Wat heb je nou écht nodig als je op jezelf gaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:57

Kookaburra schreef:
Airfryer vind ik ideaal. Maar daar kan ik zeker zonder. Zou bij mij niet op het 'heel belangrijk'-lijstje staan.

Ik heb niet eens een frituurpan laat staan een airfryer.. maar wel een nespresso, een dolce gusto en een koffiezet apparaat en een bonenmaler :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:00

Airfryer en rijstkoker zijn zaken die ik na 20 jaar op mezelf nog niet heb aangeschaft en geen eerste levensbehoefte in mijn ogen.

Ik zou dan weer niet zonder een (combi)oven kunnen.

marley93

Re: Wat heb je nou écht nodig als je op jezelf gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:04

Een minioven heb ik ook gelijk aangeschaft. Wilde eigenlijk een combioven, maar toen zag ik een retro minioventje en die wilde ik toch liever. :') Ik mis de magnetronfunctie wel een beetje, dus wanneer deze het ooit begeeft ga ik daarvoor.
Ook een minivriezer gekocht; ik kook altijd teveel en dan kun je de restjes makkelijk bewaren. Ook een waterkoker, daar zou ik absoluut niet zonder kunnen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:05

Inderdaad heel blij met de oven :j
Ook onmisbaar: een spatel. En bakjes om leftovers in te stoppen.

Qua schoonmaak inderdaad Dasty en een fles schoonmaakazijn! Dat spul werkt bijna overal voor. Kalk in de badkamer, alg op de tegels buiten, nare geurtjes.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:22

Ik heb 9 maanden gekookt met mijn magnetron, dus geen kookplaat, geen oven, geen airfryer. En geen kant en klaarmaaltijden want die lust ik niet. Dus gewoon verse groenten, vlees, aardappelen. Daarna altijd wel een 1 of 2 pits plaat erbij gehad.

Maar sinds ik de airfryer heb gebruik ik mijn kookplaat eigenlijk alleen nog maar voor soep en een enkele keer voor rijst koken. Groenten doe ik meestal nog steeds in de magnetron.

Mocht ik alles kwijtraken dan staat de airfryer als eerste op het lijstje om aan te schaffen, dan de magnetron, dan de waterkoker en daarna pas de kookplaat. Voor mij is een airfryer dus echt een eerste behoefte.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:37

Celiien schreef:
Rijstkoker en een knoflookpers :j dat zijn wel in mijn ogen echte musthaves.
Net als kruiden en een wokpan :=

Grappig, op de kruiden heb ik deze dingen dus niet in huis en nooit gemist.

Verder nog een tip, als je iets koopt wat in het zicht staat, geef dan iets meer uit en zorg dat het mooi is om naar te kijken in plaats van een goedkoop lelijk ding waar elke keer als je er naar kijkt er niet blij van wordt. Want eenmaal gekocht ga je dat niet zomaar weggooien omdat het lelijk is maar verder goed functioneert.

Ik heb zo een hele discussie met mijn moeder gehad over de afvalbak in de keuken. Omdat die keuken nogal klein is stond hij pontificaal in het zicht en kocht ik een dure die er nog enigszins goed uit zag. Zij begreep echt niet dat ik zoveel uitgaf aan zo'n ding. Ik ben er na heel wat jaar nog steeds blij mee.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:03

ingvdh schreef:
Celiien schreef:

Verder nog een tip, als je iets koopt wat in het zicht staat, geef dan iets meer uit en zorg dat het mooi is om naar te kijken in plaats van een goedkoop lelijk ding waar elke keer als je er naar kijkt er niet blij van wordt. Want eenmaal gekocht ga je dat niet zomaar weggooien omdat het lelijk is maar verder goed functioneert.

Ik heb zo een hele discussie met mijn moeder gehad over de afvalbak in de keuken. Omdat die keuken nogal klein is stond hij pontificaal in het zicht en kocht ik een dure die er nog enigszins goed uit zag. Zij begreep echt niet dat ik zoveel uitgaf aan zo'n ding. Ik ben er na heel wat jaar nog steeds blij mee.

Can confirm, ik had altijd een lelijke goedkope plastic waterkoker maar omdat ik liters thee drink op een dag, heb ik nu geinvesteerd in een mooie rode Bourgini. Geen dag spijt van gehad :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:08

Hier is de waterkoker kapot gegaan toen de winkels dicht waren. En kook nu mijn water in een steelpan :D

Ik zou vooral gaan kijken als je woont wat je mist en dan pas kopen.
Want zie hier ook dingen dat ik denk in 25 jaar nog nooit gemist.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:09

Kijk wat er bij je ouders staat en wat je daarvan gebruikt.
Afhankelijk van je te besteden budget, vraag aan familie of zij nog wat over hebben qua servies en keukenspullen en kringloop zijn soms complete nooit gebruikte serviezen te vinden voor een leuk bedrag.

Wat ik zelf toen ik verhuisde als 1e kocht was basis houdbare producten. Pasta, rijst, zout, suiker, peper e.d.
Voor de stofzuiger altijd een pakje reservezakken achter hand gezien dat ding altijd vol is op een moment dat ik geen nieuwe zakken kan kopen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:10

Veel theedoeken. Ik zweer, die krengen zijn altijd op of vies.

Goed en gezellig licht - licht is echt heel belangrijk (zeker 's winters) voor je mentale staat.

Tafel en stoelen - die heb ik nog steeds niet

Een doucherekje. Ik wist niet waar ik al m'n zooi kwijt moest.

Een klein schroevendraaier setje of een goedkope boor

Ohja: genoeg vriezerruimte. Wij hebben maar zo'n klein vakje en dat is echt een ramp.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:12

Eef_Bam schreef:
Gewoon een rondje Ikea doen, daar kom je alles tegen wat je mogelijk nodig hebt! En meer, heel veel meer :+ .

En wat je niet nodig hebt, maar toch leuk is maar waar je geen plek voor hebt :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:25

Geen echte must trouwens maar in een hele kleine keuken wel lekker zodat je geen vieze vaat in het zicht hebt staan (en geen tijd/energie/zin hebt om iedere keer dat je iets hebt gebruikt gelijk te moeten afwassen): een mini vaatwasser.
Ik ben er iedere dag blij mee, echt. Ik heb maar één bruikbaar keukenblok, en om mijn vieze vaat nu steeds in de wasbak te zetten daar bedank ik voor. Dus zo'n mini ding aangeschaft en op de wasmachine gezet. Ideaal!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:32

ingvdh schreef:
Celiien schreef:

Aziatische roots hier. veel rijst/wokgroenten, stomen etc. dus dan wordt hij vrij onmisbaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:43

Als je nog thuis woont: een rondje maken en noteren wat je allemaal regelmatig gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:45

-Een doos/map/bak waar je belangrijke papieren bij elkaar kan bewaren. Denk aan je paspoort, huurcontract etc. Je wilt niet dat die dingen gaan zwerven en onvindbaar zijn als je ze nodig hebt.

-Check of je aansprakelijkheidsverzekering doorloopt, thuiswonend ben je tot je 27e met je ouders mee verzekerd, op kamers soms ook maar niet altijd

-In geval van gedeelde douche etc; een badjas zodat je gekleed over de gang kan maar de badkamer maar kort bezet houd (en je niet in de nattigheid hoeft aan te kleden)

-Kleine ehbo set, in elk geval wat pijnstillers, pleisters en ontsmettingsmiddel

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:50

Het handigste, míts je daar de tijd voor hebt:
Nog niks kopen en gedurende een maand alles wat je gebruikt opschrijven. En evt turfen hoe vaak(ongeveer dan) zodat je er achter komt waar je niet zonder kan, en wat je nog wel even achterwege kan laten.

Een blikopener en kaasschaaf worden hier bijvoorbeeld niet gebruikt (bijna overal zitten lipjes aan en kopen kaas plakken)
Een paar voorraad potten voor pasta, rijst, cornflakes en nootjes maken we dan weer veel gebruik van.

Zo heeft iedereen zijn eigen gewoontes en voorkeuren, om te kijken wat je nodig hebt moet je kijken naar wat je veel gebruikt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:10

Sky_As schreef:
Gereedschap is alleen handig als je ook echt zelf dingen doet/wil doen. Als je veel laat doen door bijv. familie heb je echt een hoop dingen die je misschien nooit aan raakt.

Dus als er een schilderijtje (ik kom maar even iets simpels) naar beneden valt, moet je bij je familie aan gaan kloppen? Dan wil je toch zeker binnen 2 minuten dat gat geboord, ipv paps bellen of-ie even een gaatje kan komen boren? Of ben ik zou zo zelfvoorzienend ofzo? Alleen dat telefoontje naar mn vader zou al langer duren dan dat ik zelf even de boormachine pak :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:12

Yv_ schreef:
Sky_As schreef:
Gereedschap is alleen handig als je ook echt zelf dingen doet/wil doen. Als je veel laat doen door bijv. familie heb je echt een hoop dingen die je misschien nooit aan raakt.

Dus als er een schilderijtje (ik kom maar even iets simpels) naar beneden valt, moet je bij je familie aan gaan kloppen? Dan wil je toch zeker binnen 2 minuten dat gat geboord, ipv paps bellen of-ie even een gaatje kan komen boren? Of ben ik zou zo zelfvoorzienend ofzo? Alleen dat telefoontje naar mn vader zou al langer duren dan dat ik zelf even de boormachine pak :')

Zelfde hoor.
Basis gereedschap is naar mijn idee ook wel handig.
Kleinigheidjes kan iemand prima zelf en weet je niet hoe, tegenwoordig staat alles op youtube.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 16:38

Nou mijn vriend heeft een eigen loonbedrijf en de tractors verhuizen gezellig mee dus aan gereedschap geen gebrek :))
Ben vooral in dubio wbt een vriezer, wasmachine, stofzuiger, kleine keukenapparaten etc.
Ikzelf zie er geen erg in enkele dingen tweedehands aan te kopen of low budget…
Mijn vriend is echt het tegenovergestelde.
Is het nou perse nodig om zo’n fancy stofzuiger met 20 opties te halen of volstaat zo’n klein ding ook :')
Welke dingen kan je nou goedkoop scoren en waar moet er geld geïnvesteerd worden?
Ik zie hier tweedehandse vriezers voor zo’n €150 terwijl die nieuw echt een paar honderd euro kosten!

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:43

Ik zou voor de dingen die je hier boven noemt de recensies checken op de consumentenbond! Die zijn vaak heel betrouwbaar en kunnen helpen de beste keuzes te maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:43

Goede verduistering gordijnen, die hoef je maar 1 x te kopen dus doe het meteen goed! Verder een naai setje voor als kleren stuk gaan, hoop blikvoer om het maar zo te zeggen, blijft jaren goed, kruiden etc. Ijsblokjes ding, om ijsblokjes in te maken :Y) dekentje voor op de bank, evt een opberg poef, scheelt weer ruimte. Genoeg mandjes voor de opbergkast zodat het geordend blijft en label alles! Bestek bak is ook handig.

Ik zou goed geld steken in apparatuur wat jaren mee kan gaan zoals witgoed (koelvries, wasmachine, droger en vaatwasser). Rest gewoon bij Action. Magnetron kan je halen bij de Dirk of Blokker ofzo.

Ik had een nieuwe wasmachine gekocht toen ik op mijzelf ging en nu 8 a 9 jaar later doet die het nog steeds fantastisch (Bosch)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 27-07-21 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:46

Geen idee hoe oud die vriezers zijn, maar de echt oudere verslinden energie.
Wij hebben 2 jaar terug een vriezer buiten gegooid, hij hield alles netjes koud, maar stond zowat de hele dag te draaien.
Dus daar zou ik dan wel op letten.

Stofzuiger is ook net wat is je huishouden, lees ik loonbedrijf, zeg ik koop een hele goede zonder stofzuiger zak.
Dat is toch anders dan 3 hoog zonder huisdieren en alleen een beetje stof ipv zand enz.

Keuken apparaten zou ik pas later kopen, kijk maar eens wat je mist.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:49

Ik heb al jaren een koelkast die ik ergens tweedehands op heb gepikt, ding doet het nog prima. Wasmachine ook tweedehands gekocht. Juist met dat soort dingen zou ik zeggen: liever een tweedehands kwaliteitsapparaat dan een nieuwe van een prutmerk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:56

Een nieuw goed merk is toch echt veel duurzamer :D zou daar eerder voor gaan dan voor tweedehands

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 17:00

En blikopener, daar kwam ik achter toen ik de ananas bij mijn bobotie willen gooien maar het blikje niet open kon maken.

Kwa stofzuigers als je eentje zonder zak wilt kopen zal je meer geld moeten uitgeven. De goedkoopste van die modellen leven nooit lang/ verliezen hun zuigkracht. Als je voor eentje gaat met zak is iets van de middenklasse ook goed.