Tijdelijk contract eindigt bijna.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:48

Maar als die werkgever dat zo graag op papier wilt hebben dan levert ze morgen toch een brief in.

'Bij deze zeg ik mijn baan op en 30 juni is mijn laatste werkdag en tevens laatste dag op het contract' (of iets in die trant.)

BigOne

Re: Tijdelijk contract eindigt bijna.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:51

Dan heeft de werkgever geen aanzeggingsplicht, alleen bij een contract van meer dan zes maanden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:57

bigone schreef:
Dan heeft de werkgever geen aanzeggingsplicht, alleen bij een contract van meer dan zes maanden.

Schoenmaker blijf bij je leest… aanzeggen is verplicht vanaf 6 maanden. Dochter van TS heeft een contract van 6 maanden. De werkgever is wel degelijk verplicht aan te zeggen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:00

Ik snap het probleem eigenlijk niet helemaal. Het werk bevalt je dochter niet dus ze wil stoppen. Dat kan, de baas vraagt haar dat zelf even op papier te zetten. Of het nou verplicht is of niet, even een ontslagbrief inleveren is een kleine moeite, ze wil immers toch zelf stoppen. Waarom zou je niet een ontslagbrief willen inleveren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:04

zorro schreef:
Ik snap het probleem eigenlijk niet helemaal. Het werk bevalt je dochter niet dus ze wil stoppen. Dat kan, de baas vraagt haar dat zelf even op papier te zetten. Of het nou verplicht is of niet, even een ontslagbrief inleveren is een kleine moeite, ze wil immers toch zelf stoppen. Waarom zou je niet een ontslagbrief willen inleveren?

De werkgever heeft verzuimd aan te zeggen. Op het moment dat werkgever het contract niet verlengd heeft dochter van ts: A) recht op ontslagvergoeding en B) recht op ww.

Doordat dochter nu opzegt verliest ze beide rechten. De werkgever heeft hier geluk gehad, maar heeft absoluut verzuimd een goede werkgever te zijn

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:08

Die baas had haar allang een brief moeten sturen met of hij har contract wel of niet zou gaan verlengen.
Hij is te laat en daar kan ze een aanzegvergoeding voor krijgen.
Hij is verplicht om minimaal 1 maand van tevoren aan te zeggen. Ook als hij WEL gaat verlengen.

Nu geeft je dochter aan niet te willen verlengen. Dan eindigt het contract van rechtswege. Helemaal niks tekenen. Hij heeft verzuimt. Als hij wel gesprek was aangegaan had hij geweten dat ze niet wilde verlengen. Ze hoeft echt helemaal niets op papier te zetten. En zolang hij niets op papier naar haar zet (dus dat vanuit haar kant het beeindigd wordt na afloop contract) dan is hij in verzuim vanwege niet tijdig aanzegge.

En heel eerlijk, als je met pijn in je buik naar je werk moet... Dan is het echt tijd om naar iets anders te kijken. Als je ook nog enorm afvalt door werk gaat het helemaal niet goed.
Ze had al veel eerder een andere toffe baan moeten zoeken.

Waarom is ze zo lang gebleven?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:24

Dit gaat de werkgever denk ik ook om de transitievergoeding. Als de dochter van ts ervoor kiest om haar contract niet te laten verlengen, dus zelf stopt hoeft hij deze niet te betalen. Nou is het geen wereldbedrag na een half jaar werk maar de dochter heeft er wel recht op als de werkgever het contract niet verlengd.

Verder moet ook een tijdelijk contract een maand voor de einddatum worden opgezegd door de werkgever. Anders heeft de dochter gewoon een dienstverband met de werkgever. Dus daarom zal hij de dochter ook willen laten tekenen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 22:22

Hutcherson schreef:
Die baas had haar allang een brief moeten sturen met of hij har contract wel of niet zou gaan verlengen.
Hij is te laat en daar kan ze een aanzegvergoeding voor krijgen.
Hij is verplicht om minimaal 1 maand van tevoren aan te zeggen. Ook als hij WEL gaat verlengen.

Nu geeft je dochter aan niet te willen verlengen. Dan eindigt het contract van rechtswege. Helemaal niks tekenen. Hij heeft verzuimt. Als hij wel gesprek was aangegaan had hij geweten dat ze niet wilde verlengen. Ze hoeft echt helemaal niets op papier te zetten. En zolang hij niets op papier naar haar zet (dus dat vanuit haar kant het beeindigd wordt na afloop contract) dan is hij in verzuim vanwege niet tijdig aanzegge.

En heel eerlijk, als je met pijn in je buik naar je werk moet... Dan is het echt tijd om naar iets anders te kijken. Als je ook nog enorm afvalt door werk gaat het helemaal niet goed.
Ze had al veel eerder een andere toffe baan moeten zoeken.

Waarom is ze zo lang gebleven?

Waarom zo lang gebleven?
De banen in de dierenbranche zijn erg dun gezaaid. Vaak worden functies ook nog eens door vrijwilligers of stagiaires ingevuld, die het ook leuk vinden om voor diertjes te zorgen.
Toen kwam Corona er ook nog eens overheen en gingen dierenparken/tuinen ook nog eens dicht.
Haar werk in de horeca was in een keer weg . Dus, ze was blij dat ze iets had en ik vind het knap dat ze het nog zo lang heeft volgehouden met alles wat er daar gebeurde. Maar als zich een andere toffe baan had aangediend, dan was ze daar allang achteraan gegaan, maar helaas, die was er niet.
Het feit dat ze nu weer niet al haar gewerkte uren uitbetaald kreeg was de druppel..

En tja, ze zal morgen vragen waarom ze perse het op papier wil hebben.
Als het om die transitievergoeding te doen is: wij weten nu dat ook al zou ze tekenen en daardoor geen transitievergoeding krijgen, dan zou ze alsnog nu een vergoeding kunnen krijgen o.b.v. het niet/te laat aanzeggen.

Maar daar gaat het ons allemaal niet om. Ze zit niet te wachten op die (extra) vergoedingen. Ze wil alleen waar ze recht op had. En dat zijn gewoon alle gewerkte uren.
En uiteraard na einde dienstverband, de uitbetaling van vakantiegeld en verlofdagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:25

Dan zorgen dat je echt alles op papier hebt en kunt verantwoorden maar dat zal wel lukken, succes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:36

bigone schreef:
Dan zorgen dat je echt alles ionosphere hebt en kunt verantwoorden maar dat zal wel lukken, succes.

Wat?

Heeft je dochter wel alle uren zelf goed bijgehouden?
Als de werkgever in gebreke blijft met de uitbetaling van vele uren zou ik hem de laatste dag dat ze werkt een brief overhandigen dat ze alle uren die nog niet zijn uitbetaald gedurende het contract nog wenst uitbetaald te krijgen.

Zelf ook een kopie van de brief bewaren. En de brief opstellen met een datum en ook een datum wanneer ze uiterlijk het geld op haar rekening wil hebben. Neem 14 dagen als termijn dat is gebruikelijk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 22:39

Heb eens gekeken wat die transitievergoeding zou bedragen, maar dan zit je op nog geen € 200 bruto, aangezien ze een nulurencontract heeft. Dus , het gemiddelde van 6 maanden, daar 1/3 van en dat weer door 2 (omdat ze er maar een half jaar heeft gewerkt.
Nou als ze daar zo'n drama over moeten maken....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 22:42

Ineke2 schreef:
Heeft je dochter wel alle uren zelf goed bijgehouden?
Als de werkgever in gebreke blijft met de uitbetaling van vele uren zou ik hem de laatste dag dat ze werkt een brief overhandigen dat ze alle uren die nog niet zijn uitbetaald gedurende het contract nog wenst uitbetaald te krijgen.

Zelf ook een kopie van de brief bewaren. En de brief opstellen met een datum en ook een datum wanneer ze uiterlijk het geld op haar rekening wil hebben. Neem 14 dagen als termijn dat is gebruikelijk.

Ja, ze heeft de uren zeker goed bijgehouden, maar voor sommige werkzaamheden wilde de baas niet betalen, dat zag ze niet als " echt werk" blijkbaar. Terwijl het gewoon werkzaamheden waren die ze gewoon verplicht was te doen, die haar baas haar opdroeg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:15

Even juridisch loket vragen om haar te helpen met opstellen van een keurige brief.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 00:03

En nog een tip... hou het vooral netjes en correct. Ik begrijp dat je in een regio woont waar het met baantjes dun gezaaid is en 'het slechte verhaal' is niet alleen door je dochter maar ook door de werkgever (al dan niet verdraaid...) zo doorverteld. Kan ze naar een baan fluiten bij gelijksoortige bedrijven.

Dus hou het netjes, gewoon zeggen dit wil ik wel, dat doe ik niet. Zeggen dat ze 30 juni haar laatste werkdag heeft en zich daaraan houdt. Haar een nette brief op laten stellen met wat ze nog tegoed heeft (heeft ze daar bewijs van??) en hem/haar vragen dat met de eindafrekening van vakantiegeld of andere tegoeden over te maken.

Vriendelijkheid werkt in deze vaak veel en veel beter dan trappen zeuren of dreigen. Ook als er van werkgeverskant gedreigd wordt, altijd vriendelijk blijven. Echt... dat werkt +:)+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:02

xSannee schreef:
Flower doelt op dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn

Eindigt het contract op eind juni, moet de werkgever voor eind mei aangeven wat te doen: verlengen of niet. Doet hij dat niet of te laat, dan heb je als werknemer recht op de boete voor de tijd dat het te laat wordt aangeven.

Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat ze geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.

Klopt. Zo heb ik ook een leuk bedragje gekregen toen ik eens voor een bedrijf werkte die 1 dag (!!) voor einde contract zeiden dat het contract niet verlengd werd. Ik ging zelf uit van een stille verlenging.

Volgens mij heb ik nog wel ergens de mail in mijn archieven. Is toen opgesteld door een jurist.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:04

frensje schreef:
Dit gaat de werkgever denk ik ook om de transitievergoeding. Als de dochter van ts ervoor kiest om haar contract niet te laten verlengen, dus zelf stopt hoeft hij deze niet te betalen. Nou is het geen wereldbedrag na een half jaar werk maar de dochter heeft er wel recht op als de werkgever het contract niet verlengd.

Verder moet ook een tijdelijk contract een maand voor de einddatum worden opgezegd door de werkgever. Anders heeft de dochter gewoon een dienstverband met de werkgever. Dus daarom zal hij de dochter ook willen laten tekenen.

Dat dus...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 17:13

VanHuisUit schreef:
En nog een tip... hou het vooral netjes en correct. Ik begrijp dat je in een regio woont waar het met baantjes dun gezaaid is en 'het slechte verhaal' is niet alleen door je dochter maar ook door de werkgever (al dan niet verdraaid...) zo doorverteld. Kan ze naar een baan fluiten bij gelijksoortige bedrijven.

Dus hou het netjes, gewoon zeggen dit wil ik wel, dat doe ik niet. Zeggen dat ze 30 juni haar laatste werkdag heeft en zich daaraan houdt. Haar een nette brief op laten stellen met wat ze nog tegoed heeft (heeft ze daar bewijs van??) en hem/haar vragen dat met de eindafrekening van vakantiegeld of andere tegoeden over te maken.

Vriendelijkheid werkt in deze vaak veel en veel beter dan trappen zeuren of dreigen. Ook als er van werkgeverskant gedreigd wordt, altijd vriendelijk blijven. Echt... dat werkt +:)+

Er is ook geen ruzie, ze blijft ook gewoon netjes, ze houden het ook vriendelijk.
Ze heeft gewoon duidelijk aangegeven dat ze op bepaalde gebieden van mening verschillen...en dat kan, maar daar hoeft zij het niet mee eens te zijn en daarom is het misschien beter dat hun wegen zich scheiden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:18

Matheno schreef:
xSannee schreef:
Flower doelt op dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn

Eindigt het contract op eind juni, moet de werkgever voor eind mei aangeven wat te doen: verlengen of niet. Doet hij dat niet of te laat, dan heb je als werknemer recht op de boete voor de tijd dat het te laat wordt aangeven.

Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat ze geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.

Klopt. Zo heb ik ook een leuk bedragje gekregen toen ik eens voor een bedrijf werkte die 1 dag (!!) voor einde contract zeiden dat het contract niet verlengd werd. Ik ging zelf uit van een stille verlenging.

Volgens mij heb ik nog wel ergens de mail in mijn archieven. Is toen opgesteld door een jurist.

Ik heb er ooit eens achteraan gemoeten met de vraag of het bedrijf nog verder wilde met mij.
Toen was de datum al verstreken.
Was wel 0 uren contract waarbij mijn salaris werd aangevuld met een uitkering. Weet niet of dat nog uitmaakt. Viel dus weer 100% terug in de uitkering toen.

Eerlijk gezegd ben ik tot ik dit las niet eens op de hoogte geweest van dit en op dat moment had ik ook wel andere dingen aan mijn hoofd. :(

Ik heb nu een goede baan :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 14:53

En nu?

Nietsvermoedend werd dochter naar kantoor geroepen door haar baas. Daar stond ze opeens tegenover baas, zoon van de baas en de boekhouder (die volgens de baas een AA accountant zou moeten zijn }:0 ).
Met zijn 3-en stonden ze om haar heen en hebben haar op die manier gedwongen om alsnog een formulier te tekenen, opgesteld door de boekhouder waar dan heel summier in stond dat ze per die en die datum op eigen gelegenheid vertrok.

Onder druk , geheel geintimideerd heeft ze uiteindelijk dus toch getekend. Uiteraard heeft ze tegengesputterd, maar die accountant zei dat het tegenwoordig heel normaal was om te tekenen. En dat de frase in het contract, dat ze ook gewoon mondeling mocht opzeggen, eigenlijk tegenwoordig niet meer werd gedaan. Maar ja, het stond er in.

Wat is dat voor l*l de behanger, die accountant. Die zou toch beter moeten weten dat dit niet juist is -:(-
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 23-06-21 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:55

Tja, dom en ik zou hier direct werk van maken wanneer ze haar zo intimideren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:55

Rechtsbijstand inschakelen! Enige logische nu nog te doen. Dan maar hard spelen. Dit is gewoon dwang en chantage en dag mag niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 14:59

Tja, als ze het zo willen spelen, zo kunnen wij het inderdaad ook. Dit gaat hard tegen hard worden.

Het had zo eenvoudig en op een fatsoenlijke manier kunnen eindigen, maar dit kan gewoon echt niet door de beugel.

WIj hebben al vervolgstappen genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:02

En dan? Om hoeveel transitievergoeding (waar de helft aan belasting afgaat) gaat het dan? Ze heeft toch zo ander werk?

De manier waarop ze nu heeft getekend praat ik echt niet goed hoor, dat kan echt niet :n Maar wil je je dit allemaal op de hals gaan halen voor een paar centen?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:06

De manier waarop is natuurlijk helemaal niet tof, maar ze gaat toch ook zelf weg? Waarom is er niet in de weken dat dit topic loopt niet zelf even een korte opzegging geschreven als de werkgever dat verzoekt?

Choose your battles, maar dit zou echt de mijne niet zijn. :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:09

Choose your battles ? Werkgever heeft al totaal niet aan zijn verplichtingen voldaan door niet officieel aan te kondigen dat haar contract niet werd verlengd. Dan geeft dochter terloops aan dat ze niet blijft en meteen er bovenop om maar te laten tekenen om zo onder een vergoeding uit te komen en dat meisje heeft nog veel meer te goed namelijk alle gewerkte uren die niet zijn betaald. Dus niks choose your battles maar see you in court .