Dierenleed of overdrijf ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:59

Doubtless schreef:
Veriye schreef:
Nee, dat doe ik natuurlijk niet, maar als een hond 10-15 min bezig is met drinken heeft die al een tijdje niet gehad lijkt mij.
Maar daarom ook mijn vraag of bokt denkt dat ik misschien overdrijf.

Misschien heeft ie het dan al wel 10x aangeboden gekregen en besluit ie de 11e keer te drinken en gaat ie er dan voor.

Ik vind dat je snel conclusies trekt. Vind het ook raar om meteen de dierenpolitie te bellen, ipv zelf eerst even in te checken bij je buren. Dus ik stem op team man.

Dus een Vlaamse reus in een bench zonder iets van een huisje is helemaal okay?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:00

Doubtless schreef:
Veriye schreef:
Nee, dat doe ik natuurlijk niet, maar als een hond 10-15 min bezig is met drinken heeft die al een tijdje niet gehad lijkt mij.
Maar daarom ook mijn vraag of bokt denkt dat ik misschien overdrijf.

Misschien heeft ie het dan al wel 10x aangeboden gekregen en besluit ie de 11e keer te drinken en gaat ie er dan voor.

Ik vind dat je snel conclusies trekt. Vind het ook raar om meteen de dierenpolitie te bellen, ipv zelf eerst even in te checken bij je buren. Dus ik stem op team man.

Maar er zit natuurlijk niet alleen een hond hè. Ook een konijn die in een kleine bench zit zonder bescherming van het weer

Simbaa

Re: Dierenleed of overdrijf ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:09

Dat je hier nog over twijfelt. Die dieren hebben geen stem, wij moeten hen die geven! Zonder meldingen wordt het nooit beter.
En stel dat het allemaal mee valt, komt de dierenpolitie/bescherming daar vanzelf achter.
Beter een keer te veel dan te weinig hoor!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:45

_San87_ schreef:

TS zegt zelf dat ze er niet de hele dag op zit te kijken. Misschien zit dat konijn wel de helft van de dag binnen en laten ze hem regelmatig buiten huppelen. Je kan toch eerst ff met buren gaan praten voordat je de instanties inschakelt?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:50

Ik zou even bellen met de dierenbescherming voor overleg. Niet meteen zeggen waar je woont, maar de situatie uitleggen en vragen wat je het beste kunt doen. Dan heb je al meer informatie maar kun je er wel nog rustig over nadenken, of je maakt alsnog direct een melding

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:01

Doubtless schreef:
_San87_ schreef:

TS zegt zelf dat ze er niet de hele dag op zit te kijken. Misschien zit dat konijn wel de helft van de dag binnen en laten ze hem regelmatig buiten huppelen. Je kan toch eerst ff met buren gaan praten voordat je de instanties inschakelt?

Hoe zie jij dat buiten huppelen voor je als het dier a) in een hondenbench zit en b) deze zo klein is dat de bench al voor de helft gevuld is als het konijn er in ligt.

Verder ben ik het met ts eens; als een hond 10 minuten tot een kwartier achter elkaar aan het drinken is, dan heeft die echt al uren en uren zonder water gezeten. Of je dan gelijk moet concluderen dat het dier maar 1 keer per 2 dagen water krijgt, is misschien een tweede, maar het is duidelijk dat het dier al veel te lang zonder water zit als die zolang achter elkaar drinkt.
Het dier kan net als het konijn niet vrij bewegen, want zit aan een ketting van 1 meter tot anderhalf.

Nee ts, je overdrijft niet; gelijk bellen, dit kan echt niet. Wat een hel voor die dieren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:06

xxCYNNxx schreef:
Hoe zie jij dat buiten huppelen voor je als het dier a) in een hondenbench zit en b) deze zo klein is dat de bench al voor de helft gevuld is als het konijn er in ligt.

Misschien graaft ie anders onder de schutting door, weet jij veel. Dus dan kan hij in de Bench die de buurtjes voor handen hebben van links naar rechts huppelen en frisse lucht inademen.

Ik snap niet wat het probleem is om ff het gesprek aan te gaan, te vragen naar het welzijn van de beesten en hulp aan te bieden waar mogelijk. Misschien willen ze het best aanpassen, maar weten ze niet wat een verbetering zou zijn of hebben ze geen cent te makken, weet ik veel. Ik begrijp niet waarom je die stap overslaat (en de goede buur bent) en direct de dierenpolitie inschakelt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:11

Doubtless schreef:
xxCYNNxx schreef:

Misschien graaft ie anders onder de schutting door, weet jij veel. Dus dan kan hij in de Bench die de buurtjes voor handen hebben van links naar rechts huppelen en frisse lucht inademen.

Ik snap niet wat het probleem is om ff het gesprek aan te gaan, te vragen naar het welzijn van de beesten en hulp aan te bieden waar mogelijk. Misschien willen ze het best aanpassen, maar weten ze niet wat een verbetering zou zijn of hebben ze geen cent te makken, weet ik veel. Ik begrijp niet waarom je die stap overslaat (en de goede buur bent) en direct de dierenpolitie inschakelt.

Als je niet weet wat er beter kan aan deze situatie of geen cent te makken hebt moet de dierenpolitie of -bescherming toch juist komen?

Ongelooflijk dat er mensen zijn die het opnemen voor de eigenaren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:21

Jildau schreef:
Als je niet weet wat er beter kan aan deze situatie of geen cent te makken hebt moet de dierenpolitie of -bescherming toch juist komen?

Ongelooflijk dat er mensen zijn die het opnemen voor de eigenaren.

Waarom? Waarom kan je dan als buur niet je beste beentje voor zetten?

Ik verdedig helemaal niemand. Maar conclusies trekken op een verhaal via internet is m.i. wel weer lekker makkelijk. Zeker als je al ziet dat TS en haar man (beide buren, hebben er beide irl zicht op) er al zo verschillend tegenaan kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:23

Als je normaal nooit contact hebt met ze dan zou ik denk ik gewoon even met de db bellen.
Als jullie normaal wel gewoon een gesprek hebben over het weet of zo, dan kun je het gewoon prima ter sprake brengen.

Ik snap eigenlijk sowieso niet wat het er toe doet waar die mensen vandaan komen :n
Het zijn gewoon mensen met dieren waar ze niet fijn mee om gaan. Hun afkomst is net zo relevant als een kerkboom met pasen. Zou je het er ook bij vermeld hebben als ze van Belgie waren?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:35

Doubtless schreef:
Jildau schreef:

Waarom? Waarom kan je dan als buur niet je beste beentje voor zetten?

Ik verdedig helemaal niemand. Maar conclusies trekken op een verhaal via internet is m.i. wel weer lekker makkelijk. Zeker als je al ziet dat TS en haar man (beide buren, hebben er beide irl zicht op) er al zo verschillend tegenaan kijken.

Als er niks aan de hand is, kunnen ze dat aan de dierenpolitie duidelijk maken.
Okal zit dat konijn 'maar' een halve dag in die bench, dat is een halve dag te veel zonder een soort genoot. Hond hoort niet vast te zitten, drinken hoort onbeperkt te zijn.
Ts zegt wat zij ziet, als zij vind dat er een melding gemaakt moet worden is er genoeg reden. Okal gaat er maar iemand vanuit dat... melding maken en even laten checken. Stel die dieren worden nog slechter behandeld dan ts ziet, want dat kan ook, dat van dichtbij de tanden rot zijn, oren ontstoken, noem het maar op. Beetje te optimistisch is ook een vak apart als je de situatie inderdaad niet weet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:41

Tja TS vraagt hier om meningen, die zijn er verschillende. Daar houd ik het maar ff op.

@TS: laat je ons weten wat je doet en hoe het afloopt?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 20:55

Ik ben nog geen gesprek aangegaan met de buren omdat ik niet weet hoe ik dat zou doen. Even aanbellen en eerst over het weer beginnen en dan hopen dat ze me begrijpen?
Dat is ook de reden hoezo ik erbij heb gezet dat het een poolse familie is. Hij spreekt geen Nederlands en zij heel slecht. Wij zien ze verder nooit, dus even een gesprek aanhaken is gewoon niet mogelijk.

Het konijn kan niet huppelen in de bench. Hij kan zitten en liggen. Als hij ligt is de bench vol.

Mijn man kijkt er daarom anders tegen aan omdat hij geen burenruzie wil. Hij vindt ze ook zielig, maar hij wil de vrede in de buurt houden en is bang dat hun weten wie gebeld heeft. Daarom zegt hij dat ik overdrijf met bellen, want andere mensen hebben dat tenslotte ook niet gedaan. Hij weet ook van het verhaal in het oude huis en dat de dierenbescherming toen niks heeft gedaan. Dus ziet het een beetje als verloren zaak en dat ik me met ander mans zaken ga bemoeien.

@doubtless: inderdaad heb ik om meningen gevraagd en ben met iedere reactie blij. Want vaak zit je zo in een probleem verknoopt dat je een beetje vast loopt en hier is verschillend input heel fijn.

Ik zal morgen eerst even foto's maken, was vandaag niet meer thuis voor het donker en dan bellen voor advies zonder adres etc te noemen. Dan zie ik wel wat ze zeggen en kan ik alsnog misschien eerst een uitnodiging voor de koffie eruit gooien en kijken of ze mij toch zover begrijpen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:02

Ik zou gewoon melding maken, elke dag dat die dieren zo zitten is er eentje te lang.

De dieren politie komt niet om die mensen op te pakken maar gewoon een rustig gesprek te voeren en die mensen te helpen. Als er iets moet veranderen kunnen zij dit goed en tactisch uitleggen, ze zijn het tenslotte gewend. Ook als de buren minder blij zijn kunnen ze er goed mee om gaan.
Je kan het beter aan de professionals over laten is mijn idee

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:23

Ik zou zeker een melding doen! Of het helpt weet ik niet. Bij ons oude huis hadden wij Chinezen naast ons wonen die een mopshondje in de tuin hadden zitten in een bench.. toen er meerdere mensen een melding van hadden gemaakt kwam er een inspecteur langs van de dierenbescherming, maar omdat het hondje eten en drinken kreeg konden ze er weinig aan doen… Meerdere buurtbewoners hebben er nog een melding van gemaakt, helemaal toen het zo heet was die zomer. Helaas werd er niks aangedaan. Misschien kwam dit ook door de taalbarriere?

Ik hoop voor deze hond dat ze er wel iets aan doen, zulke mensen zijn geen dieren waard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:37

Zeker melding maken hoor. Dat argument van je man slaat ook nergens op dat het wel zal meevallen omdat er niemand belt. Toen het bij mijn oude buren duidelijk niet goed ging was ik ook de enige die daar iets mee gedaan heeft. De rest had het wel gehoord maar deed ook niks. Want niet mijn zaak. Mensen willen geen gezeik en willen zich niet bemoeien. Het is niet voor niks dat je hoort over schrijnende gevallen waar de buurt geen actie durfde te ondernemen terwijl er wel rode vlaggen waren.

En als wel alles in orde is dan zullen ze geen problemen krijgen met de dierenpolitie

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:44

Geen gezeik willen hebben is niet de enige reden dat mensen niet bellen hoor. Het doet ook wat met je als de dierenpolitie op de stoep staat, omdat iemand anoniem beweert dat jij niet goed voor je beesten zorgt. Voor je reputatie ook niet bijster positief, zeker niet als je toch al beschreven wordt als die Polen uit de straat met die schreeuwende kinderen.

Bij ons op stal zijn ze ook wel eens komen controleren, omdat er een heel mager paard in de wei stond. Beestje stond daar zijn laatste week door te brengen. Mocht nog even genieten van de weide en het gras. Had de stalhouder met liefde en plezier uitgelegd als de mensen die een melding hebben gemaakt hem even aangesproken hadden. Maar dat hebben ze dus niet gedaan. Er gingen de wildste verhalen rond na dat bezoekje. Terwijl deze stalhouder niets te verwijten viel en echt een van de betere in de omgeving was. Maar hé, laten we vooral niet meer van mens tot mens communiceren... :n

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:08

Ik vind niet dat je overdrijft, zo horen dieren er niet bij te zitten. Als je ze niet kunt verstaan is het sowieso onmogelijk om er een gesprek mee te voeren. Ik snap het probleem niet als mensen bellen voor magere paarden/honden etc. Je kan de dierenbescherming ook prima uitleggen dat er niets mis is. Je weet niet hoe die mensen reageren, misschien wel heel boos, dan zit je daar mee. Ik zou er totaal geen problemen mee hebben om de DB uit te leggen waarom het beest er niet goed bij staat als je er niets aan kunt doen, waarom daar zo'n drama van maken? Als er niks mis is, dan gaan ze wel weer weg.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 23:01

Veriye schreef:
Ik ben nog geen gesprek aangegaan met de buren omdat ik niet weet hoe ik dat zou doen. Even aanbellen en eerst over het weer beginnen en dan hopen dat ze me begrijpen?
Dat is ook de reden hoezo ik erbij heb gezet dat het een poolse familie is. Hij spreekt geen Nederlands en zij heel slecht. Wij zien ze verder nooit, dus even een gesprek aanhaken is gewoon niet mogelijk.

Het konijn kan niet huppelen in de bench. Hij kan zitten en liggen. Als hij ligt is de bench vol.

Mijn man kijkt er daarom anders tegen aan omdat hij geen burenruzie wil. Hij vindt ze ook zielig, maar hij wil de vrede in de buurt houden en is bang dat hun weten wie gebeld heeft. Daarom zegt hij dat ik overdrijf met bellen, want andere mensen hebben dat tenslotte ook niet gedaan. Hij weet ook van het verhaal in het oude huis en dat de dierenbescherming toen niks heeft gedaan. Dus ziet het een beetje als verloren zaak en dat ik me met ander mans zaken ga bemoeien.

@doubtless: inderdaad heb ik om meningen gevraagd en ben met iedere reactie blij. Want vaak zit je zo in een probleem verknoopt dat je een beetje vast loopt en hier is verschillend input heel fijn.

Ik zal morgen eerst even foto's maken, was vandaag niet meer thuis voor het donker en dan bellen voor advies zonder adres etc te noemen. Dan zie ik wel wat ze zeggen en kan ik alsnog misschien eerst een uitnodiging voor de koffie eruit gooien en kijken of ze mij toch zover begrijpen.

Volgens mij kun je dit ook wel anoniem melden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 23:26

Zit de Vlaamse Reus met deze regen wel droog?
Ik moet continu aan dat dier denken met dit zeikweer..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 23:31

Ik denk het. Ze hadden hem eerder bij sterke regen ook niet in de bench, maar ik kan het nu in het donker helaas niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 00:22

Lastig hoor.. zelf is er een keer voor mijn paard gebeld die toen ergens anders stond en heel ziek was.. was best een vervelend gevoel.. maar als iemand me aanspreekt terwijl er niets mis is met de verzorging weet ik ook niet of mijn 1e reactie heel begripvol zou zijn.. als je het niet vertrouwd zou ik denk ik toch bellen.. liever een gekrenkte eigenaar dan een gekrenkt dier..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:57

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Bedankt, wilde niet de bijdehante snotneus uithangen. Maar fijn dat jij het uitlegt. :P

Achter mijn ouders wonen heel veel polen (gastarbeiders op bungalowpark) en daar hebben ze veel katten. Die helpen ze niet en pleuren ze gewoon naar buiten. Waardoor daar nu een zwerfkattenprobleem is. Maar ja het is niet illegaal om je kat ongeholpen naar buiten te pleuren dus wat doe je er aan?

Er zijn ook meer dan genoeg Nederlanders die dat doen.

@TS, ik zou zeker 144 bellen.

Ik vermoed dat dat gewoon Nederlandse (zwerf)katten zijn die jullie daar zien.Want iemand die hier tijdelijk komt werken neemt niet zijn kat mee hiernaartoe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:59

anjali schreef:
_San87_ schreef:

Er zijn ook meer dan genoeg Nederlanders die dat doen.

@TS, ik zou zeker 144 bellen.

Ik vermoed dat dat gewoon Nederlandse (zwerf)katten zijn die jullie daar zien.Want iemand die hier tijdelijk komt werken neemt niet zijn kat mee hiernaartoe.

Ik bedoel een kat nemen, naar buiten pleuren en er niet/nauwelijks naar om kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:13

Wij weten wel zeker dat het hun katten zijn. Die Polen zitten daar niet tijdelijk maar willen hier blijven. En ik benoem hun nationaliteit omdat ze niet goed aanspreekbaar zijn en er een cultuurverschil zit wat betreft dierenwelzijn. Er zijn al meerdere katten gevangen in vangkooien trouwens. Maar ze nemen gewoon nieuwe. ;)