Schoonmoeder in huis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:14

Jeetje meid, kom voor je zelf op!!
Wel een andere situatie maar ik heb schoonvader en schoonmoeder in huis gehad.
Die hadden een kroeg en die ging over de kop. Toen hebben wij die overgenomen.
Ik werd ram gek, geen prive meer, niks samen bespreken.Overal bemoeide ze zich mee.
Na 3 jaar heb ik gezegd: Ik weet niet wat jij doet maar ik ga een huis huren en daar ga ik wonen.
Maar hij ging mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:17

Wat ik niet begrijpelijk vind, is hoe hij naar jou communiceert. "Dat is jouw probleem, je mag niet genieten." Ik zou een flink gesprek met hem aangaan, maar persoonlijk zou ik het moeilijk vinden om dit te aanvaarden. Iemand die letterlijk tegen mij zou zeggen "dat is jouw probleem" wanneer ik iets aankaart dat ik moeilijk vind, pfoe, ik weet niet wat het met me zou doen. Sowieso ogen uit de kop janken denk ik.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe, TS, lijkt me een heel moeilijke situatie, maar kies aan het einde van de rit wel voor jezelf, wat die weg ook mag zijn. :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:20

Rennen!

Nee, je hoeft niet zo ver, een deur of 5 verderop is ver genoeg.

En daar ga je lekker kamperen en je zet de wekker zodat je lekker op tijd naar je werk kan en bij het klaarmaken daarvoor maak je zoveel geluid als wenselijk is. En als je na je werk thuis komt kook je wat lekkers voor jezelf, of je haalt iets lekkers voor jezelf en als je tijd en zin hebt ga je 5 deuren verder eens checken of daar alles goed gaat. En dan ga je na maximaal een half uur weer fijn naar je eigen huis, chillen.

En natuurlijk hoeft de relatie niet gelijk over te zijn maar waar die relatie naar toe gaat? Dat is het probleem van je vriend, niet van jou.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 21-06-21 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:22

Mkango schreef:
Polly schreef:
Ik ben de week voor het overlijden van mijn moeder bij mijn ouders gaan slapen en heb dat gedaan tot de dag van de uitvaart. Daarna heeft er nog een maand een nichtje uit het buitenland bij mijn vader gelogeerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor je vriend moeilijk is om zijn moeder alleen te laten maar het is niet eerlijk dat hij jou daarin betrekt.
Ik zou een momentje samen plannen, tijdens het gesprek de gevoelens van je vriend in zijn waarde laten maar ook om begrip vragen dat jij iets meer ruimte nodig heb.
Ik zou niet gaan dreigen en hem laten kiezen als mijn vriend dat in die tijd had gedaan was hij eruit gevlogen.
Het verlies van een ouder is, zeker als je een sterke band hebt zo ongelooflijk intens..

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Afgaande op de leeftijd van de TS en even aannemende dat haar vriend ongeveer dezelfde leeftijd heeft, is het een ingrijpende gebeurtenis die je niet "even" binnen 6 maanden hebt afgesloten.

TS: Ik zou ook een gesprek aangaan met je vriend op een rustig moment (of samen een stuk gaan wandelen - dat kan ook helpen) en zonder oordeel of dreigementen vragen hoe hij erin staat, wat de reden is dat hij (nog) niet weg wil bij z'n moeder. Misschien zit er een soort angst, of is er nog teveel verdriet om het "los te kunnen laten". Laat hem eerst zijn verhaal doen voordat je iets van jezelf inbrengt. :)

Je vriendin dwingen om bij jou en schoonmoeder in te laten wonen heeft niks met afsluiten te maken natuurlijk.

Absoluut is het een ingrijpende gebeurtenis.
Maar zijn huis is 5 deuren verderop.
Als hij er nog niet aan toe is betekent niet dat je als vriendin daarin mee moet gaan.

Om eerlijk te zijn vind ik het wel slecht van moeders om het leven van je zoon en relatie in de weg te zitten. Je gunt je kind toch een eigen leven?

Dat je 5 deuren verderop woont betekent niet dat je je moeder niet kunt steunen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:22

Ik vind het indd. vreemd hoe jouw vriend reageert, het is 5 deuren verderop, komop zeg. Lekker naar huis gaan, je hoeft zijn moeder haar klusjes niet te doen.. Dat je wilt helpen is hardstikke lief, maar niet voor een halfjaar op je tenen lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:26

Polly schreef:
Ik ben de week voor het overlijden van mijn moeder bij mijn ouders gaan slapen en heb dat gedaan tot de dag van de uitvaart. Daarna heeft er nog een maand een nichtje uit het buitenland bij mijn vader gelogeerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor je vriend moeilijk is om zijn moeder alleen te laten maar het is niet eerlijk dat hij jou daarin betrekt.
Ik zou een momentje samen plannen, tijdens het gesprek de gevoelens van je vriend in zijn waarde laten maar ook om begrip vragen dat jij iets meer ruimte nodig heb.
Ik zou niet gaan dreigen en hem laten kiezen als mijn vriend dat in die tijd had gedaan was hij eruit gevlogen.
Het verlies van een ouder is, zeker als je een sterke band hebt zo ongelooflijk intens..

Met je eens. :j

Ik vind dat er hier te hard word geoordeeld.
Een ouder verliezen heeft een hele impact, een man verliezen ook.
Daarom gaf ik aan, laat ze er een beetje heen groeien door de datum van de meubels als optie te geven.
Dan hoef je niet keihard te zeggen je moet voor mij kiezen, of volgende week..anders...

Nee er rustig over praten dat je het fijn vind dat hij iemand is die wil troosten, wil helpen.
Maar dat jij ook wel weer wat dingetjes samen wilt doen, zoals die vakantie.
Ga met schoonma een dagje naar zee? Noem ff wat, maar de vakantie blijft van jullie.

Beetje geven en nemen en er niet vol in gaan zoals andere hier als advies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:28

En dan zijn er bokkers die het viva-forum gaan missen... ;)

zonnebloem18

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:30

Dat schoonmoeder moet rouwen is logisch, maar dan laat je je hardwerkende schoondochter al je klusjes doen en dan krijgt TS nog op haar kop van haar vriend als ze de klusjes niet wil doen.
En moet ze dan ook maar mee op vakantie? Nee sorry, dat gaat echt veel te ver.

Shae

Natuurlijk is een ouder verliezen heftig, maar hun huis is 5 deuren verderop.

Het is niet persé normaal om 6 maanden in te trekken bij je (vitale) schoonmoeder en dan alle klusjes te moeten doen en op je kop krijgen als je naar de badkamer gaat voordat je naar je werk gaat.

daantjuhhh

DuoPenotti schreef:
Polly schreef:

Daarom gaf ik aan, laat ze er een beetje heen groeien door de datum van de meubels als optie te geven.
Dan hoef je niet keihard te zeggen je moet voor mij kiezen, of volgende week..anders...

Nee er rustig over praten dat je het fijn vind dat hij iemand is die wil troosten, wil helpen.
Ga met schoonma een dagje naar zee? Noem ff wat, maar de vakantie blijft van jullie.

Beetje geven en nemen en er niet vol in gaan zoals andere hier als advies geven.

Hij gaat er anders ook vol in door TS min of meer te dwingen. Dat TS alvast in het huis trekt betekent niet dat hij haar direct achteraan moet.
Ik zou zelf gaan. En hem bijvoorbeeld eens uitnodigen voor samen eten of een klusje te doen.
Hij kan dan ook rustig een beetje wennen aan het idee en eventueel later als de meubels komen er bij in trekken.

Het is niet de andere kant van het land.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:35

Suzanne F. schreef:
Heb je weleens gevraagd hoe hij de toekomst ziet?

Toen mijn moeder was weggevallen was ik helemaal niet met de toekomst bezig.
Dat wij een kindje van 3 hadden en dat mijn vader steeds weer aangaf dat ik ook thuis moest zijn heeft mij erdoorheen gesleept.
Als ik geen kindje had gehad en mijn vriend had me zo voor het blok gezet was het exit vent.
Hij heeft ook een ouder verloren en ging hier heel anders mee om.
Ik zeg niet dat hij het goed doet, TS moet zeker meer ruimte krijgen maar misschien weet die jongen het gewoon even niet.
Ik had me echt niet kunnen bedenken wat een enorme impact het overlijden van iemand die zo dierbaar is heeft op je leven. Ondanks dat wij het zagen aankomen, ik had niet verwacht dat het zo intens zou zijn.

Nogmaals, ga het gesprek aan, geef aan dat jij wat meer ruimte nodig hebt maar dat je zijn manier ook wil respecteren en probeer een middenweg te vieren. Als je samen door zo iets heftigs komt maakt dat je band alleen maar sterker

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:39

De mensen die aangeven dat een rouwproces zwaar is en dat daar ruimte voor moet zijn, hebben volkomen gelijk. Daar ga ik echt niets tegenin brengen, het kan inderdaad loodzwaar zijn.

Maar in dit geval gaat het enorm ten koste van TS. En niet een paar weken, maar al een stuk langer. Nu tsaat er geen tijd op rouw, zoveel is duidelijk, en dat erken ik volkomen.

Maar er is wél ergens een grens aan hufterig gedrag naar je partner. En het volkomen blokkeren van het eigen leven van je partner.

En die grens wordt hier door de vriend echt overschreden.

Ik blijf er wat dat aangaat bij. Pak je spullen en ga in je eigen woning zitten. Gewoon zelf, zonder ruzies of zoiets. En hoop dat je vriend ook weer wat aandacht voor jou krijgt.
Gebeurt dat echt niet of blijft hij eenzijdig bepalen wat jij wel en niet mag en moet, dan zeg tabee.
Dat heeft niet zozeer met rouw te maken, alswel met een vorm van manipulatie die wat mij betreft echt te ver gaat.
Tuurlijk zie je wat door de vingers in een zo zware periode. Maar ook daar zijn grenzen aan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:40

DuoPenotti schreef:
Polly schreef:

Ja weet je, dat gevoel zou ik er wellicht ook bij hebben als deze situatie sinds een paar weken aan de gang was...maar we hebben het nu over een half jaar, en geen eind in zicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:47

Maar dat eind kun jij aangeven.
Maar de bom laten barsten nu kom je alle slechter uit.
Geef aan dat je het lief vind van hem dat hij voor moeder wil zorgen.
Dat is ook een goede eigenschap :j
Je kan ook keihard zeggen zoals andere hier wat een mama's kindje.

Hoe benader je het.

Ga samen uiteten en leg uit wat je dwars zit. Zonder verwijt, maar wel duidelijk.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:48

Jeetje TS… ik heb geen kant-en-klare adviezen, maar bedenk wel heel goed dat jij er ook mag zijn. :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:53

daantjuhhh schreef:
Je vriendin dwingen om bij jou en schoonmoeder in te laten wonen heeft niks met afsluiten te maken natuurlijk.

Als hij er nog niet aan toe is betekent niet dat je als vriendin daarin mee moet gaan.

Om eerlijk te zijn vind ik het wel slecht van moeders om het leven van je zoon en relatie in de weg te zitten. Je gunt je kind toch een eigen leven?

Dat je 5 deuren verderop woont betekent niet dat je je moeder niet kunt steunen.
Daarom: ga het gesprek aan en probeer te achterhalen wat erachter zit. Wil noch vriend noch schoonmoeder erover communiceren, dan kun je er altijd nog een punt achter zetten, maar met opmerkingen als "het is 5 deuren verderop," "het duurt al zo lang," "je broer heeft wel de draad weer opgepakt" weet je zeker dat het de verkeerde kant op gaat.

Sansevieria schreef:
Ja weet je, dat gevoel zou ik er wellicht ook bij hebben als deze situatie sinds een paar weken aan de gang was...maar we hebben het nu over een half jaar, en geen eind in zicht.
Ik ken een aantal mensen die op relatief jonge leeftijd een partner verloren hebben. Een half jaar is écht niet heel lang als iemand een periode van rouw doormaakt. Ik vind dat dat hier wel heel erg onderschat wordt. Natuurlijk is het geen reden om volledig aan de gevoelens van de TS voorbij te gaan, en daar heeft ze ook het volste recht toe om dat bespreekbaar te maken, maar die waardeoordelen over de vriend van de TS vind ik in deze situatie echt niet gepast.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:55

Alle begrip voor het rouwproces, iedereen gaat daar anders mee om, de een heeft meer tijd nodig dan de ander.

Toch is deze situatie voor jou echt niet gezond, TS. En ook voor je relatie niet. Ik denk dat het een goed idee is iets samen te plannen, een avondje samen. En dan eens echt goed praten, jouw gevoel op tafel leggen. En kijken of je afspraken kunt maken, dat jij bijvoorbeeld naar jullie huis verhuisd en dat hij over kan komen wanneer hij daar behoefte aan heeft, of twee keer per week thuis slapen en dat uitbouwen of zo.

Zelf zou ik dit geduld niet hebben en zou ik er drie maand geleden al klaar mee zijn geweest, dit gedrag is gewoon niet normaal en onacceptabel.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:57

Mkango schreef:
daantjuhhh schreef:

Daarom: ga het gesprek aan en probeer te achterhalen wat erachter zit. Wil noch vriend noch schoonmoeder erover communiceren, dan kun je er altijd nog een punt achter zetten, maar met opmerkingen als "het is 5 deuren verderop," "het duurt al zo lang," "je broer heeft wel de draad weer opgepakt" weet je zeker dat het de verkeerde kant op gaat.

Sansevieria schreef:
Ik ken een aantal mensen die op relatief jonge leeftijd een partner verloren hebben. Een half jaar is écht niet heel lang als iemand een periode van rouw doormaakt. Ik vind dat dat hier wel heel erg onderschat wordt. Natuurlijk is het geen reden om volledig aan de gevoelens van de TS voorbij te gaan, en daar heeft ze ook het volste recht toe om dat bespreekbaar te maken, maar die waardeoordelen over de vriend van de TS vind ik in deze situatie echt niet gepast.

Als je je vriendin uitkaffert omdat ze klusjes niet heeft gedaan, dan ben je gewoon een botte hork en dat mag best benoemd worden. Dat soort gedrag is niet normaal.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:59

Nielojram schreef:

Mja dit topic past prima bij de Viva... maar euhm... de reacties zijn wat milder hier :+

Ik hoop dat ts er met vriendlief uit komt... dit is verre van ok :(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:01

Mkango schreef:
daantjuhhh schreef:

Sansevieria schreef:

Geloof me, ik weet helaas heel goed wat het is om op jonge leeftijd mensen te verliezen.
En dat je daar geen termijn op kunt plakken.

Maar wat ik in deze situatie verschrikkelijk vind is de manipulatie van vriendlief en schoonmoeder naar TS toe.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:04

Nielojram schreef:

Ik dacht hetzelfde :D

Ontopic, ik snap heel goed dat vriendlief zijn moeder in het begin niet alleen wil laten, maar uiteindelijk zal ook zij door moeten. Als hij blijft hangen, gaat ze nooit leren om op eigen benen te staan. Behoorlijk kansloos dat hij tegen jou zegt dat dat jouw probleem is…serieus, wat een pannenkoek -O- ik begrijp dat het voor jou ook moeilijk is TS, maar ik zou toch een grens gaan trekken en zelf 5 deuren verderop gaan zitten. De optie van relatietherapie vond ik overigens ook een goede! Misschien krijgt je vriend daar ook tips hoe zijn moeder meer los te laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:04

Ts, in Februari was het al mis, je had eerder aan de bel moeten trekken want nu werk je weer en schoonma is fit genoeg. Ga gewoon het gesprek met je vriend aan en zeg rustig dat jij voorlopig in jullie eigen huis gaat wonen omdat anders de bom barst en je dat zeker wil voorkomen.
Geen discussie verder aangaan, sleutel van je eigen huis innemen van je schoonmoeder zodat ze niet in je eigen huis de lakens komt uitdelen.
En mocht het toch fout gaan dan hoop ik dat jullie de zaken goed op papier hebben.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:08

Hup, snel naar 5 huizen verderop. Uitleggen waarom, en vriend mag het zelf weten. Als hij wil blijven moet hij zelf weten maar jij kunt je eigen keuzes maken. Succes, want ik snap dat het een lastige situatie is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:09

_San87_ schreef:
Als je je vriendin uitkaffert omdat ze klusjes niet heeft gedaan, dan ben je gewoon een botte hork en dat mag best benoemd worden. Dat soort gedrag is niet normaal.
Dat lijkt me zo vanzelfsprekend dat ik dacht dat ik dat nou niet per se expliciet hoefde te noemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:12

Dat het is een ongezonde situatie is voor TS, is genoegzaam duidelijk.
Zoiets groeit door de tijd, en zomaar veranderen lukt niet iedereen op stel en sprong..
TS, heb jij een vriend (in)/familielid waar je terecht kunt voor ondersteuning? Misschien een paar dagen afstand nemen en bedenken wat je wilt en kunt?
Veel sterkte. Je kunt het.