"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 00:24

Qua kleding draag ik gewoon het liefst zo goedkoop mogelijk, alleen mijn BH's en onderbroeken koop ik steevast van PrimaDonna.

Amado7

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 00:38

Goedkope BHs gaan eerder stuk hier. Overigens shirts ook. Mijn levi shirts etc blijven gewoon super mooi, mijn goedkope shirts zijn na 2 keer wassen gewoon veel lubberiger.

Qua broeken merk ik geen verschil. Jurkjes ook niet mega. Qua schoenen overigens wel, die moeten bij mij ook gewoon goed zijn. Mijn dr martens gaan nu al langer mee dan met andere simpele laarsjes.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 00:44

Het verschilt heel erg per merk vind ik.
Gstar, Levi's, scotch&soda, etc zijn imo niet echt veel beter dan bv H&M. Mijn favo merken zijn bv Alice + Olivia, Herve Leger, Stuart Weitzman, etc. Een Herve Leger rok is nieuw al snel $500+, maar die blijven zo mooi dat je ze prima tweedehands kan kopen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 01:15

Ik heb een voorkeur voor goedkope kleding.
Dan hoef ik ook geen onderscheid te maken tussen werkkleding en 'nette' kleding.

Het enige waar ik echt niet op bespaar zijn bh's en schoenen.
Schoenen heb ik wel graag van merken zoals Dr. Martens, Timberland, Vans, Sketchers.
Bh's haal ik enkel en alleen bij een speciaalzaak en dan merken als PrimaDonna/PrimaDonna Twist, Marie Jo, Lise Charmel, Antigel (Lise charmel).

Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn vriend kijk. Die is lang en dun en voor hem is het vrijwel onmogelijk om goedkope kleding te kopen omdat die vaak geen lengtematen hebben.
In zijn geval kan ik mij heel goed voorstellen dat je wel fan raakt van een merk.

Mijn broeken komen voornamelijk van de C&A en die zijn spotgoedkoop. Zeg dat ik 8 broeken heb voor iets van 100/150 euro en daar 1 jaar mee zou doen. Dan is dat nog goedkoper dan merkbroeken die meerdere jaren meegaan. :')

Mijn bh's gaan jaren mee, maar gaan dan ook nooit in de wasmachine. Ik was ze altijd met de hand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 01:19

Ik vind de 't shirts van C&A Basics erg fijn. Kosten ook niet veel, ideaal voor op het werk ook en draag ze ook gewoon alledaags.

Qua jeans... Heb er van de WE gehad. Na 2 jaar al zo dun geworden dat ze scheurden, eentje zelfs op mijn werk net onder de broekzak op mijn kont (!!) had gelukkig een paardrijbroek in de auto liggen dus kon die aandoen :) . Mijn goedkopere jeansbroeken gingen vaak wel 4 jaar mee. Dus ik heb nu ook 3 jeansbroeken bij de C&A gehaald, ben benieuwd hoelang ze meegaan.

Van Levi's heb ik ook jeansbroeken gehad, die gingen wel wat langer mee dan die van de WE, wat die wel hadden was dat die aan de onderkant snel stuk gingen (rafelen van de zoom). Maar binnenkant van de dijbeen of op de kont niet zo snel dun worden.

Schoenen heb ik liefst wel met stevige zolen die ook steun bieden aan de voet. Nike of Puma en sketchers bv. Maar geen all stars of converse bv, die laten mij "naast" de zool lopen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 01:22

Ik heb laatst voor het eerst 120 euro uitgegeven aan een broek, en het was het zó waard. Ik heb een best moeilijke maat (kort, smalle heupen), en ik was ook op zoek naar een specifieke broek die gewoon echt mooi zat. De hele tijd op koopjes geprobeerd te zitten, maar het kwam allemaal gewoon niet in de buurt van wat ik wilde. En toen toch maar deze... ik ben zielsgelukkig en wil nooit meer een andere. De pasvorm, het materiaal, het ontwerp... echt perfect. Aan alles is gedacht.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 03:20

Citaat:
Mijn broeken komen voornamelijk van de C&A en die zijn spotgoedkoop. Zeg dat ik 8 broeken heb voor iets van 100/150 euro en daar 1 jaar mee zou doen. Dan is dat nog goedkoper dan merkbroeken die meerdere jaren meegaan. :')

100 tot 150 euro voor 8 broeken betekent dat ze per stuk tussen de €12,50 en €18,75 kosten.
8 broeken in 1 jaar betekent dat je iedere broek zo'n 46 keer draagt.
Per draagbeurt kosten deze broeken je dus zo'n €0,27 tot €0,41.

Als je 3 broeken koopt van goede kwaliteit voor 150 euro/stuk en hier 5 jaar mee doet...
Dan draag je al deze broeken gemiddeld 608 keer en komt dat neer op €0,25 per draagbeurt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 03:28

Die 1 jaar was hypothetisch. Want over het algemeen heb ik goedkope broeken van zeker 3 jaar oud of ouder in mijn kast liggen.

En daarnaast is de vraag dan wel of ik met een dure broek 5 jaar doe. Want dat zou zomaar eens niet zo kunnen zijn.

Maar ik snap je punt met de hele berekeningen. Als het feitelijk zo zou zijn, dan is het kopen van een x aantal duurdere broeken in verhouding inderdaad goedkoper. Terwijl de uitgave in een keer natuurlijk duurder is. Dus dat is voor sommigen ook lastig op te brengen (niet mijn geval, want voor een bh geef ik die bedragen dus zeker uit).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:21

silverdapple schreef:
Citaat:

100 tot 150 euro voor 8 broeken betekent dat ze per stuk tussen de €12,50 en €18,75 kosten.
8 broeken in 1 jaar betekent dat je iedere broek zo'n 46 keer draagt.
Per draagbeurt kosten deze broeken je dus zo'n €0,27 tot €0,41.

Als je 3 broeken koopt van goede kwaliteit voor 150 euro/stuk en hier 5 jaar mee doet...
Dan draag je al deze broeken gemiddeld 608 keer en komt dat neer op €0,25 per draagbeurt.

Dan moeten ze natuurlijk wel langer meegaan als dit op gaat. Ik heb gewoon het geld niet om na een halfjaar een nieuwe broek van 150 euro te kopen als die stuk gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:29

Bij bovenkleding heb ik serieus nog nooit gemerkt dat iets langer mee gaat omdat het duurder was. Ook met goedkope shirtjes kan ik lang doen. Mijn lievelings shirt komt bij de Takko vandaan en heb ik als ik op de foto's kijk al 5 jaar. BHs kan ik niet goedkoop kopen door de maat, die heb ik alleen van Prima Donna. Die gaan ook jaren mee.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:38

Gek genoeg is mijn kleding goedkoop en duurder in dezelfde tijds bestek versleten. Maar ik werk in de zorg ,woon op een boerderij en heb 2 jonge kinderen....dus ik heb geen leefomgeving die mijn kleding spaart.
Wat mij wel opvalt dat de zelf gemaakte shirts langer meegaan, omdat ik de kwaliteit van de stoffen zo zelf meer kan uitzoeken. Onderbroeken van sloggi gaan hier langer mee , hemden van de zeeman en bh's van een medisch merk omdat ik druk bhs moet dragen na een borst amputatie. De ultieme kwaliteit's kleding zit meer in de stoffen kwaliteit dan in een merk is mijn ondervinding.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:38

Ik koop mijn broeken bijna altijd bij C en a en die gaan bij mij ook jaren mee. Ik denk zo'n 3/4 jaar maar ik draag kleding intensief (is dat het goede woord?) wandel bijna elke dag minstens een uur in de natuur en heb een beroep waar veel stof en viezigheid bij komt kijken. Dus met een kantoorbaan oid zullen ze misschien nog langer meegaan.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-08-21 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:39

Ja en nee. En dat is echt een stom antwoord, besef ik me :=.

Ja, want de pasvorm, kwaliteit en materialen van duurdere kleding zijn vaak beter. Daarmee ook de duurzaamheid en gaat de kleding langer mee. Ik heb jurken in de kast hangen die 7 jaar oud zijn en nog als nieuw.

Nee, want ik heb toch regelmatig gehad dat die dure broek toch doorsleet na een jaartje dragen. Of dat er een gat viel in die dure blouse. Ook heb ik broeken van de Hema waar ik 5 jaar mee heb gedaan, nu heb ik de pijpen afgeknipt en gaan ze alweer een jaar mee als korte broek. Ik heb basic shirts van de Zeeman die ik al ruim 3 jaar draag, pyjamabroeken van de Primark die minstens 5 jaar oud zijn.

Dus ja, ik weet niet wat wijsheid is :=. Misschien is het ook een stukje geluk hebben met wat je koopt en hoe dat qua figuur bij je past, hoe je omgaat met spullen e.d.?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:58

Ja. Ik koop liever iets wat met liefde en milieuvriendelijk in elkaar is gezet dan Chinese rotzooi van Alie. Ik houd ontzettend van Nederlandse labels voor mezelf. Voor mijn kinderen koop ik meer Europese merken.

Ik draag trouwens geen spijkerbroeken, alleen maar jurkjes en jumpsuits, sommigen heb al ruim 10 jaar. Ik houd van tijdloos, voel niet de behoefte om met de mode mee te duiken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:10

Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:29

office schreef:
De kwaliteit van zeeman maddy s is echt achteruit gegaan in mijn beleving .Dus dan koop ik liever ook geen t shirts meer daar.Hema heb ik geen goede ervaringen mee.Cena is wel behoorlijk goed voor de prijs.
Kwam er maar een duurzaam merk die een lange levensduur belooft met garantie.Ik heb een hekel aan slechte kwaliteit spullen kopen nl.Er bestaat een sokken merk dat wel levenslange garantie bied trouwens.Als m’n sokken “op” zijn ga ik die eens proberen.

Dat zijn Darn Tough sokken. Echt een fijn merk, ze geven inderdaad levenslange garantie. Wil niet zeggen dat ze altijd zolang meegaan, maar als je ze verslijt willen ze ze terug om te kijken wat er verbeterd kan. En je krijgt dan een nieuw paar. Ik koop geen andere sokken meer, want ze zitten ook nog super fijn.
Wat ik ook goed vind van dat merk, is dat het een bedrijf is die ook let op hun grondstoffen en gewoon in Amerika produceert.

herr_balou schreef:
Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?

Dit inderdaad, daar zou echt meer bekendheid aan moeten worden gegeven :j .
Laatst bijgewerkt door Sharani op 01-08-21 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:33

herr_balou schreef:

je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:34

herr_balou schreef:

Zoals eerder geschreven moet je dan wel goed uitzoeken welke dure merken het beter doen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:35

vierhoef schreef:
herr_balou schreef:

je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.

Je kunt heel goed met een laag budget vriendelijke kleding kopen. Vintage, Zeeman of Hema.

lenaa_tje schreef:
herr_balou schreef:

Zoals eerder geschreven moet je dan wel goed uitzoeken welke dure merken het beter doen :)

Daar zijn gelukkig heel veel websites voor en in het label staat ook genoeg informatie.

Het is bij veel mensen gemakzucht. En dat snap ik dan wel weer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:40

Ohja ik ook! Maar helaas is een duurder merk niet automatisch beter. Dat suggereert de opmerking een beetje.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:41

MarcoBorsato schreef:
vierhoef schreef:

Je kunt heel goed met een laag budget vriendelijke kleding kopen. Vintage, Zeeman of Hema.

lenaa_tje schreef:

Daar zijn gelukkig heel veel websites voor en in het label staat ook genoeg informatie.

Het is bij veel mensen gemakzucht. En dat snap ik dan wel weer.

herr_balou had het over goedkope kleding. Daar vallen Zeeman en Hema prima onder, als je daar koopt denk je blijkbaar alleen aan jezelf.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:41

@marcobosato

klopt, weet ik. balou heeft het erover dat elk goedkoop merk schade aanricht. en dat klopt niet, dat bedoelde ik meer. daarnaast zijn er genoeg mensen die wel duurzamere duurdere kleding willen, maar zich dat niet kunnen veroorloven.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:44

Telpeva schreef:
Maar nu vraag ik het mij toch wel af, waar kan je dan shirts vinden voor 100 euro, ik ben dat echt nog nooit tegen gekomen

Gewoon in de winkel, hoef je niet echt je best voor te doen hoor.

Duur is niet altijd beter maar ja wat is duur. Ik vind shirts van 40 euro nog steeds goedkoop bijvoorbeeld.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:47

Ik ga voor pasvorm.
Zo zitten mijn Levi spijkerbroeken het fijnste.
Bh’s heb ik Primadonna Twist. Die heb ik laten aanmeten.
Vest van de Hema voldoet ook prima.
Sokken zijn compressiesokken en kosten €50 per paar, maar gaan 6 jaar mee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:53

lenaa_tje schreef:
herr_balou schreef:

Helemaal mee eens hoor! Zo kocht ik voorheen regelmatig jurkjes van Ralph Lauren, maar dat doe ik dus om die reden ook niet meer.

Maar dan nog kost de productie van 1 RL jurkje 'minder' dan de productie van 5 jurkjes van de Hennes.