Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:52

Eigenlijk ben ik verbaasd dat hij het nog niet van andere kinderen heeft gehoord.
Bij ons op school geloven de kinderen in groep 5 niet meer in Sinterklaas. In groep 4 wordt er soms al getwijfeld.
Ik zou het zelf vertellen. Lijkt mij vervelender als ze er op school ineens achterkomen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:52

Ik kwam er zelf achter toen ik best wel jong was, nog in die leeftijd dat je bij de sint op schoot ging als kind op de basisschool. Ik wilde toen de baard van de sint eraf trekken om het 100% zeker te weten. Dat vond school niet zo leuk :+ . Mijn ouders zijn daarna met me in gesprek gegaan dat mijn vermoeden inderdaad waarheid was maar dat ze het fijn zouden vinden dat ik wel mee wilde spelen voor mijn zusje en mijn klasgenootjes, gezien zij nog niet de leeftijd hadden om het echt al te gaan vertellen. Dat vond ik als kind prachtig.

Ik denk dat je inderdaad het beste na deze Sinterklaas, als hij er dan nog niet zelf achter is, een keer kunt gaan vertellen. De boeken die eerder gedeeld zijn hier lijken me hier ook ontzettend geschikt voor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:58

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk vind ik sowieso het ‘liegen’ tegen kinderen voor zoiets echt heel onzinnig en zielig maar dat terzijde. Mijn dochter was een jaar of 4, ze zat in de kleuterklas, toen ze aan mij vroeg: Mama, legt Sinterklaas de cadeautjes nou neer of doe jij dat? En toen heb ik gewoon gezegd dat ik dat deed en toen was het prima. Ze zei: dat dacht ik al.

Ik zou dit echt zo snel mogelijk uit de wereld helpen. Vreemd dat hij zelfs met hints de link niet legt. Hij ziet niet dat het inpakpapier dat om de cadeaus zit hetzelfde is wat jullie in de kast hebben liggen ofzo?

Hier ben ik het volledig mee eens, mijn zoontje van 6 weet dus ook dat mama de cadeautjes koopt. Maar toch vind hij het figuur sinterklaas wel heel bijzonder en spannend ondanks dat hij dus weet dat het niet echt is

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:09

ikheetesmee schreef:
Ik kwam er zelf achter toen ik best wel jong was, nog in die leeftijd dat je bij de sint op schoot ging als kind op de basisschool. Ik wilde toen de baard van de sint eraf trekken om het 100% zeker te weten. Dat vond school niet zo leuk :+ . Mijn ouders zijn daarna met me in gesprek gegaan dat mijn vermoeden inderdaad waarheid was maar dat ze het fijn zouden vinden dat ik wel mee wilde spelen voor mijn zusje en mijn klasgenootjes, gezien zij nog niet de leeftijd hadden om het echt al te gaan vertellen. Dat vond ik als kind prachtig.

Ik denk dat je inderdaad het beste na deze Sinterklaas, als hij er dan nog niet zelf achter is, een keer kunt gaan vertellen. De boeken die eerder gedeeld zijn hier lijken me hier ook ontzettend geschikt voor.

Maar er is nog een grote groep die gelooft in de ECHTE Sinterklaas en de hulp sinterklaas. Dan willen ze daar de baard vanaf trekken, weten wie erin zit, herkennen een Piet ( vroeger dan onherkenbaar door de kleur)
Maar dan geloven ze nog steeds in de echte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:32

Mijn moeder heeft het mij al heel jong uitgelegd want ik was schijnbaar doodsbang voor Sinterklaas en de Pieten. Ik kan het me niet meer herinneren maar er is 1 foto waar ik als enige achterstevoren zit tijdens het sinterklaasfeest op de kleuterschool. :')

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:41

Mijn dochter van 9,5 gelooft ook nog heilig hoor. Ik laat het dit jaar nog lekker zo. Ze zit elke avond trouw voor het sinterklaas journaal en ruimt ineens heel netjes haar kamer op haha. Volgend jaar zal het wel afgelopen zijn. Nu nog even genieten, vindt dat toetje van haar zo leuk als er weer een cadeautje in haar schoen ligt...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:11

Wij hebben het onze zoon vorig jaar verteld, toen zat hij in groep 4 en werd hij bijna 8 jaar. Merendeel van de klas geloofde toen nog en een groot deel gelooft vandaag de dag ook nog. Wij hebben de jaren ervoor leuke tijden gehad met hem en Sinterklaas/Kerst en onze zoon vond het altijd fantastisch, dus ik heb het nooit gezien als echt liegen tegen je kids... voor de kids als ze jonger zijn mag het gewoon gerust een leuke tijd vh jaar zijn waarin ze geloven - ik heb zelf ook eigenlijk alleen maar leuke herinneringen aan de Sinterklaas tijd van vroeger; de intocht, de bezoekjes op school en thuis etc etc. Dus wat mij betreft mag je daar gerust samen als gezin een leuke tijd mee hebben. Maar ergens 'down the line' vonden we dat het gewoon tijd was om te vertellen :) En dat kun je gewoon niet voor een ander opleggen waar en wanneer dat moment komt waarop je je kind(eren) inlicht hierover. Wij wilden sowieso graag voor zijn dat hij het van vriendjes e.d. zou horen, dus hebben bewust gekozen voor een moment ook waarop we wisten dat we het zelf konden vertellen ipv horen van een ander. Onze zoon verteld andere vriendjes e.d. dan ook niet erover. We hebben hem wel aangegeven dat dat misschien gewoon niet aan ons/hem is om anderen te vertellen bv :) Ook al krijgen ze het vaak op school wel te horen allemaal, maar wij vinden niet dat dat aan ons is.

Nu is het voor onze zoon nu hij het weet ook op een andere manier weer leuk: Hij voelt zich nu veel meer betrokken erbij omdat hij nu bv samen met ons ook mee zoekt naar cadeautjes voor anderen e.d. wat we met kerst dan geven. Dat vind hij ook echt heel erg leuk om mee bezig te zijn bv.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:23

Ik ben altijd benieuwd naar het woord 'geloven'.

Dat kan kinderlijk en dat kan volwassen. En vast wel met van alles er tussen in.

'Dat Sinterklaas niet bestaat' schijnt in de Roomse kerk waar te zijn sinds 1962. >;) _/-\o_

Met de huidige Zwarte Pieten toestand lijkt me dit geen adequate beschrijving...

Ik ben een fervent vierder van het feest van de beschermheilige van Dwingeloo (al is de Nicolaas kerk daar inmiddels ordentelijk protestant). Het Sinterklaas journaal volg ik niet, maar wel de intocht.

Het kan natuurlijk wel zin hebben om een kind op gegeven moment in te wijden in het geheim 'dat we elkaar cadeautjes geven' - al valt er soms wel degelijk 'een cadeau uit de spreekwoordelijke schoorsteen/ hemel'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:27

Dat vind ik dus het bijzondere.
Mijn kind weet heus waar de cadeautjes vandaan komen maar Sinterklaas bestaat toch :D

Doe me denken aan een experiment op een school waar ik wel eens van gehoord heb lang geleden.
De juf verkleede zich in de klas voor de neus van de kinderen (kleuterschool dacht ik) en toch was ze daarna echt die verkleede persoon en niet meer de juf. Bijzonder hoe die hersentjes kunnen werken.
Het ene kind zal daar vlugger uitgroeien dan het andere.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:29

Ik heb een groot deel van mn jeugd geen schoorsteen gehad, dus ik was sowieso altijd aan het nadenken hoe dat allemaal moest.

Aan de ene kant is het een leuke tijd, maar kinderen zijn vaak echt gespannen en maken zich druk om van alles.
En dan was er vroeger nog de roe, mee in de zak naar Spanje etc.

Nu nog vertellen is misschien wat zonde voor de aankomende periode. Maar als de rest het al weet en blijft herhalen, grapjes maken etc, moet je straks midden in deze periode om de tafel.

De kleintjes zijn nog wel te foppen vaak, maar als ze groter worden en de rest het echt allemaal weet en daarover praat, wordt het wel lastiger.

Misschien durft een kind er niet naar te vragen, bang geen kadootjes meer te krijgen. Dat hoeft geen toneel te zijn. Misschien heeft ene kind oprechte twijfels, maar weet niet wie in vertrouwen te nemen? Kinderen kunnen iets groter maken dan het is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:32

Sizzle schreef:
Mijn kind weet heus waar de cadeautjes vandaan komen maar Sinterklaas bestaat toch :D

Doe me denken aan een experiment op een school waar ik wel eens van gehoord heb lang geleden.
De juf verkleede zich in de klas voor de neus van de kinderen (kleuterschool dacht ik) en toch was ze daarna echt die verkleede persoon en niet meer de juf. Bijzonder hoe die hersentjes kunnen werken.

Maar dat zegt ook niet alles.

Ik was vaak hulpmoeder op de school van mn zoon. De pieten ( toen dus bruin/zwart ) waren dan bekenden. Maar ik zag het niet. Dan kwamen ze gek doen en uitdagen, maar ik zie dat gewoon niet dan.

Toen ik een jaar of 9 was, speelde onze buurman Sinterklaas op mijn school. Natuurlijk moest ik op schoot en ondanks dat ik het wist, zag ik het toch niet helemaal als onze buurman.
In een Sinterklaas pak kreeg iemand toch iets magisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:34

Sizzle schreef:

Zo werkt toneel ook.
Al sta je bij het omkleden : iemand neemt een rol aan en 'wordt' iemand anders.

Het is wonderlijk.

Bertold Brecht heeft er als toneelschrijver veel mee 'gespeeld' (das Verfremdungseffekt).

Persoonlijk hoop ik dat geen mens dit vermogen kwijt raakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:36

Soepblik schreef:
Hij zal er iig weinig aan overhouden; ik ken persoonlijk niemand in mijn leefomgeving die nog kwaad is op zijn ouders omdat ze in het verleden verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. :+

Nee die zijn vooral boos dat ze al die jaren voor de gek zijn gehouden / ze voor lül hebben gestaan door te geloven in iets waarvan de rest al wist dat het niet echt was :=

Ik verbaas me er eerlijk gezegd wel over dat er 10!! jarigen zijn die nog in Sinterklaas geloven :oo

Het kan toch bijna niet anders dan dat die al gehoord hebben van anderen dat "Sinterklaas niet bestaat". Aan de andere kant kan het natuurlijk inderdaad wel heel diep zitten, zeker met fantasie enzo, en het niet wìllen geloven dat het allemaal maar nep was want ze hebben het toch zelf gezien allemaal.

Wat dat betreft klopt het wel dat het makkelijker is om mensen voor de gek te houden, dan ervan te overtuigen dat ze voor de gek zijn gehouden :=

Ik denk dat zo'n boek de handigste aanpak nog is. En gewoon zelf uitleggen hoe het allemaal in elkaar zit :)

Voor de rest ook eens met Sizzle :j Die van ons weet het in principe ook wel, maar laat zich dan toch meeslepen door de magie. Maarja op een leeftijd waarop je knuffel leeft in je fantasie, ook al weet je ook wel dat het een stuk stof met vulling is, is het ook niet zo gek natuurlijk.

En wat een ander ook al zei: zelfs al volwassene is het nog wel overtuigend als er dan zo'n Sinterklaas ergens staat, als het iemand is die het een beetje statig speelt allemaal... dan is het toch net echt :=

En bij een goede film ga je toch ook "mee" met het verhaal, ook al weet je best dat het allemaal gespeeld is en heb je die acteurs wel vaker gezien :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:39

Wij hebben momenteel een baby triceratops in huis die z'n moeder kwijt is. Diertje is zo groot als een chihuahua en eet alleen maar babybell.

Kinderen zijn gewoon hele rare mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:39

Ik heb soms wel spijt van het hele sinterklaasverhaal tegenover de kinderen.
Het voelt echt niet goed om te 'liegen', terwijl ik alles van het leven gewoon eerlijk uitleg.

Maar voor mijn oudste dochter (6) is het gewoon zo leuk allemaal, zij houdt ook nog echt van fantasie.
Een wandeling door het bos = een avontuur door een sprookjesbos waar we dan allerlei dingen verzinnen, dus ook over kabouters, elfjes en eenhoorns. Ik weet niet of ze dat dan ook echt gelooft of het gewoon leuk vindt.

Het enige gekke aan de sint vindt ze dat iedereen sterfelijk is, behalve de sint. Maar ze neemt het voor lief :) (heb haar verteld dat dat komt omdat hij een soort van tovenaar is, dat heeft wellicht niet geholpen :') )

Is het goed of slecht, het hele sintverhaal?
Ik weet het niet.
Voor mij zou het mogen worden vervangen door een jaarlijks feest met cadeautjes, zonder de leugen.
Maar anderzijds: hoe leuk is het om in spanning af te wachten wat hij brengt?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:42

Er is vorig jaar meerdere malen tegen mijn dochter gezegd dat sint niet bestond op school. Maar toen was ze er nog helemaal niet aan toe om dat te horen, dus heeft ze dat geblokt (ze weet dat ook echt niet meer) en is gewoon vrolijk blijven geloven. Ik heb altijd aangehouden dat ik er niet over lieg als ze ernaar vragen, maar dat heeft ze, tot dus gisteren, nog nooit gedaan.

Mijn zoontje is in dat opzicht eigenlijk veel scherper, ik denk dat hij het diep in zijn hartje wel weet. Mn dochter 'echt niet. Ze was eigenlijk nog het meest verbaasd dat wij dan de cadeautjes kopen, dat had ze dus echt nog niet bedacht. Ze dacht eigenlijk een beetje dat sint wel cadeautjes kocht, maar ze niet bij iedereen langs kon brengen en dat wij het daarom in de schoen deden. :+ Ik heb nog nooit zoveel kwartjes zien vallen als gisteravond. De timing was misschien niet geweldig, maar ja, het loopt niet altijd zoals je het bedenkt.
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 11-11-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:43

Ik vond het als kind leuk en toen ik achter het grote geheim kwam was ik enerzijds wel teleurgesteld maar aan de andere kant vond ik het heel groots dat ik het geheim wist en kleine kinderen niet.

Mijn lief is heel gelovig opgevoed en mocht niet in Sint geloven. Die heeft het feest heel anders beleefd dan ik en met terugwerkende kracht vindt hij dat heel jammer als hij ziet hoe onze zoon elke avond voor het journaal zit en tekeningen maakt voor Sint.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:45

MarcoBorsato schreef:
Wij hebben momenteel een baby triceratops in huis die z'n moeder kwijt is. Diertje is zo groot als een chihuahua en eet alleen maar babybell.

Kinderen zijn gewoon hele rare mensen.

geweldig toch, tot op zekere hoogte, maar dit vindt ik wel heel schattig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:45

Dat vind ik dus raar : praten over liegen.

Maar als je werkelijk alles rationeel benadert, kun je idd in de knoop komen.

'Waarom gaat Sinterklaas niet dood?'
Ik zou het niet weten, in principe stierf de goede man namelijk op 6 december.
Dat is zijn naamdag, en 'feesten kruipen naar voren': pakjesavond is dus de 5e.
(Denk aan 'koninginnenach', de nacht voor 30/27 april.)

En tja, dat met de dood niet alles afgelopen is, is een wat zwaar thema, maar we vieren dat feest nog steeds.
Jung had het over archetypen, geef het maar een naam....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:50

AMCM schreef:
Ik heb soms wel spijt van het hele sinterklaasverhaal tegenover de kinderen.
Het voelt echt niet goed om te 'liegen', terwijl ik alles van het leven gewoon eerlijk uitleg.

Maar voor mijn oudste dochter (6) is het gewoon zo leuk allemaal, zij houdt ook nog echt van fantasie.
Een wandeling door het bos = een avontuur door een sprookjesbos waar we dan allerlei dingen verzinnen, dus ook over kabouters, elfjes en eenhoorns. Ik weet niet of ze dat dan ook echt gelooft of het gewoon leuk vindt.

Het enige gekke aan de sint vindt ze dat iedereen sterfelijk is, behalve de sint. Maar ze neemt het voor lief :) (heb haar verteld dat dat komt omdat hij een soort van tovenaar is, dat heeft wellicht niet geholpen :') )

Is het goed of slecht, het hele sintverhaal?
Ik weet het niet.
Voor mij zou het mogen worden vervangen door een jaarlijks feest met cadeautjes, zonder de leugen.
Maar anderzijds: hoe leuk is het om in spanning af te wachten wat hij brengt?

In het grote geheel is het volgens mij niet erg en zie ik het niet echt als iets slechts van de ouders, ze bedoelen het goed :)

Maar persoonlijk vind ik het een misselijke streek als ik zou liegen tegen m'n kind, op 1 of andere manier ben ik strenger voor mezelf dan voor anderen wat dat betreft :') Hier dus ook nog nooit gezegd dat de Sint bestaat. Maar er zit nog een enorm grijs gebied tussen liegen en het hele gebeuren verpesten. Je hoeft helemaal niet mee te doen aan die leugen joh, ze willen het zó graag geloven :=

Precies wat Sizzle ook al zegt :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:55

superpony schreef:
Ik heb een groot deel van mn jeugd geen schoorsteen gehad, dus ik was sowieso altijd aan het nadenken hoe dat allemaal moest.

Aan de ene kant is het een leuke tijd, maar kinderen zijn vaak echt gespannen en maken zich druk om van alles.
En dan was er vroeger nog de roe, mee in de zak naar Spanje etc.

Nu nog vertellen is misschien wat zonde voor de aankomende periode. Maar als de rest het al weet en blijft herhalen, grapjes maken etc, moet je straks midden in deze periode om de tafel.

De kleintjes zijn nog wel te foppen vaak, maar als ze groter worden en de rest het echt allemaal weet en daarover praat, wordt het wel lastiger.

Misschien durft een kind er niet naar te vragen, bang geen kadootjes meer te krijgen. Dat hoeft geen toneel te zijn. Misschien heeft ene kind oprechte twijfels, maar weet niet wie in vertrouwen te nemen? Kinderen kunnen iets groter maken dan het is.

Ouders ook :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:02

Ik heb eigenlijk nooit echt actief hoeven "liegen" over sinterklaas. Alles wat ze "weten" over sinterklaas, weten ze van school, opvang, sinterklaasjournaal en hun eigen invulling. Als ze vragen hebben (hoe kan het dat hij nooit doodgaat, hoe kan het dat amerigo/ozosnel over het dak kan lopen) laat ik ze daar eigenlijk altijd zelf een antwoord op verzinnen. Goh, hoe denk jij eigenlijk hoe dat zit?
Vooral in die jaren dat ze nog heel fantasievol zijn, is het prachtig om te zien waar ze dan mee komen. En naarmate ze ouder worden, worden die antwoorden vaak steeds realistischer.

Ik zie het ook eigenlijk niet als liegen, maar meer als iets ontzettend leuks voor de kinderen. Die magie! Net als een mooi (sprookjes)boek of film.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:06

Hm er is wel eens grens vind ik. Ik heb me voorgenomen nooit te liegen tegen mijn dochter en toen ze het dus aan mij vroeg (Mama, leg jij de cadeautjes neer of Sinterklaas?) heb ik nooit maar overwogen om hierover te liegen. Ik vind dat ouders hier vaak veel te ver in meegaan. Net alsof ze zelf meer lol hebben in het ‘magische’ dan de kinderen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:07

Relaxed schreef:
nicole_floor schreef:
Jaa bij mij ook en volgens mij mijn klasgenootjes ook. :+

Hier ook, mijn vriendinnetje geloofde nog toen we naar groep 5 gingen en in die klas begonnen we met surprises, dus toen hebben ze het haar verteld, ze was de enige in de klas die nog geloofde :j

Hier werd idd na groep 4 het gewoon verteld door de ouders, omdat we vanaf groep 5 surprises deden. Er werd ook een beetje gepest naar de kinderen die wel geloofde. Dus ik zou ook echt niet te lang wachten met vertellen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:18

Nou, dochter gelooft nu niet meer. Zo snel kan het gaan :D

Vanochtend op school gehoord van een kind en zojuist door ons bevestigd.

Niets aan de hand, ze vond het leuk zolang het duurde :)

In reactie op hierboven: Sinterklaas vieren is natuurlijk wel per definitie liegen. Of je er nu een jaartje korter of langer mee doorgaat.

Liegen hoeft ook niet per definitie iets verkeerds te zijn. Denk aan leugentjes om bestwil. Voor mij is liegen over Sinterklaas niet vreselijk, ik zie het meer als een sprookje waar menigeen met plezier aan terugdenkt. En toch heb ik een grote hekel aan liegen en een voorliefde voor oprechtheid. Het kan naast elkaar bestaan.

Alle ouders met gelovige kinderen, geniet er nog even van :)

Edit: tekst toegevoegd.