Help: gordijnen in deze kamer (foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 05:53

Wat een onhandige ramen. Ik zou denk ik gaan voor schutters.
Mocht gordijnen nodig zijn voor de akoestiek, dan toch maar de hele wand

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 07:38

Noeps schreef:
[ [url=m/qjRU6t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3LYjGo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben bewust voor een kamerbreed en -hoog gordijn gekozen, de hotel chique sfeer sprak ons aan. Het is een gordijn van hele dikke stof, fluweelachtig met een zachte glans. De kleur laat zich in het donker moeilijk vastleggen, maar het is een beetje blauw/groen. En het zorgt voor een mooie overgang tussen het blauwe en het bronze metallic behang. Voor de akoestiek is het ook prettig trouwens. De andere kamers in ons (nieuwbouw)huis hebben ofwel jaloezieën ofwel een dunnere inbetween, en galmen beduidend meer.

Ik trek het al bijna niet om naar te kijken :')
Trek je zo'n heel gordijn weg, komt er een klein raampje te voorschijn.

Ik zit ook in team geen grote gordijnen, geen gezicht voor twee van die kleine raampjes.
Een mooi vouwgordijn die past is wat anders. :D

Charaz

Re: Help: gordijnen in deze kamer (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 07:49

Ik zou gaan voor een shutter, vouw of rolgordijn.
De hele muur met gordijn bedekken vind ik ook vreemd

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 08:06

Sunnda schreef:
Noeps schreef:
Wij hebben bewust voor een kamerbreed en -hoog gordijn gekozen, de hotel chique sfeer sprak ons aan. Het is een gordijn van hele dikke stof, fluweelachtig met een zachte glans. De kleur laat zich in het donker moeilijk vastleggen, maar het is een beetje blauw/groen. En het zorgt voor een mooie overgang tussen het blauwe en het bronze metallic behang. Voor de akoestiek is het ook prettig trouwens. De andere kamers in ons (nieuwbouw)huis hebben ofwel jaloezieën ofwel een dunnere inbetween, en galmen beduidend meer.

Ik trek het al bijna niet om naar te kijken :')
Trek je zo'n heel gordijn weg, komt er een klein raampje te voorschijn.

Ik zit ook in team geen grote gordijnen, geen gezicht voor twee van die kleine raampjes.
Een mooi vouwgordijn die past is wat anders. :D

Gelukkig woon jij niet in mijn huis :D.

Maar goed, het topic is bedoeld om de TS wat inspiratie te geven, niet om één uniforme mening te vormen over gordijnen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 08:22

Noeps schreef:

Ik weet niet of ik het zo zou doen maar vind dit interessante inspiratie. Idd vanwege de 'hotel chique' zoals je dat zo mooi noemt.
Wel een vraagje. Ik heb 1x eerder zo'n tot op de vloer gordijn gezien, van een zwart fluweel (gelijkende?) stof. Dat was heel praktisch, de vloer eronder was heel mooi schoon :j . De onderkant van het gordijn daarentegen was grijs van de plukken stof. Op grond van die ervaring zeg ik: niet doen. Of een cm 2 boven de vloer eindigen zodat het gordijn niet als swiffer fungeert.
Nou waren ze daar ook niet te schoon in huis. Wat is jouw ervaring met stofvangst op de onderkant van het gordijn?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 08:31

Gordijnen over de hele wand, tot op de grond. Geeft sfeer en is helemaal 'van nu'.
Mooie ruimte trouwens!

Je kan ook voor 'luchtige' gordijnen kiezen ipv zware. Foto als voorbeeld.

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 10:52

Roodvos schreef:
Ik weet niet of ik het zo zou doen maar vind dit interessante inspiratie. Idd vanwege de 'hotel chique' zoals je dat zo mooi noemt.
Wel een vraagje. Ik heb 1x eerder zo'n tot op de vloer gordijn gezien, van een zwart fluweel (gelijkende?) stof. Dat was heel praktisch, de vloer eronder was heel mooi schoon :j . De onderkant van het gordijn daarentegen was grijs van de plukken stof. Op grond van die ervaring zeg ik: niet doen. Of een cm 2 boven de vloer eindigen zodat het gordijn niet als swiffer fungeert.
Nou waren ze daar ook niet te schoon in huis. Wat is jouw ervaring met stofvangst op de onderkant van het gordijn?

Ik heb overal in huis gordijnen tot de grond maar nergens hangt stof in.
Dat is volgens mij echt het teken dat er te weinig gestofzuigd wordt := of de gordijnen te weinig gewassen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:06

Noeps schreef:

Ik heb het idee dat jouw muur geen 5,7 meter is, toch?

Bij jullie muur snap ik de keuze, maar bijna 6 meter met stof bedekken... Poeh.

Ik zou zelf voor shutters of een licht rolgordijn gaan in deze situatie, geen gordijnen. Op die manier kun je nog wat tegen die muur zetten, een dressoir, of een mooie stoel, oid.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-09-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:12

verootjoo schreef:
Oh zo. Ik vind gordijnen die niet tot de grond komen maar tot de vensterbank oid afzichtelijk en armoedig staan.
Maar het is blijkbaar een kwestie van smaak.

ingvdh schreef:
Gordijnen alleen bij de ramen geeft een onrustig geblokt beeld. Als je per raam gordijnen gaat hangen steken ze nog iets uit buiten de kozijnen en dan hou je weinig muur over.

Dan heb je allemaal blokken op de muur, blokje muur, blokje gordijn, blokje raam als de gordijnen open zijn etc. etc.

idinn schreef:
Ik zou ook absoluut geen gordijn tussen de ramen laten hangen. Juist als ze open zijn aan beide kanten. Een lap er tussenin is geen gezicht. En lichte gordijnen die ietwat doorschijnend zijn, geen hele zware dichte.

Ik vind van die gordijnen tot vensterbankhoogte dan weer een armoedig gezicht. Helemaal als ze open zijn. Doet me aan centerparcs huisjes denken.

Wel leuk die tweedeling _O-

Nu is het net alsof de enige optie van die ouderwetse schuivende plooi-gordijnen zou zijn :=
Maar bij ramen als van de TS is het juist mooi en praktisch om je gordijnen binnen het raamgat te laten vallen, omdat dat verdiept is.

Dan heb je dus helemaal geen blokjes, uitstekende stukken gordijn of stofnesten die je naar opzij geschoven tussen de ramen hebt hangen wanneer je gordijnen open zijn :) Maar dan ziet het er gewoon netjes verzorgd uit met een gordijn waar het hoort: in / voor je raam en niet voor een muur :P

Ik zie verschillende voorbeelden langskomen van in-het-kozijn oplossingen, dat zou mijn keuze ook zijn :j

Of modernere rolluiken die je als luxaflex kan draaien, ook mooi maar wel stervensduur toen ik daar vorig jaar naar keek := Maar dan heb je nog niks aan de binnenkant natuurlijk dus geen oplossing als je dat wel graag wilt.

Overigens bij schoonmoeder zit er wel in de woonkamer een heel groot raam met hele lage vensterbank, en die heeft (lichte) gordijnen tot de vloer, dat ziet er wel mooi uit :j Maar dan heb je het ook over een raam dat zo groot is, dat je de gordijnen in open stand nog net er naast kan hangen en er dus alleen een half metertje muur ofzo aan de onderkant mee gepakt wordt.

Dat vind ik een totaal andere situatie dan wanneer je meer muur dan raam achter een gordijn weg gaat stoppen :=
Ik vermoed dat mensen die dat doen, ook niet echt van de katten / huisdieren zijn....?
Want dan wordt het al snel een viezig zaakje....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-21 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:15

Wij hebben ook een gordijn voor de voordeur :') zullen mensen vast ook gek vinden dan.

Het is gewoon een kwestie van smaak, hoe moeilijk is dat. Ik vind gordijnen die niet tot de grond komen lelijk, luxaflex vind ik afgrijselijk, en top down bottom up plissé ook.

Is gewoon een kwestie van smaak. Niet dat anderen het niet mogen kiezen hoor.
Dus iedereen deelt hier wat hij mooi zou vinden, hoef je toch niet zo raar te reageren?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-09-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:16

Mijn eerste gedachte is dan dat je zeker een lantaarnpaal voor je deur hebt staan, haha.

Maar als je dat zelf nou lekker knus vindt dan is dat hartstikke leuk toch :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:20

Het hangt denk ik vooral af van wat je met de rest van de wand wilt TS :) Wil je daar nog een kast kwijt? Of een spiegel, schilderij, boekenplanken oid? Komt het bed er tegenaan te staan? En komt er bijvoorbeeld een behang met patroon op, of blijf of de hele wand verder egaal?

Afhankelijk van wat je kiest qua indeling zou ik de gordijnen er op aanpassen.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:37

https://www.degordijnenbus.nl/plisses

Misschien is dit een idee. Komen wel in Tilburg maar daar zal vast ook een zaak zitten die dit verkoopt. Vriendin van mij heeft ze met de touwtjes in de rail (cassette) zeg maar, die zie je niet. Ze kan met twee knopjes (links en rechts) de bovenkant verstellen en de onderkant. De cassette kan ook in zijn geheel verwijderd worden zo dat je zonder problemen je ramen kunt wassen.
Laatst bijgewerkt door Gelbrich op 12-09-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:43

Snadrem schreef:
Ik zou in deze situatie niet kiezen voor gordijnen: vind het een beetje onhandige gordijnramen := als je gordijnen neemt die niet tot de grond hangen maakt het de ruimte weer zo laag, neem je ze wel tot de grond dan zit je weer met zo'n enorm stuk muur onder je raam wat in de kijker springt. En de hele wand zou ik al helemaal niet doen: hartstikke duur.

Ik zou gaan voor shutters of jaloezieën, kleed het in de hoek leuk aan met een plant en een fauteuil of zo, lampje er bij.

Aangezien het je slaapkamer is zal je bed wel genoeg aan geluid dempen wat anderen hier aanhalen.

Edit: de tip die voorbij kwam om een lage ondiepe kast muurbreed onder die ramen te doen vond ik erg leuk! Kan je nog wat op zetten.

Voorbeeldje van Pinterest geplukt:

[ [url=m/y3eoKr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik mooi en je kan het sfeervol maken met accessoires em een mooie grote plant naast de lage kast.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 09:37

Wat ontzettend grappig om alle meningen te lezen! Er zijn echt 2 kampen.

Wat mij doet twijfelen aan een 'in het raam-oplossing' is dat de ramen een combinatie van een deel draai-kiep en een deel verhuisraam zijn.

Een draai-kiep gaat naar binnen open, dus dan zou je niets in de nis van het raam kunnen hangen.

Van die topdown/bottom-up dingen zouden wel kunnen maar dan zou je er 2 moeten nemen per raam. 1 per deel. En ik weet ook weer niet of dat mooi wordt...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:20

Ik zou wachten met een beslissing tot je er woont, dan kun je kijken of je het mist en zo ja, wat je mist :D Mooie raambekleding is vrij prijzig dus zonde als je achteraf zegt 'had ik maar..', vooral omdat je het voor het licht niet hoeft te doen.

Qua akoestiek zou ik me in een slaapkamer niet zo'n zorgen maken, daar is al voldoende stof aanwezig in de vorm van je bed met toebehoren. Ik ben trouwens niet 'team wat dan ook', mijn voorkeur verandert afhankelijk van het huis. In m'n jaren 60 appartement had ik een plissegordijn en muurvullende gordijnen, het nieuwbouwhuis daarna een duorolgordijn, wat gewone rolgordijnen en hoge gordijnen die alleen de ramen spanden. Het huidige huis is een jaren 30 woning en daar hangen voornamelijk houten jaloezieën. Met tapijten, stoffen stoelen en een stoffen bank geeft dat totaal geen problemen met de akoestiek.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:35

Wij hebben ook van die kleinere ramen, daar hebben we rolgordijnen opgehangen, je hebt hele leuke, shutters vind ik ook mooi maar meer bewerkelijk dan een rolgordijn.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:47

Iris82 schreef:
Wat ontzettend grappig om alle meningen te lezen! Er zijn echt 2 kampen.

Wat mij doet twijfelen aan een 'in het raam-oplossing' is dat de ramen een combinatie van een deel draai-kiep en een deel verhuisraam zijn.

Een draai-kiep gaat naar binnen open, dus dan zou je niets in de nis van het raam kunnen hangen.

Van die topdown/bottom-up dingen zouden wel kunnen maar dan zou je er 2 moeten nemen per raam. 1 per deel. En ik weet ook weer niet of dat mooi wordt...

Ik ga vanavond foto's voor je maken!
Wij hebben topdown/bottom-up in de raamlatten hangen. In draai-kiep ramen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:56

Hier de foto's. Als het raam op kiepstand staat blijft hij gewoon netjes in het raam zitten doordat het aan de boven- en onderkant vast zit.
De gordijnen hangen dus niet naar voren.

Afbeelding

Afbeelding