensen te ronselen onder het mom van informatie en dan vol er op duiken om te bekeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:54

De Bijbel komt uit het oosten en daar spreekt men in symbolen. Het is dus niet handig als je alles letterlijk gaat nemen wat erin staat.Jezus zelf gebruikte ook parabels.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:30

Nezzie schreef:
verootjoo schreef:
Je bent ook niet verplicht de alpha te volgen, dus als je jeuk krijgt zou ik het vooral niet doen.
Ze komen ze ook niet op slinkse wijze ronselen zoals in een sekte, dus dat scheelt.

{Knip}

Ik heb hem zelf ook gegeven maar vond er niks zwaars of dwingends aan.

Ik heb toch, net als meerdere mensen hier in het topic, een andere ervaring. In mijn studententijd heb ik een Alpha cursus gevolgd (nou ja, half). Het stond aangekondigd als cursus om wat meer informatie te krijgen, een basiscursus Christelijk geloof, en aangezien ik in een huis woonde met twee christelijke medestudenten besloot ik mij in te schrijven, gewoon om wat basiskennis op te doen.
De eerste woorden van de cursusleider waren: "Als je niet geloofd ben je niet voor Jezus. Als je niet voor Jezus bent, ben je tegen hem en dan ga je naar de hel!"
Daarna werd het niet veel beter, dus na twee avonden ben ik niet meer terug gekomen voor de derde.

Het is een achterbakse manier om mensen te ronselen onder het mom van informatie en dan vol er op duiken om te bekeren.

Oeh dat vind ik wel heftig ja :o dit ken ik echt niet vanuit hoe ik hem gegeven heb.
En het klopt mi ook niet vanuit Bijbels perspectief wat ze zeggen :o
Kan me erg voorstellen dat dit afschrikt. Wat vonden je christelijke medestudenten daar dan van?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:33

Dat men zegt dat de aarde 8000 jaar oud is klopt dan toch ook niet? Wat is de logica van God dan om dino botten te maken die veel ouder zijn dan die aarde?
Er is zoveel dat ik niet snap daaraan.

Ik geloof Darwin eerder dan het bijbelse verhaal.

Anjali zegt hier dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen maar dat is wel wat er meestal gebeurt lijkt mij.
Of iedereen interpreteert het anders?
Op mijn werk zit ik wel eens met verbazing te luisteren naar wat men over God zegt.

Een varken is onrein en mag je niet eten, maar ze eten wel leverworst en varkenshaas, echt dan ben je mij kwijt hoor.
Vandaar dat ik eea wil begrijpen.

LimitedMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:39

Ik heb dit topic stilletjes gevolgd, en ik denk dat TS al veel goede tips heeft gekregen over hoe te beginnen in het lezen en bestuderen van de Bijbel! Het enige wat ik daar nog aan kan toevoegen is dat als je met vragen zit na het lezen van een hoofdstuk, dat je die vragen best ergens kan opschrijven. Dan kun je die later nog eens opzoeken of aan iemand vragen hoe en wat :)

Ik zie dat het onderwerp “jonge Aarde versus oude Aarde” voorbij komt in dit topic, en laat dat nu toevallig mijn interessegebied zijn ;) TS, wat ik hieronder schrijf is dus niet zozeer antwoord op jouw vraag, maar ik ga wat verder op wat anderen hier hebben geschreven :)

Er zijn Christenen die geloven dat de Aarde 4,5 miljard jaar oud is en dat God die tijd heeft gebruikt om alles te scheppen. Volgens deze Christenen zijn de zeven dagen die in Genesis worden genoemd dus niet letterlijk bedoeld. (Overigens zijn er nog veel meer manieren om dit te zien, maar dit is een veelvoorkomend beeld).

Er zijn ook Christenen die geloven dat de Aarde 6000 jaar oud is en dat Genesis letterlijk genomen kan worden, en ik denk dat daar veel vragen vandaan komen die ik zo goed mogelijk zal proberen te beantwoorden. Zoals ik al zei is dit mijn interessegebied.
Hoe zit het dan met dino’s? – Veel Christenen die in 6000 jaar geloven, geloven dat God dinosaurussen heeft geschapen op de 6e dag – en de mens kwam later, op diezelfde dag. Ja, dit suggereert dat mensen en dinosaurussen ooit samen hebben geleefd, en ja, dat klinkt gek, ik weet het. ;)
Volgens Christenen die een letterlijke kijk op Genesis hebben, is de zondvloed dus ook echt gebeurd, met een echte Ark (die overigens veel groter was dan wat veel mensen denken) waar echt dieren op zaten, waaronder dinosaurussen. De overgebleven dinosaurussen en andere dieren zijn dan omgekomen tijdens de zondvloed, en daar vinden we de fossielen van terug.
Hoe zit het dan met Neanderthalers? – De Neanderthalers wordt door de wetenschap vaak beschouwd als een ondersoort van de mens, niet per se als een “missing link” (integendeel, er zijn vandaag de dag nog mensen met Neanderthaler DNA). Daar zit dus geen probleem in voor Christenen.

Voor alle duidelijkheid: Christenen die geloven dat de Aarde 4,5 miljard jaar oud is zijn net zo goed Christen als Christenen die geloven dat de Aarde 6000 jaar oud is! We geloven allemaal dat Jezus ongeveer 2022 jaar geleden is geboren, en dat is het belangrijkste hierin. :)

(Voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden naar hoe dat zit met 6000 jaar kan ik de website en de YouTube-kanalen van Creation Ministries International aanraden. Zij onderbouwen dit met wetenschappelijke resultaten. Dan hoef ik niet nog eens een hele essay te houden ;) )

cissy schreef:
Zijn er ook cursussen voor niet gelovende mensen om het geloof beter te begrijpen? Ik werk als enige, niet kerkelijk opgevoed persoon, bij een christelijk familie bedrijf en soms zijn er gedragingen of uitspraken waar ik niks van snap.
Ik durf het niet te vragen aan ze omdat ik niet de kans wil lopen dat ik ze onbedoeld beledig of dat ze mij anders gaan zien.
Dat is me in het verleden al eens gebeurd en dat wil ik voorkomen.
Maar soms snap ik ze compleet niet en ik wil het leren begrijpen.

(Ik heb zelf even in de quote geknipt, want dit bericht is al zo lang geworden)
Ik weet niet of er cursussen zijn, maar als je met specifieke vragen zit kan ik je deze website aanraden: https://www.gotquestions.org/Nederlands/ (Got Questions)
Je kan er gewoon zoeken op kernwoorden en specifieke vragen. Het is wel een website die vooral voor Christenen geschreven is, maar het is een makkelijke site om hele specifieke vragen op te zoeken. Let wel dat dit een evangelische website is, dus niet alle Christenen zullen zich 100% in alle antwoorden kunnen vinden. Ik hoop dat het wel helpt om je collega’s/werkgevers beter te begrijpen :)

Ik sta ook open voor PBs :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:45

LimitedMagic schreef:
Volgens Christenen die een letterlijke kijk op Genesis hebben, is de zondvloed dus ook echt gebeurd, met een echte Ark (die overigens veel groter was dan wat veel mensen denken) waar echt dieren op zaten,

Zondvloed is toch al wetenschappelijk bewezen, en de ark van Noach gevonden?

cissy schreef:
Dat men zegt dat de aarde 8000 jaar oud is klopt dan toch ook niet? Wat is de logica van God dan om dino botten te maken die veel ouder zijn dan die aarde?

Misschien is de manier van leeftijd berekenen (nog) niet goed.
Nog niet zo heel lang geleden bleek de berekening op basis van aardlagen immers ook niet te kloppen toen bleek dat er een boomstronk dwars door de lagen heen groeide.

Ik heb thuis een boek genaamd "Wetenschap en de Bijbel". Echt een aanrader, ontzettend leuk om te lezen.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 13-01-22 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:46

Qimm schreef:
Ik geloof dat ik gehoord heb dat volgens bijbelse telling de aarde zo'n 8000 jaar oud is een over dino's zijn verschillende opvattingen.
Ik heb wel eens geprobeerd het te begrijpen

... dat soort praatjes bestaat.

Ergens in de psalmen wordt over God gezegd 'dat duizend jaar voor U zijn als 1 dag'.
Vervolgens zijn mensen aan de haal gegaan met deze uitspraak, en werd het gecombineerd met het eerste* scheppingsverhaal, 'het lied van de zes/zeven dagen'.
En toen kreeg je constructies als 'in zes dagen geschapen, dan vergaat de boel dus ook na 6 dagen, nu ja, zesduizend jaar.' Of na zevenduizend, bij sommigen.
(En ach, waarom zou de Eeuwige niet meteen de fossielen als fossielen geschapen kunnen hebben...)

Vwb dat eerste scheppingsverhaal: de bijbel 'opent' met meteen twéé totaal verschillende scheppingsverhalen.
Na dat lied van de zeven dagen komt het verhaal van de tuin, met het Aardeschepsel dat klei is en lucht ingeblazen krijgt, en vervolgens 'langszij' gesplitst wordt in mannelijk en vrouwelijk. (En nee, Eva wordt niet na Adam geschapen, maar tegelijkertijd. En al helemaal niet uit '1 rib', ribbe is oud Nederlands voor zijkant. Net als een kubus ribben heeft....)

Volgens mij is dit een statement 'we weten niet exact hoe of het begon'.
(Maar daar heeft de kerk helaas erg lang op gehamerd: 'Wij zouden het zogenaamd weten! Darwin is een ketter!')

Ik vind het als calviniste eigenlijk kleingelovigheid.
('Moet kunnen', en kleingelovigen komen ook in de hemel, maar het is naar mijn idee compleet de kern van de zaak negeren.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:06

En nog even een basisdingetje: 'bijbel' betekent bibliotheek.
Er zijn samenhangen tussen de verschillende boeken, soms. Anderen staan minder of meer op zichzelf.

De eerste vijf boeken die christenen 'oude testament' heten in het Jodendom de Thora. Het hele "oude Testament" is door Joden geschreven (en in wezen het nieuwe testament ook, maar toen waren er al ruzies).
Volgens velen is Exodus / 'dit zijn de namen' het belangrijkste boek.
Een verdrukte minderheid die 'er uit' (exodus) wordt geroepen.
Dat is een logisch beginpunt, en een groot deel van Genesis vertelt hoe die minderheid daar dan terecht kwam.
Wat de christenen het 'oude testament' noemen heeft drie delen' de genoemde Thora, de profeten (we zijn nu in het beloofde land, en hoe doen we dit nu?) en de feestrollen, zoals de psalmen.

Het christelijk deel valt uiteen in vier evangeliën, Marcus is de oudste van het stel;
de brieven van Paulus (en navolgers)
"en nog wat los spul" (apocalyps).

Van voor naar achter lezen lijkt mij niet zo zinvol.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:46

cissy schreef:

Ik geloof Darwin eerder dan het bijbelse verhaal.

Anjali zegt hier dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen maar dat is wel wat er meestal gebeurt lijkt mij.
Of iedereen interpreteert het anders?
Op mijn werk zit ik wel eens met verbazing te luisteren naar wat men over God zegt.

Een varken is onrein en mag je niet eten, maar ze eten wel leverworst en varkenshaas, echt dan ben je mij kwijt hoor.
Vandaar dat ik eea wil begrijpen.

Dat zijn de voedselwetten voor de joden. Er staan nog veel meer wetten in het OT.
Met de komst van Christus is deze hele wet vervuld en hoeven we dus niet meer ons te houden aan de voedselwetten, jongetjes te besnijden, en ons af te zonderen als we ongesteld zijn.

In plaats daarvan is het de bedoeling dat je je naaste lief hebt als jezelf en God liefhebt boven alles.

LimitedMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:41

Matheno schreef:
LimitedMagic schreef:
Volgens Christenen die een letterlijke kijk op Genesis hebben, is de zondvloed dus ook echt gebeurd, met een echte Ark (die overigens veel groter was dan wat veel mensen denken) waar echt dieren op zaten,

Zondvloed is toch al wetenschappelijk bewezen, en de ark van Noach gevonden?

cissy schreef:

Misschien is de manier van leeftijd berekenen (nog) niet goed.
Nog niet zo heel lang geleden bleek de berekening op basis van aardlagen immers ook niet te kloppen toen bleek dat er een boomstronk dwars door de lagen heen groeide.

Ik heb thuis een boek genaamd "Wetenschap en de Bijbel". Echt een aanrader, ontzettend leuk om te lezen.

Er is inderdaad wetenschappelijk bewijs voor de zondvloed, maar die heb ik niet genoemd in mijn post omdat ik het wat beknopt wilde houden :)
Daarom ook dat ik de website van Creation Ministries International (https://creation.com/) en hun YouTube-kanalen aanraad voor verdere informatie, dat staat vol met wetenschappelijke blikken op de Bijbel. Het boek dat je noemt ken ik niet (als ik het opzoek op Google krijg ik "Moderne wetenschap in de Bijbel" van Ben Hobrink, bedoel je die?), maar als ik het zo lees vind je die website misschien ook wel leuk als je die nog niet had ontdekt :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:39

NEE er is geen wetenschappelijk bewijs voor anders dan een hele hoop semantische acrobatiek en misrepresentaties van wetenschap. Deels bewust deels door onbegrip. Voor debunken daarvan https://www.youtube.com/user/AronRa

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:49

Iedereen mag vinden wat hij\zij wil. Ik ga van mijn eigen ervaringen uit en dat is dat de Bijbel een grote kracht heeft. Alleen al de aanwezigheid van een Bijbel in mijn woning geeft me bescherming tegen het kwaad.Er zijn ook hotels waar een Bijbel op de kamer ligt, meestal het Nieuwe Testament. Tegenwoordig iets zeldzamer maar dan kun je er wel een vragen bij de receptie.Van de Gideon-stichting.Ik zou echt nooit naar een land gaan waar Bijbels verboden zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:55

Janneke2 schreef:
Er zijn samenhangen tussen de verschillende boeken, soms. Anderen staan minder of meer op zichzelf.

De eerste vijf boeken die christenen 'oude testament' heten in het Jodendom de Thora. Het hele "oude Testament" is door Joden geschreven (en in wezen het nieuwe testament ook, maar toen waren er al ruzies).
Dat is een logisch beginpunt, en een groot deel van Genesis vertelt hoe die minderheid daar dan terecht kwam.
Wat de christenen het 'oude testament' noemen heeft drie delen' de genoemde Thora, de profeten (we zijn nu in het beloofde land, en hoe doen we dit nu?) en de feestrollen, zoals de psalmen.

Het christelijk deel valt uiteen in vier evangeliën, Marcus is de oudste van het stel;

Juist wel. Volgorde is niet voor niets en daarnaast als je niet alles gelezen hebt kan iedereen je wel onzin vertellen. "Het is lastig te lezen, dus ik lees het niet" maakt je kwetsbaar voor misbruik van de Bijbel door derden. En daar uit volgende : beweerd iemand dat X in de Bijbel staat, vraag dan waar en lees het zelf.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:02

Photograph schreef:
Suzanne F. schreef:
Ben je helemaal nieuw met de Bijbel? Of heb je een achtergrond met de Protestantse of Katholieke kerk?
Welke bijbel heb je? Die in gewone taal of een Statenvertaling?

Bij de PKN, de Protestantse kerk hebben ze wat voorbeelden voor bijbelstudies:
https://www.protestantsekerk.nl/ideeenb ... VIEALw_wcB

Als je echt helemaal nieuw bent dan kan je beter een Alpha cursus doen, deze zijn gratis en laten je kennis maken met het christelijk geloof. Je kan ze online ook vinden.

Ja ik ben helemaal nieuw met de Bijbel, voor de rest geen achtergrond. Ik ga even kijken voor die Alpha cursus, dankjewel!

Inderdaad een Alphacursus is fantastisch om te beginnen. Anders is het nieuwe testament Johannes, Lukas, markus, Mattheüs. Deze waren voor mij het meest makkelijk om te lezen en te begrijpen.
Ik hoorde van iemand dat Enduring Word ook fijn is, alleen wel in het Engels.
Ga je ook naar een kerk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:54

Iemand noemde een Amerikaanse site 'got questions'.
Die heb ik even aangeklikt, en naar de 'meest gestelde vragen' gekeken.

Voor alle duidelijkheid: de hele bijbel, de complete bibliotheek komt uit de Joodse cultuur.
Daarin gaat het net niet om 'iemand heeft een vraag en de bijbel heeft het antwoord'.
Maar veel meer: we hebben allemaal levensvragen, en de verhalen, gedichten en wat al niet gaan over die vragen, op één of andere manier.

Ik klikte dus de veelgestelde vragen aan, en mijn oog viel op het woord zelfmoord.
... wat als 'antwoord' werd gegeven was onvolledig, en was de 12e eeuwse kerkleer van Thomas van Aquino.
"... op zich mag iedereen die leer volgen van mij" en deze Th van A was beslist geen domme man, maar met de bijbel heeft het weinig van doen.

Niet genoemd werd bijvoorbeeld Samson, die ook in zijn manier van sterven in aanzien staat. In de Joodse cultuur geldt over het algemeen 'dat leven uiterst belangrijk is, maar leven is niet bedoeld als alleen maar niet dood zijn.'
Samson voorziet 'dat er dingen mis gaan', en doodt zichzelf en een aantal vijanden van zijn familie erbij. Dat is een trieste situatie, maar dan ben je ook hartstikke dapper.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:12

tamary schreef:
Janneke2 schreef:

Juist wel. Volgorde is niet voor niets en daarnaast als je niet alles gelezen hebt kan iedereen je wel onzin vertellen. "Het is lastig te lezen, dus ik lees het niet" maakt je kwetsbaar voor misbruik van de Bijbel door derden. En daar uit volgende : beweerd iemand dat X in de Bijbel staat, vraag dan waar en lees het zelf.

De Bijbel is niet alles direct in chronologische volgorde net als een boek. Juist de kern staat verderop, het is ingewikkeld om al het andere te weten zonder uberhaupt de kern te kennen. De Bijbel is belangrijk om in zijn verband te lezen, wil je het goed begrijpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:26

Mijn Joodse vrienden zeggen dan: precies het middelste vers van de Thora is:
heb je naaste lief, je naaste is als jij.
Of in een andere vertaling: heb je naaste lief zoals jezelf.

(Beide vertalingen zijn geldig. De ene legt meer nadruk op 'die ander is niet zo anders dan jij, dat lijkt maar zo', de tweede is bekender en legt meer nadruk op gelijkheid.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:30

Janneke2 schreef:
Iemand noemde een Amerikaanse site 'got questions'.
Die heb ik even aangeklikt, en naar de 'meest gestelde vragen' gekeken.

Voor alle duidelijkheid: de hele bijbel, de complete bibliotheek komt uit de Joodse cultuur.
Daarin gaat het net niet om 'iemand heeft een vraag en de bijbel heeft het antwoord'.
Maar veel meer: we hebben allemaal levensvragen, en de verhalen, gedichten en wat al niet gaan over die vragen, op één of andere manier.

Ik klikte dus de veelgestelde vragen aan, en mijn oog viel op het woord zelfmoord.
... wat als 'antwoord' werd gegeven was onvolledig, en was de 12e eeuwse kerkleer van Thomas van Aquino.
"... op zich mag iedereen die leer volgen van mij" en deze Th van A was beslist geen domme man, maar met de bijbel heeft het weinig van doen.

Niet genoemd werd bijvoorbeeld Samson, die ook in zijn manier van sterven in aanzien staat. In de Joodse cultuur geldt over het algemeen 'dat leven uiterst belangrijk is, maar leven is niet bedoeld als alleen maar niet dood zijn.'
Samson voorziet 'dat er dingen mis gaan', en doodt zichzelf en een aantal vijanden van zijn familie erbij. Dat is een trieste situatie, maar dan ben je ook hartstikke dapper.

Dat is uit het Oude Testament. Als alles toen goed was geweest had Jezus niet hoeven komen.Wat betreft Thomas van Aquino en dergelijken: Na het Nieuwe Testament is de geschiedenis van het Christendom doorgegaan met nieuwe personen en verhalen die nu ook onderdeel van de traditie zijn.En het gaat nog steeds door, ook vandaag nog .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:44

Lau07 schreef:
Het Oude Testament is juist super interessant om te lezen, omdat het ook veel geschiedenis bevat! Het gaat inderdaad echt over de geschiedenis van het jodendom, dus houd goed in gedachten dat het echt oud is en sommige dingen nogal bijzonder zijn. Zoals bepaalde leefregels die in dat gedeelte van de Bijbel worden genoemd (met name in het boek Job).

Er staan prachtige, en soms ook gruwelijke verhalen in!
(Rode oortjes!)

De enige leefregel die ik ken uit Job is: 'ga niet voortijdig troosten'.

En ergens staat een advies over ovens, in een tijd dat er nog geen glazuur was: als er een slak in gezeten heeft, sla het ding stuk.
Je kunt stommere dingen doen.
(Tegenwoordig maak je het ding gewoon schoon, sopje, doekje, klaar.)
Citaat:
Zo staat er in het Oude Testament dat je geen kleding van gemengde stoffen mag dragen. Dat was toen heel normaal, maar tegenwoordig doen we niet anders. Best leuk al die verschillen :D.

Het is vooral een handelsregel: als je een doek van vlas of wol verkoopt, moet het ook echt vlas of wol zijn, en niet één of ander mengsel.
Een manier om oplichting en ruzie te voorkomen.