Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Re: Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:01

Nee.

Ik ben er anderhalf jaar geleden heel dichtbij geweest, en heb achteraf vaak gedacht: had ik dit van tevoren willen weten? Nee. Absoluut niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:06

Berdien schreef:
Ibbel schreef:
Het enige dat ik wil weten is of ik, net als de meeste vrouwen in mijn familie, dement word, en zo ja wanneer. Want dan trek ik 1 jaar eerder zelf de stekker er uit.

Tikkeltje offtopic, maar ken je de mogelijkheden van het levenstestament? Dat hebben mijn ouders ook laten opstellen. Vooral mijn moeder wil ab-so-luut niet eindigen zoals haar moeder, die leed aan vasculaire dementie.

In theorie leuk, in de praktijk werkt dat voor geen meter. Lees de kranten er maar op na, geen SCEN arts die zich er de vingers aan wil branden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:21

Ibbel schreef:
In theorie leuk, in de praktijk werkt dat voor geen meter. Lees de kranten er maar op na, geen SCEN arts die zich er de vingers aan wil branden.
Klopt dat mede te maken heeft (ik heb in de bejaardenzorg gewerkt op de verpleegafdeling) dat de mensen zelf, als ze in die conditie zijn waarvan ze beschreven hebben dat ze dan euthanasie willen, duidelijk aangeven (in de gevallen die ik ken) dat ze dat helemaal niet willen want dat ze het veels te leuk hebben. Tja dan sta je als kinderen en dat zijn hele lastige situaties.
Dus mijn kinderen moeten maar voor mij gaan zorgen, zoals ik ook voor mijn lieve vader heb gezorgd samen met mijn moeder en de familie. Ik ga ze niet in zo'n moeilijk euthanasie kwestie brengen waarvan ik bij voorbaat al weet dat dit hem toch niet gaat worden. Daarnaast zowel bij mijn oma, als mijn vader was het ook wat het was, en heeft hij hele respectvolle zorg van ons gehad en samen nog een fijne tijd. Mijn kinderen waren toen nog klein en er vaak bij en maakten vaak grapjes dat ze in ieder geval nu al weten wat ze te doen staat en wat ze te wachten staat <3 Dus komt wel goed.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:59

Klopt wat Ibbel zegt!
Je kan alles vastleggen maar als je niet meer goed van geest bent krijg je geen euthanasie want je moet op dat moment nog zeggen dat je het wil.
Pas nog bij mijn moeder meegemaakt die gelukkig nog goed van geest was.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:07

Ik heb altijd geroepen dat ik minimaal 250 wilde worden, maar met de gezondheid die ik nu heb lijkt 80 al oud. :D Ik zou het niet willen weten, maar ik heb thuis wel de afspraak dat ik bij ernstig lijden de zaak zelf in de hand wil hebben. Wil niet afhankelijk van mijn gezin worden, dat wil ik ze niet aandoen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:25

Ja dat zou ik wel praktisch vinden. Dan ik op tijd zorgen dat ik al mijn zaken geregeld heb en wellicht ook de tijd die me nog rest anders indelen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:13

Ja, ik zou het wel willen weten. Ik ben alleenstaande moeder en de vader van mijn kinderen is niet in staat om goed voor ze te zorgen. Ik zou het een fijne gedachten vinden als ik zou weten wanneer ik doodga zodat ik ook weet wat ik moet regelen of niet. Ook ben ik een behoorlijke controlfreak die het heerlijk vind om alle touwtjes in handen te hebben, dus ook mijn laatste touwtje.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:15

Misschien een testament opmaken Storm!
Stel je voor dat er onverwacht iets gebeurt.
Mijn dochter heeft dat ook gedaan, is wel een geruststelling.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:19

chanicha schreef:
Misschien een testament opmaken Storm!
Stel je voor dat er onverwacht iets gebeurt.
Mijn dochter heeft dat ook gedaan, is wel een geruststelling.

Dat heb ik ook wel, maar het gaat meer om andere dingen. Mijn (nu nog jonge) kinderen krijgen het huis, maar mijn ex zou hier dan moeten komen wonen met zijn nieuwe vriendin enzo. Ex zou dat wel willen, maar zijn nieuwe vriendin zie ik dat niet zo snel doen...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:20

Absoluut niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:29

Ik zou het ook niet willen weten.

Je kunt vooraf al veel op papier zetten dat je bv een begrafenis wilt, paarse kist , gele bloemen, koffie met bosche bollen en je muziek. En als je er over 5 jaar anders overdenkt omdat je dan ineens een zwarte kist wilt en paarse bloemen kun je dat zo veranderen. Maar je moet het wel op papier zetten.

Mijn ouders hadden vroeger een calamiteiten envelop in de kast staan voor het geval dat.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:34

Ik zou het heel graag willen weten, misschien zou het even schrikken zijn maar veel 'praktischer' en ik zou het een geruststelling vinden om te weten waar ik aan toe was. Zou me heel veel getob schelen, daar ben ik 100% zeker van.

Baal nu dat ik het niet weet :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:50

Ik zou het ook echt niet willen weten.
Wat sommigen hier zeggen die dan vrijer zouden leven en leukere dingen zouden doen, zal voor mij niet gelden denk ik. Ik heb mijn leven nu al ingedeeld dat ik genoeg tijd heb voor leukere dingen en anders zorg ik er wel voor dat ik tijd heb. Veel mensen vergeten dat je niet moet leven om te werken.

Overigens zou ik dan totaal niet van mijn laatste jaar kunnen genieten. Ik ben nu 19 maar als ik zou weten dat ik maar 19 jaar oud zou worden, zou ik nu echt niks meer durven doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:02

Ik ben niet bang om dood te gaan, vind het ook geen eng of naar idee. Vandaar dat ik het wel praktisch zou vinden. Natuurlijk kun je van alles op papier zetten, maar als ik nu zou weten dat ik nog maar korte tijd hebt zou ik zelf op zoek gaan naar lieve nieuwe mensen voor mijn dieren bijvoorbeeld. Ook zou ik lekker mijn spaargeld op maken als ik weet dat ik het toch niet meer nodig heb voor een later wat niet komt. Het is niet zo dat ik mijn leven heel anders zou gaan leven, maar als ik nog maar korte tijd zou hebben zou ik wel wat andere keuzes maken.