Ouderwets advies/raad…

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:52

Je krijgt spijt als je nu niet doorleert.
Je gaat school nog wel missen als je eenmaal werkt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 00:46

Hutcherson schreef:
Poekkie schreef:

Maar die zweven altijd en overal wel rond in de lucht. Als ik een tijd in toch heb gezeten ben ik meestal wel verkouden hoor.

Dan is je weerstand echt prut.

Prachtige conclusie.
Als kind was mijn weerstand idd prut. Ik werd dus effectief wel ziek van buiten staan met nat haar (had het elke maand zitten na het zwemmen, ontelbaar veel verkoudheden/bronchitis/longonsteking met ziekenhuisopname gehad hierdoor).
De laatste jaren ben ik vrijwel nooit meer ziek, maar in de tocht moet ik toch echt niet zitten. Met nat haar gaan slapen gaat echter nu wel prima.

Maar ik geloof er dus wel in dat die tocht en dat nat haar geen fabeltjes zijn. Toch niet voor iedereen, zal maar net zijn wat je gewend bent misschien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ouderwets advies/raad…

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 00:59

"Je kan je geld niet verdienen met de hele tijd uit het raam kijken "

O jawel hoor, wordt buschauffeur...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:32

Hutcherson schreef:
marley93 schreef:
"Je moet goed eten hoor!" zei mijn opa altijd tegen m'n zesjarige ik, wanneer hij mijn bord voor de derde keer volschepte. "Krijg je grote borstjes van."
Ik ben nooit verder gekomen dan cup 75A. Mijn broekmaat daarentegen...

Haha, wauw. Dit vind ik apart. Die opmerking van opa.
Ik ken hem als 'word je groot en sterk van'.

Ja bij ons in de familie zegt iedereen m zo, krijg je grote borstjes van. :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 08:27

Leukertje schreef:

Aah die tweede idd!!
Ik heb school nooit gemist, heerlijk laat mij maar werken. Vooral de middelbare vond ik echt niks aan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:01

Leukertje schreef:

Oh ja dat is ook altijd zo'n lekker motiverende opmerking.
Mijn puberbrein vertaalde dat als: 'Het is nu k*t en het wordt alleen maar erger.'

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:34

axel_1997 schreef:
Leukertje schreef:

Mijn puberbrein vertaalde dat als: 'Het is nu k*t en het wordt alleen maar erger.'

Één ding..... De lange schoolvakanties. Dat mis ik altijd nog :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:36

axel_1997 schreef:
Leukertje schreef:

Helaas klopte het wel dat het alleen maar erger wordt |(

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:43

0091 schreef:
En ter aanvulling:
Doe je jas binnen uit anders heb je er buiten niks meer aan.

Oooooh deze ja _O-

Mars schreef:
Leukertje schreef:

Aah die tweede idd!!
Ik heb school nooit gemist, heerlijk laat mij maar werken. Vooral de middelbare vond ik echt niks aan.

En dit :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:49

Ouderwets advies wat nog steeds rondwaart en zo fout als wat is:

Dieren (of mensen) die oververhit zijn niet (geheel) met koud water koelen (bij marathons staan tegenwoordig badkuipen met ijs klaar voor deelnemers die oververhit zijn)
Paarden (of andere dieren) weer afdrogen na koelen 'want anders gaat het water oververhitten'
Paarden (of andere dieren) geen koud water aanbieden na inspanning.

Antiek advies wat je gelukkig niet meer zo vaak ziet langskomen:
Mok met afgewerkte motorolie behandelen.

De lijst is redelijk eindeloos.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:52

Poekkie schreef:
axel_1997 schreef:

Helaas klopte het wel dat het alleen maar erger wordt |(

optimist. :+
als je leuk werk hebt valt het toch best mee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:11

Dan heb ik vast de verkeerde job gekozen. Sinds de afgelopen 6 maanden 3 van ons team al in burn-out of depressie, dus er gaat vast wel iets mis bij ons idd.

@ibbel: over dat koud water: ik had ooit gelezen dat je bij honden geen koud water op de rug mocht doen bij warm weer, iets met samentrekken bloedvaten ofzo. Is dat ook fout dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:13

Poekkie schreef:
@ibbel: over dat koud water: ik had ooit gelezen dat je bij honden geen koud water op de rug mocht doen bij warm weer, iets met samentrekken bloedvaten ofzo. Is dat ook fout dan?

Yep, is totale kul.

Als je een hond uit een auto haalt, pleur 'm in de dichstbijzijnde vijer of sloot. Snelste manier om te koelen. Is-ie al in coma moet je er wel zelf bijspringen om z'n hoofd boven water te houden, dat wel ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 16:30

Jaa dat water van een paard af halen heb ik ook eens gelezen… met erbij de waarschuwing dat t kan gaan koken??? Hoe dan :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:31

Tja, ergens vaag de kennis dat water bij 100 graden verdampt. Dús moet het water gaan koken voordat het verdampt, is dan de redenatie.

Wat is natuurkundig nu wel het geval: bij iedere temperatuur kunnen watermoleculen van vloeibare fase overgaan in dampfase (ook ijs kan verdampen trouwens, de vloeibare fase kan zelfs worden overgeslagen). Alleen vanaf 100 graden gaan álle moleculen over in dampfase.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:39

Ibbel schreef:
Tja, ergens vaag de kennis dat water bij 100 graden verdampt. Dús moet het water gaan koken voordat het verdampt, is dan de redenatie.

Wat is natuurkundig nu wel het geval: bij iedere temperatuur kunnen watermoleculen van vloeibare fase overgaan in dampfase (ook ijs kan verdampen trouwens, de vloeibare fase kan zelfs worden overgeslagen). Alleen vanaf 100 graden gaan álle moleculen over in dampfase.

Interessant! Lang geleden dat ik natuurkunde heb gehad. Ik zou denken dat water op het paard laten zitten juist een extra mogelijkheid geeft om warmte kwijt te kunnen aan het water. Klopt dat?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:53

het is wel zo dat een wetsuit een zwemmer warm houd met een isolerende laag stilstaand water zoals een jas dat met lucht doet. in hoeverre een paardenvacht dat kan weet ik niet. ik trek het meeste water er meestal wel af na het afsponzen. Maar dat is vooral om wat vuil kwijt te raken. Water dat eenmaal dezelfde temperatuur als de huid heeft koelt alleen nog door verdamping maar het blijft in principe dus wel koelen. lijkt me

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:17

Gaabje schreef:
Interessant! Lang geleden dat ik natuurkunde heb gehad. Ik zou denken dat water op het paard laten zitten juist een extra mogelijkheid geeft om warmte kwijt te kunnen aan het water. Klopt dat?

Voor verdamping is warmte nodig en die warmte komt dus van het paard, dus inderdaad zorgt een laagje water op het paard voor koeling. Het doet uiteindelijk helemaal níets anders dan zweten. Dat verdampt ook, is precies hetzelfde principe. Een beetje wind helpt ook mee, want dat zorgt dan nog extra voor convectie (andere vorm van warmte verliezen dan verdamping)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:19

axel_1997 schreef:
het is wel zo dat een wetsuit een zwemmer warm houd met een isolerende laag stilstaand water zoals een jas dat met lucht doet. in hoeverre een paardenvacht dat kan weet ik niet.

Lucht isoleert, water niet. Dat is het verschil. De droge paardenvacht houdt dus warmte vast doordat de luchtlaag slecht warmte (of kou) overdraagt.

Een wetsuit is dicht waardoor het water niet kan verdampen. Maar voordat een wetsuit isoleert, moet het koude water wél eerst door je lichaamswarmte worden opgewarmd. Dus een wetsuit koelt eerst voordat het je warm gaat houden. Tenzij je 'm onder een warme douche aantrekt ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:30

Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:34

Dat is toch geen advies wat niet meer opgaat? Is het zelfde als 'wie wat bewaart die heeft wat'. Best handig, dat setje oude beugelriemen, extra sperriempje of weet ik veel wat :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:50

Ibbel schreef:
axel_1997 schreef:
het is wel zo dat een wetsuit een zwemmer warm houd met een isolerende laag stilstaand water zoals een jas dat met lucht doet. in hoeverre een paardenvacht dat kan weet ik niet.

Lucht isoleert, water niet. Dat is het verschil. De droge paardenvacht houdt dus warmte vast doordat de luchtlaag slecht warmte (of kou) overdraagt.

Een wetsuit is dicht waardoor het water niet kan verdampen. Maar voordat een wetsuit isoleert, moet het koude water wél eerst door je lichaamswarmte worden opgewarmd. Dus een wetsuit koelt eerst voordat het je warm gaat houden. Tenzij je 'm onder een warme douche aantrekt ;)

Water isoleert ook, een wetsuit is dicht waardoor het water niet kan worden ververst, doordat het water niet wordt ververst, kan het isoleren. Met verdampen heeft het niets te maken. Je moet inderdaad het water wel eerst met je lichaam(swarmte) op temperatuur brengen.

De isolatiewaarde (thermische geleidbaarheid) wordt uitgedrukt in Lambda, lager betekent beter isolerend:
chloor (gas) is 0.008
lucht is (gemiddeld) 0.024
water is 0.6
IJzer is 79
Zilver is 417

Stilstaande lucht isoleert dus grofweg 25x zo goed als dezelfde dikte aan stilstaand water. Dat weer meer dan 100x zo goed isoleert als een plaat ijzer van dezelfde dikte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:57

Ibbel schreef:
Dat is toch geen advies wat niet meer opgaat? Is het zelfde als 'wie wat bewaart die heeft wat'. Best handig, dat setje oude beugelriemen, extra sperriempje of weet ik veel wat :D

Absoluut, maar je kunt het ook overdrijven :j

Punt met die adviezen rondom kou; bedenk dat huizen 100 jaar geleden niet zelden tochtpaleizen waren waar het binnen nauwelijks minder waaide dan buiten!
Bovendien waren die huizen, mede daardoor, niet droog te stoken waardoor allerlei ziektekiemen vrij spel hadden. Heb je dan iets onder de leden, kan het plaatselijke klimaat wel de trigger zijn dat je er goed ziek van wordt.

Een aantal van die adviezen zijn dus geen flauwekul maar zijn ingehaald door de tijd en technologie.

Maarre, Ibbel, volgens mij moet je wel uitkijken dat warme dieren ineens grote hoeveelheden koud water binnen krijgen, als in (veel) meer dan ze normaal zouden drinken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:04

ikke schreef:
Maarre, Ibbel, volgens mij moet je wel uitkijken dat warme dieren ineens grote hoeveelheden koud water binnen krijgen, als in (veel) meer dan ze normaal zouden drinken.

Uit onderzoek is bekend dat paarden het meest drinken als het water ongeveer 20 graden is. Te veel ijskoud water drinken doen ze dus sowieso al niet snel. En die badkuip water die al een dag in de volle zon heeft gestaan en ondertussen 32 graden is, wordt ook niet gewaardeerd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:15

Eerst het lekkerste van je bord opeten want anders is het zo zonde als er brand uitbreekt