Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Die eerste is asociaal en ik zou een vriendschap daarom kunnen verbreken. Echt, totaal geen stijl.
De tweede is nogal een ongelukkige samenloop. Als ongewenst kinderloze zou mijn dag flink verziekt zijn, maar rationeel zou ik beseffen dat het knullig is gelopen zonder echte schuld.
Ze hadden even het ongewenst kinderloze stel apart kunnen nemen na de melding en kunnen uitleggen hoe en wat en samen kunnen overleggen wat gepast was in deze maar ik kan me ook voorstellen dat je in een soort paniek schiet en daar niet meer aan denkt.
Ik heb aan beide kanten gestaan. Jaren ongewenst kinderloos geweest. Dankbaar dat ik het shirtje zag liggen op de commode bij vrienden met "hoera ik word grote broer" zodat ik me kon voorbereiden. Babyshowers overgeslagen. Me opgesloten op het toilet op het werk bij de zoveelste aankondiging.
En in die tijd veel mensen leren kennen die ook door het medische traject gingen dus toen wij eindelijk een gezin mochten krijgen stonden we aan de andere kant.
Wat ik beide keren heb ervaren: het doet gewoon zeer, wat je ook doet. Maar in alle gevallen, probeer subtiel te blijven en het niet van de daken te schreeuwen in die gevallen. Er zijn genoeg mensen die dolgelukkig met je kunnen zijn, dus een beetje inhouden bij mensen met zoveel verdriet helpt ze enorm. En niet voor het blok zetten.
superpony schreef:Hoe het werkelijk is gegaan, op welke manier, met welke toon etc, weet niemand hier. Er zit een groot verschil in vrij onschuldig denken dat mensen blij voor je zijn, of het iemand echt in de wonden smeren. Ik denk echt niet dat iemand dat laatste expres doet.
superpony schreef:Ik vind dat situatie 1 wel iets hard wordt aangepakt op basis van weinig info.
Jis_ schreef:superpony schreef:Ik vind dat situatie 1 wel iets hard wordt aangepakt op basis van weinig info.
Maar toch duidelijk, al kan elk persoon weer anders reageren op zo’n “kado” het is gewoon geen goed idee.
Dat je een keer vertelt dat je zwanger bent moet wel maar dan kan je ook een stuk intiemer doen, niet op een verjaardag, zodat de vriendin die blij zal zijn voor haar vriendin ook haar verdriet kan tonen.
Daphara schreef:Maar stel nou het was in situatie 2 andersom gegaan. Het zwangere stel had hun aankondiging eerst kunnen doen… had dan het stel dat niet zwanger kon worden ook niets mogen/moeten zeggen?
Onali schreef:Ik snap dat het willen krijgen/ hebben van een kind een droom is voor sommige.
En dat als het om wat voor reden niet lukt je als het ware door een rouwproces gaat.
Maar dat rouwproces zal toch ook een keer overgaan, of zeg ik nou iets raars?
Ik bedoel ik mis mijn opa nog steeds en ik vraag me met regelmaat af hoe hij op bepaalde dingen zou hebben gereageerd. Maar verdrietig ben ik al heel lang niet meer, dat gedeelte is afgesloten.
Onali schreef:Ik snap dat het willen krijgen/ hebben van een kind een droom is voor sommige.
En dat als het om wat voor reden niet lukt je als het ware door een rouwproces gaat.
Ik bedoel ik mis mijn opa nog steeds en ik vraag me met regelmaat af hoe hij op bepaalde dingen zou hebben gereageerd. Maar verdrietig ben ik al heel lang niet meer, dat gedeelte is afgesloten.
Caira schreef:Al doe je het nog zo voorzichtig, het is en blijft voor sommige mensen echt een k*t boodschap. Dus het maakte mij nooit uit. Nu ben ik in de bijzondere positie dat ik na de 10 jaar en een al opgeheven droom opeens zwanger bleek te zijn. En jeetje wat vond ik het lastig om dat tegen sommige mensen te zeggen. Mensen die, net als ik ooit, hun droom niet zagen uitkomen, en een ander waarbij het wel lukte. Voor ik het op social media gooide heb ik deze mensen bericht of gebeld, omdat ik niet wilde dat ze het daar te weten kwamen. En ja, ik heb me zelfs een tijd schuldig gevoeld, natuurlijk volkomen onterecht, maar toch was het er.
superpony schreef:Jis_ schreef:
Maar toch duidelijk, al kan elk persoon weer anders reageren op zo’n “kado” het is gewoon geen goed idee.
Dat je een keer vertelt dat je zwanger bent moet wel maar dan kan je ook een stuk intiemer doen, niet op een verjaardag, zodat de vriendin die blij zal zijn voor haar vriendin ook haar verdriet kan tonen.
Nee, alles valt of staat met de toon en net de manier waarop. Iedereen denkt dat het nu op een bepaalde manier is gegaan, naar daar zitten heel veel nuance in, hoe zoiets gaat en dan over kan komen.
Ik vind het heel naar voor de mensen waar het niet lukt, maar de wereld gaat wel verder. Je kan ondanks je eigen verdriet niet alles om jou laten draaien.
Er zijn mensen die hun eigen kinderen vreselijke dingen aandoen en dan is dat ook niet te bevatten voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen en een hart vol liefde hebben. Maar je moet ook ergens accepteren dat ook dat de wereld is waarin we leven.
Mijn ouders kregen in 1977 mijn broer die dus gehandicapt was. Je wil niet weten wat mensen durfden te zeggen.........Het is hard, soms keihard, maar dat nam de liefde niet weg.
Damber2 schreef:Wat ontzettend lief deze twee posten boven mij. Dat had ik zeker kunnen waarderen, in de tijd dat ik ook zo in de stress/verdriet zat.
Ergens gun je het die ander wel. Het is maar net hoe het aankomt.
Damber2 schreef:Gevoel volgen denk ik. Ik heb liever een briefje en per ongeluk een ‘foutje’ dan dat mensen niets zeggen omdat ze bang zijn fouten te maken.
Hoeft ook geen langdradig briefje te zijn.
Iets van dat je intens gelukkig bent met de kleine en ook stilstaat bij de onvervulde kinderwens van diegene. Dat je diegene veel liefde wenst en altijd mee voelt in het verdriet van die ander en het die ander ook gegund had. Dat ze haar gevoel moet volgen als het gaat om bijwonen van kraamschudden en baby dingen, ze niets verplicht is maar uiteraard altijd welkom blijft.