Maar verder tja hoe doe je dat dood gaan ?
K hoop vooral dat ik er weinig van merk en dat het niet lang duurt. Zonder mij draait de wereld echt wel door wellicht nog wel beter dan met mij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Onali schreef:Mindim schreef:Ik heb iemand aan een hartstilstand verloren, wat mij persoonlijk de fijnste manier van wegvallen lijkt. Mijn zus heeft na een lang bed euthanasie gepleegd. Ging niet helemaal zoals het hoort. Thuiszorg komt af en toe kijken en de iets bijstellen. Mijn zus werd weer wakker en dan wordt huisarts geroepen en komt de thuiszorg, die waren er niet constant bij. Mijn schoonmoeder ligt nu op sterven en heeft een heel ander vooruitzicht.
Je kan je dood niet regisseren, de laatste momenten zijn voor een ieder anders en vaak niet zoals van te voren bedacht. Ik snap de OP dan ook helemaal niet. Ik ken niemand die als het moment daar is, daar mee bezig is, dat is meestal al op voorhand gebeurd. Vaak is op het moment van euthanasie alles al gezegd en rest alleen het vertrek.
Je zus heeft palliatieve sedatie gehad, geen euthanasie. Dan is het mogelijk dat iemand weer wakker wordt, sedatie is dan ws te licht en de HA (thuiszorg is alleen uitvoerend) moet dan de dosis ophogen.
Palliatieve sedatie; het in slaap brengen van iemand. Bewustzijn wordt verlaagd, iemand kan wakker worden, dingen meekrijgen.
Middel; midazolam (dormicum) vaak in combinatie met morfine vanwege pijn (vaak bij kanker, orgaanfalen)
Duur; enkele uren tot enkele dagen
Vaak ingezet bij levensverwachting minder dan 14 dagen.
Opdrachtgever: HA/ HAP, uitvoerend: thuiszorg
Euthanasie; het hart stopzetten zodat iemand komt te overlijden.
Eerst wordt een slaapmiddel toegediend, daarna het middel om het hart stop te zetten.
Ambulance komt vantevoren een infuus plaatsen.
HA is degene die actief euthaniseert.
Na goedkeuring van SCEN arts, voldoet persoon aan de criteria.
Meestal na goedkeuring van SCEN arts kan het nog 24 tot 48 uur duren in verband met klaarmaken van de medicatie bij de apotheek.
listiglistje schreef:Marocje schreef:Ja, ik was dood maar gereanimeerd. Dus met een schok weer terug gekomen.
Dan ben je niet dood hoor, maar buiten bewustzijn![]()
Dood is hartdood en hersendood, daar kan je niet van terugkomen.
Evamarie schreef:Doodgaan lijkt mij het meest vreselijke wat je kan overkomen..
listiglistje schreef:Marocje schreef:Ja, ik was dood maar gereanimeerd. Dus met een schok weer terug gekomen.
Dan ben je niet dood hoor, maar buiten bewustzijn![]()
Dood is hartdood en hersendood, daar kan je niet van terugkomen.