Wie heeft er een brandblusser in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Re: Wie heeft er een brandblusser in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:33

Duidelijk, prijzen zijn dus lager dan ik dacht.

Mocht je niet zeker zijn over het gebruik, Google dan eens op filmpjes en uitleg. Elk type blusser moet je anders gebruiken.
Wat eerder werd gezegd: een poeder blusser verwoest echt alles qua apparatuur. Heb eens mee gemaakt dat die voor de lol werd gebruikt in een kroeg. De gehele muziek installatie inclusief dj booth was kapot..

Let verder ook op de inhoud. Sommige mensen hebben zo’n schattig klein ding in huis ter grootte van een bierflesje (even heel denigrerend gezegd) maar die heeft natuurlijk een klein pufje en dat is het.

Wellicht leuk voor de mensen die ze na een x aantal jaar weg doen: spuit ze eens leeg om te zien hoe veel/weinig je er mee kan :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:35

Wij hebben beide, koop wel een degelijke brandblusser en let er op, ze blijven niet eeuwig goed.

Wij laten ook ivm ons werk de blussers 1x in de zoveel tijd keuren of vervangen. Ik heb ook in mijn paarden vrachtwagen en auto waar de trailer en honden in mee gaan een grote blusser.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:16

Hier meerdere blussers, deken in de keuken en een lading rookmelders en een koolstofmonoxide melder ivm de ketel.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:21

Brandblussers in gangkast, in auto en in stal. Blusdeken in keukenkast. Huis van 70m2 maar wel 2 rookmelders met koolmonoxide functie. In de categorie: nergens bang voor, maar overal op voorbereid :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:47

Hier drie brandblussers (waarvan een in de schuur) en een blusdeken in de keuken. Dit topic doet me er wel aan denken om eens te controleren hoe oud ze zijn en of ze gecontroleerd moeten worden.

[edit] We hebben trouwens ook meerdere rookmelders (3 geloof ik) en een CO-melder.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:23

Blusdekens ( keuken en huiskamer )
Brandblusser ( schuim )
Rookmelder
Co2 Melder

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 08:25

Het gaat er bij mij om dat ik mijn oventje en frituurpan kan doven mochten die in de hens vliegen. Dan is een blusdeken genoeg?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:44

Ja ik en een blus deken...blusdeken van de action en die deed het prima toen hij nodig was!
een ontspoord kaarsje een verbrand tafelkleed en een tafel met een verbrande lak laag!

het was een wijze les voor de kinderen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:31

Bellatrix schreef:
Het gaat er bij mij om dat ik mijn oventje en frituurpan kan doven mochten die in de hens vliegen. Dan is een blusdeken genoeg?

Dan zou ik wel even kijken voor de juiste blusdeken, op de mijne zit een sticker dat hij niet geschikt is voor frituurbranden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 09:32

Hmm okee thanks.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:22

Ik heb 2 vrij grote brandblussers bij mijn lasersnijder. Een die de electronica spaart en een grotere poederblusser. Maar ik bedenk me net dat we die dingen al 5 jaar hebben en nog nooit laten keuren oid. Waar en hoe moet je dat laten doen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:38

poes schreef:
Schemerdier schreef:
Ik wou antwoorden van niet, maar ik realiseer me net dat we brandblussers hebben in de trappenhal van ons appartementengebouw. Net naast mijn voordeur, dus nog binnen handbereik.

Even ter info: dit is niet binnen handbereik. Bij brand moet je in seconden denken, en vaak is het verstandiger om je uit de voeten te maken dan een bluspoging te ondernemen. Als je nog een deur moet openen om bij de blusser te komen: vergeet het maar. Gewoon wegwezen dan.
Brandjes die wel nog te blussen zijn (pan in brand bvb) zijn ook zonder blusser te doen. Deksel en Natte theedoek erover bvb.

Bedenk dat een autoblusser 2-8 seconden spuit en die in huis mss 30 seconden. Je zult dus moeten weten wat je doet (hoe zet je hem aan?), dichtbij genoeg moeten kunnen komen en gericht kunnen blussen. Hier kun je ook cursussen voor volgen.

Laat je blusser ook jaarlijks controleren en keuren. In huis ben je best met een schuim, bij elektrische installaties kun je een CO2 blusser overwegen. Om er echt wat aan te hebben heb je er minstens 1 per verdiep op de meest risicovolle plek. Zorg dat hij hangt, en altijd vrij is. Er is geen tijd om eerst nog de veegborstel weg te zetten.

Voorkomen en waarschuwen met melders zijn sowieso de eerste stap. Lees je in over gevaren en risico’s (zoals spullen op de trap leggen). Bij brand is rook en hitte ontwikkeling heel snel en gevaarlijk: blijf laag en zorg dat je alle deuren kunt openen zonder dat ze op slot zitten.

Ah goed om te weten. Ik dacht zelf inderdaad ook wel aan een klein keukenbrandjey, geen echte brand, dan is het gewoon wegwezen en laat maar opfikken :+

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:59

Bellatrix schreef:

Zoals hierboven ook al gezegd: check welke blusdeken je koopt. Er zijn 2 types beschikbaar: die wel of niet geschikt zijn voor olie/frituur branden. Degene die dat niet zijn, kunnen door de hoge temperatuur juist ook in brand vliegen en dan ben je verder van huis.
Daarnaast is een blusdeken enkel geschikt voor vrij kleine branden. Ik weet niet hoe groot je oven is, maar zo'n deken moet er helemaal afsluitend overheen kunnen. BHV cursus hier zegt "tot formaat voetbal".

Beste voor je frituur is leren hoe je een deksel op een brandende pan doet; dat werkt eigenlijk het beste. En het zou me niet verbazen dat een frituur daarom altijd een deksel moet hebben o.i.d.
Zoek dus eens een cursus op. Dan leer je welke blusmiddelen je waarvoor kunt gebruiken, en hoe. En het is goed om zoiets al eens gedaan te hebben (en best wel leuk eigenlijk om dat in een gecontroleerde omgeving te doen :D )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 11:03

Ik heb ooit een cursus moeten doen voor mijn werk bij de benzinepomp toen. Maar dat is al bijna 2 jaar geleden. Heb toen ook geblust met meerdere blussers en toen geleerd welke blusser voor welke brand geschikt is. Maar als je die kennis niet onderhoud vergeet je het gewoon. :+

Mijn oventje is klein, past met moeite een kleine pizza in. :')
Is zo'n klein los dingetje.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:25

Ons huis is volledig hout en een houtkachel, dus ja wij hebben brandblussers in huis. Sowieso 6 stuks, 3 beneden en 3 boven. We hebben ook meerdere brand en koolstofmonoxide melders. Het merk weet ik zo even niet, maar we draaien ze iedere 6mnd, daarnaast wordt de schoorsteen 2x pj professioneel gereinigd door de brandweer. Ook hebben we nog een brandtrap aan de gevel.

We hebben een hoop oude brandblussers staan. Die gebruiken we eens in de zoveel tijd om te oefenen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 17:28

Met een groot huis moet je er ook wel meer hebben ja...

Ik woon erg klein. 1 blusser (schuim denk ik nu) en 2 verschillende dekens lijkt mij genoeg. Ik ben in minder dan 5 tellen van de woonkamer naar de slaapkamer. In de slaapkamer kan niets vlamvatten..of het peertje in mijn lamp moet spontaan ontbranden ofzo. :')

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:34

Wij hebben alleen twee rookmelders, 1 beneden en 1 boven.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:07

Ik zou persoonlijk niet gaan voor een deken bij een frituurbrand. Vet is gevaarlijk spul, daar wil je niet te dichtbij hoeven komen. Met een vetblusser kan je grotere afstand bewaren.

Cursus is wel echt een aanrader, je vergeet dingen snel weer en het is prettig als je een beetje gewend bent met de handelingen.
Wij hebben een blusser in de keuken, in iedere ruimte brandmelders en bij de ketel een koolstofmelder. Je kan overigens overal brand krijgen he, een flinke kortsluiting kan zoiets al veroorzaken.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:30

Hier hebben we 2 blusdekens, 1 bij de wasmachine/droger en 1 in de keuken. Op de eerste etage hebben we een schuimblusser staan. Dit omdat poederblussers al je elektrice apparaten aantast. Dus dus een schuimblusser aan te raden is als je naast je brandschade ook niet al je elektra wil vervangen.

Qua rookmelders hebben we op iedere etage een google nest melder hangen. Nooit meer lege batterijen midden in de nacht! En als je niet thuis bent krijg je ook brandmeldingen op je telefoon.
Daarnaast maakt die ook verschil in lichte rookvorming of serieuze brand of koolmonoxide.

En dan hebben we her en der nog wat goedkopen melders op iedere kamer.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:59

Bellatrix schreef:
De titel zegt het al...of een blusdeken?

En als je een blusser hebt welke heb je dan? Ik ben wel es band dat mijn frituurpan doorbrandt ofzo en ik heb dus geen blusser of deken in huis...Ik kan dan gewoon helemaal niets.

Graag linkjes...ik zit te denken aan een poederblusser? Moet ff kijken welke blusser voor wat geschikt is. Ik heb dat ooit geleerd maar ik ben het vergeten... :+

Vooral GEEN poederblusser. Die vernietigd alles waar je de poeder op spuit. Nevenschade is HUGE!
Liefst een schuim of CO2 blusser en voor vetten etc heb je speciale blussers om bv een frituur pan mee te blussen.

Noooooit een schuim, CO2 of water vooe gebruiken. Dan krijg je vlam in de pan. Deksel dicht doen, stekker eruit, afzuigkap uit. En desnoods handschoenen aan en flikker het ding naar buiten.

Oh en een blusdeken is leuk voor vaste stoffen die in de fiik staan, maar kans dat je er een frituurpan brandje mee blust is 10%? Als je geluk hebt en heb helemaal correct plaatst zodat er geen zuurstof meer bij kan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:28

Jeetje.. Zo logisch eigenlijk, maar wij hebben echt gewoon helemaal niks voor brand, behalve de melders dan.
Gewoon niet over na gedacht, hoe stom..

Straks even overleggen :+