Relatie met een boer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:43

Britta31 schreef:
Vooral belangrijk als je samen in 1 huis woon met je schoonouders is een tussendeur met slot.

Daar heb je een heel goed punt dankje.

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:46

josien_m_ schreef:
Maranta fijn dat je toch een inkijkje wilt geven over hoe jullie boeren! Dank je wel daarvoor, ik vind het heel interessant om te lezen. Maar ik snap ook waarom je het vertellen niet zou doen in verband met de reacties. Doe lekker je ding en geniet ervan dat het zo kan!

Ja ben het met jou eens. Ik vind het erg interessant om te lezen.

Balko

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:20

Hier ook alweer 5,5 jaar samen met een boer.
Inmiddels ook 2 kleine meiden erbij!

Wij hebben een kantoor in de stal en het huis is echt Privé. Een enkele keer komt de vertegenwoordiger binnen als de kleine net lekker ligt te slapen of ik alle papieren bij de hand moet hebben (heb een kantoortje in huis voor de admin en financiën). Ik doe voor het bedrijf het papierwerk.
Tevens heb ik mijn paarden aan huis.

We hebben in het begin wel eens gedoe gehad over het feit dat inderdaad iedereen maar binnen kwam wandelen. Mijn schoonfamilie vond inderdaad dat ik daar maar aan moest wennen want dat is normaal op een boerderij. Ik vond dat zei er maar aan moesten wennen dat in ons huis dat dus niet meer gebeurde. Zoete inval kan op kantoor en mijn huis is op afspraak :). Dat duurde even maar gewoon altijd afgekapt als iemand ongevraagd kwam.

Wij gaan wel soms een paar dagen op vakantie en kunnen dankzij de melkrobot ook best eens wat spontaans doen.
De boerderij geeft veel mooie dingen maar soms ben ik ook jaloers op de ‘gewone’ burgers. We kunnen nooit eens op de bank zitten niksen want er is altijd werk.
Ik heb na de verhuizing daar mijn paard gestald en werk gezocht waardoor ik nu een grote kring heb opgebouwd in voor mij destijds onbekend gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:53

JessicaHanny schreef:
josien_m_ schreef:
Maranta fijn dat je toch een inkijkje wilt geven over hoe jullie boeren! Dank je wel daarvoor, ik vind het heel interessant om te lezen. Maar ik snap ook waarom je het vertellen niet zou doen in verband met de reacties. Doe lekker je ding en geniet ervan dat het zo kan!

Ja ben het met jou eens. Ik vind het erg interessant om te lezen.

Graag gedaan :)

Vooral goed blijven communiceren met je partner is erg belangrijk. Zelf kan ik gelukkig goed overweg met schoonouders. Maar ook ik loop weleens tegen dingetjes aan. En dan is het fijn als je partner achter je staat. En soms grijpt mijn partner ook voor mij in, zodat ik het zelf niet hoef te doen.

Zo had schoonmoeder en haar zus wel bedacht dat ze straks elke keer in onze keuken kunnen gaan wecken(krijgen grote keuken) en dat we wel een deel kunnen opofferen van de 'werkplaats' voor hun groentetuin gereedschap etc.

Toen heeft mijn vriend meteen ingegrepen dat, dat niet de bedoeling is. Ze redden zich nu ook prima in de keuken van opa. En er zijn genoeg andere schuren waar ze hun spul kwijt kunnen.

Van haar eigen zoon accepteert ze veel gauwer iets :')

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:15

Phoe zie zat mijn bericht een half open ogen met spelfouten, zonder komma’s en zeer slechte zinnen is geworden :'). Intentie was goed!

Wij melken overigens ongeveer 170 koeien met 3 robots. En dit doen wij met veel liefde voor onze dames :j

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:20

Ik heb wel echt respect voor de vrouwen van boeren, ik zelf zou het niet kunnen denk ik. Onze buren hebben samen een familiebedrijf en zoonlief is elke dag van 0600-2230 op de boerderij om daarna naar zijn vrouw en kinderen te gaan die verderop wonen.

Hij komt totaal niet los van zijn ouders en er is veel ruzie. Bij een vriendin van mij gaat het wel beter maar ook daar is er vaak ruzie met de schoonfamilie en is ze echt haar privacy kwijt.

Natuurlijk zit er wel verschil in boerenbedrijven maar je moet wel echt heel goed beseffen waar je aan begint en ik zou persoonlijk het eerste jaar je eigen huis gewoon nog aanhouden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:29

Tsja zoals hier al veel aangegeven, het is echt een heel andere manier van leven. Zelf geen boer als man, wel een loonwerker en veel bevriende boeren. Je moet echt een stapje terug kunnen zetten en snappen dat het bedrijf vaak voor gaat, o en je die band met de schoonouders...

Ik ben gek op mijn vent, maar af en toe word ik gek van het hooi in de vaatwasser, de idiote hoeveelheid stof en viezigheid en het: hetetenisklaarmaarwegaantochnogevendoorwanthetstaatopregenenoja,eretenooknog2extramensenmee gebeuren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:23

Eten is hier wel een dingetje denk ik straks. Vriend is meestal rond half 6 a 6 uur thuis.

Nu zal het zomers wel lukken. Kwestie van eten opzetten en kalveren voeren.

Maar 's winters moet ik straks de kalveren en koeien voeren. Dus dat is rond half 5 kalveren voeren. Daarna door naar de koeien. Rond 17.20 a 17.30 eten en om 18.00 melken.

Ach vinden we vast wel onze weg in. Anders eet ie 's avonds maar warm bij zijn ouders en eet ik 's middags warm.

Stof en hooi etc ben ik nu al de grootste veroorzaker van. En dan wonen we nog niet eens op de boerderij :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:29

Caira....tip.......robot stofzuiger erbij :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:10

Maranta schreef:
Eten is hier wel een dingetje denk ik straks. Vriend is meestal rond half 6 a 6 uur thuis.

Maar 's winters moet ik straks de kalveren en koeien voeren. Dus dat is rond half 5 kalveren voeren. Daarna door naar de koeien. Rond 17.20 a 17.30 eten en om 18.00 melken.

Ach vinden we vast wel onze weg in. Anders eet ie 's avonds maar warm bij zijn ouders en eet ik 's middags warm.

Stof en hooi etc ben ik nu al de grootste veroorzaker van. En dan wonen we nog niet eens op de boerderij :')

Hoe lang ben je aan het melken? Anders kan dat ook nog mooi na het melken toch? Kan je vriend koken, doet mijn man ook altijd.

Wij hebben nu nog de mazzel dat mijn schoonvader altijd begint met melken, dan kunnen we nog even snel samen eten als ik uit school terug ben (half 6/6 uur) en dan door om te voeren, koeien aan het hek te zetten en het jongvee te doen. Maar voor ons is na het melken geen doen, wij zijn niet voor 8 uur klaar en de meeste vergaderingen/andere activiteiten beginnen weer om 8 uur. Daarom ook rustig aan het oriënteren op een robot.

Overigens Maranta, wij hebben een redelijk grotere veestapel dan jullie, maar mijn band met de dieren is absoluut niet anders, ik kan je van elke koe de volledige afstamming vertellen, weet precies wat ze allemaal hebben gehad aan bijzonderheden, welke kalveren uit de familielijn komen, noem ze bij naam en een heel deel komt netjes aangewandeld als ik ze bij naam roep.

Onze dieren hebben ook allemaal familielijnen vanaf de jaren '70, wij kopen namelijk niks aan.
Natuurlijk heb ik niet met elke koe evenveel, maar dat is ook gewoon een karakterdingetje. Sommige beesten vind ik niks aan, terwijl mijn man of schoonvader daar juist weer gek mee is.

Zo heb ik overigens ook een student met een ruime 100 koeien aan de melk die nog meer en beter weet wie alle koeien zijn, wat ze nodig hebben en fijn vinden en de band met die beesten is onbeschrijfelijk. Maar dat is ook gewoon echt een koeienboer in hart en nieren, je ziet hem ook gewoon opbloeien zodra hij op de roosters of in de weide tussen de koeien staat.

Denk dat die band met de dieren (of je er nou veel of weinig hebt) meer afhangt van de persoon dan van de bedrijfsgrootte en dan denk ik ook dat het nog heel veel uit maakt op wat voor manier die boer zichzelf wil laten zien op het moment dat er iemand op bezoek is. Als serieuze ondernemer laat je gewoon wat minder snel de 'koetjes-knuffelende-penny-kant' zien. Dat doet een professional in de paardenwereld ook minder snel, omdat zij zichzelf willen profileren als ondernemer. Doet niets af voor de liefde voor het dier :D.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:44

Kinke schreef:

Tip Kinderen leren stofzuigen _/-\o_

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:48

Ben je al eens een week of langer daar proef gaan wonen? Ik heb het van dichtbij meegemaakt. De keuken werd gebruikt als ontmoetingsruimte en daar werd Smiddags de warme maaltijd gegeten. De vrouw des huizes zorgde voor de koffie en het eten. De werkmannen kwamen dan aanschuiven en dronken kop koffie of aten wat te pot schaft. De huiskamer erachter kwamen geen werklui of ondernemers. Wel visite uit eigen vriendenkring of met verjaardagen.
Het huis was gesplitst en ieder had een eigen voordeur. Wel stond schoonmoeder en schoonvader geregeld in en rond de tuin of op het erf van de kinderen en in die zin was er weinig privacy. Ook nooit vakanties want veel te bang dat het 'mis' kon gaan op de boerderij, ondanks dat ze een goed ingewerkte knecht hadden.
Je moet echt wel van al dat aanloop houden want iedereen kan op onverwacht tijdstip even langskomen om nog even x of y te bespreken..
Dan is het de vraag wat doe jij, ga jij zorgen voor de koffie en het eten of wordt dat door een ander gedaan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:05

SARINO schreef:
Kinke schreef:

Zou dat al kunnen met 6 maanden? O:)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:07

Ik ben samen met mijn man en onze toen nog 2 kinderen in 2009 ( inmiddels hebben we 4 kinderen) naar de ouderlijke boerderij van mijn man verhuisd. Mijn schoonouders wonen in het voorhuis en wij hebben wat destijds het deel was verbouwd tot woonhuis.

Nu is onze situatie wel anders daar mijn schoonouders in 2005 al gestopt zijn met hun boerenbedrijf.
Wbt koffiedrinken of bij elkaar de deur 'plat' lopen is bij ons zowel bij mijn schoonouders niet aan de orde.
We wonen en leven samen onder 1 dak maar ieders privacy wordt gerespecteerd.

Nou moet ik ook zeggen dat ik een ontzettende goede band heb met mijn schoonouders.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 17-08-21 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:08

Caira schreef:
SARINO schreef:

Zou dat al kunnen met 6 maanden? O:)

Met 1 kun je beginnen en vanaf 2 kunnen ze het zelf :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:12

Maranta schreef:

Hoe lang duurt dat melken?
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur binnenland, maar dus nooit dezelfde tijd thuis.
Wij eten regelmatig tussen half 8 en 8.
Dat went ook.

Toen hij nog in 2 ploegen reed aten we de ene keer middags warm, de andere keer 's avonds.

Apart eten zou ik dus niet aan beginnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:12

De eerste boer waar ik op mn 12e kwam, had voor opa en oma een huisje ernaast nieuw gebouwd. Die deden nog hun ding en hielpen hier en daar. Maar het was wel duidelijk gescheiden. Opa vond het leuk om nog te helpen, maar had het verder wel los gelaten.

Maar ik denk dat het soms ook wel aan de regio, plek en grootte van het gezin afhangt. Ik kwam bij boeren waar geen 1 kind het bedrijf in wilde.
Maar bij een ander bedrijf bleef 1 zoon er wonen en kwam de broer elke dag werken. Dat zijn imo hele andere situaties, maar hangt ook weer van band, omstandigheden etc af.

Ik merk dat veel boeren nog graag warm eten overdag, maar dat kan soms gewoon haast niet meer. Niet als je samen wilt eten.
Maar ik denk dat vooruit koken of iets als een slowcooker wel kan bijdragen. Als ik kook, maak ik soms ook meer dan ik nodig heb. Scheelt je een andere dag weer.

Koffie kan tegenwoordig wel vrij makkelijk met de per kopjes zetters. Maar ook daar ligt het soms aan de achtergrond van iemand wat ze verwachten en normaal vinden.
Sprak hier een jongen, begin 20, die nog steeds denkt dat vrouwen niks in te brengen hebben, hun moeten bedienen etc.
Waar er meer dan genoeg mannen zijn die daar heel anders over denken en zelf hun koffie kunnen pakken, een maaltijd maken etc.

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 20:04

Sabri schreef:
Ben je al eens een week of langer daar proef gaan wonen? Ik heb het van dichtbij meegemaakt. De keuken werd gebruikt als ontmoetingsruimte en daar werd Smiddags de warme maaltijd gegeten. De vrouw des huizes zorgde voor de koffie en het eten. De werkmannen kwamen dan aanschuiven en dronken kop koffie of aten wat te pot schaft. De huiskamer erachter kwamen geen werklui of ondernemers. Wel visite uit eigen vriendenkring of met verjaardagen.
Het huis was gesplitst en ieder had een eigen voordeur. Wel stond schoonmoeder en schoonvader geregeld in en rond de tuin of op het erf van de kinderen en in die zin was er weinig privacy. Ook nooit vakanties want veel te bang dat het 'mis' kon gaan op de boerderij, ondanks dat ze een goed ingewerkte knecht hadden.
Je moet echt wel van al dat aanloop houden want iedereen kan op onverwacht tijdstip even langskomen om nog even x of y te bespreken..
Dan is het de vraag wat doe jij, ga jij zorgen voor de koffie en het eten of wordt dat door een ander gedaan?

Ja ik heb er wel proef gewoon in de vakanties meer dan een week. Dat ging opzich in het begin best prima. Hoelanger ik er daar was des te meer ik mijn eigen dingen miste.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:45

SARINO schreef:
Vaste vertegenwoordigers komen bij ons wel in huis om de koffie ,soms onverwacht ,soms op afspraak maar dat is ok.Onverwacht bezoek komt er niet in ,altijd eerst bellen of mailen voor afspraak.En alles wat via de email kan ,gaat via de email ,Wij verdoen weinig tijd aan onverwachte bedrijfsvisite. Verder loop ik wel eens in mijn onesie als er iemand aan de deur staat ,loop ik nog in mijn pyjama (omdat ik daar s ochtends mijn overall over aan heb getrokken),lig ik wel eens s middags op bank te knorren ,ligt mijn huis vol gras en lego en kindertroep maar ik denk altijd ik ben thuis hoor en die mensen zijn wel wat gewend als ze alle dagen langs de deuren gaan. Mijn schoonvader kwam vaak langs maar dat deed ik altijd ook toen hun nog op de boerderij woonden. In het begin van de verkering kreeg ik wel eens de vraag over dat ik goedkope stalling voor mijn paarden zocht maar bedenk nu wel eens had ik maar geantwoord : nee boer zoekt een goedkope melker :))

In een onesie bij de deur staan heb ik ook al gedaan. En toen was slechts de schoorsteen veger aan de deur.

Die keek echt zo raar _O-

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 00:33

Boer zijn is in mijn optiek vooral een manier van leven en dat 24/7. Ik hou er van. Doe je dat niet, dan gaat het denk ik lastig worden om het vol te houden. Nog los van eventuele schoonfamilie en allerlei aanloop dat je over de vloer kunt krijgen.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:00

Hier als "stads paarden meisje" nu bijna 9 jaar samen met een melkveehouder.
we hebben 2 prachtige zonen gekregen en ben werk sinds 5 jaar mee in het bedrijf. (ben pas gaan samen wonen toen hij het bedrijf een klein jaar had, daarvoor had ik mijn eigen plekje en bleef ik wel eens slapen maar na een tijdje heen en weer reizen was ik het zat en ben ik bij hem in gaan wonen, even buiten te deur gewerkt maar toen we wat gingen groeien me de koeien hadden we op sommige momenten handjes te kort en was het makkelijker dat ik thuis ging werken ook met de kleine spruit die toen een half jaar oud was)

Hij zit in maatschap met zijn ouders en wij hebben in 2012 een bedrijf in drenthe gekocht want in twente hadden we geen toekomst (oude stal, 2 bejaarde robots en maar 3 hectare huiskavel)
We melken nu in een 2x10 zij-aan-zij rapid exit en hebben momenteel 150 koeien aan de melk en 30 droge koeien en 20 stuks jongvee die bijna moeten kalveren.
In twente zijn ze pas gestopt met de varkens - stoppersregeling en daar is alleen de jongvee tak nog, dat doen mijn schoonouders. Ik vind mijn schoonouders hele lieve mensen maar ik weet niet of ik met ze op 1 erf zou kunnen wonen (opa en oma woonden eerder bij hun en dat was continu gezeur)

Ik ben hier chefkalfjes (deze gaan met 3 a 4 weken oud richting twenten en komen wanneer ze geinsemineerd zijn weer terug om hier af te kalveren) ik doe wat administratie, savonds melk ik de eerste 60-70 koeien en ga daarna kalveren voeren en dan de kids in bad/bed om daarna te helpen met de laatsten en het schoonmaken. Ook doe ik hier en daar wat landwerk maar dat vind boerlief ook super leuk dus vaak verzorg ik de catering wanneer de loonwerker aanwezig is. En han en span diensten met 1001 klusjes.
En verder hou ik het achter aan het draaien (huishouden, kinderen) want als het achter niet draait, draait het voor ook niet!
een quote "de beste investering van de boer, is het houden van de boerin"

ik ben erin gerold en vind het een heerlijk leven zo al is het echt een levenstijl van 24/7 voor je beesten klaar staan (stond van de week om 3 uur snachts nog in mijn pyjama bij een koe die moest kalveren)
Ik voel mij nu ik 5 jaar meewerk pas eigenlijk een boerin, eerder meer het hulpje "van" want ik leer nog elke dag veel bij!