Hoe koos jij waar je ging wonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:53

Wij woonden in Den Haag. Mijn man komt uit de randstad en ik uit noord-limburg. Hier hebben we voor gekozen omdat ik daar kon studeren.
Na mijn studie dus dezelfde vraag als die jij stelt, waar nu?

Wij wilden iig kindvriendelijk en betaalbaar. En hebben gekozen centraal in het land en dicht genoeg bij onze ouders om een paar uurtjes langs te kunnen gaan zonder dat we meteen moeten blijven slapen of er een dag voor uit hoef te trekken. In ons geval dus niet té noordelijk. Utrecht was ideaal qua plek maar vonden we te duur dus dat viel af.

We hebben uiteindelijk de tip voor Lienden gehad en qua ligging was dat ongeveer wat we wilden dus we zijn in Funda gaan invoeren wat we graag zagen in een huis met een flinke straal. En zo terecht gekomen waar we nu wonen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:55

Ik ben van noord Holland naar midden Limburg verhuisd. Geen enkele aansluiting daar, behalve gelukkig op een gegeven moment op mijn werk daar. Relatie ging uit, ben er wel blijven plakken.

Daarna mijn man leren kennen en nog een aantal keer verhuisd.

De laatste verhuizing hadden wij ook best een groot zoekgebied, van onder Eindhoven naar Nijmegen naar links van den Bosch tot Utrecht.

Ik heb een excel gemaakt met onze eisen erin en daar alle huizen die we konden vinden en die enigszins aan een deel van de eisen voldeden erin gezet. Hij was geloof ik 180 huizen groot op een gegeven moment...

Budget, grootte van de tuin, het huis, afstand tot mijn ouders in NH, ligging etc etc.

Toen zijn we gaan snijden. Vielen er behoorlijk veel af.

Daarna hebben we een aantal keer een route gemaakt waarbij we langs de huizen gingen rijden. Wat ligt er naast of in de buurt? Hoe voelen we ons in deze omgeving? Bleek dat we ons in een bosrijke omgeving allebei een stuk prettiger voelden dan in open gebied, zelfs ik, platter dan plat kan bijna niet waar ik woonde (ok, behalve Groningen dan) Zo viel bijna alles af, uiteindelijk hebben we 3x een bezichtiging gedaan en ook 3x in onderhandeling geweest.

Laatste hebben we dus gekocht.

En nu, nu begint het weer te jeuken om te vertrekken.

Met een nog groter zoekgebied, Zuid Europa :') Dat wordt helemaal een uitdaging dus, maar onze manier beviel wel. Nu gaan we dus met de caravan (die we nog even geheel gaan renoveren..,) hetzelfde trucje doen, en een aantal keer een langere tijd ergens heen om te kijken hoe het daar bevalt en of we daar zouden willen wonen... En dan nog op zoek naar het juiste plekje :P

Plukje

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:12

Ik ben geboren en getogen in de kop van Noord Holland. Voor mijn studie heb ik tijdelijk in een dorp nabij Utrecht gewoond en ondanks dat dat best goed beviel ben ik daarna snel teruggegaan naar mijn geboortedorp. Daar heb ik werk gezocht en altijd heel hard geroepen dat ik nooit meer weg zou gaan. Maar ja, de liefde he? Ik leerde mijn man kennen (via internet) en hij woonde in een ander dorp nabij Utrecht. Toen ik daar de eerste keer kwam werd ik verliefd op het dorp en verliefd op mijn man was ik al, dus ik verhuisde. Daar hebben we 10 jaar met heel veel plezier gewoond. De Soesterduinen waren op kruipafstand, dus de omgeving was geweldig. Maar goed we wilden meer. Een groter huis, meer eigen grond en als keiharde eis eigen bosgrond dat overliep in het openbare bos.
Ons zoekgebied werd de gehele Veluwe met uitzondering van de christelijke dorpen. Eén van de criteria waar we bijvoorbeeld als eerste naar keken was of de supermarkt op zondag open was. Het was geen makkelijke zoektocht, want veel huizen waren vooral boven te klein en veel grotere percelen bestaan uit weiland. Maar uiteindelijk hebben we een (te) groot huis gevonden op 17.000 m2 grond met eigen bos. Binnen één stap buiten ons hek staan we in het openbare bos. Dus missie geslaagd!
Overigens heb ik geen hekel aan autorijden. Mijn werk is anderhalf uur enkele reis en ik haal/breng mijn zoon twee keer per week naar zijn vader en dat is een uur en twintig minuten enkele reis. Ook mijn zoon had niet anders gewild, we wonen ook op zijn droomplek.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:38

Ik koos voor de stad naast mijn dorp omdat ik dan dichterbij de voorzieningen zat en daarnaast ben ik in deze omgeving opgegroeid. Dus al mijn vrienden wonen hier :) Dit is mijn eerste huis en ik zou hier qua huis mijn hele leven kunnen wonen. Ik ben gewoon rustig gaan kijken op Funda en toen passeerde dit huis. Het was toen nog een goede tijd om te kopen :) Er moest veel aan mijn huis gebeuren dus ik had geen enkele concurrentie en toen was het snel geregeld :D

Ik zal hier niet snel weg gaan. Juist omdat alles en iedereen hier is. Qua omgeving zou ik wel liever in een bosrijk gebied gaan wonen in plaats van in de polder. Dus dat is nog een toekomst wens :)

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:48

meisje_ schreef:
Ik ben verhuisd naar mijn man, toen samen ons koophuis gekocht.
Heb nooit buiten mijn dorp gewoond, ben dat ook niet van plan :D
Mijn man heeft een aantal jaar (voor mijn tijd) buiten het dorp/in stad gewoond maar ‘ons’ dorp blijft toch de voorkeur.

Voor 90% van onze vrienden geld hetzelfde. Hier geboren en getogen!

Als we al uit dit huis verhuizen word het naar Bonaire. Dat was de plek waar wij ons samen direct thuis voelden <3

Daar heb ik gewoond! <3

Ik ben uit mijn geboortedorp bij Rotterdam verhuisd om samen te gaan wonen op de Veluwe (Apeldoorn). Partner woonde ook in een andere plaats, maar wilde dichter bij zijn werk wonen. En dan woonde in ieder geval één van ons tweeën bij zijn werk. :+ Ik hoefde niet in de Randstad te blijven, de woonplaats waar hij voorheen woonden vond ik leuker, want mooie stad en aan het water. <3 Voorwaarden voor mij waren, minimaal een intercity-station, een grotere plaats zodat ik voor kleding, bioscoop ed niet altijd ergens anders heen hoefde en een leuk huis.

Enfin, ik woon hier nu best wel fijn, maar ik mis het hebben van een horizon en het hebben van water in de buurt nog wel. Die kale boven vind ik toch wel deprimerend af en toe. Natuurlijk is het fijn om in de bossen te fietsen/lopen, maar over de dijken fietsen langs de akkers met uitzichten van hier tot gunter is ook gaaf.

O ja, en we zijn een jaar naar Bonaire geweest ivm zijn werk. Heel naar. *kuch* Ik voelde mij daar echt wel thuis qua mensen, klimaat, omgeving en heb daar ook gewerkt. Maar op lang termijn geen optie, omdat ik niet op een eiland vast wilde zitten. Misschien ooit, maar ik vind het nu wel fijn dat je zo makkelijk meer van de wereld kunt zien vanuit Nederland.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:55

Ik kom uit het oosten en mijn partner uit het westen. Zodoende kwamen we uit op Utrecht. Nu reizen we even ver naar onze ouders.
In een opwelling beidden ontslag genomen en de bups ingepakt en vertrokken. Even later brak Corona uit, ik heb nu nul binding met de stad en ken er niemand. Geen idee of Utrecht dus leuk is. Hopelijk komt er straks een periode waar we erop uit kunnen en mensen kunnen gaan ontmoeten.
Laatst bijgewerkt door Kana op 23-03-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:57

Ik vind het sociale gevoel in een dorp erg belangrijk. Het dorp waar ik nu woon is heel open, je bent niet 'import' als je later hierheen verhuisd. Wat je doet op zondag daar valt niemand je over lastig en de kerk hangt regelmatig de regenboogvlag buiten. Het is wel normaal je buren te kennen, maar zonder dat er verplichtingen aan vast hangen. Mensen zijn open en makkelijk in de omgang, in het algemeen.

Echt een groot verschil het dorp hier 5 km verderop waar de kerk wél heel belangrijk is. Mensen veel geslotener zijn en je er nauwelijks tussen komt als nieuwkomer.

Wat mij betreft dus echt iets om op te letten als je een regio weet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:07

leeslampje schreef:
@ meisje_: wat mooi dat het gros van jouw omgeving daar geboren en getogen is. Ik krijg er helemaal een warm en vertrouwd gevoel bij.

Het roept ook wel de vraag op... hoe goed zou ik zelf aarden op een plek waar 90% van de inwoners geboren en getogen is? Zou ik me dan een buitenstaander, nieuwkomer voelen? Vragen, vragen :)

Ik woon in een omgeving waar dat het geval is. Ook altijd gewoond. Nieuwkomers komen er prima tussen maar het is wel aan ze zelf om initiatief te nemen. Misschien weet je van je zelf of je makkelijk contact maakt, makkelijk mensen jouw vertrouwen geeft?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:09

Wij woonden in Utrecht en wilden een groter huis, dat was in Utrecht onbetaalbaar. Mijn familie komt uit het 'midden-oosten' en mijn schoonouders wonen aan de Utrechtse heuvelrug. Wij hebben dus besloten niet in het midden te gaan wonen, maar in hetzelfde dorp als mijn schoonouders zodat we in ieder geval 1 familie echt dichtbij hebben, en de andere ook wel dichterbij dan wanneer we aan de westkant van Utrecht zouden gaan wonen.

Het is een verhuizing van 30 km, maar hier is heerlijke natuur, bossen en een fijn rustig maar gezellig dorp. De reistijd naar mijn familie is ook acceptabel, en het is heerlijk om in ieder geval zo even bij mn schoonouders langs te kunnen lopen. Ook straks als de kleine er is. :)

Ik zou er zelf nooit voor kiezen om precies in het midden van families te wonen omdat je dan nooit even spontaan langs kan. Mochten we over een paar jaar oosterlijker willen wonen, dan zorgen we dat we dicht bij mijn familie zouden gaan zitten.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:10

Ann_moi schreef:
Ik zou er zelf nooit voor kiezen om precies in het midden van families te wonen omdat je dan nooit even spontaan langs kan. Mochten we over een paar jaar oosterlijker willen wonen, dan zorgen we dat we dicht bij mijn familie zouden gaan zitten.

Ja dat blijkt haha! Maar ja hoe kies je bij welke familie je gaat wonen :P :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:23

Kana schreef:
Ann_moi schreef:

Ja dat blijkt haha! Maar ja hoe kies je bij welke familie je gaat wonen :P :D

Tja bij ons was het geluk dat het werk in Utrecht bleef, en we nog wel op locatie moeten werken regelmatig :p dus dat vereenvoudigde de keuze enorm. Maar anders hadden we ook gekeken naar de gezondheid, of de hoeveelheid dat je er sowieso al bent :p nu is het dat we bij mijn ouders makkelijk kunnen blijven slapen, waardoor je er eerder een weekendje van maakt. :) Ik kan me wel voorstellen dat het heel lastig kan zijn...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:27

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen!

Ik heb het vrij simpel gedaan: ik kom van origine uit regio Arnhem. Als kind ivm werk van mijn vader naar Brabant verhuisd. Zijn familie kwam hiervandaan, dus voor hem was het thuiskomen. Mijn moeder is Limburgse, dus Brabant was voor beiden al meer 'thuis'.
Ik heb in Brabant gestudeerd en later in Leiden, ben in Breda gaan wonen. Maar ik kan niet zo goed aarden in de stad en woon nu dus alweer ruim 4 jaar in het dorp waar mijn ouders ook wonen. Mijn broer woont één dorp verder.

Het dorp zelf is overigens niet spannend, maar het ligt wel lekker (ik woon een paar honderd meter van een enorm bosgebied af, en met de auto kan ik 3 kanten op rijden om binnen een kwartier in een ander bosgebied te zijn, en als ik naar het noorden rijd zit ik ook zo in de Biesbosch). Of ik hier altijd blijf wonen, geen idee. Ik ben single en heb nu geen reden om te verhuizen. Als ik ga zal het niet naar het noorden zijn, dus de opties zijn dan Brabant, Limburg of eventueel de grens over naar België.
Puur op basis van natuur en mensen zou ik ook best graag naar het zuid-westen van Engeland gaan of naar Ierland, maar dat zie ik me in mijn eentje nog niet zo gauw doen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:30

We hebben half nederland al gezien, ik kom uit Friesland, mijn man uit de omgeving van Arnhem, hebben elkaar leren kennen in Groningen. Voor onze baan naar Leiden verhuisd, maar zo'n stad is niet echt iets voor ons. Omdat de kans groot is dat we óf in de Randstad blijven werken, óf ooit naar het buitenland verhuizen, wilden we voor onze volgende plaats een dorp met goede (trein)verbinding naar zowel Utrecht als Amsterdam. Pluspunt als je met je paard het bos in kunt (en niet alleen een rondje polder kunt), pluspunt als 't een brink/dorpskern heeft. We zijn in Baarn terecht gekomen. :)

Zoals je leest heeft de aanwezigheid van familie of vrienden geen rol gespeeld, zij wonen verspreid door NL, iets verder bij de één vandaan is dichterbij de ander. We gingen echt voor omgeving (bos, gezellig dorp), mogelijkheden voor de paarden en locatie ten opzichte van werk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:36

Ik heb naar huizen gezocht op maximaal 30 autominuten van mijn ouderlijk huis. Het is uiteindelijk gelukkig slechts 8 autominuten geworden in een buurdorp wat inmiddels tot dezelfde gemeente behoort.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:53

Ik ben opgegroeid in een dorp en later het platteland van Groningen. Voor mijn studie naar Hengelo verhuisd, en daar blijven wonen.
Toen ik mijn man ontmoette gingen we op zoek naar een huis met grond voor de paarden (stonden toen nog in pension). Onder andere in Vriezenveen gekeken, maar daar was vooral veel recht van overpad, wat veelal werd gebruikt als speelplaats voor kinderen uit de buurt. :')
Uiteindelijk over de grens gaan kijken, en bleek dat we in Duitsland voor hetzelfde geld veel meer grond konden krijgen dan in Nederland.

Vandaar de overstap naar Nordhorn, gelukkig ook nog aan de rand van een groot bos. Bevalt uitstekend. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:58

Ik voel me nu echt een eenzame nomade als ik jullie keuzes lees. Het is bij mij nooit zo in me opgekomen om echt een vaste plek te kiezen, maar wij hebben dan ook geen koophuis.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:02

Sizzle schreef:
Ik voel me nu echt een eenzame nomade als ik jullie keuzes lees. Het is bij mij nooit zo in me opgekomen om echt een vaste plek te kiezen, maar wij hebben dan ook geen koophuis.

Gaaf toch? ;)
Ik ben gewoon niet zo'n held :') Buiten Europa hoef je me sowieso niet weg te zetten, dan word ik diep ongelukkig :+ Neemt niet weg dat ik het ontzettend gaaf vind te lezen hoe anderen dat wél doen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:07

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik me soms wel afvraag of we onze dochter geen schade doen met een grote afstand met familie, maar ik wil mezelf ook niet ongelukkig maken om dan daar te gaan wonen en er dan over 15 jaar achterkomen dat ze zelf ook geen „familiebeestje“ is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:09

Ik voelde me nooit thuis in mijn geboortestreek, Zeeland, en ben daarom op mijn 16e vertrokken. Twijfelde tussen Amsterdam en Utrecht; Utrecht was meteen gewoon thuis, alles klopte. En daar ben ik nu nog steeds heel erg gelukkig <3 Tussendoor ook nog in het buitenland gewoond en toch blijft Utrecht thuis.
Ik zou hier het liefst nooit meer weg willen, maar het is hier wel duur. Mochten er ooit kinderen komen hoop ik rond Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug/ Veluwe te kunnen blijven.

Edit; Waarop kies je dus... Gevoel moet kloppen vooral denk ik? En natuurlijk globaal waar je naar op zoek bent.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:15

Wat leuk al die verhalen. Ikzelf geboren in Rotterdam en opgegroeid in Den Haag, in 2008 op mijn 32ste met toenmalige man verhuisd naar Drenthe, inmiddels sinds 3 jaar in een dorpje in Groningen. Moet er niet aan denken terug te gaan naar het Westen, maar mis wel mijn moeder en broer enorm, je stapt ook niet zo even de auto in om even een bakkie te halen. Zoals eerder is aangegeven, of je wordt geaccepteerd als buitenstaander/stadse, ligt grotendeels aan je eigen instelling, ik heb er nooit moeite mee gehad overigens.. denk dat ik toch meer boerins ben dan een stadse :-)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:32

Sizzle schreef:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik me soms wel afvraag of we onze dochter geen schade doen met een grote afstand met familie, maar ik wil mezelf ook niet ongelukkig maken om dan daar te gaan wonen en er dan over 15 jaar achterkomen dat ze zelf ook geen „familiebeestje“ is.

Kinderen lijden meer van ongelukkige ouders dan van fysieke afstand tot iemand denk ik hoor. Ze heeft jullie dichtbij en vást ook vriendjes en vriendinnetjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:58

Sizzle schreef:

Ik ben ondertussen geloof ik 13x verhuisd in 18 jaar tijd. Dacht dat onze huidige stek de plek waar we oud zouden gaan worden, maar nu zijn we toch weer aan het kijken om te gaan emigreren (die plannen hadden we eigenlijk aan de kant gezet).

Ik kies wel iets van een vastige plek maar blijkbaar zit er toch teveel onrust in en de wens om te blijven bouwen / zoeken. Geen idee waarom.

Maar als jij/jullie gelukkig bent zo, waarom zou je dat dan veranderen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:01

Simpel zeer dicht bij mijn werk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:05

Prairy schreef:
Maar als jij/jullie gelukkig bent zo, waarom zou je dat dan veranderen?

Dat doen we ook niet hoor, maar wij komen beiden uit de academische wereld en daar is natuurlijk zo’n 90% niet in de buurt van zijn familie. Daardoor pas je gewoon in je omgeving en heb je niet perse door dat dit niet perse ‚de standaard‘ is. Het viel me gewoon heel erg op in dit topic dat veel mensen in de buurt van hun geboorteplek blijven.
We willen nu wel proberen wat stabiliteit te creeeren minimaal voor de basisschool tijd, daarna zien we wel.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:20

Hier was de keus wat makkelijker; na studie in Utrecht blijven hangen, daar 7 jaar gewoond en heerlijk genoten van de stad. Toen langzaam gaan kijken naar huizen omgeving Twente, waar we allebei vandaan komen en waar onze familie woont. Verkopen in Utrecht en iets terugkopen in Twente is ook interessant voor je geld :Y) Nu wonen we heerlijk aan de rand van een dorp, paardjes aan huis en met 10 min staan we in het bos.

Ik hoor wel veel meer om me heen dat door het thuiswerken buitenaf/ wat meer afgelegen wonen voor veel mensen ineens een optie is.