Elektrische fiets - welke zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Elektrische fiets - welke zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:19

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:22

Ik zou het niet weten Christina, misschien weet ChatGPT het?

En voor de kenners hier, ga ik spijt krijgen als ik een Bosch middenmoter met 40 NM kies en niet 50 NM? Verder precies dezelfde fiets. Scheelt 300 euro
Vraag me af of dat het waard is
Het is voor vlakke ritjes in het dorp of wat verder naar stal, dan 8 km en wel door de polder met soms tegenwind

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:59

Marie111 schreef:
Deze blauw genoeg? (fietst heerlijk overigens, heb ik paar dagen gehuurd op Terschelling)

https://www.budgetbikeshoeve.nl/product ... u-in-frame

De kleur is acceptabel, zou wat feller mogen van mij, maar helaas heeft deze een ketting.

GJ9 schreef:
Ik zou het niet weten Christina, misschien weet ChatGPT het?

Dat weet ik niet, ik gebruik dat niet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:13

Dit zegt hij: Ik begrijp je frustratie: een e-bike vinden die zowel technisch voldoet als een opvallende kleur heeft, is inderdaad een uitdaging. Op basis van je wensen heb ik enkele modellen gevonden die mogelijk interessant voor je zijn:

QWIC Atlas Vario
Deze e-bike heeft een krachtige middenmotor (90 Nm), riemaandrijving, traploze Enviolo versnelling en een geïntegreerde accu. Hoewel de kleur ‘Stone Lilac’ subtiel is, biedt het een uniek alternatief voor standaardkleuren.

Riese & Müller Charger4 Mixte GT Vario
Voorzien van een Bosch Performance Line CX motor, riemaandrijving, Enviolo traploze versnelling en geïntegreerde accu. De kleur ‘Dark Red Matt’ is stijlvol en onderscheidend. Let op: dit model heeft geen voordrager.

Trenergy Performance 2.0 SE Caramel
Met een Bafang M420 middenmotor, Shimano Nexus 8-speed versnelling en geïntegreerde accu. De ‘Caramel Brown’ kleur is warm en uniek. Deze e-bike heeft geen riemaandrijving of traploze versnelling. 

Ultremo
Uitgerust met een Bafang M420 middenmotor, riemaandrijving, Enviolo traploze versnelling en geïntegreerde accu. Beschikbaar in ‘Phantom Grey’ en ‘Warm Zand’. Hoewel deze kleuren subtiel zijn, biedt het model uitstekende specificaties.  

Reany V1
Een lichte e-bike met riemaandrijving en geïntegreerde accu. Beschikbaar in opvallende kleuren. Echter, deze e-bike heeft een lichtere motor (35 Nm) en geen geveerde voorvork. Als je een specifieke kleur in gedachten hebt, zoals knalblauw of paars, zou je kunnen overwegen om een e-bike met de gewenste technische specificaties te kopen en deze professioneel te laten overspuiten in jouw favoriete kleur. Veel fietsenmakers bieden deze service aan, en het kan een goede manier zijn om een unieke en persoonlijke e-bike te creëren.

Laat me weten als je meer informatie wilt over deze modellen of hulp nodig hebt bij het vinden van een dealer in jouw omgeving.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 01:47

Dat is een interessant lijstje, dankjewel. Het begint wel goed met een model dat op de website van qwic helemaal niet in de genoemde kleur bestaat := het komt iig met nog wat merken die ik nog niet tegen ben gekomen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:54

Ik heb een goedkoop model gekocht 2 jaar terug, een popal. Daarvan zeg ik alleen, koop hem niet. Zo'n spijt dat ik niet een iets duurdere heb gekocht...

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:16

Ik heb een Stella Fiore (moederfiets). Inmiddels bijna 5 jaar, de kinderen worden dit jaar 4 en 5 en nog steeds kunnen we makkelijk samen op deze fiets. Wij wonen in een buiten gebied en moeten een drukke 80 weg oversteken, daardoor laat ik de kinderen nog niet zelf maar school fietsen.

Je hebt bij Stella keuze uit verschillende accu's, dus afhankelijk van wat je afstanden zijn kun je daar je accu op uit kiezen.

Wat eerder ook aangegeven is, ga kijken en proefrijden bij verschillende verkooppunten van diverse merken. Dan kun je ook zien of je genoeg ruimte hebt voor een zitje.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:23

Dutch ID heeft een oranje, zee blauwe en knalblauwe fiets met belt.
De Sparta d-rule is er in knalgeel of rood. Ik heb de groene variant, die heeft gele banden :D Ik heb er een knalgele ortlieb tas op. Die ortlieb tassen heb je ook in gave prints en kleuren, daar Fleur je ook de boel mee op

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:07

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:46

Bedankt voor de tips allemaal! Ik moet ze nog nazoeken.
Ik ben ook nog een andere fietsenwinkel langs gegaan, wel grappig dat elke winkel weer andere fietsen goed vindt. Helaas had tot nu toe geen enkele winkel de mogelijke modellen in kleur.
Die Sparta d-rule schijnt er nu ook in knalblauw te zijn, maar die hadden ze helaas nog niet binnen. Wel had de winkel vandaag nog een tip, bij velodeville kun je ook je fiets zelf samenstellen. Ook verschillende kleuren, maar niet geheel naar mijn smaak.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:14

_Christina schreef:
Tenways heeft nu een lavendelkleurige, maar die voldoet niet en ik meen de aangekondigde in goblin blue ook niet en verder heb ik niks speciaals kunnen vinden.

Waarom voldoet hij niet? Omdat hij een achtermotor heeft in plaats van een middenmotor? Heb je wel een proefrit gemaakt?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:18

Ik heb er geen proefrit op gemaakt, niet alleen omdat hij een achtermotor heeft, maar alle drie de fietsenwinkels waar ik tot nu toe ben geweest hebben aangegeven dat het weliswaar prima fietsen zijn maar erg budget built zouden zijn (bv goedkope onderdelen, ik heb het nog niet nagekeken of het waar is).
Aangezien dit voor mij een grote investering is die toekomstbestendig moet zijn (ik wil dat zo'n fiets minstens tien jaar meegaat, het liefst dubbel zo veel, maar aan een elektrische kan natuurlijk meer stuk dan aan m'n huidige en eerste zelf betaalde omafietsje van zo'n 20 jaar) en tzt mijn veel goedkopere barrel op vier wielen (auto) vervangt, probeer ik de balans te vinden tussen mooi, comfort en degelijkheid.
Natuurlijk proberen verkopers ook maar wat te verkopen, maar het is ook wel interessant dat geen enkele verkoper (tot nu toe) tenways als top 3 noemt en bij specifiek navragen door ieder wordt afgeraden. Ondank dat de tenways ago-t (dacht ik) goed scoorde in een of andere test (ben even vergeten welke dat was) en iig twee ze ook verkochten en dus ook volledig hadden kunnen inspelen op mijn wens voor een leukere kleur. Lastig lastig!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:38

10-20 jaar is erg lang voor de batterij en dit is precies wat ze om de zoveel jaar veranderen. Wel belangrijk om de ketting/cassette na te kijken, want dit zal met enige regelmaat moeten vervangen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:46

Tot nu toe zijn de accu's nog te reviseren en ik ga er een beetje vanuit dat ze dat niet onmogelijk mogen maken vanuit wetgeving die (hopelijk) steeds meer aanstuurt op duurzaamheid. De 20 zal misschien niet lukken ivm andere onderdelen, maar de 10 hoop ik voor zo'n bak geld toch zeker wel te halen. Maar daarom maak ik de keuze ook zo moeilijk voor mezelf in plaats van gewoon een supermarktmodelletje te kopen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:13

Karlijnxxx schreef:
10-20 jaar is erg lang voor de batterij en dit is precies wat ze om de zoveel jaar veranderen. Wel belangrijk om de ketting/cassette na te kijken, want dit zal met enige regelmaat moeten vervangen.

Daar heb je met een belt drive geen omkijken naar; die gaat makkelijk 10 jaar mee. Daarom wilde ik ook perse een ebike met belt en geen ketting.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:57

_Christina schreef:
Ik heb er geen proefrit op gemaakt, niet alleen omdat hij een achtermotor heeft, maar alle drie de fietsenwinkels waar ik tot nu toe ben geweest hebben aangegeven dat het weliswaar prima fietsen zijn maar erg budget built zouden zijn (bv goedkope onderdelen, ik heb het nog niet nagekeken of het waar is).
Aangezien dit voor mij een grote investering is die toekomstbestendig moet zijn (ik wil dat zo'n fiets minstens tien jaar meegaat, het liefst dubbel zo veel, maar aan een elektrische kan natuurlijk meer stuk dan aan m'n huidige en eerste zelf betaalde omafietsje van zo'n 20 jaar) en tzt mijn veel goedkopere barrel op vier wielen (auto) vervangt, probeer ik de balans te vinden tussen mooi, comfort en degelijkheid.
Natuurlijk proberen verkopers ook maar wat te verkopen, maar het is ook wel interessant dat geen enkele verkoper (tot nu toe) tenways als top 3 noemt en bij specifiek navragen door ieder wordt afgeraden. Ondank dat de tenways ago-t (dacht ik) goed scoorde in een of andere test (ben even vergeten welke dat was) en iig twee ze ook verkochten en dus ook volledig hadden kunnen inspelen op mijn wens voor een leukere kleur. Lastig lastig!

De Cube die je noemt is twee keer zo duur, dus ja, dat verschil komt uiteraard ergens vandaan. Ik heb van verkopers wel begrepen dat de marges op Tenways klein zijn, wellicht dat ze daarom ook liever andere merken verkopen.

Mijn Tenways staat al bijna 3 jaar in weer en wind buiten, dus heeft inmiddels wel wat roest bij schroefjes en moertjes. Dat is natuurlijk wel anders als je hem altijd netjes binnen zet. Mijn vaders dure Kalkhoff stond overigens wel altijd netjes binnen, maar heeft het toch zo lang niet gered...

Verder, zoals anderen ook zeggen, gaan accu's geen 10-20 jaar mee en nieuwe accu's voor oudere modellen zijn niet altijd goed te verkrijgen. Dus ik denk wel goed om realistische verwachtingen te hebben op dat vlak.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:24

Hoe is de Kalkhoff van jouw vader overleden? Nu staat dat merk op dit moment niet op mijn lijstje, maar ik vind het wel interessant om te horen.
Fijn dat jouw Tenways het nog steeds goed doet! Wat de marges betreft, dat zou goed kunnen. Ik ben ook skeptisch over adviezen in winkels, vooral als de verkoper zelf al toegeeft dat ze merk X aanraden, omdat ze daarvan de frames opgekocht hebben (conclusie, merk wordt aangeraden omdat ze er zelf in hebben geïnvesteerd, hoeft het geen slecht merk te zijn, maar kleurt wel het oordeel).

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:22

Ik weet niet meer wat de doodssteek was. Hij veel tijd bij de fietsenmaker doorgebracht in afwachting van reserveonderdelen. Accu stuk, problemen met motor/aandrijving waarvan de oorzaak niet helemaal duidelijk werd, et cetera

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:16

Vervelend! Ook dat ze dan de oorzaak niet konden vinden.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:41

Wat je ook beslist; ik zou het merk Voque overslaan. Slechte nazorg bij problemen. Mocht je meer willen weten, mag dat per pb natuurlijk.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:02

Goede tip, ik heb net de website even bekeken en ga het zeker links laten liggen. Ik kan niet eens filteren op aandrijving en de enige met een foto die mogelijk een riem zou kunnen zijn, heeft geen kleuren ter keuze. In de specs staat ook niet of het een belt is en er staat bij die fiets ook niet wat voor merk onderdelen er allemaal aan zitten.. Te veel onduidelijkheid.

Ik hoop dat ondanks de slechte nazorg jouw problemen ermee wel opgelost konden worden?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:36

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:10

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:31

_Christina schreef:
Goede tip, ik heb net de website even bekeken en ga het zeker links laten liggen. Ik kan niet eens filteren op aandrijving en de enige met een foto die mogelijk een riem zou kunnen zijn, heeft geen kleuren ter keuze. In de specs staat ook niet of het een belt is en er staat bij die fiets ook niet wat voor merk onderdelen er allemaal aan zitten.. Te veel onduidelijkheid.

Ik hoop dat ondanks de slechte nazorg jouw problemen ermee wel opgelost konden worden?

Helaas niet. Ondertussen een ander merk aangeschaft. (Burgers) zeer tevreden mee, alleen hebben zij niet wat jij zoekt denk ik.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:09

Jokonootje schreef:
Ik heb deze in het zwart oranje ...
Die voldoet aan al je wensen en wat een fijne fiets is het..

https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-eplus-5-lst

Al mijn wensen behalve, in ieder geval, de kleur. Maar ik vind het wel super vet dat er een gradient in zit. Zolang ik de knoop nog niet heb doorgehakt, zeker een voor in het achterhoofd voor als ze intussen met een nieuwe kleur komen.

Marie111 schreef:
Had je nog bij Azor gekeken?

https://www.azor.nl/collectie

Ja! Ik was 'm even vergeten, want de enige fietsenwinkel die het merk voert en ik ervoor heen was, daar had ik m niet zien staan en ik heb soms het geheugen van een zeef, dus ter plekke wist ik niet meer wat ik allemaal wilde bekijken := Azor is wel direct nog een slag duurder, maar ik ga binnenkort opnieuw kijken bij die winkel. Wel gek dat ze zelf niet met het merk kwamen, want ik heb nog om tips voor merken met meer kleur gevraagd -O-

njiloj schreef:
Helaas niet. Ondertussen een ander merk aangeschaft. (Burgers) zeer tevreden mee, alleen hebben zij niet wat jij zoekt denk ik.

He jammer dat je een andere fiets hebt moeten aanschaffen! Bij Burgers zie ik inderdaad zo even snel geen riemaandrijving.