Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
SplashIsLief schreef:Wat een mooie vraag en mooi topic.
Een aantal jaren geleden heb ik een persoonlijk ontwikkelingstraject gevolgd wat mij onwijs veel "geluk" heeft gebracht. Het programma heeft mij geleerd om dichter bij mezelf te komen (wie ben ik eigenlijk? wat wil ik? waar word ik blij van? wat ligt binnen mijn invloed en wat daarbuiten?). En juist dat stuk zorgt er voor dat ik ook steeds beter kan omgaan met tegenslagen. Het geluk is dat ik er altijd zelf ben. Ik zie steeds beter wat er wel is en zet bewuste stappen in waar ik naar toe wil.
brokjes schreef:@bellatrix, wat ontzettend rot, zeker dat het al op zo'n korte termijn is
Ik ben zeker gelukkigniet alles hoeft altijd goed te gaan in je leven om gelukkig te zijn ben ik van mening.
Ik zou alleen nog wel graag wat richting aan mijn leven willen geven. Die onduidelijkheid is wel best vermoeiend haha. En een fijnere woning. Maar goed die twee dingen zijn dan ook echt het enige dus heel luxe dus.
, maar anderen kunnen het zien als negatief).
Sadira schreef:Mee eens, jij verwoordt precies hoe ik erover denk.Sinds dit topic is aangemaakt merk ik dat ik heel veel nadenk over dit onderwerp: over wat geluk nou precies is en hoe je het bereikt.
Ik denk dat de kern van alles wat ik tot nu toe heb bedacht en heb willen zeggen het volgende is: geluk haal je niet uit externe factoren. Geluk haal je niet uit gezondheid, uit geld, uit het hebben van een partner, uit het hebben van werk, uit beroemd worden, uit afvallen, et cetera. Tuurlijk zijn die dingen fijn en voel je je misschien beter als je die hebt, maar echt gelukkig zijn zit in jezelf. Als dat niet in jezelf zit, dan zul je al die dingen najagen, en wanneer je ze uiteindelijk allemaal hebt zul je concluderen dat dat nog steeds niet genoeg is. Dat je alles hebt wat je nagejaagd hebt je niet heeft gebracht wat je zocht.
Dus het zit hem in in staat zijn om ondanks je situatie, toch het geluk in jezelf te zoeken en blij te zijn met jou. Je hebt geen externe dingen nodig om tevreden te zijn met wie JIJ bent, want jij op jezelf bent al genoeg.
Ik denk dat dat het het beste in woorden vangt.
Daarom ook mijn eerdere opmerking dat ik het streven/zoeken naar geluk in dingen buiten jezelf ook geen gezonde instelling vind. Daar kun je geen geluk uithalen, slechts een kortstondige “high” die daarna weer over is, waarna je weer meer nodig hebt.Prairy schreef:Enige waar ik regelmatig mee worstel is dat ik voor mijn gevoel niet genoeg 'doe'. Vooral het huishouden is iets waar ik echt moeite mee heb. En dan voel ik me weer schuldig omdat het niet opgeruimd is.
MarcoBorsato schreef:Ik ben heel gelukkig maar ben me daar ook wel heel erg bewust van. Mijn kinderen zijn gezond, mijn ouders zijn gezond, mijn relatie zit in een high. We hebben geen zorgen maar genoeg zorgen gehad om ons niet meer druk te maken om onbelangrijke dingen.
Als ik kijk naar gezinnen om mijn heen dan besef ik me goed dat niet iedereen dit geluk heeft gehad.
Je eigen geluk maken is natuurlijk een prachtig uitgangspunt maar het scheelt verdomd veel als je al een voorschot wordt gegeven.
Mijn mammogram was gister goed! Dat is een potje opluchting, dat zat me eigenlijk al 2 jaar dwars.