Vraag jij zelf of je voor mag...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:06

Achterom schreef:
Waarom? Ik vind dat gewoon brutaal. Als je boodschappen gaat doen moet je er rekening mee houden dat je soms even moet wachten, wat maakt dat jij vindt dat je minder lang heeft(en de ander daardoor langer)?
Nee hoor, je wacht maar even, net als iedereen.
Ik bied het wel regelmatig aan als ik zelf veel heb, maar mensen die erom vragen krijgen terug dat ze maar gewoon even moeten wachten.

Dat dus. Als ik je voor wilde laten had ik het wel gevraagd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:07

Achterom schreef:
Brainless schreef:
Als iemand een plek op eist.. dan snap ik dat je zegt: nope.
Maar als iemand het netjes vraagt (en niet gelijk hun spullen voor die van jouw op de band "gooien") vind ik dat heel anders.

Waarom? Ik vind dat gewoon brutaal. Als je boodschappen gaat doen moet je er rekening mee houden dat je soms even moet wachten, wat maakt dat jij vindt dat je minder lang heeft(en de ander daardoor langer)?
Ik bied het wel regelmatig aan als ik zelf veel heb, maar mensen die erom vragen krijgen terug dat ze maar gewoon even moeten wachten.

En ik vind een dergelijke houding behoorlijk arrogant en aso. Hoeft helemaal niet zo te zijn dat het voor jou langer duurt. Zo’n verzuurde reactie op een beleefde vraag, jeetje het leven zal maar zo voor je in elkaar steken.

Anoniem

Re: Vraag jij zelf of je voor mag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:12

Nou ja, ik heb echt nog nooit iemand gehad die het netjes vroeg :') Het is vaak meer een mededeling waarbij ze al een stap willen zetten :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:13

Ayasha schreef:
Achterom schreef:

Dat dus. Als ik je voor wilde laten had ik het wel gevraagd.

Ik heb wel eens gehad dat ik ineens flink zenuwpijn kreeg (was net een korte tijd uit de rolstoel) en ik zo snel mogelijk moest gaan zitten.
En ik heb het zelf nl 1x gevraagd (had een brood bij mij) en vroeg of ik aub even voor mocht en daar werd ik flink om afgesnauwd.
Nu weet ik dat dit geen uitzondering is en dat er meerdere mensen zijn die zo zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:18

Shiloh schreef:
Achterom schreef:

En ik vind een dergelijke houding behoorlijk arrogant en aso. Hoeft helemaal niet zo te zijn dat het voor jou langer duurt. Zo’n verzuurde reactie op een beleefde vraag, jeetje het leven zal maar zo voor je in elkaar steken.

Natuurlijk duurt het dan wel langer, er zit een extra persoon tussen die af moet rekenen. Geeft niks, maar het is aan mij om te bedenken of ik daar zin in heb.
Ik vind die "beleefde" vraag juist arrogant en aso.
Zoals ik al aangaf bied ik het regelmatig zelf aan,dus wat nou verzuurd :?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:19

Ik vraag het nooit, laat ook nooit mensen voor want heb nooit een volle kar maar zeg netjes danku als iemand me voor laat. Heb het hier ook nog niet meegemaakt dat mensen het vragen of erger nog, voordringen.
Wat ik wel irritant vind is dat als er een nieuwe kassa opengaat, de eerste de beste daar naar toe spurt en ook vanuit het winkelpersoneel wordt daar nooit iets van gezegd.
Heb ik me 1 keer wel kwaad over gemaakt. Sta als enige bij de kassa, zie bij de kassa (nog voor het scannen)dat ik nog 1 ding vergeten ben en vraag of ik het vlug mag halen. Geen probleem. Tegen dat ik terug uit de rayon kwam (naast de kassa) had de tuttebol haar kassa gesloten en moest ik alles terug van de band halen en achteraan aansluiten bij de andere kassa. Ik, boos, aansluiten. Komen er nog mensen bij en wordt, jawel, de kassa waar ik eerst stond heropend, door dezelfde tuttebol notabene. Toen heb ik wel even luid en duidelijk kenbaar gemaakt dat ze hun kassabeleid eens mochten herzien ipv mensen beetje rond te sturen.
Ik doe vaak mijn boodschappen tijdens de middagpauze en nee dan heb ik geen eeuwen tijd, zeker niet voor zo'n onzin en ook niet voor omaatjes die net dan een pak koekjes moeten kopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:21

En waar stop je dan, hè? Mevrouw achter je heeft twee dingen, die jongen daarachter ook. Als je dan de één voor laat gaan, en de ander niet is het ook zo banketstaaf.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:36

Ik vraag het nooit, biedt het wel eens aan als iemand achter me er vriendelijk uit ziet en weinig heeft af te rekenen. Als iemand het bij mij vraagt kan ik me er ook best ongemakkelijk bij voelen, mijn antwoord is uit principe 'nee', maar ik blijf het lastig vinden om dat ook echt hardop te zeggen. Ik doe het wel, dan maar even ongemakkelijk.

Mijn moeder durft niet zo goed nee te zeggen en we stonden een keer samen in de rij toen ook iemand zei: ik mag wel even voor he! Diegene liep dus ook gewoon ons alvast voorbij. Ik zag mijn moeder echt twijfelen en uiteindelijk zei ze: Nee, dat mag niet. Terug naar achteren.

Ik was zo trots op haar :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:03

In de supermarkt vraag ik het zelf niet of ik voor mag

Maar ik ga ook altijd met een hele relaxte instelling naar de supermarkt.
Het kost gewoonweg tijd.
En hoe meer je je eraan irriteert, hoe erger dat het word.

Tijdens t werk vraag ik soms wel of ik voor mag, maar dan moet ik vaak maar 1-2 vakken laden en de collega voor mij 7-9 vakken.
Dus ja dan vraag ik het wel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:02

Ik vraag het nooit, bied het anderen soms wel aan als ik een kar vol heb en degene achter mij 3 dingen.
Volgens mij is het mij nog nooit gevraagd die iemand of ze voor mochten, ook voordringen nooit meegemaakt :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:04

Als er iemand zou vragen of ze voor mochten zouden ze mooi achter mij blijven staan.
Of die persoon zou eruit moeten zien alsof ze enorm pijn hebben.
Ik laat wel eens iemand voor (is nu al lang geleden) vaak heb ik een hele kar met week boodschappen en die persoon met 2 boodschappen heeft altijd al afgerekend als al mijn boodschappen op de band liggen.

Maar het vragen zou ik ook beschouwen als brutaal.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:15

Ik heb het wel eens aangeboden in de zomer. Ik had een volle kar, was 30 graden ofzo en achter me stond iemand met 1 doosje ijs.

Maar anders vind ik dat je geen boodschappen moet doen als je echt haast hebt. Ik ben echt blij tegenwoordig met die zelfscan kassa's. Snap niet dat er nog mensen in de rij voor een kassa gaan staan eigenlijk.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:40

Hier eigenlijk nog maar één keer meegemaakt dat het gevraagd werd. Bij de supermarkt naast het station, een meisje met een pakje maandverband die vroeg of ze voor mocht omdat ze de trein moest halen. Natuurlijk mocht dat en heb aan degene voor mij gevraagd of ze daar ook voor mocht, wat ook mocht. Dat was duidelijk een “noodgevalletje”.

Zelf wacht ik het gewoon af, en ga alleen voor als het aangeboden wordt. Kan me wel enorm ergeren aan mensen die hun volle kar spullen rustig gaan inpakken in hun tassen voor ze afrekenen. Volgens mij heeft iedere supermarkt daar een inpak tafel voor of doe dat bij je auto of fiets. Kies als het kan ook altijd voor de zelfscan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:41

Zelfscan is leuk, handscanner ook. Maar bij alcohol en medicijnen krijg je standaard leeftijdcontrole.
Geeft niks, ik ben oud zat. Maar dat kost wel tijd.
Soms is het dan sneller om je handscanner in te leveren bij een kassamedewerker.

Ik bied bij de bemenste kassa ook weleens aan om spullen van klant voor mij op de band te leggen.
Kan de klant inpakken enben iksnelelr aan de beurt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 16:54

Zelfscan vind ik ook wel fijn en handig meestal...Enkel die controles blijf ik awkward vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:41

Ik heb nog nooit controle gehad bij wijn :? . Is dat nieuw?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:54

Bij mij zien ze van een afstand al dat ik een ouwe kop heb :') dan geven ze hem gewoon vrij en kun je door met betalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:59

Het liefst vermijd ik sociaal contact tijdens het boodschappen doen en kies ik voor zelfscan. Maar helaas is die supermarkt nu dicht en moet ik naar een normale supermarkt. Hopelijk komt er in de nieuwe supermarkt die er komt weer zelfscan (deen wordt een appie). Maar mensen die voor proberen te dringen word ik heeeel vervelend van. Ik ben echt een heel behulpzaam persoon die vaak te veel accepteert. Maar voordringen word ik zo nijdig van. Gisteren ook weer zo'n bejaarde die heel sluw zat te kijken bij de boekhandel. Ik stond netjes tussen de twee kassa's als eerste te wachten tot er 1 vrij kwam. En zij zat echt zo te kijken van kan ik voorglippen. Viel niet alleen mij op trouwens. Ben toen extra in het midden gaan staan terwijl ik haar aan keek. Mevrouw ga gewoon niet naar de boekhandel met haast. Had nog bijna extra gevraagd of ze mijn boek wilden inpakken. Maar dat vond ik zonde. _O-

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:31

Hier een brutale O:)

Vandaag nog:
Een oudere mevrouw was nog bezig met haar spullen aan het afrekenen.
Voor mij een mevrouw met halfvolle kar (die nog niets op band had liggen) en ik kwam net erachteraan met mijn 12 st van 1 produkt.
Dus ja, ik heb netjes gevraagd of ik voor mocht?!

Want tja, eer dat mevrouw alles op band zou hebben gelegd, had ik mijn ene produkt al kunnen laten scannen…wat ook zo geschiede ;) . Heb nog wel spaarzegeltjes aan 1e mw gegeven :))
Maar lees hier dat het onderhand een doodzonde en schandalig is }>
Terwijl ik alleen maar vraag waar ik om wil …
En nee, ik had geen haast maar zag wel een kans om sneller weg te zijn!

Dus ja, ik laat mensen (als ze het netjes vragen) en daadwerkelijk minder hebben af te rekenen ook voor!

Want vragen staat vrij en nee heb je en ja kun je krijgen :=

Voorschieters doe ik niet aan ~~}>

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:34

Achterom schreef:
Brainless schreef:
Als iemand een plek op eist.. dan snap ik dat je zegt: nope.
Maar als iemand het netjes vraagt (en niet gelijk hun spullen voor die van jouw op de band "gooien") vind ik dat heel anders.

Ik vind het inderdaad ook een beetje raar om te vragen

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:39

Joh, als iemand één productje heeft en jij een hele kar, is dat zo veel moeite? Echt waar? Als het netjes word gevraagd(Lees: netjes!) dan is dat toch geen probleem? Vanzelf voorlaten vind ik ook normaal, kan het probleem er niet van in zien hoor.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:43

Ja, ik begrijp ook echt niet waarom het (netjes) voor vragengaan hier als doodzonde wordt ervaren?
Je vraagt toch gewoon waar je om wil? Is dat een doodzonde?
Doe ik tenslotte ook bij de bakker !

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:52

Evelienepien schreef:
Ja, ik begrijp ook echt niet waarom het (netjes) voor vragengaan hier als doodzonde wordt ervaren?
Je vraagt toch gewoon waar je om wil? Is dat een doodzonde?
Doe ik tenslotte ook bij de bakker !

Daar heb ik zo,n hekel aan! Ik vind dat echt A-sociaal als medewerker in een bakkerij winkel. Ben ik een klant aan het helpen die meer wilt dan 1 brood, vraagt een andere klant of ze even tussendoor mag, want ze hoeft maar 1 ding. Ik zie dat als voordringen. Hoe moeilijk is het om op je beurt te wachten? Als je haast hebt, kan je beter op een ander tijdsstip terug komen.

Waarom denk jij dat jij niet op je beurt hoeft te wachten, zoals andere mensen? Zelfs de koning zou bij mij geen voorrang krijgen. Iedereen is gelijk bij mij, en iedereen mag geduldig op zijn/haar/het beurt wachten. Wil je dat niet, zijn er genoeg andere bakkers in de buurt.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:57

Mensen die zuchten of hun winkelwagentje tegen mij aan duwen, hebben pech. Vraag je het netjes en beleefd dan laat ik je waarschijnlijk voor.

Tijd terug heb ik zelf het eens gevraagd. Moest iets ophalen bij de apotheek die door corona ineens gelimiteerde openingstijden had. Dikke rij buiten en eenmaal binnen ging het alsnog op een slakkentempo. Gezien ik nogal in tijdnood zat heb ik toen degene voor mij gevraagd. Uitgelegd dat ik over 30 min een afspraak had en 1 ding moest ophalen. Wie niet waagt die niet wint. Ik mocht voor van haar en heb toen nipt mijn afspraak gehaald. Ging overigens om verdovende creme die ik nodig had voor die afspraak dus later terug komen was niet echt een optie.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:13

@fohadie;begrijp je frustratie maar je begrijpt me nu (gezien wat ik bedoelde) verkeerd.
Het voorbeeld wat ik aanhaalde (in dit geval: bakker) had net zo goed groenteboer, computerzaak, boer kunnen zijn (fictief bedoeld dus in mijn geval). Ik haalde het aan omdat ik het verschil niet snap dat als ik vraag (waar ik om wil) voor te mogen dat dat brutaal etc is terwijl als ik bij de bakker sta en vraag (waar ik om wil) is 1 wit brood bijv dan is dat gewoon…

In beide gevallen vraag ik netjes waar ik om wil immers …