Wanneer samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:01

Ik vraag me wel af, voor de mensen die vinden dat je eerst alleen moet hebben gewoond of het nog te snel vinden; wanneer is de tijd dan we rijp, en wat kindje in je eentje leren wat je met z’n tweeën niet kan leren?

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:08

Mijn man en ik waren 3 maanden samen toen ik bij hem ben ingetrokken in het huis wat hij net gekocht had maar waar we samen zijn gaan kijken. Ik woonde daarvoor nog bij mijn ouders.

Inmiddels 18 jaar samen waarvan we dit jaar 10 jaar getrouwd zijn.

Voor ik een relatie met hem kreeg heb ik 2 jaar een relatie gehad waarbij ik wel regelmatig bij mijn ex sliep, maar ervoor mij geen sprake van was om tegaan samenwonen.
Dat kwam niet bij me op.

Maar toen mijn man en ik een relatie kregen voelde dat heel vanzelfsprekend ondanks dat we zo kort bij elkaar waren!

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:09

ik ben nu net 2 maanden op mezelf gaan wonen /samenwonen
24 nu ook en ook gelijk gaan samenwonen zonder eerst echt alleen op mezelf.
wij hebben gekozen voor huren voor 1 jaar particulier zodat we financieel niet gelijk aan elkaar vastzitten en een huis moeten gaan verkopen en een financiele rompslomp als we uit elkaar gaan.
zijn nu ook 1,5 jaar samen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:15

Wij zijn meteen gaan samenwonen. Begin dit jaar 12,5 jaar getrouwd.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:19

Wij zijn na ongeveer 2 jaar gaan samen wonen, of nouja ik en bij mijn vriend ingetrokken. Inmiddels 2 jaar verder en nu samen een huis gekocht!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:37

verootjoo schreef:
Ik vraag me wel af, voor de mensen die vinden dat je eerst alleen moet hebben gewoond of het nog te snel vinden; wanneer is de tijd dan we rijp, en wat kindje in je eentje leren wat je met z’n tweeën niet kan leren?

Financieel zelf alle kosten dragen.
Stel je gaat samenwonen en de relatie gaat toch stuk. Hoe ga je dat dan oplossen?

Wat is er mis om eerst alleen te leren leven met de daarbij behorende kosten alvorens je samen gaat wonen.

PaardjeH1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:54

Ik was ruim 1,5 jaar samen met mn vriend toen we besloten te gaan samenwonen. Toen we 2 jaar samen waren de sleutel gekregen en nu wonen we alweer ruim 1 jaar in ons eigen huis. Wij hebben besloten om gelijk samen te kopen, omdat we huren beide weg gegooid geld vinden en hypotheek lager is dan huren in veel gevallen. Als het goed voelt, je al veel bij elkaar bent en weet wat je aan elkaar hebt vind ik het prima om gelijk samen een huis te kopen. Wij waren trouwens ook 24 en 25 jaar. Om eerst ieder apart te gaan wonen vind ik persoonlijk onzin. Dat heeft niks te maken met op eigen benen staan. Mijn vriend zou prima voor zichzelf kunnen zorgen en het ook financieel aan kunnen en ikzelf ook als dat zou moeten. Wij vonden het gewoon veel leuker om gelijk samen te gaan wonen. Een relatie kan altijd stuk gaan, ook na heel veel jaren, dus dat risico houd je altijd. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij zelf vind.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:00

Na 1 jaar en een maand zijn we officieel samen gaan wonen in ons huis. Mijn partner had daarvoor een eigen huis maar moest hier helaas uit omdat het gesloopt werd dus hebben we drie maand voor nood in een grote sta caravan gezeten. Maar uiteindelijk dus samen in ons eigen huis gegaan.
Het scheelt wel dat hij al ervaring had met een eigen huishouden en ik een relatie had met een jongen met eigen huisje (naast zn moeder) en ik zo dus al leerde wasje draaien en koken etc. Dus was niet helemaal nieuw voor me.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:35

Wij woonde beide op ons zelf, na een maand is hij al bij mij ingetrokken. Hij had ook direct zijn huis verkocht (iets met vertrouwen op slagen :)) )
Na 10 maanden relatie samen een anders huis gekocht. Ondertussen alweer 4 jaar samen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:46

Wij studeerden nog toen we elkaar leerden kennen en vanaf de eerste nacht bij elkaar geslapen altijd tenzij we naar het ouderlijk huis gingen voor een weekend of zo. Inmiddels 15,5 jaar samen. We hebbend dus nooit alleen gewoond. Wat een onzin ook om dat te gaan doen als je al een relatie heb, maak je gewoon met twee dubbele kosten plus over en weer rijden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:54

Ik ben na 3 dagen niet meer bij mijn vriend thuis weggegaan := 12 mei zijn we 9 jaar samen en hebben dus al die tijd al samen gewoond :')

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 01:05

Mijn vriendin en ik woonden al anderhalve maand samen toen we een relatie kregen :+ Op een dronken avondje uit een keer met mijn huisgenootje gezoend en daarna kwamen we tot de conclusie dat meteen samenwonen helemaal niet zo slecht was :D We hebben inmiddels ruim een jaar een relatie en een maand geleden samen een huis gekocht. Na 1.5 jaar gaan samenwonen vind ik dus helemaal niet vroeg haha! Als het goed voelt, waarom niet.. :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 01:37

Ik ben na een kleine 2 jaar gaan samenwonen, maar meer als vlucht voor mijn thuis situatie. Ik had eerlijk gezegd liever eerst een jaar op mezelf gewoond. Maar inmiddels zijn we 18 jaar verder en ruim 13 jaar getrouwd dus geen spijt van gehad.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 06:18

Wij waren 5 maanden samen toen ik het voorstelde. Ik woonde nog thuis en hij was sowieso op zoek naar andere woonruimte. Ik wilde wel eerst huren omdat we nog niet zo lang samen waren. Na 8 maanden woonden we samen. Nu begin v/h jaar een huis gekocht en inmiddels verloofd. :D <3

Vind anderhalf jaar niet te kort, maar zou nog niet gaan kopen samen. Eerst maar eens kijken hoe jullie het vinden om samen te wonen. Genoeg stellen bij wie het dan ineens toch fout gaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 06:20

Ik zou niet eens willen samenwonen met een man die niet al een aantal jaar alleen gewoont heeft.

Die ook na een hele lange en drukke dag nog snel wat te eten maakt voor zichzelf, die in staat is oervervelende huishoudelijke klusjes met regelmaat uit te voeren, de was niet uit de machine vergeet te halen, het gewoon ziet als er iets moet gebeuren, etcetera.

Van iemand die niet alleen gewoont heeft is het gewoon simpelweg niet duidelijk of die in staat is voor zichzelf te zorgen. Hij kan denken dat hij dat kan, hij kan de mooiste ideeën hebben, maar de uitvoer is een tweede.

En ik heb geen zin in een grote kleuter die onder moeders zorgende vleugels vandaan zich onder die van mij denkt te komen nestelen.
Ik vind alleen wonen, ook als het even allemaal moeilijk en poedersuiker, is een levenservaring. Het is niet erg als het soms chaotisch verloopt als er teveel ballen in de lucht moeten worden gehouden. Het is voor mij wel erg als iemand die levenservaring niet heeft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 06:25

Onali schreef:
verootjoo schreef:

Stel je gaat samenwonen en de relatie gaat toch stuk. Hoe ga je dat dan oplossen?

Wat is er mis om eerst alleen te leren leven met de daarbij behorende kosten alvorens je samen gaat wonen.

Tsja klinkt leuk maar er zijn weinig mensen die in hun eentje een huurhuis kunnen betalen, omdat de inkomenseis vaak 3x de huurprijs is. Rond je 25e heb je vaak nog niet zo'n salaris met de huurprijzen van nu. Anders kom je in sociale huur terecht, maar dan moet je al een tijd ingeschreven staan wil dat lukken.

Daarom eerst samen huren, zit je nergens aan 'vast', en als dat goed gaat kun je gaan kopen. Vind het nogal ouderwets gedacht dat je alleen zelfstandig kunt worden als je op jezelf gewoond hebt. Ook op andere vlakken kun je je zelfstandigheid opbouwen. Alleen wonen is echt niet meer zo vanzelfsprekend.

En in bijv. een studentenflat, niet iedereen is daar geschikt voor he? Ik zou dat echt horror vinden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 06:39

Wij zijn na een week gaan samenwonen in mijn huurhuis en na 11 maanden verloofd. We zijn nu 5,5 jaar samen en 3 jaar getrouwd :) we hebben in de tussentijd twee X een huis gekocht en verkocht en afgelopen november zijn we naar Italië geëmigreerd en daar een huis gekocht.
Er is niet echt een snel of langzaam hier in vind ik. Als het goed voelt dan voelt het goed, dus ik luister altijd naar mijn gevoel hierin.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 06:51

@Palmera, het ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf en hoe diegene is opgevoed. Niet alle ouders blijven even verzorgend. Ik heb nota bene ook wel gehoord van een moeder die bij haar zoon kwam schoonmaken, wassen en boodschappen deed toen hij voor het eerst op zichzelf woonde. Dan leer je nog niks ;-). En in andere gezinnen is het weer heel normaal om vanaf de pubertijd taken in het huishouden te doen, en/of kostgeld te betalen als jongvolwassene.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:02

JorineV schreef:
@Palmera, het ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf en hoe diegene is opgevoed. Niet alle ouders blijven even verzorgend. Ik heb nota bene ook wel gehoord van een moeder die bij haar zoon kwam schoonmaken, wassen en boodschappen deed toen hij voor het eerst op zichzelf woonde. Dan leer je nog niks ;-). En in andere gezinnen is het weer heel normaal om vanaf de pubertijd taken in het huishouden te doen, en/of kostgeld te betalen als jongvolwassene.

Precies. Ik ken ook stellen waarbij de vrouw de rommelkont is en de man alles doet. :')

Dus dat zegt echt niets. En daarbij, in een relatie kun je dat soort dingen ook gewoon afspreken, wie welke taak heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:14

Onali schreef:
verootjoo schreef:

Niks mis mee als je dat graag eerst wil doen.

Maar ik ging echt niet eerst geld weggooien aan een duur huurappartement om te leren dat ik dat zelf kan voor het geval ik ooit ga scheiden.

En als we uit elkaar gaan zien we dat dan wel weer. Voorlopig is dat niet het geval en zo wel komt daar ook een oplossing voor.
Het is niet dat ik niks kan omdat ik nooit alleen heb gewoond.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:23

JorineV schreef:

En juist daarom wil ik dus nooit een man die nog nooit alleen heeft gewoond. Het interesseert mij bar weinig hoe iemand is opgevoed, het gaat mij erom wat hij daarmee doet en hoe hij zich redt.
Ook al zijn de ouders minder verzorgend, de koelkast zal nooit leeg zijn en het huis nooit een klerebende, er doet toch iemand wat.

Het gaat er niet om dat iemand rommelig is, het gaat erom dat iemand volwassen is. En dat wil ik graag eerst met eigen ogen geruime tijd aanschouwen voordat ik daarmee mijn leven ga delen. En als moeders dan alsnog vrolijk verder blijkt te pamperen begin ik helemaal nergens aan. Ik wil een vent, geen kleuter.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:31

Wij zijn na een halfjaar gaan samenwonen, we zijn nu 3.5 jaar getrouwd, sinds september huis gekocht en in oktober verwachten wr ons eerste kindje!

Veel of weinig tijd een relatie kan altijd, voor allerlei redenen, op de klippen lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:32

Wij waren jong samen (19 en 20) en hebben het zelfstandig worden dus samen uitgevogeld. We studeerden nog en we hebben lang op kot samengewoond (we hadden een kot in hetzelfde gebouw). Ik studeerde eerder af en nam een huurappartement samen met een vriend en mijn lief kwam erbij wonen. Ik zou het echt heel jammer gevonden hebben als hij daarnaast een kot zou gehad hebben. Het zou ook compleet nutteloos geweest zijn want we waren toen al gewend om jaren samen te wonen, dus hij zou nooit meer op zijn kot geweest zijn. Na 3 jaar in het appartement (en 3 huisgenoten verder) hebben we ons huis gekocht.

Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb omdat ik nooit alleen gewoond heb. Ik heb wel twee jaar zelfstandig op kot gewoond maar dat vind ik niet echt alleen wonen.

Ik denk juist omdat wij samen opgegroeid zijn dat het ook werkt. Ik kan me echt niet inbeelden dat ik nu met iemand nieuw zou moeten samen wonen en weer helemaal aan elkaar wennen. Dan zou ik mss ook wat meer willen zien hoe de ander dat aanpakt zoals palmera haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:39

Palmera schreef:
Het gaat er niet om dat iemand rommelig is, het gaat erom dat iemand volwassen is. En dat wil ik graag eerst met eigen ogen geruime tijd aanschouwen voordat ik daarmee mijn leven ga delen. En als moeders dan alsnog vrolijk verder blijkt te pamperen begin ik helemaal nergens aan. Ik wil een vent, geen kleuter.

Eens maar je kan niet alles tackelen. Je kan er ook eentje treffen die verwacht dat je alles zo’n beetje doet zoals zijn moeder deed. Niet alleen in eten koken, boterhammetjes smeren en huishouden maar zelfs als voorbeeld in de relatie of thuisblijven voor de kinderen etc.
Dus die is geen kleuter meer en zijn moeder doet niks voor hem maar hij verwacht dat jij die rol overneemt. Want hij had het vroeger allemaal zo fijn gevonden op die manier.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:47

Na 2,5 jaar ben ik tijdelijk bij hem ingetrokken en toen samen een huurwoning gezocht. We wonnen inmiddels bijna 6 jaar samen en zijn in totaal dus bijna 9 jaar samen nu.