Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:04

Roulette_ schreef:
Het lastige van deze situatie is dat de TS helemaal gelijk heeft.

Kun je dat juridisch onderbouwen? Vraag uit interesse :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:07

Vreselijk zulke mensen zeg brrr, wat een rotsituatie en wat zonde van jullie geld, jullie moeite en jullie nieuwe schutting! Ook het afval dumpen, en dat ze jullie tuin toeeigenden voor hun eigen gebruik om de kinderen daar te laten spelen, bah zeg wat een onaardige streken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:09

Ik vind het eigenlijk best aanmatigend om dit op Afghaanse cultuur te gooien, terwijl uit alles blijkt dat TS gewoon met een asociaal wijf te maken heeft.... het interesseert haar gewoon geen reet hoe dingen voor haar buren zijn, het gaat maar om wat voor haar zelf fijn is -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:15

pmarena schreef:
Ik vind het eigenlijk best aanmatigend om dit op Afghaanse cultuur te gooien, terwijl uit alles blijkt dat TS gewoon met een asociaal wijf te maken heeft.... het interesseert haar gewoon geen reet hoe dingen voor haar buren zijn, het gaat maar om wat voor haar zelf fijn is -O-

Knap hoe jij dat kan concluderen uit een enkelzijdig verhaal. Zo ziet het eruit nav dit verhaal. Elk verhaal heeft twee kanten.
We hebben geen idee wat er voor maart 2021 is gebeurd en wat het verhaal van de buurvrouw is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:16

Het heeft niets met afkomst te maken, ga een paar seizoenen rijdende rechter kijken en je zal zien dat ook veel Nederlanders zich aan dit soort praktijken schuldig maken.

TS heeft het al een aantal keer netjes aangekaart, relatie tussen hun en de buren is toch al niet goed en gaat er niet beter op worden.

Ik zou langsgaan bij de wijkagent en aangifte doen van vernieling.
Ik weet niet of TS rechtsbijstand heeft, maar daar zou je ook voor advies terecht kunnen om de schade te verhalen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:20

Captain schreef:
Dus moet de TS zich aanpassen aan hen in plaats van zij zich aan ons? :+ Wie is hier de immigrant?
Echt niks tegen immigranten (mijn partner is er een) maar ik verwacht wel dat ze zich dan aanpassen aan hier. En ook een beetje moeite doen om de cultuur te snappen. Wat een %^&#-wijf zeg.

Je kan echt heel hard gaan lopen roepen "ze motten hun eigen aanpassen" maar met roepen bereik je niets. Uiteindelijk gaat de hele integratie vanuit de overheid al fout, maar dat terzijde. En het zijn van een tyfuswijf heeft niets te maken met het feit dat deze mevrouw immigrant is. Wel kan je, zoals anderen al zeggen, voor je woongenot kiezen en kijken of je iemand kan vinden die kan bemiddelen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:27

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Knap hoe jij dat kan concluderen uit een enkelzijdig verhaal. Zo ziet het eruit nav dit verhaal. Elk verhaal heeft twee kanten.
We hebben geen idee wat er voor maart 2021 is gebeurd en wat het verhaal van de buurvrouw is.

Simpel toch: het mens vind dat zij haar troep, kinderen en kapotte schutting bij de buren (TS in dit geval) mag dumpen. Ook is ze van mening dan TS een nieuwe gezamelijle schutting moet bekostigen, en dat zij die amateuristisch mag bekladden zodat de verf er aan de andere kant doorheen druipt.

Meer is er niet aan hoor.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:36

Pff wat een onwil en onbegrip in dit topic. Perse van het slechte van de mens uit willen gaan, geen begrip voor verschillen.

Integratie moet van 2 kanten komen, anders lukt het gewoon niet.

Ts, waar staat die schutting nou? En waar stond die oude schutting? Op de erfgrens of op "jullie" grond?

Edit: typfout

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 10:40

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga ze vanavond als de kinderen op bed liggen even rustig lezen en beantwoorden.

Maar even één ding qua cultuur en de relatie: tot de schuttingsituatie was de band gewoon oké, dat wil zeggen tussen mij en de buurvrouw. Ze spreekt prima Nederlands en kan zich goed redden -als ze wil.
Wél hebben we (let op: dit is, in tegenstelling tot wat ik in het verhaal zo feitelijk mogelijk heb geprobeerd te beschrijven, wel een aanname) het idee dat ze iets tegen mijn man hebben. Hij komt uit Syrië maar van een Christelijke minderheidscultuur, we zijn zelf christelijk. Waar vanaf moment 1 de buurvrouw wel met mij praatte weigert ze dat met mijn man. Geen probleem mee gehad of van gemaakt want de buurvrouw was geen gemis in zijn leven natuurlijk, maar we hebben het idee dat dit wel mee speelt bij hun al is dat dus speculatie.

Qua integratie zijn ze al ruim 20 jaar hier in Nederland en mijn man 6 jaar, dus beiden kennen we de Midden-Oosterse en islamitische cultuur wel wat ongetwijfeld scheelt. Maar dit gedrag lijkt heel sterk op karakter of "egoisme" en niet perse cultuur. Ook andere culturen bestaan uit mensen met karakters hé. :+

Vanavond inhoudelijke reactie. ;-)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:42

Boras schreef:
Roulette_ schreef:
Het lastige van deze situatie is dat de TS helemaal gelijk heeft.

Kun je dat juridisch onderbouwen? Vraag uit interesse :)

Nee, net als (vrijwel?) iedereen hier ben ik geen jurist. In mijn ogen moet je dit ook niet juridisch gaan bekijken. Als je de letter van de wet gaat volgen komt daar vast een duidelijk oordeel uit. Maar stel even dat de wet TS in het gelijk zou stellen, hoe ga je dan de buren daarvan overtuigen als zij niet mee willen werken? Juridische stappen nemen kost in euro's waarschijnlijk meer dan die schutting gekost heeft en zal dus waarschijnlijk niet aan de orde zijn.

Blijft over de menselijke kant, 'fatsoen', normen en waarden, hoe je het wilt noemen. Daarin is het voor veel mensen logisch dat je een schutting samen regelt met je buren en dat je er voor zorgt dat als jij iets doet met jouw kant van de schutting, dat geen negatief effect heeft op de andere kant van diezelfde schutting. Vanuit die visie heeft TS gelijk. Maar wat voor veel mensen logisch is, is dat blijkbaar niet voor deze mensen (disclaimer: mijn interpretatie van hoe TS haar kant van het verhaal heeft geschreven).

Mijn punt is dat er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Je kunt wel gelijk hebben, maar wat nou als je desondanks geen gelijk krijgt. Wat zijn dan de kosten en baten van het gelijk willen krijgen en is het jou echt waard om die strijd aan te gaan?
Zo ja, vooral doen. Zo nee, laat het zo vroeg mogelijk gaan, scheelt je een hoop negatieve energie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:43

pmarena schreef:

LWDaisy schreef:
verootjoo schreef:

Simpel toch: het mens vind dat zij haar troep, kinderen en kapotte schutting bij de buren (TS in dit geval) mag dumpen. Ook is ze van mening dan TS een nieuwe gezamelijle schutting moet bekostigen, en dat zij die amateuristisch mag bekladden zodat de verf er aan de andere kant doorheen druipt.

Meer is er niet aan hoor.

Exact :j

Ik ben heel erg van het van alle kanten bekijken en zoeken naar de meest vriendelijke uitleg die er mogelijk te bedenken is. En rekening houden met een gekleurd verhaal wanneer je maar 1 kant hoort. Maar dit verhaal is behoorlijk duidelijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:57

pmarena

daar ben ik ook van en als goede buren kun je met elkaar praten en toch is het de veroorzaker die de meeste steun/hulp krijgt en je als gedupeerde zelden iets bereikt

verhuurder zet meestal het ontmoedigingstraject in werking, dat kan op veel manieren, buurtbemiddeling blijkt dan ineen niet over de juiste vrijwilligers te beschikken ect., dat is heel frustrerend om tegen die mentaliteit te moeten opboksen,

maar wat dan als een van de twee partijen niet wil praten of denkt ander regels te kunnen hanteren, of zwelgt is zelfmedelijden

alles op papier zit prima in elkaar tot je er gebruik van wil maken en dat kan heel teleurstellend zijn, ik begrijp TS heel goed,

Boras

Re: Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:03

pmarena, het beeld dat je van jezelf schetst, komt niet overeen met hoe je je hier opstelt.

Duidelijk is nog niets zolang we een aantal zaken niet duidelijk hebben. Maar dat boeit niemand iets :D

Ts, ik wens je veel succes. Hopelijk gaan jullie eruit komen en anders hoop ik dat jullie in rust naast je buren kunnen leven.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:09

daffodil schreef:
Ik heb dat hele traject met buurtbemiddeling etc al gehad en ik kan je vertellen dat dat geen reet oplevert. Lieve vrijwilligers hoor, maar nul mogelijkheden om daadwerkelijk iets te doen. In dit geval is het gewoon vernieling van je eigendom en ik zou dus echt aangifte bij de politie gaan doen. Dat zorgt ervoor dat ook de woningbouw wellicht in beweging komt want dit blijft anders bij jou een groot probleem.

Bij buurtbemiddeling is het ook nog eens zo dat je buren daar ook mee in moeten stemmen, en als ik het zo lees ontbreekt die wil al. Heb dat traject hier ook gehad (met ook een verhuurder die verder zo passief is als maar zijn kan) waarbij men niet mee wil werken aan bemiddeling, en ik heb eieren voor m'n geld gekozen en ga begin komend jaar verhuizen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:55

Boras: welke zaken vind je niet duidelijk? :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:20

Ik had die schutting dezelfde avond eruit gehaald.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:46

Liezel1 schreef:
Ik had die schutting dezelfde avond eruit gehaald.....

Nee,het is heel duidelijk dat hier een schutting moet zijn! Overigens worden hier oorzaken gezocht bij verschil van nationaliteiten of culturen.Maar mijn buren zijn 100% witte Nederlanders en daar heb ik helaas ook dergelijke problemen mee.Het verpest je woongenot maar momenteel mag je al blij zijn als je een woning hebt!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:06

Oei, wat vervelend, maar ook lastig juridisch gezien. Ik kan me inderdaad herinneren dat iets dergelijks voorbij is gekomen bij mr. Visser. Dit ging om een boom die in een tuin van een huurhuis stond en volgens de buren te dicht op de erfgrens stond. Echter, in dat geval bleek er in het geheel geen erfgrens te zijn, omdat het hele blok huizen op een perceel stond en verhuurd werd.

Het lijkt me dus stap 1 om te kijken waar de erfgrens loopt, als deze er is. Staat de schutting vervolgens op de erfgrens, is deze gezamenlijk eigendom (ook al is deze door jou geplaatst) en is de verantwoordelijkheid van beide buren om de schutting te onderhouden etc., dus zou je kunnen eisen dat zij de helft van de schutting betalen. Of je het in de praktijk gaat krijgen, is een tweede uiteraard. Staat de schutting in zijn geheel aan jouw kant van de erfgrens, is het echter jouw eigendom en zou je de kosten van "vernieling" door de buurvrouw wellicht kunnen verhalen. Ook dan is het wel weer de vraag of je daar in de praktijk veel mee opschiet.

Hoe dan ook, eerst moet duidelijk zijn waar de erfgrens loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:21

ongeachte waar de grens loopt lijkt het me niet "buurvriendelijk" om ongevraagd de schutting te gaan schilderen, edoch doe het dan wel netjes

hoe moeilijk is het om gewoon "buurvriendelijk" te zijn, ongeacht rang of stand, kleur of afkomst

maar ik denk dat TS er simpel weg een hele klus aan gaat krijgen om dit goed op te lossen omdat als je mensen/verhuurder/buurtbemiddeling ect. aanspreekt op hun verantwoordelijkheid iedereen ineens de hakken in het zand zet en heel passief worden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-21 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:25

Als de schutting op jouw stuk staat, dus niet op de erfgrens staat, mogen de buren deze niet zonder toestemming gebruiken/verven oid.

Staat de schutting op de erfgrens zouden de buren moeten mee betalen.
Maar ja, als ze niet willen en hij staat al op de erfgrens wordt het lastig.

Misschien heb je hier nog iets aan https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... scheiding/

En kan de verhuurder niet bemiddelen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:53

Die schutting is toch sowieso van jou, stel je wil hem met een verhuizing meenemen. Dat mag want je hebt hem volledig zelf betaald. Dat betekent toch niet dat de buurvrouw hem mag beschilderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:02

Als de schutting van de erfgrens was geplaatst had de buurvrouw op geen enkele manier eraan mogen verven of oid en had ts een punt gehad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:07

Ik zou de schuttingpanelen omdraaien, heb je iig een effen schutting.

Wat bezielt zo'n vrouw...

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:24

Erg vervelend als jullie alleen moeten betalen voor een schutting waar je buur alleen maar van profiteerd.

Ik woon helaas tussen 2 buren in die er geen moer om geven en ook zeker geen cent hebben mee betaald of überhaupt hebben geholpen met de nieuwe delen er tussen en de nieuwe palen die wij in het voorjaar gezet hebben.
Ik had namelijk ook stormschade.

Maar als huur huis heb je helaas geen poot om op te staan volgend de woningbouw maar ik ben daarbij heel makkelijk.
Zie ik wat er aan hangen dat gooi ik het net zo goed er weer af.

Alleen met verf lukt dat helaas dus niet.
Ik zou ook niet amused zijn als mijn buren mijn schutting gingen verven maar dan ging ik mijn kant even verven met dikke druipers aan de andere kant.

Gelukkig in die zin ben ik gezegend met buren die niet echt om hun tuin geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:45

Ik lees dit op het juridisch loket. Ik heb daar overigens nog nooit van gehoord?

Afbeelding