Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:41

DuoPenotti schreef:
Is dat zo van de action?
Dat wist ik niet. Hoor juist mensen altijd het tegendeel beweren.

Ik dacht dat ook altijd, omdat het goedkope producten zijn. Maar goedkoop betekent niet altijd dat het product niet eerlijk is geproduceerd.

https://www.action.com/en-gb/action-soc ... y/product/ hier staat wat over de doelstellingen van de Action en als je er echt meer over wilt lezen dan is de update 2020 een aanrader. Sorry voor mijn offtopic bericht, maar de Action wordt vaak vergeleken met een Primark en dat klopt niet. :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:41

DuoPenotti schreef:
Is dat zo van de action?
Dat wist ik niet. Hoor juist mensen altijd het tegendeel beweren.

Dat is ook… blijkbaar staat goedkoop voor die mensen gelijk aan niet duurzaam.. en roepen ze dat dus gewoon

https://www.action.com/nl-nl/over-ons/duurzaamheid/

https://managementscope.nl/magazine/art ... urzaamheid

De directeur zegt dat t kan… en waarom zou t niet kunnen? Soms gaan dure dingen 250x over de kop om ze duur te maken, dan is t ineens luxe (en dus goed)

Ik koop bij de action omdat t geld scheelt (en nee, niet de goedkope prullen, maar schoonmaakartikelen bijvoorbeeld )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:42

Ik kijk naar milieu en dierenwelzijn. De mensheid kan me gestolen worden.

Dus daar ligt mijn referentiekader en daarom zal ik nooit iets bij Ali bestellen (rondje om de wereld voor egoïstische ikke) want dat is niet bepaald klimaatneutraal te noemen.

Bont, leer, been, etcetera ga ik niet mee lopen.

Maar als het bv biokatoen is, wel door een kind geplukt, dan spijt het me, maar dat is voor mij goed zo.

Want echt waar, 100% goed doen maar heel weinig het. En mijn budget heeft zeker een limiet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:46

Ja ik koop er ook schoonmaak artikelen en diervriendelijke shampoo zelfde merk als kruidvat maar helft goedkoper.

Van prullaria houd ik niet dus das makkelijk. :D

Maar wist dat dus niet. Dankjewel

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:49

Ik ga echt niet 'bewust' bij onduurzame merken shoppen in de zin van "zo, gna gna gnaaaa ik ga eens even de kinderarbeid stimuleren door zo goedkoop mogelijk te kopen." Net als veel mensen heb ik geen tijd/kennis om uit te gaan zoeken hoe of wat. (Want een bedrijf kan iets claimen maar wie zegt dat het waar is?) Ik ben geen Tim Hofman die dat tot de puntjes uitzoekt. Dus ik koop wat ik leuk vind, het hoe of wat er achter zul je waarschijnlijk toch nooit te weten komen, hoe graag je dat eventueel ook zou willen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:56

Captain schreef:
Ik ga echt niet 'bewust' bij onduurzame merken shoppen in de zin van "zo, gna gna gnaaaa ik ga eens even de kinderarbeid stimuleren door zo goedkoop mogelijk te kopen." Net als veel mensen heb ik geen tijd/kennis om uit te gaan zoeken hoe of wat. (Want een bedrijf kan iets claimen maar wie zegt dat het waar is?) Ik ben geen Tim Hofman die dat tot de puntjes uitzoekt. Dus ik koop wat ik leuk vind, het hoe of wat er achter zul je waarschijnlijk toch nooit te weten komen, hoe graag je dat eventueel ook zou willen.

Zin. Het woord wat je zoekt is "je hebt geen zin om uit te gaan zoeken hoe of wat". Je leest en post ook op bokt, dus tijd zou je gemakkelijk kunnen maken. Als daar je prioriteiten niet liggen dan is dat prima, dat is jouw keuze, maar maak jezelf niet wijs dat het niet zou kunnen...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:57

Ja hoor, wat tijd rondbrengen op een forum staat inderdaad gelijk aan alles tot de bodem uit kunnen zoeken. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:59

Vjestagirl schreef:
Captain schreef:

Zin. Het woord wat je zoekt is "je hebt geen zin om uit te gaan zoeken hoe of wat". Je leest en post ook op bokt, dus tijd zou je gemakkelijk kunnen maken. Als daar je prioriteiten niet liggen dan is dat prima, dat is jouw keuze, maar maak jezelf niet wijs dat het niet zou kunnen...

Ik ben pro dieren welzijn en milieu, zoals Palmera eerder al zei, de mensheid heb ik niks mee. Dus ik ben op andere manieren zeer duurzaam bezig. Ik heb inderdaad ook geen zin wanneer ik in een winkel sta, onderzoek te doen naar alles wat in mijn mandje gaat. Verder geloof ik niet zo zeer dat bedrijven altijd zo eerlijk en duurzaam zijn als ze zeggen dat ze zijn.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:59

Ik vind het wel lastig om te bepalen wat een verantwoord merk is. Als ik kijk naar Ralph Lauren, Michael Kors, Calvin Klein, Scotch & Soda, Superdry en Hugo Boss dan scoren ze allemaal een onvoldoende op de website van goodonyou. Ik had eigenlijk wel beter verwacht... :+

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:29

Cinderella schreef:
Ik vind het wel lastig om te bepalen wat een verantwoord merk is. Als ik kijk naar Ralph Lauren, Michael Kors, Calvin Klein, Scotch & Soda, Superdry en Hugo Boss dan scoren ze allemaal een onvoldoende op de website van goodonyou. Ik had eigenlijk wel beter verwacht... :+

Heb even gekeken op die site. Zo te zien zijn er echt heel veel merken die onvoldoende scoren.
Laatst bijgewerkt door L_iek op 01-08-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:30

Cinderella schreef:

Nu vind ik die veel te duur dus zou ik nooit opzoeken, maar wel heel verhelderend. :j

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:36

Bij vele dure merken betaal je ook nog voor de naam .Het labeltje wat er aan hangt dus.
Daar bedank ik voor.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:50

Ik denk dat er nu zoveel informatie bekend is over alles dat het bijna een dagtaak wordt wil je op alle aspecten in ons leven duurzaam te leven. We kiezen er dus voor om bepaalde dingen belangrijker te vinden dan anderen. En als je maandbudget dan al op is aan iets anders wat je belangrijk vindt moet je simpelweg kiezen.

Goed of duurzaam leven gaat namelijk verder dan alleen kleding, of dat nu goedkoop, duur, lokaal of verscheept wordt. Voeding: clean (zonder pakjes en zakjes) eten, biologisch, vega of vegan: kost geld en tijd om uit te zoeken. Met welke bank doe je zaken, eentje met fijne persoonlijke voorwaarden maar die mensenleed ook financiert of juist niet? Energie besparen voor het klimaat; koop je groene energie of laat je zonnepanelen of/en een warmtepomp installeren. Elektrisch, benzine of diesel auto? Ga je voor hoogwaardig voer voor je dieren of is dat andere minder hoogwaardige ook wel prima? Dan zijn er ook nog tig goede doelen etc, etc. Het is heel veel en steeds meer mensen dragen op hun manier een steentje bij waar ze het kunnen betalen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:57

Grappig, je kunt dus beter C&A kopen dan Marlies Dekkers volgens die site. Daarmee wordt idd gelijk onderuit gehaald dat duur beter is.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:02

Ik koop wat ik leuk vind en dat is nou niet extreem vaak dus ik kijk naar wat leuk is en wat past bij ons op dat moment.

Nu heb ik ooit een eenhoorn pyjama bij de Primark gekocht en ik ben er nog steeds ontzettend blij mee.
Ik baal er nog van dat ik er maar 1 van heb gekocht. Verder kom ik nooit bij de Primark.

Alleen voor de spijkerbroeken heb ik een vaste winkel en de rest van de kleding koop ik bij diverse winkels of webshops.

En ja, heel eerlijk ik kijk er niet naar waar het geproduceerd wordt. We proberen al zoveel dingen goed te doen ... Recycling, afval scheiden, geen overbodige prullaria kopen -ok,soms dan- :+

We doen ons best maar ik ga er niet een levenswerk van maken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:04

Waarom goedkope winkels? Ik ben dure kleren gewoon niet waard, koop ik een keer schoenen van Armani van een paar honderd euro betrap ik mij zelf erop dat ik ermee in de wei loop. Dit vind ik jammer geld, ik ben dat niet waard.

Ik geef eigenlijk ook helemaal niks om dure kleren, mij gaat het vooral om comfort. Ik vind het dan ook jammer voor mijn portemonnee om dure kleren te kopen terwijl die comfi broek bij de Primark een tientje kost. Kinderarbeid kan ik helaas niet voorkomen door naar een andere winkel te gaan, net als dat ik het vliegtuig niet aan de grond kan houden als ik mijn reis annuleer. En ik het zwemmen met dolfijnen en het rijden op olifanten niet kan stoppen door een bepaald hotel niet te boeken.

Hoe graag je dingen ook liever niet ziet, het leven is niet eerlijk en de wereld is niet te redden. Hoe treurig het ook is en hoe graag ik dingen ook anders zie, ik zou een dief zijn voor mijn eigen portemonnee....
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 01-08-21 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:04

Precies Fitzroy :j

Rytir idd het is meer dan kleding.
Ook draag je het af of heb je elke maand wat nieuws.
En ja ook wat vind je belangrijk.

Zo heb ik dus een oude diesel. Maar ding komt elke keer met niks door de apk. Moet ik die dan maar weg doen zodat ze er in Afrika nog mee rond rijden? Maakt dat voor de aarde uit?
Maar wij betalen ons hier wel scheel..

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:19

Echt duurzaam leven is heel ingewikkeld. Die mooie elektrische auto, mobiele telefoon, badkamer of dat ene kledingstuk bevat een hoop materialen, hoe ga je van alles na hoe het zit? Mijn schoonouders waren zo trots op hun mooie nieuwe elektrische auto.. vlak erna hoorden ze over het winnen van o.a. lithium. Dat werd er niet bij gezegd in het verkooppraatje. En tsja, die auto stond er inmiddels al, het kwaad was al geschied.

Net als dat men smijt met het woord "ergonomisch", zie je tegenwoordig overal langskomen dat een bedrijf ergens in investeert. Dat diezelfde bank die investeert in scholing voor arme kinderen, ook investeert in kolenmijnen zetten ze er meestal niet dikgedrukt bij. Als het er al staat.
Met kleding net zo, H&M prijst duurzame kleding aan, dat daarnaast de wat minder duurzame hangen staat er niet bij.

Ik denk dus heel veel onwetendheid. In combinatie met het stigma dat duurzaam duur is, dat verkleind de populatie tot de categorie die duurder (makkelijk) kan betalen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:30

Ergens is duurzaam leven op het moment ook privilege. Het is vaak veel duurder en je hebt eigenlijk weinig garanties dat de dingen die je koopt ook daadwerkelijk duurzaam gemaakt zijn.

Ik haal soms ook kleren weg bij Shein of de Primark, en ik vind het ontzettend rot dat spullen worden gemaakt door kinderarbeid of door medewerkers die in verschrikkelijke omstandigheden hun dingen moeten maken voor een hongerloontje. Maar ik denk dat ook wel eens, wat als die banen ook uitvallen voor die groepen mensen. Dan gaan de bedrijven gewoon weer naar iemand anders die het goedkoop produceert. En als ze het buiten Europa niet goedkoop meer kunnen produceren dan zullen ze waarschijnlijk weer terug verkassen en dan hebben die mensen helemaal niks meer aan inkomen. Hoe moeilijk dit ook klinkt. Dat zou het ideaal beeld zijn denk ik.

Zouden lonen omhoog moeten en werkdruk lager en kinderarbeid afgeschaft , ja in een ideale wereld zeker. Maar ik denk dat alles veel genuanceerde ligt dan gewoonweg dingen afschaffen of goedkeuren.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:34

Weet je het is hetzelfde als met auto’s het ene onderzoek wijst uit dat het super slecht is batterijen in Bangladesh etc en een zuinige auto op fossiele brandstof beter is. En de ander zweert erbij. Dat zie je ook met zo een GroenLinks die voor biomassa wat ik ervan lees is het echt waardeloos.
Ik probeer er wel beetje op te letten. maar ook primark en zeeman claimen er wel wat aan te doen en dat geloof ik dan. Koop bijna nooit meer wat op bol (dropshipping) maar ga zeker wel naar de action waar ik voor hetzelfde product elders minder betaal.

En ik walg echt van de activistische openingspost en dat gelul. Begin lekker bij jezelf maar ga niet als een soort jehova het op dringen aan anderen. Misschien koop je daar niks maar bezoek je wel een olifantenpark in Thailand of eet je bio industrie vlees, of is er voor je meubels x m2 aan regenwoud gekapt en door kinderen in een houtfabriek gemaakt.
Ik denk dat er genoeg stappen in de goede richting gemaakt worden met alles maar aan dat opdringerige doe ik niet mee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:36

purny schreef:
Hoeveel van dit soort topics gaan we nu zien?

Ja dat. En vergeet voor het gemak de productie van telefoons, televisies, auto's etc niet. Dan maken de omstandigheden ineens niets meer uit.

dell_1 schreef:
Weet je het is hetzelfde als met auto’s het ene onderzoek wijst uit dat het super slecht is batterijen in Bangladesh etc en een zuinige auto op fossiele brandstof beter is. En de ander zweert erbij. Dat zie je ook met zo een GroenLinks die voor biomassa wat ik ervan lees is het echt waardeloos.
Ik probeer er wel beetje op te letten. maar ook primark en zeeman claimen er wel wat aan te doen en dat geloof ik dan. Koop bijna nooit meer wat op bol (dropshipping) maar ga zeker wel naar de action waar ik voor hetzelfde product elders minder betaal.

En ik walg echt van de activistische openingspost en dat gelul. Begin lekker bij jezelf maar ga niet als een soort jehova het op dringen aan anderen. Misschien koop je daar niks maar bezoek je wel een olifantenpark in Thailand of eet je bio industrie vlees, of is er voor je meubels x m2 aan regenwoud gekapt en door kinderen in een houtfabriek gemaakt.
Ik denk dat er genoeg stappen in de goede richting gemaakt worden met alles maar aan dat opdringerige doe ik niet mee.

Dat dus.

Punt zou imo moeten zijn dat we met zijn allen minder materialistisch zouden moeten zijn. Dat is beter denk ik. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:39

verootjoo schreef:
Niet alleen shein, ik vraag me ook ernstig af waarom mensen in vredesnaam bij Ali en co bestellen

En dan vol trots vertellen hoe goedkoop het wel niet was -O-

Ik snap het niet, echt niet.

Ik probeer zoveel mogelijk van duurzame merken te kopen, het liefst ook in Europa geproduceerd. Dan heb je nog geen 100% garantie, maar als je iets van 5 euro koopt dat 'made in Bangladesh' is, dan weet je zeker dat het niet goed kan zijn.

Wat Magda zegt, over minder materialistisch zijn, ben ik het ook helemaal mee eens! Tig dekjes, ieder jaar een nieuwe telefoon, steeds een grotere tv: waarom?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:42

magda_90 schreef:
purny schreef:
Hoeveel van dit soort topics gaan we nu zien?

Ja dat. En vergeet voor het gemak de productie van telefoons, televisies, auto's etc niet. Dan maken de omstandigheden ineens niets meer uit.

dell_1 schreef:

Dat dus.

Punt zou imo moeten zijn dat we met zijn allen minder materialistisch zouden moeten zijn. Dat is beter denk ik. :)

Voor de telefoon heb je natuurlijk de fairphone :) Maar verder; helemaal eens.
Maar het gaat er daarbij vooral om m.i dat het niet nodig is om 3 tv’s in je huis te hangen. Dat je niet een nieuwe nodig hebt voor de oude definitief overleden is etc.

Met bewust keuzes maken in wat je koopt kom je al een heel eind. Hoeft niet allemaal perfect (we zijn daarvoor ook teveel gewend aan luxe), maar kopen om je geld kwijt te kunnen, omdat het kan en niet omdat het echt nodig is vind ik een slechte ontwikkeling.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:45

TS, misschien is het constructiever als je tips geeft hoe het dan beter kan? Betaalbare duurzame merken bijvoorbeeld..?
Een tip, maar niet op H&M prijs niveau is TwoThirds. Ook niet perfect, maar met een hoop aandacht voor de productie. En het komt uit Europa dus relatief weinig kilometers gemaakt.
Van Vinted is het ook nogal de vraag hoe duurzaam dat is, het stimuleert juist fast fashion en de items gaan heel Europa door. Dus wat doe jij TS om het helemaal goed te doen? Ik vind dat namelijk nogal moeilijk. En zeker voor mensen die het minder interesseert is de zoektocht naar betrouwbare info erg ontmoedigend. Dus als je wilt bereiken dat mensen er anders mee omgaan is een minder oordelende OP een goed idee.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 01-08-21 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:51

Cinderella schreef:

Klopt, duur is niet per se goed! Dat is een reden waarom ik bijvoorbeeld geen Ralph Lauren meer koop.

Tips voor duurzame merken:
- TwoThirds
- Filippa K. (duur! Maar regelmatig in de aanbieding)
- Samsoe & Samsoe
- Calida (ondergoed en pyjama's)
- Bellamy Gallery

Van LaDress twijfel ik over de duurzaamheid, maar het wordt wel in Europa gemaakt.