Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hutcherson schreef:Poekkie schreef:
Maar die zweven altijd en overal wel rond in de lucht. Als ik een tijd in toch heb gezeten ben ik meestal wel verkouden hoor.
Dan is je weerstand echt prut.

Hutcherson schreef:marley93 schreef:"Je moet goed eten hoor!" zei mijn opa altijd tegen m'n zesjarige ik, wanneer hij mijn bord voor de derde keer volschepte. "Krijg je grote borstjes van."
Ik ben nooit verder gekomen dan cup 75A. Mijn broekmaat daarentegen...
Haha, wauw. Dit vind ik apart. Die opmerking van opa.
Ik ken hem als 'word je groot en sterk van'.
axel_1997 schreef:Leukertje schreef:Je krijgt spijt als je nu niet doorleert.
Je gaat school nog wel missen als je eenmaal werkt.
Oh ja dat is ook altijd zo'n lekker motiverende opmerking.
Mijn puberbrein vertaalde dat als: 'Het is nu k*t en het wordt alleen maar erger.'
axel_1997 schreef:Leukertje schreef:Je krijgt spijt als je nu niet doorleert.
Oh ja dat is ook altijd zo'n lekker motiverende opmerking.
Mijn puberbrein vertaalde dat als: 'Het is nu k*t en het wordt alleen maar erger.'
0091 schreef:En ter aanvulling:
Doe je jas binnen uit anders heb je er buiten niks meer aan.
Mars schreef:Leukertje schreef:Je krijgt spijt als je nu niet doorleert.
Aah die tweede idd!!
Ik heb school nooit gemist, heerlijk laat mij maar werken. Vooral de middelbare vond ik echt niks aan.
Poekkie schreef:@ibbel: over dat koud water: ik had ooit gelezen dat je bij honden geen koud water op de rug mocht doen bij warm weer, iets met samentrekken bloedvaten ofzo. Is dat ook fout dan?
Ibbel schreef:Tja, ergens vaag de kennis dat water bij 100 graden verdampt. Dús moet het water gaan koken voordat het verdampt, is dan de redenatie.
Wat is natuurkundig nu wel het geval: bij iedere temperatuur kunnen watermoleculen van vloeibare fase overgaan in dampfase (ook ijs kan verdampen trouwens, de vloeibare fase kan zelfs worden overgeslagen). Alleen vanaf 100 graden gaan álle moleculen over in dampfase.
Gaabje schreef:Interessant! Lang geleden dat ik natuurkunde heb gehad. Ik zou denken dat water op het paard laten zitten juist een extra mogelijkheid geeft om warmte kwijt te kunnen aan het water. Klopt dat?
axel_1997 schreef:het is wel zo dat een wetsuit een zwemmer warm houd met een isolerende laag stilstaand water zoals een jas dat met lucht doet. in hoeverre een paardenvacht dat kan weet ik niet.
Ibbel schreef:axel_1997 schreef:het is wel zo dat een wetsuit een zwemmer warm houd met een isolerende laag stilstaand water zoals een jas dat met lucht doet. in hoeverre een paardenvacht dat kan weet ik niet.
Lucht isoleert, water niet. Dat is het verschil. De droge paardenvacht houdt dus warmte vast doordat de luchtlaag slecht warmte (of kou) overdraagt.
Een wetsuit is dicht waardoor het water niet kan verdampen. Maar voordat een wetsuit isoleert, moet het koude water wél eerst door je lichaamswarmte worden opgewarmd. Dus een wetsuit koelt eerst voordat het je warm gaat houden. Tenzij je 'm onder een warme douche aantrekt
Ibbel schreef:Dat is toch geen advies wat niet meer opgaat? Is het zelfde als 'wie wat bewaart die heeft wat'. Best handig, dat setje oude beugelriemen, extra sperriempje of weet ik veel wat
ikke schreef:Maarre, Ibbel, volgens mij moet je wel uitkijken dat warme dieren ineens grote hoeveelheden koud water binnen krijgen, als in (veel) meer dan ze normaal zouden drinken.