Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 02:15

verootjoo schreef:
Je mag toch best wassen en stofzuigen :? Dat hoort niemand. Het gaat meer om het grotere werk; bladblazen, snoeien, grasmaaien.
Mijn was hangt ook wel eens zondag buiten en ik weet wel dat de buren daar wat van vinden, maar ze zeggen er niks over.

Het is een cultuur binnen een dorp. Als je daar niet van houdt, moet je daar geen huis kopen :) dus wat dat betreft is het goed dat TS zich er van tevoren in verdiept.

En winkels open/dicht is echt een kwestie van wat de meerderheid wil. Qua ondernemen kan je genoeg doen. Wij rijden ook wel eens op zondag naar een dierentuin. In de omgeving is er genoeg open om je boodschappen te doen of een dagje uit.

In die dorpen zien en horen mensen echt alles. Als je je raam open hebt in een woonwijk, horen de buren wel degelijk je stofzuiger.
Maar het gata om het idee en is natuurlijk maar een voorbeeld. Ik bedoelde meer met de was doen, deze buiten hangen.

Wij zijn om persoonlijke redenen in Ermelo gaan wonen. Mijn totaal niet kerkelijke familie was daar al gaan wonen. Die zijn in een nieuwbouw wijk, prima geaccepteerd, ook door mensen uit Ermelo zelf. Er woonden jongeren en ouderen, maar allemaal vrij modern.

Wij wisten wel wat van Ermelo en vonden het onzin om op zondag gras te maaien. Maar waarom zou ik me moeten verdiepen in hun cultuur? Ik ben Nederlander en kan en mag daar wonen. Moesten wel boven x bedrag kopen, maar dan mag het dus.

Als de woning en omgeving je aanstaat, moet je ook gewoon ergens fijn kunnen wonen, ondanks je geloof. Het zou gelovigen netjes staan, om anderen dan ook netjes te behandelen. Juist vanuit het geloof en wees goed voor je medemens zou je dat mogen verwachten.

En in veel dorpen zie je dat de jongere generatie ook moderner wordt, dat de import invloed heeft etc.

Hier een paar dorpen verder zijn ook weleens mensen weggepest, puur omdat ze van buiten komen. Nu komen er zoveel van buitenaf, dat ze wel bezig kunnen blijven.

En niemand bepaald voor een ander hoe die zijn vrije tijd moet indelen.

Barbet schreef:
Lindaonline schreef:
Ik heb ondertussen best wat pb's gehad. Een enkele positief of neutraal maar de meeste die in Elspeet hebben gewoond, hebben een nare tijd gehad doordat ze niet aangesloten waren bij één van de kerken. Ze hielden rekening met de zondagsrust maar werden toch buiten gesloten. Nou zoek ik geen warm bad, die zet ik zelf wel, maar buitengesloten worden is een tweede. Van één persoon zelfs een schokkende ervaring gelezen, waardoor we nu wel goed moeten gaan nadenken of we daar wel willen wonen.

Ik woon in Elburg, werk in Nunspeet dus ook wel collega's uit Elspeet.
Ook kom ik wel eens in Elspeet vanwege sport.
Elburg en Nunspeet hoort ook bij de bible belt, de hele omgeving is natuurlijk zo.
Maar Elspeet vind ik zelf nog een graadje erger, de zwaarsten onder de zwaren zeg maar.
Ik zou er zelf niet graag wonen, dat jij (schokkende) ervaringen via per bv hebt gehad verbaast me niets.

De mensen in Elspeet vinden Nunspeet weer een graadje erger.

Sunnda schreef:
Elspeet is wel een beetje 'the place to be' voor zware kerkgangers.
Er zijn een hoop kerkelijke dorpen waar ik prima zou willen wonen (ook als niet gelovigen is zo'n rustige zondag best lekker) , maar Elspeet zou ik overslaan.

Ik heb er gestaan en weet wel mensen die er juist voor de omgeving zijn gaan wonen, buitenaf en totaal niet gelovig zijn. Heb juist weinig negatieve dingen over Elspeet gehoord altijd en had er zo gaan wonen. Maar wel dus buitenaf, zeg maar ri de hei.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:29

Ik kom af en toe in Nunspeet en rij af en toe door Elspeet maar moet zeggen dat ik in Elspeet vaak jonge vrouwen met donkere kousen/mayo's en rokken onder de knie zie lopen en in Nunspeet niet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:36

Elspeet is echt een tikkeltje zwaarder dan nunspeet hoor! :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:46

Inderdaad. Bovendien is Elspeet veel kleiner dus minder divers. Vermoedelijk zijn juist streng gereformeerden nogal honkvast en dus in de meerderheid. Vandaar dat zij vaak de dienst uit maken binnen de lokale autoriteiten.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:09

Ja en Elspeet en Ermelo zijn al helemaal niet te vergelijken.
Ermelo is een tolerant losbandig dorp, vergeleken bij Elspeet ;-)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:20

Ik ben gister toevallig in Nunspeet en Elspeet geweest en ik vond Nunspeet een stuk minder kerkse mensen lopen dan in Elspeet. Dat viel ons echt op.

Mijn vorige baas kwam uit Elspeet en zo ook wat collega's maar hun ideeën over de hedendaagse wereld was altijd een discussiepunt op de werkvloer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:21

Kelan schreef:
Misschien dat het nu niet meer zo is, maar jaren geleden was het nog heel gewoon dat kerkgangers midden op de weg gingen lopen als je er zondagochtend met de auto door heen reed. Dan kon je er gewoon niet langs. Je hoorde immers niet op zondag auto te rijden. :o

Is nog steeds zo. En ik geef gewoon gas (met de koppeling in, dus even de motor laten brullen) en een ram op de claxon als ze dan nog niet reageren }> ;) (woon 3 dorpen verderop waar het een stuk lichter/luchtiger is)
Ik kan daar weinig geduld mee hebben, met dat soort gedrag.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:59

Ik sta hier toch best van te kijken.
Je “ hoort” weleens wat over de bible belt maar dat mensen daadwerkelijk zulke nare ervaringen hebben gestuurd via pb vind ik toch best schokkend.
Heb uw naaste lief is het toch? Behalve op zondag als je niet naar de kerk gaat zoals zij zelf?
Ik kwam een kleine twee jaar op een zondag door Elspeet met de auto( moest ergens anders zijn maar omleiding) en werd idd erg aangekeken.
Voelde zo vreemd…

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:11

Ibbel schreef:
Kelan schreef:
Misschien dat het nu niet meer zo is, maar jaren geleden was het nog heel gewoon dat kerkgangers midden op de weg gingen lopen als je er zondagochtend met de auto door heen reed. Dan kon je er gewoon niet langs. Je hoorde immers niet op zondag auto te rijden. :o

Is nog steeds zo. En ik geef gewoon gas (met de koppeling in, dus even de motor laten brullen) en een ram op de claxon als ze dan nog niet reageren }> ;) (woon 3 dorpen verderop waar het een stuk lichter/luchtiger is)
Ik kan daar weinig geduld mee hebben, met dat soort gedrag.

Bizar he, dat soort acties. En dat dat dus nog steeds gebeurd :x
Ik kwam er wel eens op zondag les geven, maar dan hoefde ik gelukkig het dorp niet door :+

Overigens is het pannekoeken restaurant wel op zondag open. (maar goed, die zijn natuurlijk ook veel meer op toeristen gericht).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 11:18

Muze schreef:
Ik sta hier toch best van te kijken.
Je “ hoort” weleens wat over de bible belt maar dat mensen daadwerkelijk zulke nare ervaringen hebben gestuurd via pb vind ik toch best schokkend.

De ervaringen zijn ook schokkend. Het huis is vrijstaand en staat aan de rand van het dorp maar wel links, rechts, voor en achter gewoon buren.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:33

Ik wist dat het zo was daar maar zo extreem niet. Ik als gelovige schaam me absoluut diep hiervoor. Jammer TS, dat je door deze dingen je droomhuis hebt moeten laten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 00:51

Kelan schreef:

Dat zeg ik ook absoluut niet.

Maar we woonden dichtbij en stonden in Elspeet. Heb daar gewoon op zondag gereden, ook op de hei bijv. Iedereen die we spraken zei; Nunspeet is nog erger. Weet ook mensen die daar heel snel weer zijn weg gegaan.
In Nunspeet was ook een pension waar je niet op zondag naar je eigen paard mag.

Ermelo is zeker moderner, maar ook daar gaan de winkels niet open op zondag. Horeca verschilt. Maar de mensen ook. Er zijn zeer gelovige mensen die echt wel er naar leven. Maar hoe zwaar ligt eraan wie je spreekt.

Mijn ervaring is hoe zwaarder gelovig, hoe erger naar de niet gelovigen en daar heb ik zeker mn vraagtekens bij. En ik vond het geen hele erge ramp, maar hemelsbreed woonden we een paar 100m van de kerk en die maakte behoorlijk wat lawaai zondag ochtend vroeg. Dan zeggen wij ook niet; laat ons lekker uitslapen.
En hoe ze daar parkeerden, was ronduit asociaal. Maar dat was dus een kerk waar je wel met de auto naartoe mocht.

Onze zoon heeft op de plaatselijke Middelbare school gezeten en het prima naar zijn zin gehad. Ook nooit last gehad van het christelijke karakter. Een enkele leraar die er wat meer aandacht aan gaf.

Qua wonen vind ik buitenaf of in het dorp wel echt een groot verschil. Ik weet minder/niet gelovigen aan de rand van Elspeet, die nergens last van hebben. Dat is in een woonwijk echt anders.
Dan moet je echt voor het huis en de plek gaan.

Wij woonden in Ermelo in een woonwijk en het was niks voor ons. Buitenaf waren we daar niet snel weg gegaan denk ik. Dan erger ik me wel 1, of 2x pw met boodschappen doen en is het thuis prima.

Maar ergens hebben dorpen het wel snel. Ermeloërs en Puttenaren zijn ook niet altijd even aardig over elkaar. Je moet de dorpen ook niet over 1 kam scheren als je met mensen praat, want o wee......

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 04:37

Ik kom uit Ermelo (tot m’n 25e gewoond) en christelijk opgevoed maar niet gelovig. Kan je vertellen dat ik 0,0 last heb gehad van christelijke beperkingen of mensen die me hebben buitengesloten. Heb zelfs nog wat strenger gelovige vrienden. Ik accepteer dat ze meerdere keren per dag naar de kerk gaan, ik heb een hekel aan vloeken en zij accepteren dat ik niet geloof. Ben wel een keer m’n was kwijt geweest op zondag :') oma vond t niks dat de buren het konden zien.

Toch zijn er wel dorpen waar ik misschien wat minder snel zou gaan wonen, Uddel, harskamp.. maar met Elspeet heb ik dan weer geen ervaring.

En heb echt geen brave jeugd gehad trouwens _O- (tot diep in de nacht feesten in Ermelo en Harderwijk) in putten kwam je niet als Ermelo’er.

Ts hoop dat je elders je droomhuis vind!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:03

Wij zaten op de openbare school in Ermelo vroeger, 0,0 last gehad van het feit dat wij niet kerkelijk en al helemaal niet christelijk waren. Alleen in het begin wat vuile blikken gehad van kerkgangers die op zondag langs liepen en misprijzend toekeken omdat wij aan het ontbijt zaten, in plaats van dat we onderweg naar de kerk waren. Mijn ouders gingen overigens heel vaak naar Putten (en wij ook voor het zwembad :j ) want de leverworst van slagerij Tomassen vonden ze zo lekker.

Elspeet ken ik alleen van doorheen rijden. Geen ervaring met kerkgangers midden op de weg, wel kerkgangers die gewoon oversteken met het hele gezin zonder op of om te kijken als je aan komt rijden. Dat doen ze in Barneveld ook trouwens bij de zwarte kousen kerk. Misschien iets met die hoedjes dat ze dan minder zicht hebben of zo.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:56

Jarenlang in Elspeet gereden en ben zelfs op een snikhete zondag aangesproken door de pastoor van de kerk. Ik gaf namelijk de paarden water en dat kon volgens hem ècht niet :roll:

Ook in een (rij)broek rondlopen op zondag werd niet echt gewaardeerd door de buurt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:43

superpony schreef:
Kelan schreef:

Dat zeg ik ook absoluut niet.

Maar we woonden dichtbij en stonden in Elspeet. Heb daar gewoon op zondag gereden, ook op de hei bijv. Iedereen die we spraken zei; Nunspeet is nog erger. Weet ook mensen die daar heel snel weer zijn weg gegaan.
In Nunspeet was ook een pension waar je niet op zondag naar je eigen paard mag.

Ermelo is zeker moderner, maar ook daar gaan de winkels niet open op zondag. Horeca verschilt. Maar de mensen ook. Er zijn zeer gelovige mensen die echt wel er naar leven. Maar hoe zwaar ligt eraan wie je spreekt.

Mijn ervaring is hoe zwaarder gelovig, hoe erger naar de niet gelovigen en daar heb ik zeker mn vraagtekens bij. En ik vond het geen hele erge ramp, maar hemelsbreed woonden we een paar 100m van de kerk en die maakte behoorlijk wat lawaai zondag ochtend vroeg. Dan zeggen wij ook niet; laat ons lekker uitslapen.
En hoe ze daar parkeerden, was ronduit asociaal. Maar dat was dus een kerk waar je wel met de auto naartoe mocht.

Onze zoon heeft op de plaatselijke Middelbare school gezeten en het prima naar zijn zin gehad. Ook nooit last gehad van het christelijke karakter. Een enkele leraar die er wat meer aandacht aan gaf.

Qua wonen vind ik buitenaf of in het dorp wel echt een groot verschil. Ik weet minder/niet gelovigen aan de rand van Elspeet, die nergens last van hebben. Dat is in een woonwijk echt anders.
Dan moet je echt voor het huis en de plek gaan.

Wij woonden in Ermelo in een woonwijk en het was niks voor ons. Buitenaf waren we daar niet snel weg gegaan denk ik. Dan erger ik me wel 1, of 2x pw met boodschappen doen en is het thuis prima.

Maar ergens hebben dorpen het wel snel. Ermeloërs en Puttenaren zijn ook niet altijd even aardig over elkaar. Je moet de dorpen ook niet over 1 kam scheren als je met mensen praat, want o wee......

Grappig om te lezen. Ermelo is nl behoorlijk divers en ook op zondag zijn er genoeg niet gelovige opstraat en hangt meer dan de helft gewoon de was buiten en staat het gras te maaien hoor :) Ermelo is alles behalve erg gelovig. En nooit last gehad van dat ermeloers en puttenaren niet aardig zijn. Ik heb juist bijna alleen maar vrienden uit Putten en daar wordt gewoon iedereen geaccepteerd. En andersom ook.

En in Nunspeet wonen qua aantallen heel veel minder gelovige dan elspeet hoor. In Elspeet is het echt rustig op straat maar Nunspeet veel minder op zondag.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:02

Coconut schreef:
Jarenlang in Elspeet gereden en ben zelfs op een snikhete zondag aangesproken door de pastoor van de kerk. Ik gaf namelijk de paarden water en dat kon volgens hem ècht niet :roll:

Ook in een (rij)broek rondlopen op zondag werd niet echt gewaardeerd door de buurt.

Daar was ik een beetje bang voor ja, dat ik op zondag vreemde blikken zou krijgen omdat ik een rijbroek draag naar stal. De verkopend makelaar zei tijdens de bezichtiging al dat hij kon zien dat ik niet één van de kerken ben uit de buurt, omdat ik een broek draag. Toen zijn we in de avond nog een keer een rondje Elspeet wezen doen, kijken of buurtbewoners een tv hebben. Want die van ons is zo groot daar verlicht je de straat mee. Toen dacht ik toch maar even Bokt raadplegen, want je moet niet in een omgeving terecht komen waar je niet op je plek bent.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:17

Lindaonline schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren! Hoe gek we ook op het huis in Elspeet zijn, we hebben besloten het niet te kopen. Dankzij alle ervaringen van mensen die zelf in Elspeet hebben gewoond of er heel bekend mee zijn, zijn we erachter gekomen dat dit niet ons dorp is. Dat mensen openbaar niet reageren in dit topic maar wel via pb durven te delen waarom ze moesten verhuizen, zegt genoeg. Helaas, maar onze zoektocht gaat dus verder.

Ik vind dit zo ontzettend choquerend om te lezen, dit is discriminatie en uitsluiting (beide inbreuken tegen de grondwet en de rechten van de mens). Waarom wordt hier geen actie tegen ondernomen, politiek en maatschappelijk?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:21

veel/sommige mensen die zeggen dat ze geen tv hebben, hebben dat overigens stiekem wel.
in een kastje waarvan de deuren dicht kunnen....
(en bezoekende mensen van de kerk, voelen dan soms even aan het kastje: als het warm is zit er een tv in :o )

best wel hypocriet....

(wat erg eigenlijk dat ik dit soort dingen weet)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:25

Of een laptop / computer waarop ze gewoon tv kijken. _O-
Maar wel 9 kinderen want ja God he.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:28

Onze buren hebben ook zo'n kast staan :j soms staat zo'n kastje zelfs op zolder. Wij hadden vroeger buurkinderen die alleen met mijn broertje en zusje wilden spelen omdat ze bij ons tv konden kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:30

Haha of stiekem bij oma op zolder tv kijken :+

Toen ik nog jong was ging ik veel om met de kids van een gereformeerd gezin. Nou echt die vraten me toch een narigheid uit! Niet te zuinig.

Bij ons thuis zeiden we altijd t zijn de grootste rotzakken die er zijn maar op zondag is alles weer goed en gaan we een nieuwe week in _O-

Merk het ook met mijn werk, ik werk in een mannenwereld en ik wordt in die contreien minder serieus genomen (als ze me al terug bellen en niet m’n collega) en daar maak ik vaak heel snel korten metten mee en dan is het ineens goed en is er wel respect. Het is dat ik weet hoe het in elkaar zit anders zou ik er echt soms doodongelukkig van worden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:33

moeshie schreef:
Lindaonline schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren! Hoe gek we ook op het huis in Elspeet zijn, we hebben besloten het niet te kopen. Dankzij alle ervaringen van mensen die zelf in Elspeet hebben gewoond of er heel bekend mee zijn, zijn we erachter gekomen dat dit niet ons dorp is. Dat mensen openbaar niet reageren in dit topic maar wel via pb durven te delen waarom ze moesten verhuizen, zegt genoeg. Helaas, maar onze zoektocht gaat dus verder.

Ik vind dit zo ontzettend choquerend om te lezen, dit is discriminatie en uitsluiting (beide inbreuken tegen de grondwet en de rechten van de mens). Waarom wordt hier geen actie tegen ondernomen, politiek en maatschappelijk?

Omdat in dit soort dorpen de SGP de grootste partij is....

Ik kom oorspronkelijk van het bovenste puntje Veluwe (Hattem), wat nog wel bible belt is maar in geen vergelijk staat met de wat meer zuid-westelijke kant van de Veluwe. Horeca is hier wel open, maar supermarkten/winkels niet.

Ik kan me wel vinden in wat veel mensen zeggen over Elspeet, Elspeet is voor mijn gevoel een van de ergste dorpen op de Veluwe qua "zwarte kousen" en hoedjes. Gemeente Nunspeet is heel erg, Nunspeet zelf valt wel mee voor mijn gevoel.

Lindaonline, ik kan me goed voorstellen dat je Elspeet aan je voorbij laat gaan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:34

Over hypocriet gesproken: van mijn opa mocht ik op zondag alleen rijden als de pony’s 5 km van huis stonden want dan ‘zag oma het toch niet’ . Maar zodra ze bij huis stonden was het verboden _O-

(Off-topic, want dit was niet eens op de biblebelt maar in Leiden).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:35

Fitzroy schreef:
Over hypocriet gesproken: van mijn opa mocht ik op zondag alleen rijden als de pony’s 5 km van huis stonden want dan ‘zag oma het toch niet’ . Maar zodra ze bij huis stonden was het verboden _O-

(Off-topic, want dit was niet eens op de biblebelt maar in Leiden).

Wij mochten in ons dorp niet uit eten op zondag, maar op vakantie wel. _O-