Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 22:35

Tiggs schreef:
Op Bokt ben ik wel anders tegen bepaalde mensen aan gaan kijken.. In negatieve zin, maar ook in positieve!
.

Nou dat dus! En beide kanten op hoor. Zowel “pro-vax” als “anti-vax” zijn in mijn foeilijstje gekomen. Ik had voor Corona nog nooit van de foei functie gebruikt gemaakt, maar wat een rust geeft het zeg!

Toch merk ik wel dat ik sommige mensen die (nog) niet in mijn foei-lijst staan in andere topics (dan Corona gerelateerd) moeilijk serieus kan nemen, omdat ik weet hoe ze in de Corona topics reageren.
Op één of andere manier vind ik hun mening over niet Corona gerelateerde onderwerpen ook totaal niet interessant meer. Vind dat stom van mezelf, maar toch blijft het zo voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:52

gomir schreef:
En ik maar denken dat ik de enige was :D

Iedereen is wat mij betreft vrij om zelf een besluit te nemen over wel of niet vaccineren en ik heb totaal geen drang om mensen hiervan te overtuigen. Maar waar ik slecht tegenkan is de desinformatie die sommige mensen verspreiden over COVID-19 en vaccinaties en de drogredeneringen. Om mezelf de frustratie te besparen van zinloze discussie ontvriend/ontvolg ik die mensen. En dat geeft toch een rust...

Wij werken ons op de IC al ruim 1,5 jaar een slag in de rondte. De uitval en uitstroom van personeel is in heel Nederland groot, we houden de boel met moeite in de lucht en hopen dat we het personeel dat we hebben kunnen beschermen tegen nog grotere belasting. Ik heb een kleine 200 beademde COVID-patienten voorbij zien komen en wekenlang behandeld + hun families begeleid.
Ik hou nog steeds van mijn werk en ik hoef geen medelijden. Maar ik heb dus echt totaal geen zin om in mijn vrije tijd geconfronteerd te worden met berichten dat COVID een hoax is, dat we betaald worden om te doen alsof en dat het vaccin experimentele gentherapie is of meer van dat soort onzin. Dan scroll ik gewoon veel liever langs vrolijke paardenberichten :+

Dat dus inderdaad! En inderdaad kijk ik ook liever naar positieve en meer luchtige onderwerpen in deze tijd.

Mellow

Re: Anders tegen mensen aankijken door standpunt m.b.t. COVID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:12

Nee, ik kijk niet anders tegen mensen aan. En wat ik vind hoeft een ander niet te vinden. Een ieder is zoals hij is en een ieder denkt vanuit zijn/haar eigen kader. Een ieder mag bij mij gewoon zijn...

Soms kun je het gewoon niet met elkaar eens zijn. De kunst is om dat niet tussen je in te laten staan.

Iemand is niet zijn mening. Net zoals dat iemand niet zij of haar ziekte is.

Ik word er echt heel heel verdrietig van hoe mensen nu met elkaar om gaan. Waar stopt het? Waarom zo hard tegen elkaar.

Ik heb in deze periode vooral leren zwijgen. Omdat echt luisteren naar elkaar voor mijn gevoel er niet meer bij is en het ene "kampje" nog harder schreeuwt soms dan het andere "kampje".

Ik ben ik en jij bent jij. En hoe je bent, wat je doet en wat je vind dat mag van mij gewoon.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:23

Ik ervaar eigenlijk niet echt dat er veel ‘wappies’ zijn in mijn omgeving. En anders lach ik er om en dan ga ik weer verder met mijn leven.

Wel mensen die zich niet laten vaccineren (ook vrienden en gezinsleden) maar wij laten elkaar wel in elkaars waarde ondanks dat we een andere mening hebben.

De discussie wordt ook niet echt meer gevoerd eigenlijk. Ik ben dat wel een beetje moe en mijn omgeving volgens mij ook.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:31

Mellow schreef:
Nee, ik kijk niet anders tegen mensen aan. En wat ik vind hoeft een ander niet te vinden. Een ieder is zoals hij is en een ieder denkt vanuit zijn/haar eigen kader. Een ieder mag bij mij gewoon zijn...

Soms kun je het gewoon niet met elkaar eens zijn. De kunst is om dat niet tussen je in te laten staan.

Ik word er echt heel heel verdrietig van hoe mensen nu met elkaar om gaan. Waar stopt het? Waarom zo hard tegen elkaar.

Ik heb in deze periode vooral leren zwijgen. Omdat echt luisteren naar elkaar voor mijn gevoel er niet meer bij is en het ene "kampje" nog harder schreeuwt soms dan het andere "kampje".

Ik ben ik en jij bent jij. En hoe je bent, wat je doet en wat je vind dat mag van mij gewoon.

Precies dit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:35

Mellow schreef:

Natuurlijk bepaald iemands mening wel zijn karakter.

Iemand die zwaar racistisch is..
Iemand die van mening is dat er niks mis mee is om je partner/kinderen door de kamer te hoeken...
Iemand die geen filter heeft op zijn mening en ook geen tegenspraak duldt..

Daarmee kan ik geen vrienden (meer) zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:45

Nou, een mening zegt imo toch een heleboel over iemand. Een mening kies je voor, met een ongefundeerde mening als dat een vaccin een chip bevat, laat je mij zien dat je niet echt bereid bent je echt te verdiepen in best essentiële informatie. Een ziekte kies je niet, dus nee ik ben niet mijn ziekte, wel mijn mening. Die vergelijking vind ik dus nogal krom.

Zoals ik jaren geleden mijn oom van Facebook gooide vanwege zijn altijd negatieve en zeer regelmatig racistische berichten, zou ik ook mensen die echt opgaan in complotten verwijderen. Die heb ik echter nog niet ontdekt in mijn omgeving.
Wel een goede vriendin die zich niet laat vaccineren, maar "we agree to disagree" en dat is prima. Zodra het richting aluminium hoedjes en vergelijking met de Jodenvervolging gaat is het voor mij dus echt wel een ander verhaal.
Net als het geneuzel dat je zou worden buitengesloten op medische gronden. Zolang blinden nog niet overal een menukaart kunnen lezen, gehandicapten zeer regelmatig niet eens naar de wc kunnen in restaurants (Als je er al binnen komt met een rolstoel onder je kont) en meer van dat, moet je daar bij mij niet mee aankomen. Je hoeft je niet te laten vaccineren, maar dat heeft consequenties. Dat je moet laten testen voor je uit eten of naar de film gaat, of dat je thuisbezorgd en Netflix gebruikt.
Nu dat ook voor de sportclubs gaat gelden ben ik mijn mening nog aan het formuleren. Enerzijds denk ik dat er best wat sporten zijn waarbij je meer risico op een besmetting loopt, en anderzijds denk ik ook dat de maatregelen voorbij gaan aan het belang van sporten. Zowel fysiek als mentaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 00:38

IRL: eigenlijk iedereen in mijn nabijheid is volgens mij pro vax. Niet extreem. Op het werk ga ik de discussie niet aan, tenzij iemand echt heel fanatiek is.

Op FB heb ik wel mensen ontvriend en soms zelfs geblokt. Hier op Bokt kan ik soms wel fel worden, maar ik ben eigenlijk online fanatieker als IRL. Maar ik ben de discussie een beetje zat merk ik. Met de complot theorie mensen bereik je toch niets.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 00:55

Ik zie het met zakelijke relaties gebeuren, op LinkedIn. Daar beginnen wat mensen echt helemaal los te gaan. Ik vind dat wel bijzonder op dat platform, zeker wanneer het je vak niet is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 02:07

Wappies weer ik. De buurvrouw die steeds theorieën in de buurtapp gooit zwaai ik gedag maar ik vermijd verder ieder contact.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 02:15

Geheel niet. Hoe iemand denkt over COVID is voor mij totaal irrelevant. En ja ik heb er die op social media dingen posten waarvan ik denk ‘tja....’ maar daar stopt het ook. :+
Ik hoef het niet met iemand eens te zijn om die persoon te mogen. Ik heb een he diverse kennissenkring dus het is onvermijdelijk dat er (veel) topics zijn waarbij we het niet met elkaar eens zijn. Dat is prima. Ieder mag zijn of haar mening hebben. Het is die basis waar ik naar ‘zoek’ bij vrienden/kennissen. Elkaar in elkaars waarde laten en gewoon volwassen om gaan met meningsverschillen. :) Kan dat niet en word ik verwijderd dan is dat des te beter. Bespaart mij werk.

Iedereen is het onderhand wel zat geloof ik. Dus het gaat er op mijn FB eigenlijk ook nog amper over. We proberen maar te lachen met de miserie. Ik krijg dus vooral veel geinige memes. _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 05:46

Ik heb het ook wel inmiddels, terwijl ik er voorheen heel nuchter instond. Maar de manier waarop sommige mensen andere behandelen of erover schrijven, compleet zonder ook maar een beetje respect, kan ik niet begrijpen. Sommige zijn zo ik, ik ,ik, ik vind de regeltjes niet leuk, ik hoef me nergens aan te houden, niemand kan mij iets verplichten... het niet kunnen of willen snappen van sommige maatregelen. Ik kan dat niet snappen. En prima dat je een eigen mening hebt ( moet je ook hebben), maar dan over schaapjes, jodenvervolging gaan schrijven/praten, dan ben je 10 stappen te ver. Ook op mn werk zo vaak vervelende discussies tot echt geintimideerd worden, om van de wappie verhalen (5G,chips, overheid, einde van de wereld) maar te zwijgen, deze kap ik al gelijk af.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 06:14

Brainless schreef:
Mellow schreef:

Natuurlijk bepaald iemands mening wel zijn karakter.

Iemand die zwaar racistisch is..
Iemand die van mening is dat er niks mis mee is om je partner/kinderen door de kamer te hoeken...
Iemand die geen filter heeft op zijn mening en ook geen tegenspraak duldt..

Daarmee kan ik geen vrienden (meer) zijn.

Het ging over corona toch? Dan kunnen we alles wel in het extreme doortrekken...
Ik heb het specifiek over corona gerelateerd.
Iemand slaan is gewoon niet oké, en betreffende racisme is wat mij betreft niet iemand zijn of haar kleur of waar je weg komt.

En wat betreft je laatste zin. Die kun je ook aan 2 kanten belichten betreffende mening en geen tegenspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:36

In de coronacrisis maakt de doe-het-zelf-burger plaats voor de doe-het-samen-burger
Coronastrategie Jarenlang is de burger verteld dat hij zelfredzaam moet zijn en eigen keuzes moet maken. In de coronacrisis wreekt zich dat nu.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/02/in ... n-burger-a

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:41

MCE schreef:
In de coronacrisis maakt de doe-het-zelf-burger plaats voor de doe-het-samen-burger
Coronastrategie Jarenlang is de burger verteld dat hij zelfredzaam moet zijn en eigen keuzes moet maken. In de coronacrisis wreekt zich dat nu.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/02/in ... n-burger-a

De link doet het niet

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:46

Mellow schreef:

Precies dit.
Mooi geschreven Mellow

Vond het begin van dit aangemaakte topic echt vreemd overkomen

'ik heb zoveel mensen van mijn facebook verwijderd'.....

Nou, dan weet je ook meteen hoe diep en oprecht de vriendschap of familie band was zeg.....

Maar goed, zullen dan wel vage kennissen zijn geweest ofzo.

Binnen mijn werkomgeving en familie en vrienden kring lopen de meningen ook uiteen.
Maar wij zoeken wel het gesprek op en delen meningen en standpunten.
Dus nee, geen verlies aan vrienden en familie hier.
En mochten mensen mijn social media verwijderen om mijn mening, dan weet ik meteen weer even hoe diep en oprecht het was :o

En...aluminiumfolie gebruik ik vooral om boterhammen te verpakken :)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:55

Mellow schreef:

Mooi verwoord. Zo denk ik er ook over :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:56

Ik ben wel anders tegen bepaalde mensen aan gaan kijken, maar heb geen contacten verbroken of verwijderd. Dit is een tijdelijk iets en gaat voorbij. Ik zou het zonde vinden als ik de contacten die ik nu heb dan ook kwijt ben straks. Er is al zoveel afstand tussen mensen. Laten we juist de mensen die het dichtste bij ons staan niet ook kwijt raken nu.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:03

Ik ben wel 2 goede vrienden kwijt. De één stond alleen nog maar op uitzenden en kon het nergens anders meer over hebben en de ander zit een in rare sekte met mensen die denken dat je corona uit de wereld helpt met trillingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:23

Mellow schreef:

Prachtig omschreven, hier sluit ik me volledig bij aan.

Ik vind het triest dat mensen andere meningen niet respecteren en daarbij de hele persoon onderuit menen te moeten halen. Dat zegt mij meer wat over deze personen.

Als iedereen nu gewoon volwassen en respectvol met andermans mening om kan gaan dan zou die hele polarisatie niet zo'n punt zijn.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:26

Nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:29

Ik kijk wel anders tegen bepaalde mensen aan. Niet zo zeer vanwege wel of niet vaccinneren, maar wel vanwege de manier waarop ze het ventileren.

Wat betreft facebook, als mensen op facebook constant hun ongenuanceerde mening neerplempen, dan ontvriend ik ze niet, maar ontvolg ze wel. Maar goed dat doe ik ook met mensen die constant hun politieke mening, de berichten van farmers defence force, grafische dierenmishandeling posten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:33

MarcoBorsato schreef:
Ik ben wel 2 goede vrienden kwijt. De één stond alleen nog maar op uitzenden en kon het nergens anders meer over hebben en de ander zit een in rare sekte met mensen die denken dat je corona uit de wereld helpt met trillingen.

Dit dus. Wij hebben best mensen in onze vriendenkring die niet vaccineren. Met 1 stel zijn we heel goed bevriend, daarmee hebben we het er niet over, dat is prima. Ze doen wel dingen waar ik het mijne van vind maar goed. Een kan nu niet mee naar dingen want wil niet vaccineren en niet testen. Tsja.

Met een ander stel was het wat jij omschrijft - altijd erover beginnen, altijd zenden. Hij bleek ook ineens FvD te stemmen. Er was geen ander gesprek weer mogelijk en je hebt eigenlijk maar 1 optie - je moet het ermee eens zijn en meegaan. En dat doe ik niet, en dan wordt t toch lastig. Dat wringt - mensen die complotten aanhangen willen helemaal geen fijne discussie, die willen gewoon ongefundeerd zenden en eigenlijk moet iedereen het met ze eens zijn. Met zo’n air van ja, sukkel, denk nou toch na! En dát vind ik best respectloos naar anderen. Ik moet dan ook een soort voorzichtig zijn wat ik zeg. De vriendschap is ook wel wat bekoeld en ja, ik ben toch anders over ze gaan denken.

Er zijn ook zat vage kennissen die mn tijdlijn vervuilen. Daar scroll ik gewoon aan voorbij, en als ik ze niet ken ontvriend ik ze. Ik snap dat enorme zendgedrag niet zo goed. Ik vind ook hert mijne van dingen en discussieer daar graag over op internet maar ga niet mijn vrienden, kennissen of familie eindeloos spammen met mijn mening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:34

Elisa2 schreef:
Mellow schreef:

Prachtig omschreven, hier sluit ik me volledig bij aan.

Ik vind het triest dat mensen andere meningen niet respecteren en daarbij de hele persoon onderuit menen te moeten halen. Dat zegt mij meer wat over deze personen.

Als iedereen nu gewoon volwassen en respectvol met andermans mening om kan gaan dan zou die hele polarisatie niet zo'n punt zijn.

Meningen, prima. Iedereen mag zijn eigen mening hebben.
De grens ligt bij mij bij het verspreiden van nepnieuws. Helaas zijn er erg veel mensen die het verschil niet kennen tussen een mening en een feit.