Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:18

Zeker geen kindermishandeling hoor! Mijn broer fietste 8 jaar lang 14 km naar school, uiteindelijk wel met de scooter. Ik heb zelf ook 16km naar het MBO gefietst, ik was wel erg blij als de elektrische fiets mee kon van mijn moeder, dan was ik toch echt wel veel sneller terug en had ik meer tijd voor de paarden ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:21

Eerste 2 jaar van het voortgezet onderwijs was voor mij ook iets van 15km. Leuk was anders maar nu ga ik nog graag op de fiets en haal ik zo'n 20 km per dag als ik werk en paard combineer.
Kindermishandeling is wel erg overdreven.

Waar ga je wonen in drenthe? Ik woon hier ook sinds een half jaar.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:22

Je gaat er niet dood aan nee, maar ik zou het zelf nooit doen, zo ver naar werk fietsen... dus ik zou mijn kinderen dat ook niet naar school laten doen hoor.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:23

Ik zou mijn kinderen dat nooit aan doen.

Heb het jaren lang zelf moeten doen op de middelbare, ik heb nu nog steeds daardoor een broertje dood aan fietsen.

Naast dat het gewoon niet leuk was, om (voornamelijk)alleen te doen zorgde het er ook voor dat ik minder spontaan mee kon met klasgenoten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:24

Kindermishandeling _O- _O-
Echt, raap me op :')
We kweken toch watjes op deze manier.

Ik, en mijn broer, moesten ook 15 km op de fiets naar school. Er waren ook klasgenoten die 20-25 km enkele reis moesten fietsen. En dat was in die goede oude tijd toen nog niemand van een e-bike had gehoord. In het begin deed ik er inderdaad ongeveer een uur over, na een paar weken fietsen kon ik het in 40-45 minuten. Ik fietste dan wel alleen want een groep stoorde mij teveel in mijn snelheid en ritme. En dan had ik daarna ook nog een krantenwijk en ging ik op de fiets naar mijn pony.
Zoals hier al eerder gezegd: ik heb nooit weer zo'n goede conditie gehad als toen.

Wij kregen wel van onze ouders een goede fiets (race-/sportfiets) en toen we 16 jaar werden een bromfiets. In de winterperiode kregen we een buskaart. Tot we een aantal keren voor noppes bij de bushalte hadden staan kleumen omdat er weer eens een busstaking was en er geen bus kwam en de gepensioneerde buurman ons naar school moest brengen (in die goede oude tijd was er ook geen mobiele telefoon of internet of twitter oid om te weten te komen dat er geen bus reed). De bus kwam, of niet, het bleef een verrassing.
Toen hebben mijn ouders een tweede auto gekocht en fietsten, en later bromden, mijn broer en ik het hele jaar door zolang als het kon. En met k*tweer als regen of sneeuw werden we door mijn moeder met de auto gebracht en gehaald.

De huidige jeugd beweegt te weinig. Dat is o.a. slecht voor de ontwikkeling van de motoriek. Het is dus juist heel goed en prima gezond om je dochters lekker te laten fietsen en bewegen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Ik fietste ook die afstand naar de middelbare school. Niks mishadelend aan. Gezond sporten voor ze. Misschien als ze 16 zijn een scootertje geven en dat ze samen naar school gaan?

Hillebill

Mijn zoon fiets ook rond de 18 km per dag, geen elektrische fiets trouwens. Wil hij niet.
Nooit gezeur gehad. Hij fiets er ongeveer 50 min over. Goed voor de beenspieren zegt hij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:26

Ik heb vroeger ook altijd 15km gefietst naar school. Daar is niets mis mee.
Er ging ook een tjokvolle bus trouwens, maar dan moest ik eerder uit bed en dat wilde ik niet _O-
Sommige kinderen kregen geld voor het busabbonnement en konden dan zelf kiezen of ze een abbo kochten of gingen fietsen en het geld zelf hielden, dat vond ik ook wel grappig.
Als er gewoon geen bus gaat is het simpel, dan is het gewoon zo.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:29

Ik fietste ook altijd 10 km naar school, met dorpsgenootjes. Alleen vervelend als je een lekke band had of als het glad was. Enige wat ik er wel aan over heb gehouden is een hekel aan fietsen :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:31

Kana schreef:
Ik zou mijn kinderen dat nooit aan doen.

Heb het jaren lang zelf moeten doen op de middelbare, ik heb nu nog steeds daardoor een broertje dood aan fietsen.

Naast dat het gewoon niet leuk was, om (voornamelijk)alleen te doen zorgde het er ook voor dat ik minder spontaan mee kon met klasgenoten.

Begrijpelijke gedachte en ontzettend naar, maar een ongeluk kan ook gebeuren op een school die 100 meter lopen van huis is.

Ik vind kindermishandeling voor een stuk fietsen echt weer iets van deze tijd :'). Ik moest vroeger een km of 7/8 geloof ik. Vond het vreselijk als het regende, maar eigenlijk was het toch ook wel hartstikke gezellig. We hadden een soort van riedeltje, degene die het verst weg woonde vertrok uiteraard als eerst, fietste een paar straten om om een ander op te halen, dan kwamen ze langs mij en op de weg naar school haalden we er nog een stuk of 4/5 op. Hartstikke gezellig!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:32

Het is wel een goede uitlaatklep na een dag school. Ik deed het vroeger ook in weer en wind op een fiets met drie versnellingen, maar ik was vaak wel doodmoe.
Ik reed ook elke dag paard waar ik op m’n fiets naartoe ging.
Veel energie had ik niet over hoor. Dus die elektrische fiets zou ik mijn kind zeker geven als hij straks verder moet gaan fietsen naar school.

Ik heb nog steeds een schijthekel aan tegenwind. Oh wat haat ik dat. Je had op de route ook meerdere viaducten die je op moest klimmen in de volle tegenwind, moest je afstappen. En als het dan regende, moest ik zo’n groot regenpak aan van mijn moeder. Kwam je kletsnat van het zweet op school. Nee bedankt, dan liet ik me wel natregenen. Trauma’s.
Wel gezellig als je met vriendinnen mee kon fietsen. Kon je met z’n drieën tegelijk oversteken zonder kijken want onsterfelijk.

Ik zou dus gewoon die elektrische fiets doen, zeker omdat ze het zelf niet zo erg vinden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:33

Het fietsen an sich niet, heb ik ook moeten doen, ook een uur fietsen. Maar het vervelende eraan was dat ik slecht met klasgenoten kon afspreken, al mijn vriendinnen van de middelbare woonden ook ver weg.

Daarom zou ik er voor mijn kinderen niet voor kiezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:33

Klasgenoten fietsten 14 km maar dat was wel pittig. In de winter gingen ze over het algemeen met de trein. Naast de afstand krijg je dan ook dat het al een deel donker is op de weg.
Ik zou het aankijken. Begin met goede fietsen, electrische fietsen zijn een extra mogelijkheid maar hoeft misschien niet eens als begin? En ik denk dat het al veel scheelt als ze weten dat ze met een lekke band (bv) makkelijk hulp kunnen vragen en niet uren naar huis moeten lopen. Blijf contact houden met hun wensen en behoeften, dan komt dat wel goed denk ik.
Het 'niet zeuren daar word je hard van' is niet per se een constructieve houding, zeker niet als er werkelijk iets is waardoor het fietsen zoveel energie gaat kosten dat het veel weerstand oproept. School kan ook pittig zijn en veel energie kosten - een beetje begrip en samen kijken naar oplossingen helpt dan volgens mij beter.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:35

Hier ook een puber die iets van 13 km moet fietsen, ik deed hetzelfde stuk vroeger met een gewone fiets maar sinds "iedereen" een e-bike bleek te hebben heeft zij er ook een, en moet zeggen, ze fietst fluitend overal naartoe, ik vind het toch wel een uitkomst! Dus moet zeker met een elektrische fiets helemaal goedkomen!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:38

Zelf ook altijd naar de middelbare moeten fietsen. Vond de tegenwind in de polder soms pittig maar met een elektrische fiets is dat probleem grotendeels weg, daar zit echt veel verschil in. :)
Oja en ik ben niet zo goed met kilometers, maar een route van 45 min met normale fiets deed ik met een elektrische fiets 1/3x zo snel, dus 30 minuten. Dus is het met de elektrische fiets nogsteeds een uur of zou dat de reistijd beperken tot 45 min? Vind ik alweer schelen:)

Wat misschien ook wel een grappig detail is. Ik heb op 2 scholen gezeten, naar de ene school fietste ik 30 min, en naar de ander 45. Maar ik heb het fietsen naar de school van 45 minuten altijd als prettiger ervaren dan de andere school. Het was een veel leukere route, meer te zien onderweg en kon de reis in leuke onderdelen opdelen voor mijzelf. Ik zat toen beter in mn vel ook waardoor het fietsen juist een fijne uitlaatklep werd. Waar ik toen ik het minder ging soms wenste dat ik in 1 klap thuis was vanaf school. Dus denk dat meer factoren kunnen bepalen hoe je het ervaart :). Wat mij sowieso leuk lijkt is als je als ouders je interesseert in het proces (wat je naar mijn idee al doet door nu zo na te denken) en bijv. de route eens samen met ze gaat fietsen. En weet je al iets of dat er meer mensen zijn in die omgeving die deze route fietsen? Dat er een fietsgroep oid bestaat? Alhoewel dat soms ook afwachten is, ik kwam er bijv. op een gegeven moment achter dat 15 min van mijn huis vandaan iemand anders kon aanhaken en dat was toch wel gezellig.

Wat voor mij ook een belangrijke graadmeter zou zijn, is hoe de kinderen er zelf in staan. Je schrijft dat ze zelf erg zin hebben in de verhuizing. Ik weet niet waar je nu woont en of t een grote overgang wordt, naar ruimte en vrijheid bijv.(in Drenthe).Maar voor mijzelf stel ik het weleens zo: elke keuze heeft een prijs. Dus de prijs van je mooie vrijstaande huis bijv. is iets verder moeten fietsen naar school. Je kunt ook middenin de stad gaan wonen, dan betaal je de prijs van t fietsen niet, maar wel de prijs van gebrek aan natuur en ruimte. T is natuurlijk maar een voorbeeldje, en prijs klinkt misschien heel zwaar, zo bedoel ik het niet. Maar het helpt mij wel soms juist om te relativeren en ook de kleine prijsjes die bij een keuze te horen te accepteren, bedenkende dat een andere keuze maken weer een andere prijs kost:)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 08-06-21 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:39

Kinderen zijn niet van suiker.

Toen ik 15 was, verhuisden wij van 5 min lopen naar school naar 15 km fietsen. Dat zal je wel tegen gaan vallen, zei men. Nee hoor, ik vond het prima. Lekker juist om tussen huis en school een stuk te fietsen. Frisse lucht, beweging en even tijd voor mezelf (ik fietste altijd alleen, dat schoot tenminste op en dan kon ik ook de route afwisselen als ik daar zin in had).
Ik zat in een klas met 'buitenkinderen' die allemaal verder weg woonden. Als we wat wilden doen, gingen we na school gewoon samen de stad in. Feestjes ging ik toen gewoon nog op de fiets heen en terug (dat zou ik nu mijn kind niet meer laten doen). Als het verder was, waren er wel ouders die wilden brengen en halen. Of we bleven slapen. Heb me in ieder geval nooit geïsoleerd gevoeld.

Ook later heb ik veel gefietst naar mijn werk en/of naar de paarden. Bij goed en slecht weer, daar kun je je op kleden. Ik heb pas op mijn 37e mijn rijbewijs gehaald, vandaar.

Nu hoeft het m.i. al helemaal geen item te zijn, met een elektrische fiets is 16 km een eitje. Die had je destijds nog niet, maar ik heb dat nooit gemist, ook nooit een scooter of brommer gewild. Een elektrische fiets koop ik wel als ik echt oud ben en gewoon fietsen niet meer gaat.

Conclusie: koop een paar elektrische fietsen en een set regenpakken, en laat die kids lekker fietsen. Ze zitten al zo lang stil in de klas en achter hun huiswerk, een beetje dagelijkse beweging is alleen maar gezond.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:42

Luxe met elektrische fiets!

Ik ging altijd met de bus en toen ik 16 werd met de scooter. En de winter nog met de bus. Met slecht weer werd ik zelfs naar de halte gebracht, dat is denk ik 10 minuten mer de auto. Of ik ging met de scooter naar de bushalte toe.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:43

Ik had meerdere klasgenoten die iedere dag zo’n stuk moesten fietsen. Hebben ze allemaal stuk voor stuk 4/6 jaar volgehouden. Sommigen hadden het geluk dat ze op hun 16e een brommer kregen (rijbewijs wat toen nog niet nodig), maar er zijn er enkele die het gewoon 6 jaar lang zijn blijven fietsen. In weer en wind!
Ik had een vriendinnetje die op 9km woonde. Meestal als we afspraken gingen we naar haar toe, dus uit school 9km die kant op en voor het avondeten 9km terug naar huis. Ik ben daar absoluut niet slechter van geworden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:45

Cioccolato schreef:

Ik ging altijd met de bus en toen ik 16 werd met de scooter. En de winter nog met de bus. Met slecht weer werd ik zelfs naar de halte gebracht, dat is denk ik 10 minuten mer de auto. Of ik ging met de scooter naar de bushalte toe.

Hoe kun jij nu zeggen dat een elektrische fiets luxe is als je zelf geen meter fietste? :D

Hier reed geen bus, dus die optie was er niet.
Ook de elfstedentocht jaren braaf gefietst en dan kwam je op school en kreeg je te horen dat je de eerste 2 uur ijsvrij was, maar dat hoorde alleen de kinderen die dichtbij woonde bij de regionale omroep, die verder weg woonden waren dan al onderweg -O-

LienC

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:55

Hier ook 12 km om naar de middelbare school te gaan. Zonder elektrische fiets, maar op mijn 16de was ik heel blij met mijn scooterrijbewijs :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:55

DuoPenotti schreef:
Cioccolato schreef:

Hoe kun jij nu zeggen dat een elektrische fiets luxe is als je zelf geen meter fietste? :D

Hier reed geen bus, dus die optie was er niet.
Ook de elfstedentocht jaren braaf gefietst en dan kwam je op school en kreeg je te horen dat je de eerste 2 uur ijsvrij was, maar dat hoorde alleen de kinderen die dichtbij woonde bij de regionale omroep, die verder weg woonden waren dan al onderweg -O-

_O-
Ik zal het beter vertellen ik heb al jaren geen fiets meer.
Maar ik weet wel dat elektrische luxer is als gewoon!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:58

Shadow0 schreef:
En ik denk dat het al veel scheelt als ze weten dat ze met een lekke band (bv) makkelijk hulp kunnen vragen en niet uren naar huis moeten lopen.

Ja, dat is nu wel echt een voordeel met de telefoon, die bestond vroeger nog niet en ik heb echt aardig wat banden geplakt onderweg (wordt je wel handig van trouwens) of inderdaad takke ver moeten lopen. Of vallen en dan met een krom stuur naar huis moeten worstelen. Daar krijg je uiteraard niets van maar het is ook niet bepaald leuk :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:58

Met elektrische fiets is dat wel te doen. Je dochters lijken er ook geen probleem van te maken, dus waarom zou jij dat wel doen?

Houd er wel rekening mee dat je met gladheid flink onderuit kan glijden met zo'n zware gemotoriseerde fiets, zo heeft een vriendin van mij haar neus gebroken.
Dus dan zou ik ze persoonlijk wel brengen ipv 16km heen en terug laten glibberen op hoop van zegen.

En een keertje brengen in de regen wordt ook vast gewaardeerd, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:59

Hier is het gebruikelijk dat de kinderen die einden fietsen, de eerste bushalte is ook 3 km verderop. Hier fietsen hele kuddes kinderen naar school. Ze krijgen er een hele goede basisconditie van. Mijn zoon komt niet bekaf thuis iig, ze wennen enorm aan die afstanden. Een goede fiets is wel belangrijk. Hij heeft geen elektrische, dat hebben de meesten in de fietsgroep niet. Afspreken met andere kinderen wordt gewoon gedaan. In de zomer kun je dan alsnog naar huis fietsen of pap of mam zet de fietsendrager even op de auto en haalt het kind op. Je moet iets meer regelen, maar dat moet je sowieso met alles als je buitenaf woont.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:59

4 jaar 16km enkele reis gefietst met in de winter een bus abbo. Leef nog.