Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:23

blubblabhoi schreef:
@_Nancy: die zelfbescherming is er inderdaad. Mijn ex en ik hadden dit huis gelukkig nog niet heel erg lang, dus ik hoefde hem niet heel veel geld te betalen. Alsnog is het financieel zuur. Zuurder vond ik nog de tijd die je nog aan elkaar vast zit om dingen te regelen, daar ging bij mij en m'n ex een jaar overheen, dat is mentaal slopend. Ook omdat we naar uit elkaar gingen.
Daarom ben ik geen fan van het idee alles gelijk op een hoop te gooien, dat vind ik een optie als we wat langer samen zijn. Tuurlijk ga je er vanuit dat je samen oud kan worden, maar je kunt niet voorspellen wat de toekomst doet, dat kwam bij m'n ex ook onverwacht, daarom wacht ik daar liever nog even mee.

Mijn vriend krijgt zeker wel inbreng, ik wil het echt ons huis maken. :)
Maar het blijft een feit dat ik ontzettend veel geld in dit huis heb gestoken en daarom heel voorzichtig er mee ben.

Volledig terecht. Zeker gezien de situatie waar je uit komt.

Er zal door beide wat water bij de wijn gedaan moeten worden.
Ik zou zeker hetgeen wat jullie afspraken notarieel vast laten leggen, maar volgens mij was je dat ook al van plan?

Zijn kant blijft toch wel de kant die aan het kortste eind trekt, is mijn gevoel.

Dit soort zaken, zijn net zo stom om over na te denken als een testament. Wat gebeurt er als je dood gaat? De vragen die we toen hadden gekregen, zijn echt te gek voor woorden, maar ja.. Het zijn allemaal potentiële scenario's. Dus je moet er even over nadenken.
Je wilt er niet over nadenken en het lijkt/is allemaal nog een ver van je bed show. Maar hoe rot is het als je ervoor komt te staan en er niets (goed) is geregeld?

Nadenken/Overleggen, vastleggen en wegstoppen in de kast tot het ooit of nooit een keer nodig is. :+

Heel eerlijk..
Ik zou niet willen samenwonen in een koophuis wat niet (gedeeltelijk) van mij is, maar waar ik wel overal aan mag/moet meebetalen.
Dan zou ik liever niet samenwonen en mijn eigen huurwoning houden.
Dit was namelijk ook een van mijn voorwaarde voor het opzeggen van mijn huurwoning..
Prima, maar dan wil ik ook wel eigenaar zijn van het huis waar we in gaan wonen. Want ik wil niet niets hebben, wanneer het fout gaat.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:24

blubblabhoi schreef:
November108 schreef:

Ja dit dus een beetje :o
Aflossing zou ik écht niet mee willen betalen als je vriend zijnde, hij spekt jou daar gewoon mee zonder dat de woning van hem is. Mijn advies is echt om dat gedeelte dus echt apart te houden, en anders voor je vriend dit heel goed bij te houden en vast te leggen bij de notaris, want als ik hem was zou je mij dan voor dat bedrag uit kunnen kopen als jullie uit elkaar gaan.

Ik snap jullie redenatie. Andere kant: hij gooit nu ook geld weg voor de huur. We gaan er beide op vooruit omdat samenwonen goedkoper is dan alleen.

Persoonlijk vind ik het nadeel van zo'n uitkoopconstructie dat ik in m'n achterhoofd geneigd ben een spaarpotje aan te leggen 'voor het geval hij me na x periode gaat verlaten en ik x bedrag klaar moet hebben staan'.

Nee, hij gooit het niet weg: hij spekt jou ermee en dat is het verschil. Jij wordt er rijker van (je hebt minder schuld). Het rentegedeelte is het vergelijkbare gedeelte met de huur: dit zijn de kosten voor het wonen en 'gooi je dus weg' in jouw bewoording.

Eulogy

Ik heb niet alles gelezen, maar mijn vriend is zo'n 14 maanden geleden bij mij komen wonen (ook mijn koophuis). Dat was wat eerder dan gepland dankzij corona, hij zou eigenlijk pas hier komen wonen na zijn master die hij op dat moment nog aan het afmaken was aan de andere kant van het land. Nu hij inmiddels gewoon fulltime werkt en daar geen huur meer betaalt (het afgelopen jaar), verdelen we onze lasten gewoon naar inkomen, zodat we allebei hetzelfde overhouden na vaste lasten. Ik verdien een stuk meer dan hij, dus dit komt erop neer dat hij niet zoveel betaalt en we allebei flink kunnen sparen.

Ik zat overigens in een soortgelijke situatie als jij, ik heb mijn ex ook uitgekocht en dat was destijds heel vervelend allemaal. De afspraak is nu dan ook dat het huis en alles erin/er omheen van mij zijn/blijven, wat hij aan mij betaalt is ook fors minder dan hij zelf aan vaste lasten zou hebben als hij zou huren. Dat klinkt wat onromantisch maar het is wel lekker makkelijk als we uit elkaar zouden gaan. Overigens gaan we over 10 maanden trouwen en willen we ook nog maar zo'n 3 jaar in dit huis blijven, dus daarna wordt het toch weer een ander verhaal. Het volgende huis wordt gewoon van ons samen.

pmarena

Nou ik neem toch aan dat TS die kerel ook niet zomaar op straat zet als het misloopt, en hij dus niet zonder plek om te slapen of te douchen komt te zitten :=

Het opnieuw moeten beginnen met alle kosten die daar bij komen kijken lijkt me het grootste risico, toch...? :)

F_T

Re: Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:26

Er is bijna niet aan (huur)woningen te komen.

Kan jaren duren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:29

En wat als jouw huis nu ook een huurwoning was geweest? Dan had je toch ook niet gezegd na afloop van de relatie hier heb je de helft terug van de huur? Hij heeft er tenslotte ook gewoond en van genoten zeg maar. Het is goed om over dit soort dingen na te denken maar om het zo zwart wit te zien? Dat vind ik ook nog al wat.
Je neemt met alle beslissingen in je leven een risico, je neemt ze omdat ze op dat moment goed zijn, zekerheid geeft het niet of het voor eeuwig is. Maar om met die insteek te gaan samen wonen vind ik best negatief. Zal wellicht ook komen door ervaringen van beide.
Mijn man en ik brachten in naar wat we verdienden toen we net samen gingen wonen, rest wat je overhield van het salaris was voor jezelf, is dat niets? Dan kan hij kiezen om te sparen en wat uit te geven of alles uitgeven of alles sparen.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:31

pmarena schreef:
Nou ik neem toch aan dat TS die kerel ook niet zomaar op straat zet als het misloopt, en hij dus niet zonder plek om te slapen of te douchen komt te zitten :=

Het opnieuw moeten beginnen met alle kosten die daar bij komen kijken lijkt me het grootste risico, toch...? :)

Dat is inderdaad het grootste risico. Zijn inboedel zal hij volledig gaan verkopen en is niet veel waard omdat het allemaal tweedehands spullen zijn. Hij heeft niet veel spaargeld dus hij kan zich niet inkopen.
Inboedel verdelen op moment van uit elkaar gaan is dus ook geen optie, dat blijft allemaal van mij.

Het moet wel heel raar lopen dat ik hem gelijk op straat wil hebben haha. :)
Het is niet fijn, maar in zo'n situatie zou hij hier nog wel kunnen blijven wonen tijdelijk. Lijkt me goed dat ook vast te leggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:37

blubblabhoi schreef:
Dat is inderdaad het grootste risico. Zijn inboedel zal hij volledig gaan verkopen en is niet veel waard omdat het allemaal tweedehands spullen zijn. Hij heeft niet veel spaargeld dus hij kan zich niet inkopen.Inboedel verdelen op moment van uit elkaar gaan is dus ook geen optie, dat blijft allemaal van mij.

Als hij veel waarde hecht aan zijn spullen kan hij ze dan niet ergens in een opslag zetten? Heeft hij voor zijn gevoel dat risico niet.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:47

Ik kreeg in PB een hele goede tip.

We doen alle kosten door de helft. De aflossing is een soort van investering, de overige kosten kun je zien als 'huur'. Ik zal zijn deel van de aflossing op een aparte spaarrekening zetten. Mocht de relatie uitgaan, dan krijgt hij zijn 'investering' terug en heeft hij alleen 'huur' betaald en ik al die tijd de volledige hypotheek. Blijven we bij elkaar, dan hebben we een mooi potje op het moment dat we samen een huis gaan kopen. :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:48

meggiemeg schreef:
En wat als jouw huis nu ook een huurwoning was geweest? Dan had je toch ook niet gezegd na afloop van de relatie hier heb je de helft terug van de huur? Hij heeft er tenslotte ook gewoond en van genoten zeg maar. Het is goed om over dit soort dingen na te denken maar om het zo zwart wit te zien? Dat vind ik ook nog al wat.
Je neemt met alle beslissingen in je leven een risico, je neemt ze omdat ze op dat moment goed zijn, zekerheid geeft het niet of het voor eeuwig is. Maar om met die insteek te gaan samen wonen vind ik best negatief. Zal wellicht ook komen door ervaringen van beide.
Mijn man en ik brachten in naar wat we verdienden toen we net samen gingen wonen, rest wat je overhield van het salaris was voor jezelf, is dat niets? Dan kan hij kiezen om te sparen en wat uit te geven of alles uitgeven of alles sparen.

Maar dat is dus geen goede vergelijking. Met aflossing betaal je letterlijk je huis. Je huis is bijvoorbeeld 300.000 euro waard en bij het begin van je hypotheek heb je dus 300.000 schuld. Als je elke maand 1000 euro aflost, zie je dat niet terug in je balans: na 5 jaar en dus 60 maanden is de schuld nog 240.000 waard. Maar die 60.000 is helemaal niet weg! Dat is het deel wat je je huis in eigendom hebt. Aflossing maakt dus geen enkel verschil op je balans.
Als er elke maand van die 1000 dus 500 wordt betaald door je partner, legt hij na 60 maanden 30.000 in. Bij hem loopt dat alleen maar van zijn balans af en die komt er bij jou bij! Jij maakt er dus eigenlijk winst op.

Dat is niet hetzelfde met de rente! Dat is geld wat je net als bij huur zeg maar 'weg gooit' -> je kosten om te wonen. Die kun je dus wel degelijk 'eerlijk' delen!

En overigens zuig ik dit dus echt niet uit mijn duim, dit is wat de notaris ons heeft uitgelegd bij verdeling van de kosten.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:48

blubblabhoi schreef:
Ik kreeg in PB een hele goede tip.

We doen alle kosten door de helft. De aflossing is een soort van investering, de overige kosten kun je zien als 'huur'. Ik zal zijn deel van de aflossing op een aparte spaarrekening zetten. Mocht de relatie uitgaan, dan krijgt hij zijn 'investering' terug en heeft hij alleen 'huur' betaald en ik al die tijd de volledige hypotheek. Blijven we bij elkaar, dan hebben we een mooi potje op het moment dat we samen een huis gaan kopen. :)

Dat klinkt als een stuk betere oplossing *\o/*
Leg het wel echt even vast!

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:51

Ik snap zeker wat je bedoeld November108.

Het is ook niet fair dat hij wel aflossing betaald, maar dan niks terugkrijgt op het moment van uit elkaar gaan, dan zou hij mij inderdaad heel erg spekken.

Anderzijds, een kleine (!) investering van zijn kant is ook niet raar. Hij gaat er qua leefruimte erg op vooruit en de woning heeft een grote overwaarde mocht ik dit ooit verkopen en samen wat nieuws kopen. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:54

Hij kan dat aflossingsdeel dan toch beter zelf sparen? Dan heeft hij het iig op zijn eigen rekening staan mochten er dingen mislopen.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 15:04

Is ook een optie. Het kan ook naar een gezamenlijke spaarrekening.
We laten het sowieso vastleggen, dus het probleem dat hij er niet bij zou kunnen zou niet van toepassing moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:33

Aangezien je sowieso een samenlevingscontract wil maken (heel nuttig om te doen!) bij de notaris krijg je daar ook een gesprek, met advies. Het is wel fijn om een beeld te hebben maar je hoeft dus nog niet alles 100% zeker te weten als je naar de notaris gaat.

Mijn ervaring is in elk geval dat wij wel globaal wisten hoe we dingen wilden, maar na advies van de notaris nog wat dingen slimmer hebben aangepakt :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:46

Ik zou niet zo blij zijn als ik jouw vriend was en zou ook niet in de schoenen van jouw vriend willen staan. Ongeacht of hij wel of niet meebetaald aan de aflossing. In iedere situatie ben jij de enige die echt vermogen opbouwt en hij niet. Woning wordt sneller meer waard dan dat de rente op de spaarrekening oplevert, dus jij hebt sws meer rendement. En daarnaast meer zekerheid want jij komt niet op straat te staan, hij wel. En dat wat voor hem op een spaarrekening komt te staan gaat echt geen wereld van verschil maken en hem zeker niet helpen als hij weer een huurwoning nodig heeft. Ik begrijp ook niet dat jullie wel willen sparen om samen te investeren in een volgende woning van jullie samen. Een relatie kan na 30 jaar evengoed nog eindigen dus ook dan kan de situatie zich voor doen waar je je nu voor probeert in te dekken.

Ik begrijp je terughoudendheid maar ik vind dit alles enorm onevenredig en ik had hier zelf voor bedankt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:50

Ts, ik snap wel dat hij voorzichtig is maar hij ziet wel beren op de weg. Het gaat er toch in eerste instantie om dat jullie je relatie verder opbouwen? En hij kan gewoon de helft van de vaste lasten minus de hypotheek betalen? Dan houd hij alsnog meer over dan nu. En kan hij sparen. En gaat het goed en kopen jullie over vijf jaar iets samen dan blijft de situatie exact gelijk voor hem in geval van een scheiding. Jij brengt namelijk veel meer in dus zal hij je uit moeten kopen of jij hem, hoe dan ook ,staat er altijd iemand op straat. Het lijkt er op dat hij alle risico’s wil afdekken maar zo werkt het niet in het leven. Je gaat voor iemand of je bedankt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:55

Sourire schreef:
Ik zou niet zo blij zijn als ik jouw vriend was en zou ook niet in de schoenen van jouw vriend willen staan. Ongeacht of hij wel of niet meebetaald aan de aflossing. In iedere situatie ben jij de enige die echt vermogen opbouwt en hij niet. Woning wordt sneller meer waard dan dat de rente op de spaarrekening oplevert, dus jij hebt sws meer rendement. En daarnaast meer zekerheid want jij komt niet op straat te staan, hij wel. En dat wat voor hem op een spaarrekening komt te staan gaat echt geen wereld van verschil maken en hem zeker niet helpen als hij weer een huurwoning nodig heeft. Ik begrijp ook niet dat jullie wel willen sparen om samen te investeren in een volgende woning van jullie samen. Een relatie kan na 30 jaar evengoed nog eindigen dus ook dan kan de situatie zich voor doen waar je je nu voor probeert in te dekken.

Ik begrijp je terughoudendheid maar ik vind dit alles enorm onevenredig en ik had hier zelf voor bedankt.

Maar hoe zou jij het doen dan, als de verhoudingen zo scheef zijn als je begint samen?

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 15:58

@Sourire : ik denk dat dat ook niet echt te vermijden valt in deze situatie. Ik heb nou eenmaal al een koopwoning (en dus meer vermogen) en hij niet. In z'n huidige situatie bouwt hij ook geen vermogen op. Ik snap dat een geldbedrag onderdak niet gaat oplossen, maar daar kun je je ook op voorhand niet voor indekken. Tenzij m'n vriend levenslang z'n huurwoning zou aanhouden. Je kunt het risico dat de relatie uitgaat nooit helemaal afdichten dus ergens is een klein beetje risico nemen vereist.

Tuurlijk kan het na 30 jaar in een ander huis ook nog uitgaan, maar dan is de situatie weer anders. Voor die specifieke situatie is er weer een ander plan nodig mochten we dan een nieuwe woning kopen. Dan zou ik de overwaarde van het huis gezamenlijk behandelen en niet dat voor altijd als 'mijn' inbreng blijven zien.

Ik vind deze situatie niet evenredig. Hij hoeft toch niet gratis in mijn woning te komen wonen? Als alles goed gaat (wat natuurlijk de insteek is), dan kunnen we hier nog harstikke fijn wonen de komende jaren en heeft hij uiteindelijk profijt van hetgeen wat we gezamenlijk in dit huis hebben gestoken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:04

Maar het blijft een verschil. Jij hebt deze woning al. Als jullie samen blijven en hij heeft wat weggezet, verkoop je dit huis, waarschijnlijk met meerwaarde en daardoor kunnen jullie misschien groter/duurder kopen. Is toch nog steeds het grootste deel jouw inleg. Jij hebt dit huis nou eenmaal al en zonder spaargeld of hele dikke portemonnee kan hij dat deel niet ophoesten.

En zoals gezegd; ik zou het geld apart houden voor evt nabestaanden als er dingen geregeld moeten worden. Dan moet duidelijk zijn van wie wat is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:05

Nou ik snap het wel hoor, als hij alles achterlaat en volkomen afhankelijk wordt van TS....dat is nogal wat :=

Ik zou als partner dan wel zeggen van joh het lijkt me niet eerlijk dat jij alles op moet geven.
Dat al het risico bij hem ligt zou ik wel sneu vinden :(:)

Vandaar zou ik tegen hem zeggen van mijn voordeel is dat we samen de vaste lasten (behalve de hypotheek) zullen verdelen het komende jaar ofzo. Die kosten betaal jij dan in plaats van jouw huur, dan ben je goedkoper uit (waarschijnlijk?) en de rest van je huurbedrag (of helft van de hypotheek) zet je op een nieuwe rekening die op jouw naam staat, zodat jij kan sparen voor het geval het stuk loopt.

Om dan zelf ook een nadeel te hebben bij het stuklopen van de relatie, zou ik het fair vinden om dan ook wat geld in te leggen op het moment van inleveren van sleutel van zijn huurwoning waarmee hij een zetje krijgt voor een nieuwe inboedel, die hij immers weg heeft moeten doen voor het samenwonen :)

Maar zou het wel normaal vinden dan dat die rekening echt daadwerkelijk op zijn naam staat.
Want dat is nou juist het hele idee: jij jouw huis, hij zijn spaarrekening :)

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 16:18

superpony schreef:
Maar het blijft een verschil. Jij hebt deze woning al. Als jullie samen blijven en hij heeft wat weggezet, verkoop je dit huis, waarschijnlijk met meerwaarde en daardoor kunnen jullie misschien groter/duurder kopen. Is toch nog steeds het grootste deel jouw inleg. Jij hebt dit huis nou eenmaal al en zonder spaargeld of hele dikke portemonnee kan hij dat deel niet ophoesten.

En zoals gezegd; ik zou het geld apart houden voor evt nabestaanden als er dingen geregeld moeten worden. Dan moet duidelijk zijn van wie wat is.

En dat verschil zal ook altijd blijven. Dat moet ik accepteren als we samen een nieuw huis kopen. Ik ben nou eenmaal eerder begonnen met vermogen opbouwen.

Ik kan er ook niks aan doen dat ik al meer heb opgebouwd.. Wij hebben ons leven nou eenmaal anders ingericht, prima.

@Pmarena : dat scenario wil hij niet.
Dat zetje is nog iets wat we nog kunnen bespreken bovenop de aflossing mocht het bijvoorbeeld binnen x periode uit gaan. Dan heeft hij in elk geval wat om mee te beginnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:24

Interessant om te lezen! Ik heb zelf een huis met een flinke lap grond wat al 3 generaties in mijn familie is. Ik heb nu geen relatie maar zou daar dus echt tegen aanlopen op het moment van samenwonen. Dus leuk om hier verschillende oplossingen te lezen.

TS die tip die jij per pb hebt gehad lijkt me het mooiste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:28

anjali schreef:
Waarom zou ts haar vriend geld mee moeten geven als de relatie zou uitgaan?
Omdat hij een groot deel van zijn zekerheid (lees: een dak boven zijn hoofd, inboedel, etc) opgeeft om aan een toekomst met ts te beginnen.
Mocht het uitgaan staat hij op straat en ts heeft "nergens last van".

Lastige situatie, ts.
Ik denk dat je vriend het beste zo lang mogelijk zijn huurwoning aan kan blijven houden als dat financieel haalbaar is.
Jullie zijn nog erg kort bij elkaar.
Heeft hij eventueel een plek waar hij terecht kan? Bijvoorbeeld tijdelijk bij zijn ouders of familie?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:31

_Nancy schreef:
Ik zou niet willen samenwonen in een koophuis wat niet (gedeeltelijk) van mij is, maar waar ik wel overal aan mag/moet meebetalen.
Dan zou ik liever niet samenwonen en mijn eigen huurwoning houden.
Dit was namelijk ook een van mijn voorwaarde voor het opzeggen van mijn huurwoning..
Prima, maar dan wil ik ook wel eigenaar zijn van het huis waar we in gaan wonen. Want ik wil niet niets hebben, wanneer het fout gaat.

Mijn man heeft dat juist andersom. Die is bij mij, in mijn koopwoning, ingetrokken. Hij wil dus niet mede-eigenaar worden ofzo. Mocht er nu iets gebeuren tussen ons dan pakt hij zijn spullen en is weg. Niets geen geregel en gedoe. Hij vindt het wel fijn zo.
We zijn inmiddels getrouwd, dus als er iets met mij gebeurt is het huis van hem en heeft hij verder geen problemen.