Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
JustMe8484 schreef:Het topic was dan ook bedoeld om de enkeling die wel 100% bij de bank voor elkaar heeft gekregen te vinden (want het bestaat, dat weten we). Of goede tips te krijgen voor alternatieve manieren.
NoGo schreef:Wij hebben het met ons bedrijf en wat aanpassingen wel voor elkaar gekregen (kleinschalig).
Je berichten hebben wat tegenstrijdigheden erin zitten, waardoor ik twijfel of dit 'plan' al dusdanig concreet is dat je over financieringen moet gaan nadenken of dat het nog volledig in de kinderschoenen staat en je misschien niet zo goed op schrift bent.
Ik wil je best het 1 en ander vertellen en met je meedenken maar dan wel even via PB ivm privacy.
ORYX schreef:Ik zou het eerder bij de “gewone” investeerders zoeken of echt gewoon kleinschalig beginnen en van daaruit uitbouwen.
Matheno schreef:ORYX schreef:Ik zou het eerder bij de “gewone” investeerders zoeken of echt gewoon kleinschalig beginnen en van daaruit uitbouwen.
Ik investeer wel veel in zogenoemde "start-ups", ook een stukje geïnvesteerd in een zorgboerderij hier in de omgeving, maar die konden al cijfers overleggen, en hadden zelf al een boerderij.
TS heeft niets. Geen cijfers, blijkbaar geen spaargeld, geen onderpand, alleen een leuk idee. Veel te risicovol voor "gewone" investeerders.
Stel TS:
Ik investeer in jullie bedrijf, en koop voor jullie de accomodatie die nodig is. Laten we uitgaan van om en nabij de 900.000 in de huidige markt.
Hoe gaan jullie dan in maand 1 ongeveer 16.000 aflossen? Of vooruit, wat uitstel: Na een half jaar ongeveer 16.000 aflossen per maand?
Naar mijn weten levert een zorgboerderij namelijk niet zoveel winst op dat je zulke bedragen kan aflossen en ook nog een leuke boterham er aan overhoudt. Zoiets is leuk als je zelf vast de locatie koopt en kleinschalig begint. Voor eventuele uitbreidingen zijn nog wel investeerders dan te vinden.
JustMe8484 schreef:Matheno: 16000 euro per maand? Vanaf maand 1 of maand 7? Simpelweg niet...
Wat wij nu berekend hebben, ik weet zo de berekening niet, die heeft mijn vriend gemaakt. Maar dan zaten wij op rond de 5500 per maand wat we kunnen 'aflossen'dit is volgens mij op basis van rente van een bedrijfshypotheek, maar dat weet ik dus even niet precies.
Ik ben wel benieuwd hoe jij die 16000 hebt berekend? En wellicht kun je mij meer vertellen over hoe dat werkt als jij ergens in investeert?
Ipsilonka schreef:Leningen zakelijk worden hier in Max 6 jaar afgelost, dat zijn grotere bedragen als wat jullie nodig hebben.
Als je die 20/30% gefinancierd moet krijgen, denk ik dat je aan een veel kortere looptijd moet denken dan die 30 jaar met een veel hogere rente als een hypotheek ivm het risico wat men neemt.
Maar als Sinterklaas toch bestaat hoop ik dat je met ons deelt waar hij woont.
JustMe8484 schreef:Volgens mij hadden zijn we uitgegaan van een hypotheek met een looptijd van 30 jaar. Puur om een bedrag voor locatie in de financiële onderbouwing te zetten...
Daarom vroeg ik ook aan Matheno hoe die 16000 berekend is...
Uberhaupt verwacht ik niet dat er iemand is die ons volledig benodigde bedrag gaat investeren. Zou geweldig zijnn natuurlijk. Maar wellicht iemand die de 20 a 30% investeerd die de bank niet geeft. Geen idee, dat was ook de reden van dit topic
JustMe8484 schreef:XXXX2015 schreef:Heb je al met andere ondernemers in de sector gesproken? Wat ik zie is dat ondernemers in die branche constant tegen beperkingen van het bestemmingsplan aanlopen. Dat kost vaak veel tijd en veel geld. Ga eerst echt op onderzoek uit, in de praktijk loop je tegen zo veel dingen aan die je zelf van tevoren niet kunt bedenken.
Om verder antwoord op je vraag te geven: vanaf nul beginnen is denk ik erg lastig vanuit jullie financiële situatie. Je zou eens kunnen kijken of er geen bestaand bedrijf op zoek is naar partners of opvolging.
Dat bestemmingsplannen een ding zijn weten we idd. Dat maakt het zeker niet makkelijker....
We kijken idd ook naar bestaande bedrijven en bv funda Bussiness. Gaan binnenkort bv ook investeren in contact met mensen waarvan we weten dat ze over niet al te lange tijd met pensioen willen.
Ik weet 1 gaaf object te koop dat echt heel erg vergelijkbaar is met wat wij willen en dus echt de perfecte combi aan bestemmingsplan en omgevingsvergunningen er al op heeft. Helaas in een regio waar we eigenlijk echt niet willen zitten....
JustMe8484 schreef:Volgens mij hadden zijn we uitgegaan van een hypotheek met een looptijd van 30 jaar. Puur om een bedrag voor locatie in de financiële onderbouwing te zetten...
Uberhaupt verwacht ik niet dat er iemand is die ons volledig benodigde bedrag gaat investeren. Zou geweldig zijnn natuurlijk. Maar wellicht iemand die de 20 a 30% investeerd die de bank niet geeft. Geen idee, dat was ook de reden van dit topic
lovelucydan schreef:JustMe8484 schreef:
Dat bestemmingsplannen een ding zijn weten we idd. Dat maakt het zeker niet makkelijker....
We kijken idd ook naar bestaande bedrijven en bv funda Bussiness. Gaan binnenkort bv ook investeren in contact met mensen waarvan we weten dat ze over niet al te lange tijd met pensioen willen.
Ik weet 1 gaaf object te koop dat echt heel erg vergelijkbaar is met wat wij willen en dus echt de perfecte combi aan bestemmingsplan en omgevingsvergunningen er al op heeft. Helaas in een regio waar we eigenlijk echt niet willen zitten....
Je moet ergens compromissen sluiten. Als alles perfect is enkel de locatie wat minder..... Ik had het wel geweten. En dan moet je het ook in bezit zien te krijgen. Met deze huizenmarkt gekte
Matheno schreef:JustMe8484 schreef:Volgens mij hadden zijn we uitgegaan van een hypotheek met een looptijd van 30 jaar. Puur om een bedrag voor locatie in de financiële onderbouwing te zetten...
Die 16.000 is berekend op basis van aflossing binnen 5/6 jaar (dat is gebruikelijk bij een zakelijke lening) en 8% rente.
Ik denk dat jullie beter eerst een locatie/boerderij kunnen huren en vanuit daar sparen en uitbouwen. Als jullie dan een basis hebben en een stabiel inkomen, dan zouden particuliere investeerders nog weleens interesse kunnen hebben. Maar ga dus uit van aflossing binnen 5/6 jaar.
GDG schreef:JustMe8484 schreef:Matheno: 16000 euro per maand? Vanaf maand 1 of maand 7? Simpelweg niet...
Wat wij nu berekend hebben, ik weet zo de berekening niet, die heeft mijn vriend gemaakt. Maar dan zaten wij op rond de 5500 per maand wat we kunnen 'aflossen'dit is volgens mij op basis van rente van een bedrijfshypotheek, maar dat weet ik dus even niet precies.
Ik ben wel benieuwd hoe jij die 16000 hebt berekend? En wellicht kun je mij meer vertellen over hoe dat werkt als jij ergens in investeert?
Dan heb je het over 0,6% rente (en geen aflossing). Zou er echt een investeerder zijn die zonder ook maar enig onderpand zulke bedragen gaat investeren tegen zo'n lage rente?