Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:28

Wat een mooie vraag en mooi topic.

Een aantal jaren geleden heb ik een persoonlijk ontwikkelingstraject gevolgd wat mij onwijs veel "geluk" heeft gebracht. Het programma heeft mij geleerd om dichter bij mezelf te komen (wie ben ik eigenlijk? wat wil ik? waar word ik blij van? wat ligt binnen mijn invloed en wat daarbuiten?). En juist dat stuk zorgt er voor dat ik ook steeds beter kan omgaan met tegenslagen. Het geluk is dat ik er altijd zelf ben. Ik zie steeds beter wat er wel is en zet bewuste stappen in waar ik naar toe wil.

Hoe gek het misschien ook klinkt; ik ben heel gelukkig met de corona situatie. En ja ik zou het absoluut fijn vinden als ik weer gewoon naar kantoor kan, zorgeloos naar winkels kan, weer naar een feest kan etc. Maar ik merk dat ik rust heb en ook de cadeautjes zie die de hele situatie met zich mee brengt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:37

SplashIsLief schreef:
Wat een mooie vraag en mooi topic.

Een aantal jaren geleden heb ik een persoonlijk ontwikkelingstraject gevolgd wat mij onwijs veel "geluk" heeft gebracht. Het programma heeft mij geleerd om dichter bij mezelf te komen (wie ben ik eigenlijk? wat wil ik? waar word ik blij van? wat ligt binnen mijn invloed en wat daarbuiten?). En juist dat stuk zorgt er voor dat ik ook steeds beter kan omgaan met tegenslagen. Het geluk is dat ik er altijd zelf ben. Ik zie steeds beter wat er wel is en zet bewuste stappen in waar ik naar toe wil.

:j
Dit is iets wat je kan leren, waar je je bewust van moet worden. Er is bij mij ook een tijd geweest dat ik geen idee had wie ik echt was, waar ik oprecht blij van werd en wat ik graag wilde. Ik was eigenlijk iets wat anderen van mij verwachtten of wat ik wilde zijn voor een ander.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:09

Geluk zit hem voor mij ook vaak in de kleine dingen, genieten van de natuur, een wandeling, met de paarden bezig zijn. Ik kan hier heel bewust mee bezig zijn en ervan genieten.

Toch ben ik op dit moment zeer ongelukkig. Ik heb al vanaf eind november geluidsoverlast in mijn huurwoning en alle partijen erkennen het maar er wat aan doen ho maar. Ja, tot op zekere hoogte, totdat blijkt dat de oplossing geld gaat kosten. Ik slaap hierdoor gemiddeld 6 uur per nacht en dat is te weinig voor mij. Alle dingen waar ik geluk uithaal vallen door mijn slaaptekort weg. Het valt me erg zwaar en ik hoop dat ik snel een andere woning kan vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:20

brokjes schreef:
@bellatrix, wat ontzettend rot, zeker dat het al op zo'n korte termijn is ;(

Ik ben zeker gelukkig :) niet alles hoeft altijd goed te gaan in je leven om gelukkig te zijn ben ik van mening.
Ik zou alleen nog wel graag wat richting aan mijn leven willen geven. Die onduidelijkheid is wel best vermoeiend haha. En een fijnere woning. Maar goed die twee dingen zijn dan ook echt het enige dus heel luxe dus.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 36 en ik weet nog steeds niet wat ik wil doen met mijn leven. Niettemin ben ik algemeen heel gelukkig! Ook al struggle ik dus veel met bovenstaande vraag: meestal vind ik dat vooral een boeiend proces ook al brengt het veel onzekerheid, frustratie en twijfel met zich mee. Ik geloof er ook oprecht in dat het altijd goed komt (en is). Ik ben dus wel iemand die wel regelmatig van pad verandert en ik hoop dat eigenlijk nog vaak te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:23

Ik heb mijn doelen en definitie van geluk flink moeten bijstellen na een zeer onprettige aanvaring met een engerd die geen verlof had moeten hebben.
Ik word heel blij van mezelf goed zelfstandig kunnen redden, zowel financieel als praktisch en sociaal. Door zeer ernstige PTSS is het maar de vraag of me dat ooit gaat lukken.
Nu geniet ik van momenten dat ik iemand iets kan leren waardoor het juridisch traject (met name bij de politie) iets makkelijker kan verlopen. Ik hoop over een tijd gastlessen te gaan geven over slachtofferrechten samen met mijn advocaat.
Daarnaast volg ik nog een opleiding en ieder goed resultaat is wel een geluksmomentje.

Maar of ik over het algemeen echt gelukkig ben? Nee. Ik moet me steeds aanpassen aan mijn beperkingen en ik heb er na 4 jaar nog steeds veel moeite mee om ze te accepteren. Ik wil een normale jonge student zijn in plaats van alles af te laten hangen van hoe erg het die dag is. Ik krijg ook steeds meer fysieke klachten door slaapgebrek en spanning wat ook niet helpt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:26

Ik ben best lang ongelukkig geweest , maar ik heb het om kunnen buigen naar gelukkig voelen. Of in ieder geval meer gelukkig voelen. Ik geloof best dat 70% van je gedachten negatief zijn. Zelf heb ik daar ook wel een handje van om negatief te denken of dit ook te uiten ( soms noem ik het ook wel eens realistisch denken :') , maar anderen kunnen het zien als negatief).

Ik probeer nu helemaal om geluk uit kleine dingetjes te halen. Helemaal nu de band tussen mij en een voor mij heel belangrijk persoon wat op zijn kop ligt. Vond het lastig om zonder die persoon het geluk weer even te vinden , maar het heeft mij nu nog meer bewust gemaakt van geluk zit in kleine dingen.

Als ik een lijstje maak wat ik allemaal heb , dan voel ik mij eigenlijk rijk van geluk. Ik heb een leuke stageplek / werk , leuke collega's , leuke cliënten , opleiding loopt fijn , twee hele leuke paarden , mountainbiken , gitaar spelen , foto's maken , muziek , fijne familie en vrienden om mij heen , een auto waar ik zoveel plezier uit haal en eigenlijk nog zo veel meer. En daarnaast een dak boven mijn hoofd , genoeg eten , cavia's , hond en genoeg geld om te kunnen doen wat ik leuk en belangrijk vindt.

Soms vraag ik mij ook af waarom voel ik mij dan nu ongelukkig? Natuurlijk zijn het ook hormonen bij vrouwen die meespelen en af en toe kan ik mij even heel ongelukkig voelen.

Vaak bij het mountainbiken ga ik ergens even stilstaan en even goed om mij heen kijken en de omgeving goed in mij op nemen , en dan denk ik wat een geluk dat ik dit en dit allemaal kan doen.

Geluk kan soms moeilijk te vinden zijn , ik ben het ook een lange tijd kwijt geweest en kan dat nu nog wel eens zijn , maar dan is het gelukkig maar tijdelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:38

Wat een mooie vraag en wat fijn om eens over na te denken.

Ik zou niet zeggen dat ik ongelukkig ben. Ik heb me periodes veel beroerder gevoelt. Ik ben op dit moment ook zeker niet gelukkig met mijn leven, maar ik ben wel weer bezig daar wat aan te doen.

Maar ik mag mezelf daardoor niet ongelukkig bestempelen. Ik heb een vast contract en hoef niet te vrezen voor mijn baan, iedereen om mij heen is gezond, ik heb mijn paard, een nieuwe auto. Dat gene waar ik niet zo gelukkig van wordt ben ik aan het veranderen. Alleen is de twijfel daarbij heel groot en ga ik iets loslaten wat heel lang een heel groot deel van mijn leven is geweest. En dat is moeilijk. Maar ik denk wel de beste keus, andere ga ik wel ongelukkig worden.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:41

Ik heb het ook een tijdje heel lastig gehad.. Ik dacht altijd in de vorm van: Binnenkort ga ik me terug gelukkig voelen want dan... Ik leefde ook steeds erg naar de toekomst toe en had er grote verwachtingen van. Soms té groot. Ik vergat te leven in het nu en raakte gefrustreerd omdat ik nog niet had wat ik wou..

Nu leef ik al heel wat jaren in het "nu" en kijk ik ook naar de stappen die ik dag per dag zet. Ik kijk naar wat en wie ik heb in het heden en ben tevreden / gelukkig wanneer ik het gevoel heb dat ik iedereen kan geven wat ze nodig hebben, inclusief mezelf. Alle bijkomende positieve dingen, hoe klein ook, die in mijn leven gebeuren bekijk ik als een extraatje waar ik nog meer plezier uitput.
Uiteraard heb ik nog doelen die ik wil verwezenlijken in het leven, maar terwijl ik deze tracht te bereiken verlies ik niet meer uit het oog wat ik heb.

Ik kan tegenwoordig ook intens blij worden wanneer ik het gevoel heb iets voor de natuur te doen zoals bloemen / bomen planten voor de bijen of andere nuttige insecten, mijn extra weide lekker lang laten groeien zodat de vogels ongestoord kunnen broeden, drinkplaatsen creëren voor de wilde dieren in diezelfde extra weide, schuilplaatsen maken voor egels etc, in onze tuin extra mogelijkheden bieden voor de tuinvogels en onze nestende koolmeesjes. Noem maar op.. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 01:10

Mooi topic!

Toen ik erg ziek was en de artsen het niet konden vinden ben ik door verwezen naar klinisch psycholoog. Na een hele middag testen in vullen was een van de conclusies dat ik, volgens een onderzoek, bovengemiddeld gelukkig was t.o.v. gezonde mensen. Aangezien ik het stempel chronisch ziek was dat helemaal bijzonder, met die groep was ik überhaupt niet te vergelijken.

Ik voel mij bijna altijd gelukkig. Natuurlijk zijn er ook mindere dagen vooral bij omstandigheden waar je totaal geen controle op hebt zoals ziekte en dood.
Een recept hiervoor heb ik niet al zeg ik weleens gekscherend dat als ik dat wel zou hebben en ik schreef er een boek over het een bestseller zou zijn. :j

Overigens ben ik van nature wel een heel positief ingesteld en vrolijk persoon. Dat helpt denk ik wel mee, als je eerder licht dan donker ziet. Daarnaast heb ik weinig vast omlijnde verwachtingen, het is meer go with the flow.

Geluk moet van uit je zelf komen en is overal om je heen.

Vind het ook zo naar voor mensen die zich ongelukkig voelen. Zou graag wat delen van mijn geluksgevoel :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 05:36

Fransje hier nog een.
Ik ben helemaal afgekeurd, heb elke dag pijn in mijn lijf maar als ik dat de boventoon laat voeren word ik er niet vrolijker van en dat weiger ik.
Ik loop echt niet iedere dag te lachen maar ben altijd blij als mijn dochters even FaceTimen of met andere kleine dingen.
Soms geef ik mezelf een schop onder mijn kont omdat ik dan merk dat ik ga zitten piekeren en dat is in deze omstandigheden met Corona, niet zo moeilijk want een hoop bezigheden zijn toch weggevallen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:11

Om geluk te vinden moet je soms een berg beklimmen, maar het is vooral de kunst om daarna te kunnen blijven genieten van het uitzicht.

Sadira

Re: Op zoek naar geluk? Of ben je er al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:32

Sinds dit topic is aangemaakt merk ik dat ik heel veel nadenk over dit onderwerp: over wat geluk nou precies is en hoe je het bereikt.

Ik denk dat de kern van alles wat ik tot nu toe heb bedacht en heb willen zeggen het volgende is: geluk haal je niet uit externe factoren. Geluk haal je niet uit gezondheid, uit geld, uit het hebben van een partner, uit het hebben van werk, uit beroemd worden, uit afvallen, et cetera. Tuurlijk zijn die dingen fijn en voel je je misschien beter als je die hebt, maar echt gelukkig zijn zit in jezelf. Als dat niet in jezelf zit, dan zul je al die dingen najagen, en wanneer je ze uiteindelijk allemaal hebt zul je concluderen dat dat nog steeds niet genoeg is. Dat je alles hebt wat je nagejaagd hebt je niet heeft gebracht wat je zocht.

Dus het zit hem in in staat zijn om ondanks je situatie, toch het geluk in jezelf te zoeken en blij te zijn met jou. Je hebt geen externe dingen nodig om tevreden te zijn met wie JIJ bent, want jij op jezelf bent al genoeg.

Ik denk dat dat het het beste in woorden vangt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:48

Geluk, denk dat het niet expliciet te zeggen is. Wat een geluk hoor je vaak , dat je net niet een ongeluk krijgt, dat je huis afbrand en je er zelf ongeschonden vanaf komt , geluk bij een ongeluk.
Voor mij persoonlijk is geluk blij zijn met wat je hebt, vooral met de mensen en dieren in je leven. Financieel hebben wij altijd goed gehad, gelukkig voor onze kinderen maar het laatste jaar hebben we heel doelbewust veel geld opgegeven zodat mijn man jaren eerder met pensioen kon. Ondanks dat nog gelukkiger want het is heerlijk dat hij thuis is. Geluk zit in jezelf, ondanks Corona en alle restricties die erbij komen zijn we nog steeds gelukkig of tevreden , dat is een beter woord. Neem de dag zoals hij komt .
En ik besef heel goed dat het voor heel veel mensen aan de onderkant van de maatschappij niets uitmaakt hoe de dag komt want vaak is hij inktzwart maar ik hoop dat ook zij ooit tevreden kunnen zijn en van die zwarte kant weg kunnen komen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:50

Dit topic liet me even nadenken en ik kom tot de conclusie dat ik momenteel oprecht gelukkig ben. Ik heb psychisch diepe dalen gekend maar ben er weer bovenop gekomen en ondanks dat het leven nu fysiek en financieel vele malen zwaarder is ben ik nu echt gelukkig. Ik heb echt wel momenten dat ik baal of er doorheen zit maar dat is niet meer dan normaal maar ze voeren niet meer de boventoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:14

Sadira schreef:
Sinds dit topic is aangemaakt merk ik dat ik heel veel nadenk over dit onderwerp: over wat geluk nou precies is en hoe je het bereikt.

Ik denk dat de kern van alles wat ik tot nu toe heb bedacht en heb willen zeggen het volgende is: geluk haal je niet uit externe factoren. Geluk haal je niet uit gezondheid, uit geld, uit het hebben van een partner, uit het hebben van werk, uit beroemd worden, uit afvallen, et cetera. Tuurlijk zijn die dingen fijn en voel je je misschien beter als je die hebt, maar echt gelukkig zijn zit in jezelf. Als dat niet in jezelf zit, dan zul je al die dingen najagen, en wanneer je ze uiteindelijk allemaal hebt zul je concluderen dat dat nog steeds niet genoeg is. Dat je alles hebt wat je nagejaagd hebt je niet heeft gebracht wat je zocht.

Dus het zit hem in in staat zijn om ondanks je situatie, toch het geluk in jezelf te zoeken en blij te zijn met jou. Je hebt geen externe dingen nodig om tevreden te zijn met wie JIJ bent, want jij op jezelf bent al genoeg.

Ik denk dat dat het het beste in woorden vangt.
Mee eens, jij verwoordt precies hoe ik erover denk. :j Daarom ook mijn eerdere opmerking dat ik het streven/zoeken naar geluk in dingen buiten jezelf ook geen gezonde instelling vind. Daar kun je geen geluk uithalen, slechts een kortstondige “high” die daarna weer over is, waarna je weer meer nodig hebt.

Geluk(kig zijn) en verdriet sluiten elkaar om die reden ook niet uit imo. Gelukkig zijn is in mijn ogen namelijk iets anders dan vreugde en blijdschap. Je kunt best gelukkig zijn, maar ook tegenslag ervaren of even in een dipje zitten. Dat je dan even niet blij bent, maakt niet dat je meteen ongelukkig bent.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:16

Prairy schreef:
Enige waar ik regelmatig mee worstel is dat ik voor mijn gevoel niet genoeg 'doe'. Vooral het huishouden is iets waar ik echt moeite mee heb. En dan voel ik me weer schuldig omdat het niet opgeruimd is.

Daarom heb ik 1x per week een schoonmaakster. Beste beslissing en uitgave ooit!
Elke vrijdag wordt het huis van top tot teen schoongemaakt. Héérlijk als je dan s'avonds thuis komt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:21

Ja ik had er ook één, maar woon niet op e juiste plek denk ik. Te ver buiten het dorp. Als ik straks weer ga werken ga ik weer op zoek. Was inderdaad heel fijn altijd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:22

MarcoBorsato schreef:
Ik ben heel gelukkig maar ben me daar ook wel heel erg bewust van. Mijn kinderen zijn gezond, mijn ouders zijn gezond, mijn relatie zit in een high. We hebben geen zorgen maar genoeg zorgen gehad om ons niet meer druk te maken om onbelangrijke dingen.
Als ik kijk naar gezinnen om mijn heen dan besef ik me goed dat niet iedereen dit geluk heeft gehad.
Je eigen geluk maken is natuurlijk een prachtig uitgangspunt maar het scheelt verdomd veel als je al een voorschot wordt gegeven.

Mijn mammogram was gister goed! Dat is een potje opluchting, dat zat me eigenlijk al 2 jaar dwars.

Dit is ook hoe ik erin sta. Alleen heb ik dan geen kinderen maar deze instelling heb ik ook.
Ik voel me iedere dag weer gezegend dat ik ben opgegroeid met een dak boven mijn hoofd en alle kansen om mij te ontwikkelen tot wie ik ben en mijn dromen na te jagen.
Mijn vriendenkring is zo groot als ik zelf wil en ik hoef me geen zorgen te maken over of ik aan het eind van de maand nog wel mijn boodschappen kan doen.

Tot 2 jaar geleden woonde ik samen met mijn toenmalige verloofd in ons koophuis van 130 m2 op een kwartier fietsen van mijn werk, ik dacht dat ik alles had wat ik wilde.
Nu woon ik inmiddels 1,5 jaar in een studio van 45 m2, mijn huidige vriend woont op 45 min. rijden met de auto en mijn werk is ruim 1 uur verderop maar ik voel me veel gelukkiger dan 2 jaar geleden.

Ik heb genoeg op mijn bordje gehad om te kunnen afwegen waar ik me wel of niet ongelukkig door laat maken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:51

Toevallig in december hier een heel gesprek over gehad onder werktijd in de bedrijfskantine met collega’s, ik kon alleen maar beamen dat ik 100% gelukkig was.
Super leuk werk, leuke colllegas, een superlieve dochter die ouder wordt wat het even wat makkelijker maakt, een relatie die gewoon liep, gezond, een paard waar ik veel lol uit behaalde, fijn huis, geen geldzorgen.
Alles was dik voor mekaar!

Inmiddels een paar maanden verder en alles is gedraaid, zit al zes weken ziek thuis enweinig uitkomst dat het op korte termijn beter gaat worden en dat heeft dan ook wel z’n weerslag op alles :(