verootjoo schreef:Je mag toch best wassen en stofzuigenDat hoort niemand. Het gaat meer om het grotere werk; bladblazen, snoeien, grasmaaien.
Mijn was hangt ook wel eens zondag buiten en ik weet wel dat de buren daar wat van vinden, maar ze zeggen er niks over.
Het is een cultuur binnen een dorp. Als je daar niet van houdt, moet je daar geen huis kopendus wat dat betreft is het goed dat TS zich er van tevoren in verdiept.
En winkels open/dicht is echt een kwestie van wat de meerderheid wil. Qua ondernemen kan je genoeg doen. Wij rijden ook wel eens op zondag naar een dierentuin. In de omgeving is er genoeg open om je boodschappen te doen of een dagje uit.
In die dorpen zien en horen mensen echt alles. Als je je raam open hebt in een woonwijk, horen de buren wel degelijk je stofzuiger.
Maar het gata om het idee en is natuurlijk maar een voorbeeld. Ik bedoelde meer met de was doen, deze buiten hangen.
Wij zijn om persoonlijke redenen in Ermelo gaan wonen. Mijn totaal niet kerkelijke familie was daar al gaan wonen. Die zijn in een nieuwbouw wijk, prima geaccepteerd, ook door mensen uit Ermelo zelf. Er woonden jongeren en ouderen, maar allemaal vrij modern.
Wij wisten wel wat van Ermelo en vonden het onzin om op zondag gras te maaien. Maar waarom zou ik me moeten verdiepen in hun cultuur? Ik ben Nederlander en kan en mag daar wonen. Moesten wel boven x bedrag kopen, maar dan mag het dus.
Als de woning en omgeving je aanstaat, moet je ook gewoon ergens fijn kunnen wonen, ondanks je geloof. Het zou gelovigen netjes staan, om anderen dan ook netjes te behandelen. Juist vanuit het geloof en wees goed voor je medemens zou je dat mogen verwachten.
En in veel dorpen zie je dat de jongere generatie ook moderner wordt, dat de import invloed heeft etc.
Hier een paar dorpen verder zijn ook weleens mensen weggepest, puur omdat ze van buiten komen. Nu komen er zoveel van buitenaf, dat ze wel bezig kunnen blijven.
En niemand bepaald voor een ander hoe die zijn vrije tijd moet indelen.
Barbet schreef:Lindaonline schreef:Ik heb ondertussen best wat pb's gehad. Een enkele positief of neutraal maar de meeste die in Elspeet hebben gewoond, hebben een nare tijd gehad doordat ze niet aangesloten waren bij één van de kerken. Ze hielden rekening met de zondagsrust maar werden toch buiten gesloten. Nou zoek ik geen warm bad, die zet ik zelf wel, maar buitengesloten worden is een tweede. Van één persoon zelfs een schokkende ervaring gelezen, waardoor we nu wel goed moeten gaan nadenken of we daar wel willen wonen.
Ik woon in Elburg, werk in Nunspeet dus ook wel collega's uit Elspeet.
Ook kom ik wel eens in Elspeet vanwege sport.
Elburg en Nunspeet hoort ook bij de bible belt, de hele omgeving is natuurlijk zo.
Maar Elspeet vind ik zelf nog een graadje erger, de zwaarsten onder de zwaren zeg maar.
Ik zou er zelf niet graag wonen, dat jij (schokkende) ervaringen via per bv hebt gehad verbaast me niets.
De mensen in Elspeet vinden Nunspeet weer een graadje erger.
Sunnda schreef:Elspeet is wel een beetje 'the place to be' voor zware kerkgangers.
Er zijn een hoop kerkelijke dorpen waar ik prima zou willen wonen (ook als niet gelovigen is zo'n rustige zondag best lekker) , maar Elspeet zou ik overslaan.
Ik heb er gestaan en weet wel mensen die er juist voor de omgeving zijn gaan wonen, buitenaf en totaal niet gelovig zijn. Heb juist weinig negatieve dingen over Elspeet gehoord altijd en had er zo gaan wonen. Maar wel dus buitenaf, zeg maar ri de hei.