Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:29

Bij ons gaat het op een hoop en daar worden de rekeningen van betaald en de boodschappen.
Spaargeld gaat naar een andere rekening waar we allebei bij kunnen.
Ik kan niet zo goed tegen dit is van mij en dat is van jou.

Noor

Re: Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 10:32

Sowieso iedereen dank voor de bijdrage!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:38

Noor schreef:
- Optie 1: alles op 1 hoop.
Voordeel: lekker ‘makkelijk’.
Nadeel: Mocht de relatie niet goed gaan, is dit dan wel verstandig?
Betaal je dan eigenlijk ook mee aan je eigen cadeaus bv?

Ook al hebben jullie tot nu toe anders gedaan, omdat jullie in beperkte gemeenschap van goederen zijn getrouwd geldt feitelijk optie 1 al wettelijk gezien.

Willen jullie echt gescheiden beurzen houden hadden jullie voor huwelijkse voorwaardes moeten kiezen. Voor nu zijn jullie gewoon gelijk wat betreft inkomsten en uitgaven die jullie nu hebben.

Verder, vergeet niet, huishouden en kinderen opvoeden is ook een baan he! Je ziet het alleen niet terug in de vorm van loon, maar als je het echt zo strikt wil verdelen zou je man jou moeten betalen voor dit werk.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:44

Hier ook alles op 1 hoop, zelf 13 jaar geen eigen inkomen gehad daar ik thuis bleef voor onze vier kinderen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:53

Hier gaat eigenlijk alles al op 1 hoop sinds we samen gingen wonen. Ook daarvoor was het eigenlijk al mijn geld was van hem en andersom. Ook nu we een kleine hebben nog steeds alles op 1 hoop. En echt grote uitgave voor de een of ander bespreken we samen. Ondertussen zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen.

Ik ben blij als hij blij is en andersom. En dat geldt met alles wat voor de kleine ie hetzelfde. We werken er beide hard voor.

Nu heeft hij sinds 2 jaar een eigen bedrijf en daarin doet hij puur alles voor zichzelf. Dus als dingen voor zijn race auto nodig zijn dan is dat ook vanuit zijn bedrijf. Dus dat managet hij allemaal zelf.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:03

loez schreef:
Nu heeft hij sinds 2 jaar een eigen bedrijf en daarin doet hij puur alles voor zichzelf. Dus als dingen voor zijn race auto nodig zijn dan is dat ook vanuit zijn bedrijf. Dus dat managet hij allemaal zelf.

En juist hier is het belangrijk om de financiën te scheiden en op huwelijkse voorwaarden over te gaan.
als zijn bedrijf kapot is ga jij mee. Als dit goed geregeld wordt blijf jij buiten schot en hebben jullie nog iets in plaats van helemaal niets.

@TS
Ik zou voor optie 3 gaan en dan het bedrag samen vaststellen, lukt dit niet dan verander je dat dan. Dat lijkt me geen probleem.

Iemand zei ooit, je moet je huwelijkse voorwaarden opmaken voor het geval je gaat scheiden, klinkt heel onromantisch, maar toch. Tegen de tijd dat men gaat scheiden zijn de verhoudingen meestal zo verstoord dat de een de ander niets gunt. Dan kan je dat stuk maar beter eerder in goede tijden geregeld hebben.
Bijvoorbeeld jouw inkomen, dat gaat er straks op achteruit terwijl jouw man vrolijk blijft verdienen en makkelijker promotie kan maken. Dan mag je de financiën zolang jullie getrouwd zijn wel goed geregeld hebben, maar daarna sta je toch echt met lege handen. Daar zou ik me zorgen over maken in plaats van of je aan je eigen kado mee gaat betalen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:06

Hier ben ik het die de financiële kant regelt, met Excel en éénjarige en driejarige prognoses :D .

We hebben elk onze eigen zicht- en spaarrekeningen waar ons loon op wordt gestort. Deze zijn privé.
Een gemeenschappelijke zichtrekening voor de lening van het huis, een zichtrekening voor het kindergeld en een gemeenschappelijke spaarrekening.
We hebben vaste afspraken wie wat betaald en de restjes die overblijven (miniem met 3 kinderen en drie paarden) worden gespaard op eigen spaarrekeningen, bonussen komen op gemeenschappelijke spaarrekening.
Echtgenoot betaald lening en eten, ik betaal al de rest (gaande van electriciteit en gas naar kapper voor de kjnderen) en regel ook alles financieel.
Grote aankopen verlopen via overleg en worden betaald van gemeenschappelijke zichtrekeningen waar de we het nodige op storten.
Dus alles bij elkaar: 8 rekeningen bij verschillende banken waarvan sommige privé en sommige gemeenschappelijk :D .
We werken beide bewust deeltijds (Ik 75% en echtgenoot 80%) en verdelen de zorg en huishouden naar draagkracht van het moment.
Voor ons werkt dit al 22 jaar prima.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:09

Ts waarom hou je dan niet enkel "wat je al had" aparat en wat je nu krijgt allemaal samen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:17

verootjoo schreef:
Wij hebben optie 1. Zijn in GvG getrouwd.
Wij zijn samen een gezin, een huishouden dus alle inkomsten zijn van ons samen, ongeacht wie er meer of minder werkt en alle uitgaven zijn ook van ons samen.

Werkt het beste voor ons, en ‘jouw geld, mijn geld’ vind ik altijd zo maf in een gezamenlijk huishouden.

Dit!
Alles is van ons samen.
We hebben 1 betaalrekening en 1 spaarrekening.
Elke maand gaat er een x bedrag naar de spaar en de rest is voor vaste lasten, cadeaus, paard ect.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:26

Wij gooien eerst alles op 1 hoop en geven onszelf elke maand een x bedrag zakgeld op onze privé rekeningen.

Jou man heeft er ook baat bij als jij minder gaat werken dus jij zou daar niet op in moeten leveren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:33

Ik snap het hele issue niet zo. Je hebt nu twee inkomens, ieder een eigen rekening en een gemeenschappelijke. Straks als er kinderen zijn, heb jij nog steeds een eigen inkomen, maar minder, want je wilt wel blijven werken, maar minder. Jij stort navenant wat minder op de gemeenschappelijke rekening, manlief wat meer (wat kinderen kosten geld) -> waar zit nu het probleem? Privéuitgaven zoals kadootjes of een nieuw setje voor paardlief/voor de hobby van manlief gaan van jullie eigen rekening af, alle andere uitgaven (kinderen heb je ook samen) gaan van de gemeenschappelijke.
Dat in de praktijk bij een scheiding alles op 1 hoop wordt gegooid is verder niet interessant.
Wat wél gruwelijk handig kan zijn om nog steeds een eigen rekening te hebben is als één van jullie 2 omvalt. Gemeenschappelijke rekeningen worden op dat moment geblokkeerd. Toch lastig als je dan opeens geen eten kan kopen...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:35

Wij maken een percentage over, ook nu ik ivm dochter minder werk. We betalen praktisch alles van de gezamenlijke rekening, we betalen eigenlijk alleen beiden het stalgeld van ons paard zelf. We hebben doorgerekend hoe wat waar zodat ik nog wel wat geld overhoud voor mezelf en we genoeg op onze rekening hebben staan voor vaste lasten, uitjes enzovoorts. Wij willen niet alles op 1 hoop, vinden het belangrijk allebei een stukje te hebben waar we zonder overleg mee kunnen doen wat we willen.

Maar weet je wat het is, het ligt zo ontzettend aan hoe hoog je vaste lasten zijn, wat er binnenkomt en hoe jullie er zelf in staan, dat wat wij doen voor jullie misschien juist helemaal niet werkt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:35

Heb niet alles gelezen, maar wij hebben alles op 1 hoop (behalve mijn zakelijke rekening)
Grote uitgaven overleggen we even, maar het is ONS geld

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:36

Wat is dat voor een rare onzin. mijn ouders hadden enkel een gezamenlijke rekening, toen mijn moeder overleed kon mijn vader nog gewoon bij de rekening hoor.

Marije_jiplover

Ik zou in jullie geval voor optie 3 gaan.
Je houdt ieder op een eigen rekening wat je had voordat je ging trouwen en geeft elkaar ieder evenveel "zakgeld" naar eigen inzicht te besteden uit de gemeenschappelijke grote hoop.

Doordat jij minder gaat werken hebben jullie als gezin minder te besteden, dat hoeft natuurlijk niet alleen door de partner gedragen te worden die een deel van het betaalde werk inruilt voor thuis zorgen voor de kinderen.
Dat horen jullie beiden te dragen, die kinderen krijg je toch samen?

En voor wat betreft het kopen van je eigen kadootjes: in een huwelijk op bGvG is dat natuurlijk sowieso een illusie :+

Maar door elk een bepaald bedrag aan"zakgeld" toe te kennen, kun je nog wel een keer met een verrassing voor de ander komen die die niet heeft zien aankomen door de gezamenlijke bankrekening te checken.

spottedponie

Hier gescheiden rekeningen, ik werk in loondienst en hij is zzp, verdient dus aanzienlijk meer, en kan dus meer voor ons sparen, ik zorg voor de kosten en dergelijke van boodschappen en de kinderen, en heb mijn eigen spaarrekening nog, huur gaat van zijn rekening, en kosten voor de beesten meestal ook.
Misschien niet helemaal eerlijk verdeeld, maar het werkt voor ons prima, hebben nooit gezeur om geld eigenlijk en hebben altijd inzicht in elkaars financiën aangezien ik de administratie doe...
Mochten wij uit elkaar gaan kom ik er misschien bekaaid vanaf door minder spaargeld, maar dat zien we dan wel weer, wij hebben samen financieel al een hele zware tijd achter de rug, erger dan dat kan het niet meer worden...

boemel

Ik zou zeggen... alle gezamelijke dingen: huis, tuin, auto, kinderen, verzekeringen, cadeautjes voor anderen vanuit de huishoudelijke rekening.
Hierbij leggen jullie in naar rato.
Gezamenlijk spaargeld voor bijvoorbeeld nieuwe auto, vakantie kan hier ook onder vallen.

Kleding, persoonlijke dingen voor hobby, sport, eigen spaargeld vanuit eigen rekening te betalen.

Wij zijn een samengesteld gezin.
Huishouden, hypotheek betalen we 50/50.

Kleding, sport, extraatjes betaald mijn vriend voor zijn kinderen.

Paardenstalling, voer en alle bijkomende kosten betaal ik voor mn paarden.

Nooit discussie over geld. We zorgen beide dat we de gezamenlijke zaken netjes betalen en de rest is naar eigen inzicht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:42

Maartje1990 schreef:
Wat is dat voor een rare onzin. mijn ouders hadden enkel een gezamenlijke rekening, toen mijn moeder overleed kon mijn vader nog gewoon bij de rekening hoor.

Als je handig bent, laat je de bank dus pas weten dat iemand overleden is als je de overlijdensakte hebt. Dan is er geen probleem, want met die akte hoeft er niet geblokkeerd te worden.
Maar formeel hoor je overlijden direct te melden en móet de bank op dat moment alle rekeningen blokkeren.
Sterker, de RABO flikte het mij om een rekening die ik samen met mijn moeder had dírect te blokkeren tijdens mijn telefoontje om een afspraak te maken om het te regelen.

Dat hebben ze wel even te horen gekregen: op een telefonische melding dus! Waarbij ze op geen enkele wijze konden controleren of ik wel was wie ik zei dat ik was.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:45

Ik zweer bij optie 3, of je nou wel of geen kinderen hebt. Ik beslis graag zelf of ik dat dure paar schoenen wel of niet koop bijv, en ik zou me bezwaard voelen als ik dat dan van de gezamenlijke rekening zou betalen (het 'beperkt' me dan dus in mijn vrijheid, zo ervaar ik het) of dat ik het steeds eerst zou moeten overleggen (heel vermoeiend).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:47

GDG schreef:
Noor schreef:
Mijn ‘dus’ slaat op onze situatie. EN NOGMAALS WE ZIJN NIET IN GVG GETROUWD, MAAR IN BGVG

Je kunt wel gaan schreeuwen, maar je topic slaat gewoon nergens op (verdiep je eens in de materie). Jullie zin in (b)GvG getrouwd dus is er geen eigen (je zegt het nota bene zelf!). DUS gooi het op één hoop en hou op met een niet bestaand dilemma :)* .

Zomaar een vraagje : waarom maak je je zo druk? Geef je advies/mening en klaar. Toch niet nodig om zo
drammerig en schooljuf achtig te keer te gaan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:51

pumpina schreef:
Ik zweer bij optie 3, of je nou wel of geen kinderen hebt. Ik beslis graag zelf of ik dat dure paar schoenen wel of niet koop bijv, en ik zou me bezwaard voelen als ik dat dan van de gezamenlijke rekening zou betalen (het 'beperkt' me dan dus in mijn vrijheid, zo ervaar ik het) of dat ik het steeds eerst zou moeten overleggen (heel vermoeiend).

Precies dit is waarom ik optie 3 ook al jaren heel fijn vind werken. Zeker wat betreft paardenspullen.

Het gaat toch niet alleen om hoe je getrouwd bent en hoe je het zou doen als je evt. gaat scheiden. Het gaat vooral om wat je NU fijn vind werken ongeacht hoe je getrouwd bent. Want als je dat soort dingen nou TIJDENS je huwelijk/relatie goed regelt zodat het voor beide goed werkt, dan hoef je ook niet te scheiden ;)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:04

zonnebloem18 schreef:
Wij gooien eerst alles op 1 hoop en geven onszelf elke maand een x bedrag zakgeld op onze privé rekeningen.

Jou man heeft er ook baat bij als jij minder gaat werken dus jij zou daar niet op in moeten leveren.

Dit vind ik ook een fijne manier. :j

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:26

Wij verdienen ongeveer evenveel en zijn getrouwd in gvg. Wij hebben berekend wat de vaste lasten zijn + boodschappen en storten daarvan ieder de helft naar een gemeenschappelijke rekening. De rest staat op een eigen rekening. Ik weet dat alles van ons samen is, maar ik vind het fijn om ‘eigen’ geld te hebben. Plus bij ons gaat het eigenlijk zo makkelijk, we hebben nooit discussie om wie een etentje/benzine/etc betaalt. Dat gaat gewoon organisch zeg maar. Ik snap ook niet dat mensen hier zo krampachtig om doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:29

Wij zijn getrouwd in GVG, en hebben alleen gezamelijke rekeningen. Hier nooit moeilijk over wie waar geld aan uitgeeft, om eerlijk te zeggen kijkt mijn man amper op de rekening, alleen wat er nog op staat maar nooit wat er vanaf gaat. Grote aankopen worden samen overlegd, zijn over het algemeen ook voor gezamelijk gebruik.
Mijn man heeft een hoger inkomen dan ik, maar nooit moeilijk over gedaan. Ook niet voor ons trouwen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:36

Hier geen kinderen. We getrouwd geweest. Toen alles op 1 rekening en daarvan ging een x bedrag naar een eigen betaalrekening voor eigen uitgaven. Sparen lukte niet. Ik verdiende meer als hem. Hij deed de rekeningen betalen en administratie en ik had weinig inzage ( mijn fout, ik vertrouwde erop en liet het zijn gang gaan) Gescheiden zonder maar een cent spaargeld maar wel een hele dikke schuld. Daarna moest ik wel de rekeningen zelf doen en mijn deel van de schulden gaan betalen.
Met mijn huidige partner ben ik niet getrouwd. We hebben eigen rekeningen en storten een bedrag naar rato op een gezamenlijke rekening. Zo kan ik sparen en hoeft hij niet aan mijn pony’s mee te betalen en ik niet aan zijn hobby’s. Het voelt voor mij veel eerlijker. We gaan nu eindelijk na negen jaar bij de notaris het 1 of andere op papier laten zetten. Het vermogen blijft bij leven gescheiden. Ik wil ook niet volledig aanspraak maken op bijv het huis omdat daar veel eigen geld van hem inzit maar bij dood wil ik dat zowel hij als ik wel kan blijven wonen.
In het geval van kinderen heeft 1 persoon minder inkomen maar wel meer werk in het huishouden. Dat hij dan meer gaat betalen aan de gezamenlijke pot lijkt mij logisch. In wezen betaald hij voor het feit dat jij zijn kinderen verzorgt.