Help, mijn was stinkt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:49

Het beste is om je machine te reinigen met bv een stel oude handdoeken.
Als je hem leeg reinigt komt het water niet boven in de kuip bij het centrifugeren, omdat er geen natte was in zit die het water verspreid.
Hij pompt nl eerst af en dan is er geen schoonmaakmiddel meer om de binnen/bovenkant in de kuip te reinigen.

Dus 2 vaatwastabletten er in en een paar oude (kapotte) handdoeken erin op 90C. Dan wordt het schoonmaakmiddel goed verspreid in de hele binnenkant van de trommel.

santie

Re: Help, mijn was stinkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:04

Ik had ook echt veel last van stinkende kleding, met name de kleding die niet snel droogt/in de droger kan. Ik heb het probleem opgelost door die kleding met vloeibare groene zeep te wassen en het op te hangen met de zware kant boven aan, dus niet aan de pijpen maar aan de tailleband ed. Werkt bij mij fantastisch!

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:29

Je hangt je broeken op z'n kop op he, maar water zakt naar beneden. Dus de dikkere stukken in de tailleband en bij de gulp zullen dan relatief langer nat blijven.
Als je ze nou eens aan de tailleband ophangt, scheelt dat?

Verder klinkt het, zeker na je vergelijking met de vieze vaatdoek, toch alsof de was onvoldoende gespoeld wordt en/of te langzaam droogt volgens mij.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 15:34

Ok, ik heb vanmorgen/vanmiddag mijn wasmachine uit de kast getrokken en gedemonteerd :+
Het rubber van de waslade naar de kuip was wel wat smerig, maar ik had erger verwacht eigenlijk.
De toevoer van water was niets mis mee, en de afvoer was wel wat vies maar ook niet schokkend.
Dus ik denk eigenlijk niet dat het aan mijn machine ligt.
Afijn, nu ik hem toch helemaal los had alles goed schoongemaakt.
Weer in elkaar gezet en hij draait nu een lege was met vaatwastablet, extra water toegevoegd.
Als deze klaar is draai ik nog een 90 graden, desnoods inderdaad met wat handdoeken zoals hier werd gezegd.

Ik was eigenlijk totaal niet op lage temperaturen, 40 of 60.
90 graden durf ik eigenlijk niet zo goed aan met ondergoed :=

Superpony: voeg jij dan ook nog toe bij de voorwas?

Handdoekenwas draait hier 2x in de week. Alles word eerst gedroogd voordat het de mand in gaat.
En ik let ook heel erg op dat ik de machine niet te vol laad, zodat alles de ruimte krijgt om goed te spoelen.

Andersom ophangen heb ik eigenlijk nooit aan gedacht :)*
Heb ze altijd op de kop gehangen, juist omdat bij de boord ophangen je van die dikke proppen krijgt.

Heb al een paar dingetjes op de probeerlijst gezet.
Dat spul van HG, voorwasprogramma, en andersom ophangen.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:39

Dat omgekeerd ophangen vind ik wel een goeie, dat zou zou maar eens kunnen helpen.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:46

Inderdaad andersom ophangen. Dikste gedeelte van de broek blijft te lang nat waardoor het gaat stinken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:08

Alles wat stinkt een keer in de trommel met HG tegen stinkend wasgoed. Ik heb wel eens kleding gekregen met een nare geur die oversloeg naar andere kleding. Dit was het enige wat hielp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:53

Ik doe dan gewoon de waspoeder in het bakje van voorwas. Maar ik gebruik dus sws het bakje gewoon nog altijd.

Mijn zoon woont al even op zichzelf, maar kocht dan sport wasmiddel en dat werkte goed en waste ik vieze dingen wel apart.

Mijn broer was gehandicapt en mijn moeder had van die roze bussen voor de was vanwege ongelukjes en handdoeken die bij het voeren werden gebruikt enzo.
Hoe heet dat nou?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:12

superpony schreef:
Mijn broer was gehandicapt en mijn moeder had van die roze bussen voor de was vanwege ongelukjes en handdoeken die bij het voeren werden gebruikt enzo.
Hoe heet dat nou?

Vanish?

Ik denk ook dat het probleem bij het lang vochtig blijven ligt, maar je bent goed bezig ts :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:23

Sclimpre schreef:
Gebruik je speciaal wasmiddel voor kleur? Ik heb altijd de indruk dat met wasmiddel voor kleur de was minder fris ruikt.

En dan vooral die voor de donkere was.
Eigen merk Jumbo ruikt lekkerder dan de Fleuril.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:28

_CS_ schreef:
Ik reageer even in het algemeen.

Ik ben heel proper op mijn wasmachine.
Laatje gaat eruit, word helemaal gesopt.
De ruimte waar het laatje zit ook.
De rubbers idem.
Filters aan de onderkant idem.

Elke 4 weken een 90 graden, zonder was.
Met vaatwastablet, of speciale wasmachinereiniger.

Ik haal de was er echt direct uit, en hang het dan op.
Ik sta bijna te wachten tot het deurtje open kan.

Ik was al jaaaren met vloeibaar, ik doseer zo goed mogelijk.
Heb weleens meer geprobeerd, maar dan heb ik na het wassen het schuim nog tussen het rubber zitten.
Lijkt mij ook niet de bedoeling.

Ik heb ook poeder geprobeerd, ook zonder resultaat.

Alles gaat bij mij in een bolletje rechtstsreeks in de trommel, dus niet via de lade.

Ik heb een Blomberg wasmachine, redelijk onbekend in NL.
Hiervoor ook een Blomberg gehad, en erg goed bevallen, dus vandaar weer zo eentje.

En nee, ze ruiken niet elke keer zo, zo af en toe gaat het een keertje goed.

Oei, alles met vloeibaar? Dat is pas slecht voor je machine en zelf vind ik dat de was dan inderdaad op den duur gaat stinken.

Voor de "witte" was, zoals handdoeken, ondergoed, sokken, washandjes, keukendoek en, etc. gebruik ik zelf Ariël poeder. Dat ruikt toch het frist, vind ik zelf.

O, en een trommel leeg laten draaien, vind ik zonde. Doe ik altijd met witte handdoeken en washandjes op 90 graden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 18:43

Heb ook poeder gebruikt hoor, maar dat word ook een dikke drap :o
De meningen zijn echt nog wel verdeeld over vloeibaar versus poeder.

Ariel vind ik om te :r die lucht van dat waspoeder.
Eveneens van omo enzo.
Als er ergens in de buurt iemand buiten de was heeft ophangen en ik ruik die omo lucht, gadverderrie.
Als mijn was klaar is, moet het naar niks ruiken, of naar de wasverzachter als ik die toevoegde.
Niet naar waspoeder.

Ik ben echt een pietlut met luchtjes :=

Ga morgen even die hg rommel halen.
Aan mijn wasmachine kan het nu in ieder geval zeker niet liggen nadat ik hem zooooo grondig heb aangepakt :')

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:13

Wasgeurtjes.nl gebruiken.
Alles ruikt zooooooo lekker

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:16

Ik heb het ook gehad, de meur ging eigenlijk nooit meer goed uit de kleding of handdoeken waar het eenmaal in zat. Alles hielp tijdelijk, azijn, vaatwastabletten, soda noem het maar op. Was ook een blomberg, nu al lang een nieuwe bosch en nooit meer last gehad!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:29

Ik doe braaf bij iedere wasbeurt een flinke scheut schoonmaakazijn rechtstreeks in de trommel. Ik had namelijk altijd een donkere was die niet fris rook (iets met ouwe natte mannensokken). Machine was en is keurig schoon, rubbers aan de binnenkant worden tijdig afgenomen, gebruik altijd poeder ipv vloeibaar en ik draai wel eens leeg op 95 graden. Maar sinds ik schoonmaakazijn mee laat draaien, heb ik altijd een heerlijk frisse was! Doe het nu ook altijd in de (aparte) paardenzooiwasmachien en die ruikt nu ook citroentjesfris!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:35

Maar als poeder drap word gebruik je dan niet teveel?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:42

roosa schreef:

Ik gebruik wasparfum. En standaard een spuitfles water met wasparfum klaarstaan om evt over kleding te spuiten om het extra lekker te laten ruiken. :o

Sterkte TS, ik zou helemaal gek worden in jouw geval. :(:)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:45

absque_dubio schreef:
roosa schreef:

Ik gebruik wasparfum. En standaard een spuitfles water met wasparfum klaarstaan om evt over kleding te spuiten om het extra lekker te laten ruiken. :o

Sterkte TS, ik zou helemaal gek worden in jouw geval. :(:)

Dat is ook was parfum.
Ik word er blij van.
Alles ruikt zooooo fris en lekker.
Echt een Aanrader!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:06

Waar komt het water vandaan waar je mee wast? Leidingwater of gefilterd uit een regenwaterput?

Bij ons bleek de overloop van de keuken verstopt, waardoor ons afvalwater uiteindelijk, na hele lange tijd, in onze regenwaterput terug liep, en daar wasten wij mee...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 20:39

Rosje8 schreef:
Ik heb het ook gehad, de meur ging eigenlijk nooit meer goed uit de kleding of handdoeken waar het eenmaal in zat. Alles hielp tijdelijk, azijn, vaatwastabletten, soda noem het maar op. Was ook een blomberg, nu al lang een nieuwe bosch en nooit meer last gehad!

Die laatste zin stemt mij niet positief.
Ik heb hiervoor ook 1 gehad en die heeft echt megalang meegedraaid en nooit geen gekke dingen mee gehad.
Had die overgenomen van een vriendin destijds, en die had hem al jaren na hem 2e hands gekocht te hebben.
Dus ik dacht, zo 1 moet ik weer hebben.

Maar om mij heen hoor ik met verschillende merken problemen.
Waar de 1 bij een bepaald merk zweert, heeft de ander met die alleen maar trammelant.

DuoPenotti schreef:
Maar als poeder drap word gebruik je dan niet teveel?

Nee was niet teveel, eerder te weinig denk ik.
Spoelde niet eens goed weg uit het laatje.
Daarna maar rechtstreeks in de trommel geprobeerd, maar ook dat beviel me niet zo.
Dus toen maar overgestapt op vloeibaar.
Je leest ook veel dat poeders vaak wat achter laten op de was.

Als ik willekeurig bij mensen in het laatje kijk die poeder gebruiken sta ik zowat te kotsen.

Extra geurtjes hoef ik niet, mijn was moet gewoon naar niks ruiken.

foxy80 schreef:
Waar komt het water vandaan waar je mee wast? Leidingwater of gefilterd uit een regenwaterput?

Bij ons bleek de overloop van de keuken verstopt, waardoor ons afvalwater uiteindelijk, na hele lange tijd, in onze regenwaterput terug liep, en daar wasten wij mee...

Gewoon leidingwater.
Tijdens onze verbouwing is alles opnieuw aangelegd en de wasmachine heeft een eigen toevoer.

Hoe kan je uiteindelijk wassen met je regenwaterput? :=
Was dat zo raar op elkaar aangesloten dan?
Een afvoer kan toch nooit op een aanvoer aangesloten zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 20:42

hoogendroog schreef:
Ik doe braaf bij iedere wasbeurt een flinke scheut schoonmaakazijn rechtstreeks in de trommel. Ik had namelijk altijd een donkere was die niet fris rook (iets met ouwe natte mannensokken). Machine was en is keurig schoon, rubbers aan de binnenkant worden tijdig afgenomen, gebruik altijd poeder ipv vloeibaar en ik draai wel eens leeg op 95 graden. Maar sinds ik schoonmaakazijn mee laat draaien, heb ik altijd een heerlijk frisse was! Doe het nu ook altijd in de (aparte) paardenzooiwasmachien en die ruikt nu ook citroentjesfris!

Is schoonmaakzijn niet te heftig voor de machine?
Ik gebruik gewone azijn nu.
Niet alle wasmachines kunnen overal goed tegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:07

ik weet dat ze schoonmaak azijn afraden omdat het de rubbers aantast.
gewone natuurazijn is beter.
en van de wasmiddelen zou vloeibaar beter zijn omdat dat sneller op lost en je dus minder snel aanslag hebt.

ben benieuwd of je straks lekker frisse broeken hebt :D

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:49

Was meteen uit de trommel
Nooit t deurtje dicht doen. Altijd na t wassen open laten
1 x per maand met een vaatwastablet op 90 graden draaien.
Lade eruit en goed schoonmaken en filter even schoonmaken

Dan zou her niet meer kunnen stinks.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:55

Je droogt de was dus binnen? Kun je de was ook buiten ophangen? (Of heb ik er overheen gelezen?)

En drab van poeder in wasmiddelbakje? Misschien toch teveel?

Wij hebben sinds een poosje een waterontharder en heb echt even moeten rekenen over hoeveel poeder ik nu moet doseren.

Misschien overheen gelezen, maar maak je het filter onderin de machine ook schoon?