Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Noeps schreef:[ [url=m/qjRU6t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3LYjGo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben bewust voor een kamerbreed en -hoog gordijn gekozen, de hotel chique sfeer sprak ons aan. Het is een gordijn van hele dikke stof, fluweelachtig met een zachte glans. De kleur laat zich in het donker moeilijk vastleggen, maar het is een beetje blauw/groen. En het zorgt voor een mooie overgang tussen het blauwe en het bronze metallic behang. Voor de akoestiek is het ook prettig trouwens. De andere kamers in ons (nieuwbouw)huis hebben ofwel jaloezieën ofwel een dunnere inbetween, en galmen beduidend meer.
Sunnda schreef:Noeps schreef:[ [url=m/qjRU6t.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben bewust voor een kamerbreed en -hoog gordijn gekozen, de hotel chique sfeer sprak ons aan. Het is een gordijn van hele dikke stof, fluweelachtig met een zachte glans. De kleur laat zich in het donker moeilijk vastleggen, maar het is een beetje blauw/groen. En het zorgt voor een mooie overgang tussen het blauwe en het bronze metallic behang. Voor de akoestiek is het ook prettig trouwens. De andere kamers in ons (nieuwbouw)huis hebben ofwel jaloezieën ofwel een dunnere inbetween, en galmen beduidend meer.
Ik trek het al bijna niet om naar te kijken![]()
Trek je zo'n heel gordijn weg, komt er een klein raampje te voorschijn.
Ik zit ook in team geen grote gordijnen, geen gezicht voor twee van die kleine raampjes.
Een mooi vouwgordijn die past is wat anders.
. 
Noeps schreef:[ [url=m/qjRU6t.jpg]Afbeelding[/url] ]
. De onderkant van het gordijn daarentegen was grijs van de plukken stof. Op grond van die ervaring zeg ik: niet doen. Of een cm 2 boven de vloer eindigen zodat het gordijn niet als swiffer fungeert.Roodvos schreef:Ik weet niet of ik het zo zou doen maar vind dit interessante inspiratie. Idd vanwege de 'hotel chique' zoals je dat zo mooi noemt.
Wel een vraagje. Ik heb 1x eerder zo'n tot op de vloer gordijn gezien, van een zwart fluweel (gelijkende?) stof. Dat was heel praktisch, de vloer eronder was heel mooi schoon. De onderkant van het gordijn daarentegen was grijs van de plukken stof. Op grond van die ervaring zeg ik: niet doen. Of een cm 2 boven de vloer eindigen zodat het gordijn niet als swiffer fungeert.
Nou waren ze daar ook niet te schoon in huis. Wat is jouw ervaring met stofvangst op de onderkant van het gordijn?
of de gordijnen te weinig gewassen. Noeps schreef:[ [url=m/qjRU6t.jpg]Afbeelding[/url] ]
verootjoo schreef:Oh zo. Ik vind gordijnen die niet tot de grond komen maar tot de vensterbank oid afzichtelijk en armoedig staan.
Maar het is blijkbaar een kwestie van smaak.
ingvdh schreef:Gordijnen alleen bij de ramen geeft een onrustig geblokt beeld. Als je per raam gordijnen gaat hangen steken ze nog iets uit buiten de kozijnen en dan hou je weinig muur over.
Dan heb je allemaal blokken op de muur, blokje muur, blokje gordijn, blokje raam als de gordijnen open zijn etc. etc.
idinn schreef:Ik zou ook absoluut geen gordijn tussen de ramen laten hangen. Juist als ze open zijn aan beide kanten. Een lap er tussenin is geen gezicht. En lichte gordijnen die ietwat doorschijnend zijn, geen hele zware dichte.
Ik vind van die gordijnen tot vensterbankhoogte dan weer een armoedig gezicht. Helemaal als ze open zijn. Doet me aan centerparcs huisjes denken.
Wel leuk die tweedeling

Maar dan ziet het er gewoon netjes verzorgd uit met een gordijn waar het hoort: in / voor je raam en niet voor een muur 

Maar dan heb je nog niks aan de binnenkant natuurlijk dus geen oplossing als je dat wel graag wilt.
Maar dan heb je het ook over een raam dat zo groot is, dat je de gordijnen in open stand nog net er naast kan hangen en er dus alleen een half metertje muur ofzo aan de onderkant mee gepakt wordt.
zullen mensen vast ook gek vinden dan.
Wil je daar nog een kast kwijt? Of een spiegel, schilderij, boekenplanken oid? Komt het bed er tegenaan te staan? En komt er bijvoorbeeld een behang met patroon op, of blijf of de hele wand verder egaal? Snadrem schreef:Ik zou in deze situatie niet kiezen voor gordijnen: vind het een beetje onhandige gordijnramenals je gordijnen neemt die niet tot de grond hangen maakt het de ruimte weer zo laag, neem je ze wel tot de grond dan zit je weer met zo'n enorm stuk muur onder je raam wat in de kijker springt. En de hele wand zou ik al helemaal niet doen: hartstikke duur.
Ik zou gaan voor shutters of jaloezieën, kleed het in de hoek leuk aan met een plant en een fauteuil of zo, lampje er bij.
Aangezien het je slaapkamer is zal je bed wel genoeg aan geluid dempen wat anderen hier aanhalen.
Edit: de tip die voorbij kwam om een lage ondiepe kast muurbreed onder die ramen te doen vond ik erg leuk! Kan je nog wat op zetten.
Voorbeeldje van Pinterest geplukt:
[ [url=m/y3eoKr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mooie raambekleding is vrij prijzig dus zonde als je achteraf zegt 'had ik maar..', vooral omdat je het voor het licht niet hoeft te doen.Iris82 schreef:Wat ontzettend grappig om alle meningen te lezen! Er zijn echt 2 kampen.
Wat mij doet twijfelen aan een 'in het raam-oplossing' is dat de ramen een combinatie van een deel draai-kiep en een deel verhuisraam zijn.
Een draai-kiep gaat naar binnen open, dus dan zou je niets in de nis van het raam kunnen hangen.
Van die topdown/bottom-up dingen zouden wel kunnen maar dan zou je er 2 moeten nemen per raam. 1 per deel. En ik weet ook weer niet of dat mooi wordt...