Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CalipsoLover schreef:Ik ben gewoon wat bang voor wat er mij dan nog te wachten staat.
pateeke schreef:CalipsoLover schreef:Ik ben gewoon wat bang voor wat er mij dan nog te wachten staat.
Hoe bedoel je precies dat je bang bent voor wat je te wachten staat? Waar ben je precies bang voor?
Ik weet niet waar je precies bang voor bent, maar mijn ervaring is dat er een jaar (of enkele jaren langer) over doen geen impact heeft op je baankansen, je studiekrediet, mogelijkheden om vervolgopleidingen te volgen,... Ik heb een richting gevolgd waarin weinig werk te vinden is, behoor tot een doelgroep die sowieso al meer moeite heeft om aan werk te raken en ik heb dus meerdere jaren extra over mijn studie gedaan. Ik had werk nog voor ik volledig afgestudeerd was, als eerste van de groep studenten waartoe ik behoorde en heb itt veel studiegenoten eigenlijk ook altijd wel op masterniveau gewerkt, (min of meer) in de richting waarin ik afgestudeerd was.
Door nu een stap terug te doen, werk je ook heel erg aan je toekomst.
Callisto04 schreef:Er een jaar langer over doen is absoluut geen mislukking en maakt je niet minder een ideale student. Je combineert het met werken bijvoorbeeld, dat is gewoon niet evident. Als je bepaalde verantwoordelijkheden moet opnemen is het verre van een mislukking dat je er iets langer over doet dan het "normale" traject voorziet. Wat is een jaar ook in een mensenleven? Zelf 2 jaar verloren tijdens mijn studies, daar heeft achteraf nooit een haan naar gekraaid, ook door factoren die niks met die studies zelf te maken hadden maar die het niet mogelijk maakten er genoeg op te focussen.
Probeer vooral te genieten van de extra tijd. Je hebt een keuze gemaakt voor jezelf, om een beter gevoel te krijgen, terug vaste grond onder je voeten te voelen. Ik denk dat je al wel een tijdje bezig was met jezelf te veel en te hard te pushen, dat kan je wel een tijd volhouden maar de muur om tegenaan te lopen komt er vroeg of laat toch. Dus net heel verstandig dat je even gas terug neemt, er niet te veel over piekeren, vooral stoom aflaten, genieten van de kleine dingen en het gejaagde wat uit je leven proberen te krijgen.
Misschien is het een idee om een leuke hobby te zoeken? Pilates of iets in die zin is bv goed om naast te bewegen ook vat te krijgen op ademhaling, ... Veel mensen die moeilijk rust in het hoofd vinden voelen zich daar beter bij. Is maar een idee he, ik wil mij zeker niet bemoeien met wat je doet.
CalipsoLover schreef:Ik heb geen idee wat een hospita is, maar samenhuizen is hier dus wel heel populair omdat het hier zo duur is en in die groepen ben ik wel al aangesloten en actief aan het zoeken.