Evacuatie, Wat bereid je voor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Re: Evacuatie, Wat bereid je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:52

Heel veel sterkte TS! Wat een rotsituatie, onwerkelijk... :knuffel:

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:07

Heel veel sterkte

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:37

Als eerste TS (en alle anderen in die regio): heel veel sterkte. Dit is verschrikkelijk om mee te maken en ik hoop dat jij en je dieren veilig weggekomen zijn.

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar wellicht zijn er andere bokkers die nog moeten evacueren. Als je nog voldoende tijd hebt, verzamel dan in ieder geval zoveel mogelijk van de documenten die hier genoemd worden (wij wonen in een gebied waar overstromingen en bosbranden regelmatig voorkomen, dus onze gemeente verstrekt dit soort dingen aan iedereen). Sorry, het is alleen in het Engels:

Afbeelding

Dan klaarmaken terwijl je wacht en zoveel mogelijk alvast in je auto / bij de deur zetten:
- Huisdieren opsluiten en hun reismand/transportkrat (voorzien van je naam en telefoonnummer) oid klaar zetten. Riemen etc er bovenop.
- Tas met kleding, toiletspullen en medicijnen voor jezelf.
- Laptop met oplader en evt harddrives.
- Eten/medicijnen voor je huisdieren voor een paar dagen
- Als het past: foto's meenemen
- Als het past: houdbaar voedsel, flessen water en toiletpapier (not kidding)
- Eventuele aanhangers/trailers die je mee wilt nemen aankoppelen en auto in de rijrichting klaar zetten. Sleutels in je zak houden of om je nek hangen zodat je niet loopt te zoeken als je weg moet.

Veel dingen zijn hier al genoemd, nog een paar om je huis voor te bereiden:
- Zoveel mogelijk dingen van de grond halen / naar de bovenverdieping brengen
- Koelkast/vriezer leegtrekken en de deur openzetten.
- Chemicalien / schoonmaakmiddelen etc hoog zetten (die worden vaak vergeten in het keukenkastje).
- Als je ze hebt: Zandzakken over afvoerputjes en in de toiletpot om opkomend rioolwater tegen te houden.
- Hoofdschakelaar uit en gaskraan dicht
- Deur op slot voor je weggaat

Uiteraard zijn dit plannen voor wanneer je nog tijd hebt. Als het water binnen 10 minuten 2 meter stijgt, heb je hier geen tijd voor en kun je alleen maar maken dat je wegkomt naar hoger gelegen gebied.

Mochten er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust. Wij hebben vorig jaar een paar dagen 'op scherp' gestaan vanwege aanhoudende branden in onze regio. Ik heb hier dus al eens goed over na mogen denken.
Gelukkig hebben wij niet hoeven evacueren dus alles kon weer uitgepakt worden.

Nogmaals sterkte!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:45

Sterkte Kat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 00:52

Zo even een update. Zijn nu even vijf minuten aan het bekomen en dan gaan we aan de slag.

Ten eerste heel erg bedankt voor de talrijke berichten! Ga ze zo gebruiken als ‘checklist’. We gaan zoveel mogelijk op onze bovenste verdieping leggen, als het geen 4m hoog komt staat het dan veilig. Wat niet naar boven kan is dan maar voor de verzekering.

Net eerst de paarden klaar gemaakt voor vertrek. Joy was nog chil:
Afbeelding
(Ja had alles wat ik kon doen gedaan dus moest me bezig houden)
En toen moest Joy zijn moeder het goede voorbeeld geven want Rêve doet aan vrachtwagens... Niet aan trailers... Joy is overal voor in. :)) arm ding. Zes weken en op deze manier de trailer in.
Afbeelding
Rêve ging er geërgerd murmelend achter aan. Ze staan mooi en veilig met toegang tot een grote stal, gras en een paddock. Ze waren meteen op hun gemak. Joy is dus nuchterder dan zijn moeder. Die kwam gewoon de trailer af alsof hij het elke dag doet.

Hebben gelukkig hele fijne vrienden die gewoon meteen alles bij elkaar pakte en kwamen helpen. Vrachtwagen staat veilig en mijn man zijn oldtimer ook. Straks dus gewoon zorgen dat als het zo ver is, we gewoon onze twee auto’s en de hond moeten pakken en weg kunnen. Dan is het belangrijkste (noodzakelijke.) veilig

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:55

Wat fijn dat je de paardjes al onder hebt kunnen brengen. Hopelijk gaat het toch alsnog meevallen. Heel veel succes!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:59

Neem inderdaad dingen mee die persoonlijk zijn (als id-kaarten, polisnummers, medicijnen, e.d.), maar ook herinneringen als foto's en andere zaken die passen en niet zo in de winkel weer te koop zijn. Tas kleding zeker, maar bij een lokale ramp is er vrij makkelijk aan te komen. Dat laatste briefje/foto/enz. van familie niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 01:04

Medicijnen staan al klaar. :j die had ik klaar gezet zodra de dreiging er was. Kan nl absoluut niet zonder. God ik hoop dat het voor niks is.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:07

Fijn dat de paarden veilig staan TS! Dat is alvast een hele zorg minder! Wat een ontzettend stoer veulen heb jij zeg!

Succes met de verdere voorbereidingen en ik ga voor je duimen dat het allemaal meevalt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:11

Fijn dat Joy mams op sleeptouw nam, en dat ze alle drie veilig staan.
Hopelijk kunnen jullie en de hond thuis blijven, maar beter te vroeg vertrekken dan te laat. Zijn al jullie buren ook ready? Sterkte!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:14

Heel veel sterkte Ayasha!
Ik hoop voor jullie en de andere getroffenen dat dit snel voorbij is!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 01:17

De buren hebben allemaal voorzorgen genomen maar alleen de oudere buren (wat dus minder mobiel zijn) zijn preventief vertrokken. Mijn man blijft wakker, ik waarschijnlijk ook maar ga wel in bed liggen dat ik mijn lijf wat rust kan geven. Heb een tas gepakt met kleren en ook spul voor de fysio (want dat zijn dingen die je zou vergeten.) en nu hopen we maar op vals alarm. Voelt heel raar om mijn paarden niet hier te hebben.
We houden elkaar op de hoogte en als het zo ver is zal iedereen elkaar helpen. Er is een straatapp en daar word druk met elkaar gecommuniceerd, mijn moeder is wel moeten vertrekken. Maar zij wonen nog voor de dijk, wij wonen achter een dijk die gebouwd is na de laatste keer (1992 ) dat het tot hier geraakt is.

Dus ik denk dat de kans klein is maar met de paarden konden we het risico niet nemen.
Vriendin waar we met de hond terecht kunnen is ‘stand-by’ dus in het slechtste geval is het inpakken, haar onderweg bellen en juu.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:20

Ah een berichtje van je, fijn! Blij dat je man er nu is en alles ook gelukt is met de paarden. Probeer je rust te pakken, jouw lichaam heeft dat nodig :knuffel:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 01:26

pumpina schreef:
Ah een berichtje van je, fijn! Blij dat je man er nu is en alles ook gelukt is met de paarden. Probeer je rust te pakken, jouw lichaam heeft dat nodig :knuffel:

Zoals ik het begrijp zijn de hulpdiensten heel alert en wordt iedereen die risico loopt wel echt verplicht geëvacueerd dus ‘geen nieuws goed nieuws’ denk ik al volgen we het zelf ook natuurlijk. Politie komt zoals ik het begrijp tijdig melden wanneer je er uit moet.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 02:00

Hier hebben we in de zomer altijd grote branden en vaak dichtbij (Californie) dus we hebben zomers altijd tassen klaar staan en een pakket in de kofferbak.

Wat er standaard inzit:

10 liter water, first aid kit, opladers voor mobiel, kleding, voer voor de hond, radio op batterij, zaklamp, mondkapjes, en mini shampoo/tandpasta/tandenborstels/etc. Verder hebben we in huis een map met belangrijke documenten die we zo mee kunnen nemen en geweerkoffers/wapenkistjes om de pistolen veilig op te bergen en mee te nemen.

Moet je evacueren, neem dan foto's van alle kamers etc ivm evt schade/verzekering.

Wij moesten vorig jaar evacueren en we hadden alles mee wat we nodig hadden. Achteraf had ik liever eerder vertrokken, het was echt filerijden om de stad uit te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 03:03

Barramundi schreef:
Fijn dat de paarden veilig staan TS! Dat is alvast een hele zorg minder! Wat een ontzettend stoer veulen heb jij zeg!

Succes met de verdere voorbereidingen en ik ga voor je duimen dat het allemaal meevalt!

Hij wordt echt een gouden paard op elk gebied denk ik. Zijn will to please en vertrouwen in zijn mensen is nu al zo torenhoog...

Uur van de waarheid nu..
https://m.gva.be/cnt/dmf20210715_98012557
Rond dít uur zou de druk op de dam die ons veilig houdt het hoogst zijn. Vooralsnog geen Be-alert of nieuws op andere social media,

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:33

En hoe is het bij jullie? Wij hebben nog om half 3 de paarden geevacueerd.... net terug... pfff

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:51

Heftige uren voor iedereen zeg!

Hoe gaat het met alle (potentiële) evacués?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 05:57

Wat een bittere ellende toch, wat een stress! Fijn dat je de paarden preventief kon evacueren. Nu heel hard duimen dat het voor jullie verder mee gaat vallen. :knuffel:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 06:45

Neon schreef:
En hoe is het bij jullie? Wij hebben nog om half 3 de paarden geevacueerd.... net terug... pfff

Voorlopig geen Be-alert en het waterpeil is stabiel maar is maar heel nipt binnen de deik gebleven.

Officieus is de situatie stabiel (volgens politie die heel de nacht het waterpeil in de gate gehouden heeft omdat er weinig bereidheid tot vertrekken was.) maar officieel beweren ze nu dat zes uur pas het hoogtepunt was... weinig slaap dus. :+

Neon: werd het bij jullie te gevaarlijk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 06:50

Heftig om te lezen Ayasha, gelukkig zijn de paarden al veilig. We hopen op het beste voor jullie!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:16

We zijn gisteren gaan helpen paarden evacueren uit Kotem. Twee keer gereden, lastig hoor met andermans paarden die slecht laden. We waren om 1:30 thuis. Wel super de saamhorigheid van mensen en de manege in Neerharen die ze opving.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:42

Ayasha schreef:
Neon schreef:

Voorlopig geen Be-alert en het waterpeil is stabiel maar is maar heel nipt binnen de deik gebleven.

Officieus is de situatie stabiel (volgens politie die heel de nacht het waterpeil in de gate gehouden heeft omdat er weinig bereidheid tot vertrekken was.) maar officieel beweren ze nu dat zes uur pas het hoogtepunt was... weinig slaap dus. :+

Neon: werd het bij jullie te gevaarlijk?

Nou... wij vielen echt net buiten het evacuatie gebied... maar dan ook echt maar net... belgische tv was alles behalve positief over die dam bij Luik... toen hebben we toch midden in de nacht besloten hadden om ze niet te laten staan... met 5 paarden is het gewoon echt snel te laat... en het idee alleen al dat je je dieren moet laten verzuipen... daar krikg je gewoon echt een knoop van in je maag.. de wei werd steeds natter...dus het was gewoon te eng aan het worden... dit is echt ongekend...

Edit zojuist de wei bekeken... ze zouden in de natte oliebol hebben gestaan als ze nog daar waren...

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:47

Het is een hele rotte situatie.
Paard staat in het al overgelopen gebied. Dus deze was niet meer weg te halen. Ze waren wel al ‘s morgens van wei naar stal te gebracht.
Ook enige tijd aan de ingang van het dorp gestaan. Daar zag je het water stijgen waar je bij stond.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:09

Omdat dit topic toch beter op LZP past verhuis ik hem daarheen.