Thuiswerkadvies en corona

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:31

purny schreef:
leeslampje schreef:
Pittig om te lezen dat er toch een paar werkgevers zijn die medewerkers 'dwingen' (ik weet niet hoe hard het is) om weer op kantoor te werken. Dat lijkt me helemaal niet de bedoeling?

Hier al sinds maart 2020 100% thuis aan het werk. Alleen afgelopen zomer hebben we wat versoepeld (vanwege soepelere maatregelen), maar na de zomer gingen we weer terug naar 100% thuiswerken.

Een paar mensen van administratie komen wel 1x per week naar kantoor om post op te halen en te versturen en meer van zulke kantoorklusjes. Zij moeten wel om hun werk te kunnen doen. Zij regelen ook 'onze' printjes (die sturen ze dan naar je huisadres) of je post (die printen en versturen ze voor je). Maar bijna niemand print in deze tijd, dus dat is max. een velletje per week werk voor ze.

Sommige dingen kunnen niet thuis worden gedaan. En zolang het kabinet niet volledig thuis werkt?
En als je op kantoor de anderhalve meter kan handhaven zie ik het probleem niet zo

1,5m heb je niet zoveel aan als de ventilatie niet op orde is, zoals in enorm veel kantoorgebouwen.
1,5m is meer voor kortdurend contact ipv de hele dag in dezelfde ruimte.

Winged

Re: Thuiswerkadvies en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:34

Ik zit 1 a 2 dagen op kantoor. Momenteel heb ik de hele kamer ook voor mijzelf. Ik merk dat ik soms beter kan focussen als ik niet thuis ben dus dan komt het wel heel goed uit.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:35

Tsja bij de overheid moet je thuis werken, maar ik ga 1 dag in de week naar kantoor om toch het idee te hebben dat ik collega's heb. Eet dan een visje met een mannelijke collega, gewoon even gezellig. Die mannelijke collega is vaker op kantoor omdat hij een jonge tweeling thuis heeft :+ en daar soms knetter van wordt. Mijn buurvrouw werkt voor een gewoon bedrijf, die mag niet thuiswerken, ja toen ze corona had, toen mocht ze thuis werken.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:37

leeslampje schreef:
Dan is het logisch, want dan is naar kantoor gaan noodzakelijk. Maar dat is niet altijd het geval hier, heb ik het idee (zoals hierboven: een heel kantoor van 300 man moet stoppen met thuiswerken - da's vast niet voor al die 300 man noodzakelijk).

Nee klopt, voor de meeste van die 300 man hier is het niet noodzakelijk om naar kantoor te gaan.
Maar het management vertrouwt de mensen niet met thuiswerken en denken dat ze meer controle hebben als iedereen braaf op kantoor zit. Dus wordt er flink gestuurd op naar kantoor komen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:39

Vesceron schreef:
leeslampje schreef:
Dan is het logisch, want dan is naar kantoor gaan noodzakelijk. Maar dat is niet altijd het geval hier, heb ik het idee (zoals hierboven: een heel kantoor van 300 man moet stoppen met thuiswerken - da's vast niet voor al die 300 man noodzakelijk).

Nee klopt, voor de meeste van die 300 man hier is het niet noodzakelijk om naar kantoor te gaan.
Maar het management vertrouwt de mensen niet met thuiswerken en denken dat ze meer controle hebben als iedereen braaf op kantoor zit. Dus wordt er flink gestuurd op naar kantoor komen

dan heb je gewoon een managementprobleem als je je eigen mensen niet wilt vertrouwen :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:40

Ik ben in Corona thuiswerktijd geswitched van baan.

Mag 2 dagen in de week naar kantoor in het kader van inwerken. Maak hier dus ook gebruik van, net als de rest van het team.
Verder 3 dagen thuis werken.

Wij mogen een maximale bezetting van 20% hebben waarbij 1 team vast aanwezig is ivm printen ed.
Dat betekend in de praktijk van mijn team max 2 per dag en verder niemand.

We zouden vanaf juli naar 50% gaan maar dit is na een week terug gedraaid en het lijkt er niet op dat dit voorlopig weer opgevoerd wordt.

Nog steeds 2mtr afstand hier en mondkapjes behalve op je plek op.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:42

Hier ook voor het grootste gedeelte thuis :j Klinkt misschien wat gek, maar het levert mij een hoop op, gezien kantoor voor mij 100km enkele reis is, met mijn 40 urige baan was ik al gauw 50-55 uur van huis, dat is nu dus amper nog :D

Ik ben gemiddeld 1x in de week op kantoor, in mijn functie is het belangrijk om wel echt de connectie te houden met andere afdelingen, je pikt toch meer op via de wandelgangen dan alleen via Teams. Ik gok dat dit uiteindelijk 2 dagen in de week wordt, maar bij ons blijft een gedeelte van de mensen wel (gedeeltelijk) thuiswerken na Corona. Wij hebben ook maar 4 werkplekken voor een afdeling van 9.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:45

Wij doen allemaal 1 dag per week op kantoor, hoewel ik het met mn team heb afgesproken dat we 2 dagen gaan. Als het straks weer iets beter wordt, worden het er 3 en dan dus nog 2 dagen thuis. Vind ik eigenlijk wel lekker!

Voor mijn vriend ongeveer hetzelfde, alleen is hij wel vaker op de zaak omdat ie ICT dingen moet doen. Maar om me heen werken er veel fulltime thuis.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:46

Winged schreef:
Dan heb je gewoon een managementprobleem als je je eigen mensen niet wilt vertrouwen :=

Klopt helemaal :')

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:49

leeslampje schreef:
Pittig om te lezen dat er toch een paar werkgevers zijn die medewerkers 'dwingen' (ik weet niet hoe hard het is) om weer op kantoor te werken. Dat lijkt me helemaal niet de bedoeling?

Hier al sinds maart 2020 100% thuis aan het werk. Alleen afgelopen zomer hebben we wat versoepeld (vanwege soepelere maatregelen), maar na de zomer gingen we weer terug naar 100% thuiswerken.

Een paar mensen van administratie komen wel 1x per week naar kantoor om post op te halen en te versturen en meer van zulke kantoorklusjes. Zij moeten wel om hun werk te kunnen doen. Zij regelen ook 'onze' printjes (die sturen ze dan naar je huisadres) of je post (die printen en versturen ze voor je). Maar bijna niemand print in deze tijd, dus dat is max. een velletje per week werk voor ze.

Tja.. we hebben hier nooit fulltime thuisgewerkt. Ik snap het idee maar we zitten hier met hooguit 25% van de bezetting die er normaal is. Dus zo'n 8 mensen waar er normaal 30 zitten.. Op onze afdeling heeft nog niemand coroon gehad, (even afkloppen). Voor mijn functie is t echter niet nodig om op kantoor te zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:58

100% thuis.. Vond het heerlijk maar het begint nu wel echt een sleur te worden.. Kan niet wachten tot we over een paar weken vakantie hebben, ben er even klaar mee. :o

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:29

Vesceron schreef:
Winged schreef:
Dan heb je gewoon een managementprobleem als je je eigen mensen niet wilt vertrouwen :=

Klopt helemaal :')

Nou, voor zo'n bedrijf zou ik niet eens willen werken. Lekker veel vertrouwen hebben ze dan in je.

Mijn man zou laatst gezellig een dagje naar kantoor. Hij kon alleen last minute niet door omstandigheden. Nu is zijn kantoor gigantisch en ze waren maar met zijn zessen, dus ruimte zat. Eentje bleek achteraf besmet, paar dagen later alle 6 ziek en eentje zelfs op de IC beland. Mijn man was blij dat hij toch niet gegaan is. Dus je ziet dat zelfs bij voldoende afstand houden het niet ondenkbaar is dat er mensen elkaar besmetten.

Nu waren ze maar met 6, maar wat als de hele afdeling daar had moeten zitten? Dan schiet je je als bedrijf ook flink in de voet als je halve afdeling ziek thuis zit.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:34

In principe 100% thuis bij ons.
Ben een tijd terug een keer 'voor de afwisseling' naar kantoor gegaan, want het is niet dat we perse niet mogen komen, maar er was verder helemaal niemand dus dan zit ik alsnog liever thuis.
Kan ik tussendoor mooi snel een wasje aanzetten in de tijd dat ik anders op kantoor eventjes off-concentration ben. Merk dat ik door ECHT 5 minuten iets anders te doen ik daarna veel makkelijker weer de concentratie terugpak dan op kantoor even uit het raam te staren zeg maar.

Nadeel is wel dat ik het toch soms wel moeilijk heb met hoe saai het is zo de hele dag alleen. Maar dat is gelukkig steeds maar ff en dan gaat t wel weer.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:55

Gelukkig gewoon 100% op kantoor, niet dat irritante (zinloze) thuiswerken. Echt heel blij met een werkgever (en collega's) die er net zo ontspannen mee omgaan. Dus gezellig met zijn allen op kantoor!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:02

Hier gemiddeld 2 dagen op kantoor en 2 dagen thuis. Ik werk op kantoor in een verpleeghuis, dus vorig jaar in eerste instantie natuurlijk alles en iedereen die niet op kantoor hoefde te zijn naar huis gestuurd. Ik werkte er net anderhalve maand, dus dat was wel even pittig om goed je weg te leren kennen in de organisatie.
In die periode zijn de kantoren ook helemaal ingericht op anderhalve meter afstand, we hadden altijd al flexplekken, maar dat aantal is nu dus nog ongeveer 60% van wat het was (en we hadden al niet genoeg plek voor iedereen tegelijk). Je mag op dit moment nog 2 dagen per week op kantoor komen, maar je moet dan wel vooraf een plek reserveren, vol = vol.
Het mooie van de thuiswerkperiode is in mijn ogen wel dat de digitalisering in rap tempo is ingeburgerd en dat is écht wel winst. Online vergaderen is de normaalste zaak van de wereld geworden, waar dat eerst echt onbespreekbaar was.
Alleen in mijn werk is het wel van belang om rond te lopen, contact te hebben met andere stafafdelingen en de zorg. En dat is toch lastig vanuit huis.
Ook hadden we een flink aantal collega's die er blijkbaar psychisch echt last van kregen dat ze altijd maar thuis waren.

@mdrf: wat is er zinloos aan thuiswerken? Je opmerking over "gezellig met zijn allen op kantoor" laat me eerder vermoeden dat jullie op kantoor juist niet al te productief zijn ;)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:24

Ik werk fulltime op kantoor, dat doen de meesten hier. Alleen de avonddienst werkt altijd thuis.
Ik weiger ook om thuis te werken, ons appartement is te klein om een normaal bureau + 2 schermen kwijt te kunnen en op een mini laptopje kan ik mijn werk niet normaal doen, dus dan maar lekker naar kantoor. :)
De bureaus zijn groot genoeg om die 1,5m afstand de bewaren en de ramen staan tegen elkaar open, daarnaast zijn we allemaal <30 dus het valt vast wel mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:15

Mdrf schreef:
Gelukkig gewoon 100% op kantoor, niet dat irritante (zinloze) thuiswerken. Echt heel blij met een werkgever (en collega's) die er net zo ontspannen mee omgaan. Dus gezellig met zijn allen op kantoor!

...whut.... :')

Als je thuis zinloos werk doet, doe je dat op kantoor ook hoor :') maar ik kan me voorstellen dat met andere mensen samen zinloos werk doen, leuker is ... :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:17

Ik zou dus geen goede thuiswerker zijn... geen discipline voor

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:56

Mdrf schreef:

Zinloze? In wat voor opzicht?
Bij ons is de productiviteit aanzienlijk omhoog gegaan dus bij ons is het niet de bedoeling dat je straks weer 5 dagen in de week naar kantoor komt :')

Desondanks dat bij ons het gros thuiswerkt, ben ik toch een collega aan corona verloren.. Opgelopen via een andere collega. Hij had al 1 vaccin gehad en kon zijn werk niet vanuit huis doen. Ik zou het thuiswerken dus zeker niet zinloos willen noemen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:03

pumpina schreef:
Mdrf schreef:

Zinloze? In wat voor opzicht?
Bij ons is de productiviteit aanzienlijk omhoog gegaan dus bij ons is het niet de bedoeling dat je straks weer 5 dagen in de week naar kantoor komt :')

Desondanks dat bij ons het gros thuiswerkt, ben ik toch een collega aan corona verloren.. Opgelopen via een andere collega. Hij had al 1 vaccin gehad en kon zijn werk niet vanuit huis doen. Ik zou het thuiswerken dus zeker niet zinloos willen noemen!

Heftig hoor een collega verliezen. Dat hakt er stevig in vaak in een team.

Zinloos thuiswerken, tja als je niet in Corona of vaccinatie gelooft, dan kan ik mij voorstellen dat je thuiswerken dus zinloos vind.
Ik ben ook een collega 'kwijt' geraakt aan Corona, maar dan iemand die dus dit als een griepje ziet en daarom zich niet aan de maatregelen wou houden op kantoor.
Dus die wou niet met mondkapje komen werken, als het nodig was om op kantoor te zijn. In overleg by by baan :evaw:

Ik merk wel dat het per bedrijf flink verschilt of en wie er thuis moeten/kunnen werken.
Vooral hoe het management er in staat is veelal bepalend hoe er mee om wordt gegaan, en niet de adviezen van de overheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:06

Tja het woord zegt het al... thuiswerkadvies.
Dus er is niemand die zijn medewerkers in feite kan verplichten om thuis te werken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:09

Thuiswerken zinloos? Wat zegt dat over de mentaliteit van wie dit zegt? Ik ben nog nooit zo productief geweest als sinds ik thuiswerk! En ik spreek genoeg collega's, wij (video)bellen elkaar ook wel eens voor even een kletspraatje. Dus de connectie blijft echt wel behouden. Ik moet er niet aan denken om 100% terug naar kantoor te moeten. Zou mijn werkgever dat eisen dan zoek ik per direct een nieuwe baan. 5 dagen per week kantoor is zoooo 2019 _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:12

Ceffyl schreef:
Thuiswerken zinloos? Wat zegt dat over de mentaliteit van wie dit zegt? Ik ben nog nooit zo productief geweest als sinds ik thuiswerk! En ik spreek genoeg collega's, wij (video)bellen elkaar ook wel eens voor even een kletspraatje. Dus de connectie blijft echt wel behouden. Ik moet er niet aan denken om 100% terug naar kantoor te moeten. Zou mijn werkgever dat eisen dan zoek ik per direct een nieuwe baan. 5 dagen per week kantoor is zoooo 2019 _O-

Oftewel BC.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:17

Mijn vriend werkt sinds maart vorig jaar bijna volledig thuis, behalve als er onderdelen aangekomen zijn die gecontroleerd moeten worden enzo, en af en toe voor een belangrijke vergadering.
Toch worden ze nu weer wat meer gepushed om naar kantoor te gaan. Inmiddels is er een vaste dag waarop de meeste mensen op kantoor zijn en worden op die dag de meeste vergaderingen ingepland enzo.
Een beetje krom, want aan de ene kant zeggen ze 'je moet daar werken waar je het meeste gedaan krijgt' en mijn vriend kan thuis veel beter doorwerken omdat ie minder gestoord wordt, vergaderen werkt prima via teams.. en aan de andere kant proberen ze mensen dus juist weer meer op kantoor te krijgen.

Zelf werk ik sowieso thuis, zzp'er, dus ik vind het wel gezellig om 's middags samen te kunnen pauzeren, en 's avonds op tijd te kunnen eten. Die reistijd van 1,5 uur per dag maakt best een flink verschil.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:18

Wij moeten gewoon fulltime op kantoor aanwezig zijn....
Dus niemand werkt vanuit huis (is werkgever geen voorstander van...)