Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
zorro schreef:Ik snap het probleem eigenlijk niet helemaal. Het werk bevalt je dochter niet dus ze wil stoppen. Dat kan, de baas vraagt haar dat zelf even op papier te zetten. Of het nou verplicht is of niet, even een ontslagbrief inleveren is een kleine moeite, ze wil immers toch zelf stoppen. Waarom zou je niet een ontslagbrief willen inleveren?
Hutcherson schreef:Die baas had haar allang een brief moeten sturen met of hij har contract wel of niet zou gaan verlengen.
Hij is te laat en daar kan ze een aanzegvergoeding voor krijgen.
Hij is verplicht om minimaal 1 maand van tevoren aan te zeggen. Ook als hij WEL gaat verlengen.
Nu geeft je dochter aan niet te willen verlengen. Dan eindigt het contract van rechtswege. Helemaal niks tekenen. Hij heeft verzuimt. Als hij wel gesprek was aangegaan had hij geweten dat ze niet wilde verlengen. Ze hoeft echt helemaal niets op papier te zetten. En zolang hij niets op papier naar haar zet (dus dat vanuit haar kant het beeindigd wordt na afloop contract) dan is hij in verzuim vanwege niet tijdig aanzegge.
En heel eerlijk, als je met pijn in je buik naar je werk moet... Dan is het echt tijd om naar iets anders te kijken. Als je ook nog enorm afvalt door werk gaat het helemaal niet goed.
Ze had al veel eerder een andere toffe baan moeten zoeken.
Waarom is ze zo lang gebleven?
bigone schreef:Dan zorgen dat je echt alles ionosphere hebt en kunt verantwoorden maar dat zal wel lukken, succes.
Ineke2 schreef:Heeft je dochter wel alle uren zelf goed bijgehouden?
Als de werkgever in gebreke blijft met de uitbetaling van vele uren zou ik hem de laatste dag dat ze werkt een brief overhandigen dat ze alle uren die nog niet zijn uitbetaald gedurende het contract nog wenst uitbetaald te krijgen.
Zelf ook een kopie van de brief bewaren. En de brief opstellen met een datum en ook een datum wanneer ze uiterlijk het geld op haar rekening wil hebben. Neem 14 dagen als termijn dat is gebruikelijk.
xSannee schreef:Flower doelt op dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn
Eindigt het contract op eind juni, moet de werkgever voor eind mei aangeven wat te doen: verlengen of niet. Doet hij dat niet of te laat, dan heb je als werknemer recht op de boete voor de tijd dat het te laat wordt aangeven.
Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat ze geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.
frensje schreef:Dit gaat de werkgever denk ik ook om de transitievergoeding. Als de dochter van ts ervoor kiest om haar contract niet te laten verlengen, dus zelf stopt hoeft hij deze niet te betalen. Nou is het geen wereldbedrag na een half jaar werk maar de dochter heeft er wel recht op als de werkgever het contract niet verlengd.
Verder moet ook een tijdelijk contract een maand voor de einddatum worden opgezegd door de werkgever. Anders heeft de dochter gewoon een dienstverband met de werkgever. Dus daarom zal hij de dochter ook willen laten tekenen.
VanHuisUit schreef:En nog een tip... hou het vooral netjes en correct. Ik begrijp dat je in een regio woont waar het met baantjes dun gezaaid is en 'het slechte verhaal' is niet alleen door je dochter maar ook door de werkgever (al dan niet verdraaid...) zo doorverteld. Kan ze naar een baan fluiten bij gelijksoortige bedrijven.
Dus hou het netjes, gewoon zeggen dit wil ik wel, dat doe ik niet. Zeggen dat ze 30 juni haar laatste werkdag heeft en zich daaraan houdt. Haar een nette brief op laten stellen met wat ze nog tegoed heeft (heeft ze daar bewijs van??) en hem/haar vragen dat met de eindafrekening van vakantiegeld of andere tegoeden over te maken.
Vriendelijkheid werkt in deze vaak veel en veel beter dan trappen zeuren of dreigen. Ook als er van werkgeverskant gedreigd wordt, altijd vriendelijk blijven. Echt... dat werkt

Matheno schreef:xSannee schreef:Flower doelt op dit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zegtermijn
Eindigt het contract op eind juni, moet de werkgever voor eind mei aangeven wat te doen: verlengen of niet. Doet hij dat niet of te laat, dan heb je als werknemer recht op de boete voor de tijd dat het te laat wordt aangeven.
Wat betreft dochter in deze situatie: aangeven dat ze geen verlening tekent is voldoende. Contract loopt van rechtswege af, daar hoeft ze verder niets voor te doen.
Klopt. Zo heb ik ook een leuk bedragje gekregen toen ik eens voor een bedrijf werkte die 1 dag (!!) voor einde contract zeiden dat het contract niet verlengd werd. Ik ging zelf uit van een stille verlenging.
Volgens mij heb ik nog wel ergens de mail in mijn archieven. Is toen opgesteld door een jurist.
).
Maar wil je je dit allemaal op de hals gaan halen voor een paar centen?