Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:58

Je kan je moeder niet dwingen haar kleinkinderen te accepteren zoals ze zijn. Maar je kan jouw kinderen daar zelf wel de ruimte voor geven & hen beschermen tegen inperkingen zoals die van jouw moeder. En volgens mij doe je dat goed +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:11

Mazida schreef:
Die discussie ben ik al met haar aangegaan, maar dan is haar slotconclusie dat mijn 3-jarige al de baas is en dat ik haar bewust opvoed als jongen om mijn tegen oma in te gaan |o. En tegelijkertijd blijft het mijn moeder, zij past ook weleens op en dan wil ze het liefst met mijn dochters een soort van pronken in de mooie jurken in het dorp, ik heb al gezegd dat de kinderen geen poppen zijn.

Zeg je dat je dochter blijkbaar het bazige karakter van haar heeft geërfd :+

Volgens mij kun je het beste rustig en duidelijk vertellen hoe je erin staat en dat niet jouw dochter is, en jouw keuze. En daarmee uit! Daarna gewoon afscheid nemen, omdraaien en naar huis gaan.

Oma doet raar in dit geval :j

Ibbel

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:15

Misschien moet je eens vragen waar oma/je moeder nou bang voor is. Dat een meisje dat broeken draagt later lesbisch 'wordt' of transgender? En zelfs áls dat zo simpel zou werken, als jouw dochter daarmee haar ware ik kan tonen, of ze daar dan bezwaar tegen heeft?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:22

Tja, je hebt het uit gemakzucht (en angst) op zn beloop gelaten want het was wel handig dat ma kleding kocht.
En nu pluk je daar de zure druiven van want je dochter is net zo'n karaktertje.
Kan je moeder breien? Vraag eens of ze een trui voor je dochter wil breien die je dochter zelf uit mag zoeken, is ze een week of vier stil.
En anders gewoon zelf steviger in je schoenen staan en zeggen dat ze op kan zouten met haar commentaar, lastig na door haar te zijn opgevoed en er nooit tegenin gegaan maar je zal wel moeten.
Wat was ik blij met beide oma's, de een gaf altijd een koekje en de ander naaide de prachtigste kleding, in overleg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:28

Oma’s moet je soms ook opvoeden.
Mijn moeder gaf ik alle spullen (speelgoed en snoep) gewoon terug.
Wij vonden het niet nodig dat zoon altijd maar alles kreeg. Ons kind, wij beslisten.

Je bent moeder, kom op voor jezelf en je dochter.
Jij kan dat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:35

Mazida schreef:
Oma is een autoritair persoon en het is niet altijd makkelijk daar tegen in te gaan. Ik vind het ook moeilijk om haar teleur te stellen. Heb mijn dochter voorgesteld alleen een jurk aan te trekken als we naar oma gaan maar dan is het schreeuwen :') . Oma is overigens wel gelovig, maar is rooms-katholiek, daar mogen dames gewoon broeken dragen, dus daar ligt het niet aan.

Lekker laten gaan. Voor hetzelfde geld wil ze volgend jaar ineens alleen nog maar paarse jurkjes aan. Hier mogen ze ook zelf kiezen (3 en 4 jaar) en de ene week is iets hun favoriet wat ze de week daarvoor nog lelijk vonden. Niets zo veranderlijk als een kleuter :') ik stuur met betrekking tot weer en gelegenheid en verder is het aan hun.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:44

Ik vind je niet onredelijk. Jouw kind en jij geeft je kind de keus hierin. Zo zonde dat je moeder dit doet vind ik, gaat ten koste van een goede relatie, ik snap dat niet.

Hier mochten ze ook al heel
jong aan wat ze zelf wilde. De leukste en gekste combi’s kwamen er uit.

Ik denk dat je moeder blij is met een kleindochter en haar graag ziet in schattige jurkjes. Ze zal
vast wel bij draaien.

Shae schreef:
Mazida schreef:
En tegelijkertijd blijft het mijn moeder, zij past ook weleens op en dan wil ze het liefst met mijn dochters een soort van pronken in de mooie jurken in het dorp, ik heb al gezegd dat de kinderen geen poppen zijn.

:wow:

Hoe reageert je moeder als je uitlegt dat ze geen poppen zijn?

Ja dit dus! :')

Moet wel gelijk denken aan mijn moeder. Mijn zus wilde ook nooit jurkjes aan dus was ik de pineut. Nou vond ik het niet erg maar ze wilde mij ook op Ballet hebben, dat leek me niks dus dat kreeg ze niet voor elkaar. := Zwemmen was het helemaal voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:52

Ik verbaas mij over de respectloosheid naar de moeder van de TS.

Het is wel je moeder..Misschien plaatsen jullie kinderen ook dit soort berichten op fora over enkele jaren..
Vooralsnog lijkt het mij een probleem in communicatie wat al langer speelt, en nu bij de TS de druppel heeft laten overlopen.

Hopelijk kom je eruit met je moeder. Bokt daargelaten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:16

Weet je... Uiteindelijk draait het niet om je moeder maar om jouw dochter en om jou.

Ik vind het juist zo fijn om te lezen dat je je dochter vrij laat in haar keuzes. Zeker bij dingen die niet maken dat je kind 'bepaalt'/dominant is in jullie opvoedingsrelatie.
Je hebt respect voor de wensen van je kind. En daar zou de buitenwereld, inclusief oma/je moeder, alleen maar respect voor moeten kunnen opbrengen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:22

Hahahha zo herkenbaar en dat heeft helemaal niks mee te maken dat het kind over jouw heen walst en jij dat laar gebeuren.
Ze ontwikkelen nu eenmaal een eigen voorkeur.

Mijn dochtertje had dat ook heel sterk. Niet perse met wat ik kocht, maar wel wat ze op dat moment aan wilde.
Nu had ik echt geen zin om iedere ochtend die strijd aan te gaan.
Wij deden gewoon iedere avond voor het naar bed gaan samen kleren uitkiezen voor de andere dag. dat werkte super.

De ene oma had daar totaal geen moeite mee. Die was van mening, wij trekken ook geen kleding aan wat we niet willen ( of mooi vinden).
De andere oma had daar wel onwijs veel moeite mee. Maar die heeft ook een smaak van "pfff laat maar".
Kijk ze was op die leeftijd gek op kleuren, roze, paars, oranje maar wel de vrolijke tinten. Tja gewoon zoals ze zelf is, vrolijk.
Deze oma was meer van saai, en dan echt saai. Het is geen meisje voor een saaie blauwe, bordeaux kleding, of juist weer echt type meisje meisje (kant en roesjes) Kleuren/stijlen waar oma wel van hield. Nou dat kreeg je echt niet aan bij dr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:28

Nielojram schreef:

Het is wel je moeder..Misschien plaatsen jullie kinderen ook dit soort berichten op fora over enkele jaren..
Vooralsnog lijkt het mij een probleem in communicatie wat al langer speelt, en nu bij de TS de druppel heeft laten overlopen.

Niet elke ouder is even fantastisch. “Het is wel je moeder” vind ik altijd zo’n dooddoener. Succesvol seks hebben en er een baby uit werken, betekent niet dat je automatisch op een voetstuk gezet hoeft te worden of “recht” hebt op iedereens volste respect en onderdanigheid. Je dochter en kleindochter zoveel druk opleggen voor zoiets stompzinnigs als jurkjes, vind ik veel respectlozer dan tips vragen hoe je daar als dochter mee moet omgaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:31

Kind walst nergens overheen maar oma wel. Dat kun je tactisch oplossen door haar te sturen in een richting die je dochter ook leuk vind of je kunt het gewoon recht voor z’n raap zeggen. En dat laatste heeft Ts moeite mee. Heeft niets met disrespect te maken, oma weet niet beter, ma weet niet beter en dochter gaat gewoon haar eigen gang. En het probleem zit niet bij de kleine meid maar bij ma die alles maar op z’n beloop liet van haar ma. En nu komt dat als een boomerang terug. Persoonlijk vind ik dat anderen, dus ook grootouders zich niet te bemoeien hebben met wat kinderen en hun ouders doen. Verwennen is prima, daar zijn het grootouders voor, vaak hebben ze voor hun gevoel hun eigen kinderen weinig kunnen geven en vinden ze het nu vaak des te leuker. Maar dat mag nooit op een dwingende manier gaan en zeker niet begeleid met commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:34

bigone schreef:
Kind walst nergens overheen maar oma wel. Dat kun je tactisch oplossen door haar te sturen in een richting die je dochter ook leuk vind of je kunt het gewoon recht voor z’n raap zeggen. En dat laatste heeft Ts moeite mee. Heeft niets met disrespect te maken, oma weet niet beter, ma weet niet beter en dochter gaat gewoon haar eigen gang. En het probleem zit niet bij de kleine meid maar bij ma die alles maar op z’n beloop liet van haar ma. En nu komt dat als een boomerang terug. Persoonlijk vind ik dat anderen, dus ook grootouders zich niet te bemoeien hebben met wat kinderen en hun ouders doen. Verwennen is prima, daar zijn het grootouders voor, vaak hebben ze voor hun gevoel hun eigen kinderen weinig kunnen geven en vinden ze het nu vaak des te leuker. Maar dat mag nooit op een dwingende manier gaan en zeker niet begeleid met commentaar.
Precies. En schermen met termen als ondankbaar omdat iemand aangeeft dat je ongevraagde cadeaus niet in de smaak vallen/niet gebruikt worden, vind ik beneden alle peil. Dat is zo smerig manipulatief.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:44

luuntje schreef:
Oma’s moet je soms ook opvoeden.
Mijn moeder gaf ik alle spullen (speelgoed en snoep) gewoon terug.
Wij vonden het niet nodig dat zoon altijd maar alles kreeg. Ons kind, wij beslisten.

Je bent moeder, kom op voor jezelf en je dochter.
Jij kan dat.

Dat doet me denken aan mijn oma, die mijn oudste zus (haar lievelingskleinkind) een veel duurder kado wilde geven dan de andere kinderen.
Mijn moeder ging daar (uiteraard) niet mee akkoord.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:06

Ik heb niet alle reacties gelezen
.maar ik snap wel je dubbele gevoel hoor

Maar het is jouw dochter en dus jouw beslissing . Dat Oma dat even vervelend vind kan best en dat dat jou raakt begrijp k heel goed toch meid probeer haar kritiek naast je neer te leggen t komt nu over alsof ze via emo chantage of iig door op jouw gevoel te spelen haar zin te krijgen .

En tja je dochter is pas 3 maar blijkbaar 1 met een eigen mening en dat MAG ook ik heb respect voor jou in deze en nee je hoeft je niet schuldig te voelen tegenover je moeder

Succes en geniet van je kinderen voor je t weet zijn ze groot :)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:10

Mkango schreef:
Nielojram schreef:

Niet elke ouder is even fantastisch. “Het is wel je moeder” vind ik altijd zo’n dooddoener. Succesvol seks hebben en er een baby uit werken, betekent niet dat je automatisch op een voetstuk gezet hoeft te worden of “recht” hebt op iedereens volste respect en onderdanigheid. Je dochter en kleindochter zoveel druk opleggen voor zoiets stompzinnigs als jurkjes, vind ik veel respectlozer dan tips vragen hoe je daar als dochter mee moet omgaan.

Nou dit. Ik ben zelf opgevoed door een manipulatieve heks en ik heb er persoonlijk voor gekozen om me niet meer te laten manipuleren. TS vraagt dat haar moeder accepteert dat ze haar kind de keuze geeft om geen jurkjes te dragen. TS is in dit geval de ouder en opvoeder en zij bepaalt.

Oma negeert duidelijk de wensen van haar dochter en kleindochter. Dat is respectloos.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:18

Herkenbaar, alleen dwong mijn oma me niet louter in jurkjes, het moest wel duur en het liefst roze zijn.
Ik vind het ook respectloos. Wat zegt je moeder als je erover in gesprek gaat met haar?
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 29-04-21 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:19

Mkango schreef:
Nielojram schreef:

Oh heerlijk wat een reactie :') ik ben het volledig met je eens.

Akelig manipulatief gedrag van oma, binnen de fatsoensnormen mag oma heus wel wat aangeven maar wat onfatsoenlijk van haar zeg. Ik denk dat het beste helpt; grenzen geven/duidelijk zijn. Punt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:26

Deze moeder/oma stuurt eerst foto's van de kleren die ze wil kopen en pas als dochter het er mee eens is koop ik ze..

Beetje gevalletje andere smaak

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:38

Belachelijk dat die visie nog leeft onder bestaande generaties.. Zelfs mijn moeder (midden 50) heeft mij zo vrij opgevoed. Lekker doen wat je wilt en vooral dragen wat makkelijk zit. Af en toe mocht ik even niet in trainingsbroek met rubber laarzen :') dan was een spijkerbroekkie en trui toch wel gewenst maar verder heeft ze me nooit jurkjes aangesmeerd. Inmiddels draag ik ze wel eens en ik ben geen jongen geworden.
Gewoon geen poppetje.

Maar ik dacht oprecht dat die generaties van typische jongens en meisjes dingen en kleding uitgestorven was. :')

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:44

Ik had ook een nogal autoritaire oma, die mij ook graag in jurkjes zag. M’n ouders kleedden me dan als we naar opa en oma op bezoek gingen ook altijd wel enigszins netjes aan in een jurkje, maar daar voelde ik me vreselijk in. Helemaal het gejubel van oma dat ik er dan zo mooi meisjesachtig uitzag, maakte mijn aversie ertegen alleen maar groter. Dit resulteerde in dat zodra ik mijn eigen kleding mocht kiezen, ik dus het liefst m’n oudste spijkerbroek met meest jongensachtige T-shirt aantrok naar oma. Ik kan niet zo goed tegen iets tegen m’n zin in ‘moeten’. Mijn oma accepteerde mij in mijn ogen dus niet voor wie ik was, en dit is echt (mede vanwege dit soort dingen) ontzettend ten koste van de relatie met deze oma gegaan. Ze leeft nog steeds en in de 28 jaar dat het m’n oma is hebben we nooit een warme band gekregen omdat ik het idee kreeg niet aan haar verwachtingen te kunnen voldoen.

Lastige situatie dus, maar ik zou als moeder zijnde dus zeker de ‘kant’ van je kind kiezen. Ook omdat dit soort verwachtingen vanuit oma dus ook echt je kind behoorlijk kunnen raken/beïnvloeden, ook op jonge leeftijd voelde ik dit al haarfijn aan.

Overigens graag ik nu echt wel weer met plezier jurkjes en rokjes, maar dat is echt pas de laatste jaren weer gekomen :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:45

Als jij er geen problemen mee hebt dat je dochter haar kleren zelf uitkiest e daarmee ook zelf bepaald wat ze wel en niet aan wil.
Is dat toch dikke prima, en dan zal oma zich er naar moeten schikken dat ze of kleertjes koopt waar kleindochter blij mee is. Of ze moet niets meer kopen.
Hier een dochter van 5 jaar maar helaas voor haar mag ze van mij niet alles zelf uitkiezen.
Redelijk in overleg. Maar ga geen nieuwe kleren laten hangen omdat ze het niet "mooi" vind.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:47

Hier dochter van 9 die absoluut geen spijkerbroeken draagt alleen jurkjes en leggings. En een dochter van 8 die absoluut geen jurkjes wil maar alleen spijkerbroeken en joggingbroek. Oma koopt ook wel.s wat maar die doet er niet moeilijk over

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:48

Hutcherton, Als je moeder midden 50 is, is dat dé generatie geweest die van de vrije opvoeding is :D
Vanaf de jaren 70/80 kwam de ondogmatische en antiautoritaire opvoeding sterk in trek.

Mijn moeder was trouwens wel echt nog sterk dogmatisch en die dwong me ook in jurkjes als we naar oma gingen. Gek genoeg gaf oma er niets perse veel om, dat was puur een vage regel die mijn moeder bedacht had. >;)

Mijn moeder is nog steeds erg dogmatisch en wil tevens graag haar eigen niet vulvulde dromen op haar kleindochter loslaten, maar heb ik al vanaf het begin sterk de rem erop. Nee=nee werkt 2 kanten op.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:11

Blijf bij jezelf, ts. Je doet het prima zo te lezen. Oma moet, hoe moet ik het respectvoller zeggen, haar plaats kennen en zich bij jouw opvoeding neerleggen. Je kind vaart daar in dit geval ook nog eens wel bij.

Vroeger hadden we een hulp in de huishouding die er een enorm probleem van maakte dat haar jonge dochter haar T-shirt in de broek wilde dragen, van moeders moest het erover. Of was het nou andersom? :?
Maakt niet uit. Hoewel ik toen nog erg jong was, kan ik me als de dag van gisteren herinneren dat ik het later met mijn eigen kind dus niet zo aan zou pakken. Kinderen zijn geen poppen en een eigen mening en een eigen identiteit hebben is gezond en je doet er goed aan die te stimuleren in plaats van in te perken.

Oma moet gewoon afwachten, misschien heeft ze geluk en gaat kleindochterlief over een tijdje wel jurken dragen. Zo vaak om me heen gezien dat het zomaar kan veranderen.