Hoeveel geef je op een bruiloft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:05

anjali schreef:
Alleen daggast? Hoogstens 50 zou ik denken.Als je tenminste niet heel rijk bent,dan gaan er andere normen gelden.Eigenlijk zou ik als avondgast eerder meer uitgeven.

Ik denk dat je je vergist met receptie.
Dan ben je idd alleen welkom voor bijv feliciteren.
Word wel eens gedaan maar ik persoonlijk vind dat niks.

daantjuhhh

Re: Hoeveel geef je op een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 16:11

Nee zij hebben gasten die er bij zijn bij de receptie, borrel, fotomoment, eten en feest.
En gasten alleen voor het feest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:14

daantjuhhh schreef:
Alleen overdag? Nee ik ben er de gehele ochtend, middag en avond.

Ah zo, ik dacht dat je er alleen overdag bij was

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:17

Het is echt lastig en heel persoonlijk.

Je nodigt mensen uit die je graag erbij wilt hebben. Mensen weten ook wel dat niet iedereen veel geld kan missen. Daarbij zijn de gasten er niet om jouw bruiloft te betalen. Ze geven een kado. Vroeger was dat inderdaad uitzet.

Hoe duur een bruiloft is, verschilt ook enorm. Ik heb niks met trouwen, dus onze bruiloft was niet groot en denk ook niet vreselijk duur, maar heb dat niet bijgehouden.

Kom niet graag, maar soms moet je wel. Ben weleens uitgenodigd voor de ceremonie en dan later het feest. Dan moest je dus tussendoor jezelf gaan vermaken. Ene keer wel gedaan en andere keer vanwege de afstand niet.
Heb ook weleens meegemaakt dat mensen zelf hun eigen draai gaven aan het feest. Werd je uitgenodigd voor de avond en was er wel nog uitgebreid eten. Wisten wij ook niet.
En bij de anderen was de ceremonie met aansluitend een feest. Daar waren de hapjes echt niet bijzonder. Je kon drinken, er stond een simpel zoutje en er was frituur.

Ik ga daar niet mn bedrag op aanpassen. Wel heb ik zelf weinig fantasie, dus een leuke kaart en dan geld. Maar geef geen 100 euro aan "vrienden/kennissen".

Heb wel meegemaakt dat mensen met het geld zelf leuke dingen hadden gedaan. Echt alles in muntjes en ergens op geplakt. of een pot vol muntjes. Briefjes opgerold en dan geldboompje van gemaakt. Boompje kon echt in de grond, dus mooie blijvende herinnering.

Ik vind een bedrag op het totaal ook best wegvallen. Iets persoonlijks is eigenlijk veel leuker, zeker als je daar later naar kan kijken of aan terug kan denken.

Als je ook naar een vrijgezellen avond gaat of er is ook een dress code, heb je ook al je kosten. Ik ga normaal nooit, maar 1x gedaan en meteen spijt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:24

Ik gaf €100 aan beste vriendin.
Mij maakte het trouwens niks uit wat mensen gaven op onze bruiloft. Dat ze komen is het belangrijkst, al kunnen ze niks geven. Daar nodig ik ze ook niet voor uit tenslotte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:25

Relaxed schreef:
Lees even goed Marlinde, IK zou me doodschamen omdat IK 25 euro te weinig vind om te geven als IK ergens een hele dag gezellig mag mee-eten, -drinken en -feesten.. Dat is mijn perspectief, jij staat er duidelijk anders in, prima toch? En ik vind 100 euro geen onnozel bedrag, maar ik snap dat ieders budget anders is ;)

Ex en ik hadden eens 2 bruiloften in 3 weken tijd, 1 van zijn zus en 1 van zijn beste kameraad.. Dure grap ja, ruim 1000 euro kwijt aan kleding, 4 vrijgezellenfeesten en de bruiloft zelf.. Maar wel hele mooie dagen gehad :j

In geen 1000 jaar :=.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:30

Ik vind het persoonlijk ook leuk om iets blijvends te geven erbij. Zo heb ik ooit een geldboom gegeven. Een klein olijfboompje met papiergeld erin geknoopt. Jaren later is het olijfboompje uitgegroeid tot een olijfboom en hebben we het af en toe er nog wel eens over.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:36

Ik had een vergelijkbare situatie een tijdje terug, en heb 4 briefjes van 20 op een leuke manier opgevouwen in een kaart.
Ik vind contact geld geven wel een beetje achterhaald. Maar ja een tikkie sturen is ook zoiets :+

Wel heb ik vaak het idee dat van singles net zoveel verwacht wordt als van stellen.
Bij dit soort zaken en ook met cadeaus. Dat een gezamenlijk cadeau door 3 wordt gedeeld terwijl er 2 stellen en 1 single meebetalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:23

Ik ben blijkbaar een schriep vriendin met mn 35-50 euro kados :o En was altijd daggast. Maar meer kon ik echt niet missen en helemaal niet in combinatie met de belachelijk dure vrijgezellenfeesten (weekenden) die er aan vooraf gingen. Dat was m'n kado.

Ik heb echt veel stress en buikpijn van de bruiloften van afgelopen jaren gehad met alle kosten bij elkaar (vrijgezellenfeest, kleding, kado) en bang dat het niet genoeg zou zijn of ik er niet bij zou kunnen zijn. Niet dat ik het had willen missen, maar de verwachting van dure feestjes en kados hebben mij toen echt wel enorme knauw gegeven. Niet naar vrijgezellenfeest gaan is bijna not done (en had ik ook niet willen missen), en geen (duur) kado idem. Sommigen in dit topic bewijzen dat ook weer, er ligt echt veel druk en als single is het echt pittig in sommige situaties.

Ik ben blij dat de meeste nu getrouwd zijn of niet willen trouwen, scheelt een hoop stress en 'moeten'.

1000 euro aan kosten aan bruiloften, damn... No way :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:39

Okee misschien een beetje off topic, maar ergens ook weer niet. Even rekening houdend met dat ik in mijn leven denk ik 2 bruiloften van dichtbij heb meegemaakt waarvan ik bij één nog heel jong was en de ander was m'n vader met stiefmoeder maar dat was geen bruiloft dat was meer voor de formaliteit zeg maar.

Maar even voor mijn beeld, ik ben gewoon nieuwsgierig geworden door dit topic. Als ik op verjaardag kom ergens geef ik over het algemeen 30/40 euro uit aan directe familie/naasten en 15/20 voor kennissen ofzo. Rekening houdend dat ik minima ben, maar ik vraag me oprecht af wat maakt dat je bij een bruiloft dan zoveel meer geld eigenlijk geeft? Ik heb alle reacties zo een beetje doorgelezen en vraag het me gewoon af dus dacht die vraag mag ik best stellen. Zit daar iets anders achter dan bij bijvoorbeeld een verjaardag, babyshower ofzo dat je dus zoveel meer geeft?

On topic, ik vind dat je moet doen wat je kan missen en waar je je goed voor voelt. Voor mij zou dat denk ik max. €75,- zijn en het liefst dan wat iemand ook noemde een leuk persoonlijk cadeautje er bij als soort kleinigheidje en aangevuld met geld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 22:48

Annet_Dottie schreef:
Okee misschien een beetje off topic, maar ergens ook weer niet. Even rekening houdend met dat ik in mijn leven denk ik 2 bruiloften van dichtbij heb meegemaakt waarvan ik bij één nog heel jong was en de ander was m'n vader met stiefmoeder maar dat was geen bruiloft dat was meer voor de formaliteit zeg maar.

Maar even voor mijn beeld, ik ben gewoon nieuwsgierig geworden door dit topic. Als ik op verjaardag kom ergens geef ik over het algemeen 30/40 euro uit aan directe familie/naasten en 15/20 voor kennissen ofzo. Rekening houdend dat ik minima ben, maar ik vraag me oprecht af wat maakt dat je bij een bruiloft dan zoveel meer geld eigenlijk geeft? Ik heb alle reacties zo een beetje doorgelezen en vraag het me gewoon af dus dacht die vraag mag ik best stellen. Zit daar iets anders achter dan bij bijvoorbeeld een verjaardag, babyshower ofzo dat je dus zoveel meer geeft?

On topic, ik vind dat je moet doen wat je kan missen en waar je je goed voor voelt. Voor mij zou dat denk ik max. €75,- zijn en het liefst dan wat iemand ook noemde een leuk persoonlijk cadeautje er bij als soort kleinigheidje en aangevuld met geld.

Jaren terug was mijn maximum ook 50€.
Ik heb nu een goede baan. En nee, ik kan niet zomaar alles. Ik moet wel opletten maar dan kan ik zo nu en dan ook leuke dingen doen.

Ik heb natuurlijk al rekening gehouden dat dit er aan kwam dus al wat opzij gezet.

De reden dat ik nu meer wil geven is omdat het echt gaat om mijn aller beste vriendin. Ik wordt de hele dag verzorgt. Eten drinken. Enz.
En ik kan het nu ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:54

_San87_ schreef:
Relaxed schreef:
Lees even goed Marlinde, IK zou me doodschamen omdat IK 25 euro te weinig vind om te geven als IK ergens een hele dag gezellig mag mee-eten, -drinken en -feesten.. Dat is mijn perspectief, jij staat er duidelijk anders in, prima toch? En ik vind 100 euro geen onnozel bedrag, maar ik snap dat ieders budget anders is ;)

Ex en ik hadden eens 2 bruiloften in 3 weken tijd, 1 van zijn zus en 1 van zijn beste kameraad.. Dure grap ja, ruim 1000 euro kwijt aan kleding, 4 vrijgezellenfeesten en de bruiloft zelf.. Maar wel hele mooie dagen gehad :j

In geen 1000 jaar :=.

Ja kijk, van tevoren plan je dat niet.. Maar achteraf ga je optellen en dan zijn al die kleine bedragen links en rechts zomaar 1000 euro :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:38

Wij geven voor zoiets tussen de 75 en 125 pp.

Wij kijken hierbij vooral naar hoe dicht iemand bij ons staat en hoeveel we dat moment zelf kunnen missen.

Ik zou van geen enkele gast verwachten dat ze meer geven dan ze kunnen missen overigens.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:37

Tancreda4 schreef:
Ik ben blijkbaar een schriep vriendin met mn 35-50 euro kados :o En was altijd daggast. Maar meer kon ik echt niet missen en helemaal niet in combinatie met de belachelijk dure vrijgezellenfeesten (weekenden) die er aan vooraf gingen. Dat was m'n kado.

Ik heb echt veel stress en buikpijn van de bruiloften van afgelopen jaren gehad met alle kosten bij elkaar (vrijgezellenfeest, kleding, kado) en bang dat het niet genoeg zou zijn of ik er niet bij zou kunnen zijn. Niet dat ik het had willen missen, maar de verwachting van dure feestjes en kados hebben mij toen echt wel enorme knauw gegeven. Niet naar vrijgezellenfeest gaan is bijna not done (en had ik ook niet willen missen), en geen (duur) kado idem. Sommigen in dit topic bewijzen dat ook weer, er ligt echt veel druk en als single is het echt pittig in sommige situaties.

Ik ben blij dat de meeste nu getrouwd zijn of niet willen trouwen, scheelt een hoop stress en 'moeten'.

1000 euro aan kosten aan bruiloften, damn... No way :wow:

Vervelend dat je dat zo ervaren hebt! Ik vond voor mijn trouwen niet belangrijk of iemand me iets duurs wilde of kon geven of niet, aanwezigheid was voor mij belangrijkste! Wij hadden ook geen vrijgezellenweekend (wel een dagje) en ook geen dresscode. Ik hoop dat niemand bij ons zo de druk gevoeld heeft.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:07

Century; hier ook zo. Ook zonder cadeautje oid was iedereen welkom. Vond t al lang geweldig dat zoveel mensen voor ons de moeite hadden genomen om te komen!
Dresscode hadden wij ook niet. Vooral waar iedereen zich goed in voelde. Dat mocht zelfs in joggingpak zijn als iemand alleen dat had bijv.. :)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:20

Wij rekenden altijd volgens volgende regels

Avond feest met eten , vergeleken we steeds met uit eten gaan naar een goed restaurant. Dus zou jij uitgeven als je goed gaat eten . Dat betalen zij ook voor jou

Ben je er op de middag ook bij. Wat zou een lunch jou kosten ?

Je hebt immers ook het vergelijk van een avondje eten / stappen / …

Zo weet je ineens jou bedrag. Dit past ook meer in jou budget. Want sommigen die heel klassevol gaan eten betalen 60 euro per persoon . Wat voor die persoon al veel is, anderen gaan voor 200 euro de man eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:23

En er zijn mensen die zelden tot nooit gaan uiteten...
Daar horen wij ook bij.

Mijn lunch is wat yoghurt of wat komkommer en tomaat, wat kost dat? :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:25

Is het dan een beetje de regel dat er een soort quitte gespeeld wordt?
ik heb dat nooit zo bekeken eigenlijk... wij hebben volgende week een bruiloft, goed dat ik het op tijd lees :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:26

Ja ik heb dat ook wel eens gehoord, je geeft wat je ook zou opeten/drinken.

Tja ik verbreek die regel.
Mensen nodigen mij uit, niet andersom :D
Ze willen mij erbij...of niet. OOk goed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:27

Cer schreef:
Is het dan een beetje de regel dat er een soort quitte gespeeld wordt?
ik heb dat nooit zo bekeken eigenlijk... wij hebben volgende week een bruiloft, goed dat ik het op tijd lees :')

Ja blijkbaar moet je zelf de onkosten vergoeden voor het feest waarvoor je uitgenodigd bent. :=

Ik heb gelukkig nog nooit een bruiloft van een dag gehad. Lijkt me vreselijk vermoeiend haha. Alleen maar avond bruiloften waarbij er in de avond alles gebeurde.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:28

Volgens mij hebben wij bij de laatste bruiloft als stel samen een envelop met 50 euro aan het bruidspaar gegeven en nog wat kleine kadootjes er bij. Ons bestaan wordt nog steeds positief door hen erkend dus ik denk dat het wel prima was.
In je eentje 75 tot 100 euro geven lijkt me dus niks mis mee!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:31

MarlindeRooz schreef:
Ik wist niet dat er achter een bruiloft een verdienmodel zat. 100 euro geven is toch niet normaal? :o? Misschien als je hechte familie / vrienden bent. Maar als je ook nog een vrijgezellenfeest, een jurk (dresscode) etc moet dan kan je de portemonnee wel trekken met meerdere bruiloften per jaar. Gelukkig heb ik zelden tot nooit een bruiloft. Ik zou zelf 50 euro doen voor een goede vriendin en 25 voor een wat mindere vriendin.

Dan wil jij niet weten hoe Turkse bruiloften gaan :D Daar gaat zo belachelijk (vinden wij NL) veel geld in om.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:38

Ja en bij een Turkse bruiloft wordt ook nog hardop uitgesproken met naam en toenaam hoeveel er in de envelop zit die gegeven is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:41

_Bonte_ schreef:
Wij rekenden altijd volgens volgende regels

Avond feest met eten , vergeleken we steeds met uit eten gaan naar een goed restaurant. Dus zou jij uitgeven als je goed gaat eten . Dat betalen zij ook voor jou

Ben je er op de middag ook bij. Wat zou een lunch jou kosten ?

Je hebt immers ook het vergelijk van een avondje eten / stappen / …

Zo weet je ineens jou bedrag. Dit past ook meer in jou budget. Want sommigen die heel klassevol gaan eten betalen 60 euro per persoon . Wat voor die persoon al veel is, anderen gaan voor 200 euro de man eten.

Oh, dan zijn bruiloften goedkoop voor mij. Ik drink water en eet een gebakje, meer niet :)).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:48

Ik eet niet eens gebak. :))