Dank je wel corinne voor je geweldige idee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sclimpre schreef:Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?
senna21 schreef:Mooi initiatief. Wat ik mij wel eens afvraag, is of deze bloemen in bermen niet juist zorgen voor extra 'insecten-verkeersslachtoffers'.
Ik word er altijd een beetje naar van wanneer in de zomer soms hele zwermen insecten zich tegen de autoruit te pletter vliegen.
janouk schreef:Sclimpre schreef:Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?
Vooropgesteld dat de meningen verschillen tussen insecten en mensen wat precies onkruid is.![]()
Tip
Grond frezen, twee weken wachten, dan komt onkruid als eerste op. Dan weer de grond frezen of omwerken. En dan inzaaien.
Dan hebben de bloemenzaden een voorsprong op het onkruid, dat eerst zich moet herstellen.
Sclimpre schreef:Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?
axel_1997 schreef:Sclimpre schreef:Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?
wat voor grond heb je?
om kruidenrijk grasland te krijgen wordt in het algemeen verschralingsbeheer toegepast. op schrale grond wordt kruidenrijk grasland het meest soortenrijk. hoe rijker de grond hoe meer een klein aantal soorten de boventoon gaat voeren. verschralingsbeheer in een notendop houdt in dat je het gras en de kruiden lang laat groeien en tot bloei laat komen. vervolgens maai je het kort en laat het ongeveer een week op het veld liggen zodat de zaden kunnen afrijpen. daarna voer je het afgemaaide materiaal af zodat de voedingsstoffen niet terug in de grond komen. zo wordt het tenminste op mijn opleiding beschreven. zandgrond is het meest geschikt maar klei valt bijna niet te verschralen. dus daar is een kleurrijke aanplant van vaste planten geschikter.
je moet ook een beetje uitkijken met bloemenmengsels. daar zit vaak een flink aandeel eenjarigen bij die of niet goed zaaien in ons klimaat of alleen met speciaal beheer jaar na jaar terug komen. korenbloem bijvoorbeeld handhaaft zich het beste als er jaarlijks geploegd wordt. hoewel die plant zich op losse grond vaak ook met maaibeheer wel redt.
senna21 schreef:Mooi initiatief. Wat ik mij wel eens afvraag, is of deze bloemen in bermen niet juist zorgen voor extra 'insecten-verkeersslachtoffers'.
Ik word er altijd een beetje naar van wanneer in de zomer soms hele zwermen insecten zich tegen de autoruit te pletter vliegen.
janouk schreef:[ [url=m/Sy2cdz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ckjmxr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LMYzQE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er komen steeds meer bloemen op de rotonde en veel insecten vandaag gezien
Van hommels, bijen, vlinders,krekels En daar doen we het voor
Het begin is er