Hoe heb jij je rijbewijs gehaald?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel rijlessen had je nodig?

Minder als 30 lessen en in één keer geslaagd
138 (29%)
Minder als 30 lessen en in twee of meer keren geslaagd
23 (4%)
30 lessen + in één keer slagen
67 (14%)
30 lessen + in twee keer slagen
22 (4%)
35 lessen + in één keer slagen
30 (6%)
35 lessen + in twee keer slagen
22 (4%)
40 lessen + in één keer slagen
46 (9%)
40 lessen+ in twee keer slagen
29 (6%)
Meer als 45 lessen en in één keer geslaagd
39 (8%)
Meer als 45 lessen en twee of meer praktijkexamens.
55 (11%)

Totaal aantal stemmen: 471

Cookies

Re: Hoe heb jij je rijbewijs gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:23

Ik heb mijn rijbewijs gehaald bij defensie. 2 weken rijlessen en theorie, daarna afrijden en in 1 x gehaald. Daarna gelijk door voor het vrachtwagen rijbewijs. Ook in 2 weken. %)

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:32

Ik had rond de 35 lessen nodig voor ik mijn eerste praktijkexamen mocht doen. Op de dag van mijn examen kwam mijn instructeur heel schaapachtig vertellen dat hij mijn vaste lesauto één dag eerder om een paal had geparkeerd. Nieuwe auto dus, ging voor geen meter, voelde de auto totaal niet aan. Ik ben vergeten (of ik heb verdrongen) hoe vaak ik de auto heb laten afslaan tijdens mijn examen.

Je kreeg toen een 'pleisterpakket' met 5 lessen en een nieuw praktijkexamen.
Afijn; oude auto weer terug, en een paar weekjes later op voor mijn 2e examen. Hoppa, peesontsteking in mijn linker voet, waardoor de koppeling vasthouden extreem pijnlijk was, laat staan de koppeling soepel laten opkomen.
Op zich een veilige rit, maar ik had de auto niet goed genoeg onder controle en reed 'schokkerig'.

Hoppa, een nieuw pleisterpakket en gaan met die banaan.
Mijn 3e rit was vreselijk. Ik weet er niet veel meer van, maar ik weet dat ik bij één bepaald kruispunt gewoon te laat remde voor een stoplicht die al lang op rood stond. Hierdoor moest ik heel hard remmen en vlogen we nog net niet door de vooruit. Het was geen ingreep, maar het was ook niet bepaald... uhh... veilig? Soepel?
Vraag me niet hoe, maar ik ben de 3e keer geslaagd. Zelfs mijn instructeur zei dat hij niet verwacht had dat ik zou slagen. Hij had er wel al het vertrouwen in dat ik gewoon goed kon rijden. Het was toch -onbewust- de stress van een examenrit waardoor ik iets slordiger ging rijden.

En nu. 8 jaar later. Nog nul ongelukken gehad en aardig wat kilometers op de teller. Heerlijk dat auto rijden!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:34

We hadden lessen van 50 minuten, ik meen dat ik er 35 had gehad en toen mijn eerste examen deed. Niet gehaald, faalangst. Toen heb ik nog een paar lessen gedaan en een faalangstexamen, toen wel geslaagd. Dus rond de 40 met 2 examens. Een jaar later heb ik voor m'n aanhangerrijbewijs losse lessen gedaan, totaal 11 lessen geloof ik, en toen in één keer met vlag en wimpel geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:35

Ik heb meer dan 100 uur gelest bij 3 verschillende instructeurs en ik heb het nog steeds niet. Daarvan was zo'n 95 uur bij dezelfde instructeur waarmee het niet klikte en ik durfde dat niet tegen mijn ouders te zeggen.
Bij de laatste instructeur zat ik helemaal op mijn plek, in een paar lessen leerde ik meer dan in de uren bij die andere instructeur. Helaas mocht ik vanwege medicatie niet meer rijden. Nu zou het wel weer mogen maar ik heb er te weinig tijd voor.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:41

20u praktijkles gehad zodat ik zonder begeleider de baan op kon en 3 maand later rijbewijs behaald. :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:41

Ik heb 40 uur gelest en in 1x geslaagd voor zowel theorie als praktijk!

Moet wel zeggen dat ik voornamelijk voor snelweg wel een beetje bang was gezien we vlak voor ik begon met lessen een ongeluk hebben gehad op de snelweg, ik zat toen op de achterbank en m’n deur ging niet meer open, vette paniek natuurlijk. Ik vond snelweg rijden in het begin dus echt doodeng, gelukkig ben ik daar helemaal overheen gekomen :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:42

Hoeveel uur precies weet ik niet meer maar dat zou ongeveer 45 zijn geweest.

1 les uur was 3 kwartier en je kreeg dan altijd 2 lessen achter elkaar dus in totaal 1,5 per keer.
Ook had ik theorie lessen bij in het pakket genomen, ik kan je dit zeker aanraden. Ik heb hier veel aangehad en heb mijn theorie dan ook in 1 keer gehaald.
Mijn tussentijdse examen en eind examen heb ik ook allebei in 1 keer gehaald.
Om de tussentijdse examen te doen heeft voor mij bin het echte examen veel stress weg genomen. Bij het echte examen was ik veel relaxeder dan bij de tussentijdse examen.

Bij iedere rijschool zou het anders zijn maar de rij school waar ik bij zat had alles heel goed geregeld ook met de examens plannen. Daardoor had ik geen last van wachtijden en kosten het mij niet onverwachts extra lessen. Ik heb wel extra lessen gehad maar dat was meer omdat ik die ook echt nodig had. Niet omdat de wacht tijden voor het examen zo lang was zo als jr zoveel leest. Maar dit was wel 2 jaar terug

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:06

Volgens mij iets van 40 lessen. Ik ben wel in een keer geslaagd, ook voor theorie :).

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:13

Ik heb mijn rijbewijs in Belgie gehaald, 20 uur rijles, dan 3 maanden alleen de weg op en toen in 1 keer geslaagd.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:20

1 rijles (de moeilijke punten van de examens overlopen + nog wat tips and tricks)...en dan tweede examen geslaagd.

Eerste door een wijk gereden aan de helft van de toegestane snelheid wegens vele zijweggetjes waar geen kat was...niet aan elk kruispunt geremd (er was namelijk niemand en dat kon je aan 30 km/u makkelijk voorzien) en dus gebuisd...tweede keer hebben ze me daar niet meer liggen gehad.

Dit is wel in België en ik kan de uren dat ik met mijn ouders geoefend heb wel niet meer tellen. Dat waren er heeeel veel, maar alleen zo leer je vlot rijden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:27

Ik kan me niet herinneren hoeveel uur, ergens tussen de 35 en 40 uur denk ik. Theorie, TTT en examen allemaal in 1x gehaald. E rijbewijs een uurtje of 8 en ook in 1 keer geslaagd.

Wel heel lang rijangst gehad omdat ik jarenlang automaat heb gereden (we hadden geen schakelauto thuis) en daarna niet meer schakel durfde te rijden na een paar mislukte hellingproeven/wegrijden bij stoplichten :+ Mijn eigen auto is wel schakel en ik rijd nu alweer een aantal jaar daarin (40.000 tot 50.000 km per jaar ook) maar ik kan nog steeds geen fatsoenlijke hellingproef _O- Gelukkig heb ik hill assist :))

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:29

Mijn rijinstructeur heeft ook weleens aangegeven dat gemiddeld 40 lessen nodig zijn. Ik had er in ieder geval meer nodig. :+

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:36

Ik heb nog geen 15 lessen a 2 uur gehad en 1 praktijk examen en vol verbazing in 1x geslaagd.

Had een pakket van 30 uur afgenomen maar deze niet volledig opgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:50

Ik weet het niet meer, maar wel zeker meer dan 40 lessen. Komt omdat ik bij drie verschillende rijscholen heb gelest. Wel in 1x geslaagd.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:57

Ik had een rij instructeur zonder pakketten, zo blij mee geweest! Hij keek gewoon hoever je was met rijden en of je er klaar voor was. Had je daar meer lessen voor nodig dan nam je er meer. Geen rijschool met een pakket die sowieso op moet en waarschijnlijk nog meer. Deze rijschool had dan ook een flinke wachtlijst en is erg gewild. Ik ben na 12 lessen van 1,5 uur afgereden en geslaagd.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:11

7 lessen van 1 uur, 1e keer geslaagd voor BE.

C was 15 jaar geleden, 10 lessen geslaagd 1e.
CE met wipkar direct na C, 10 lessen gezakt, 5 lessen erbij geslaagd.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:36

Ik had ook lessen zonder pakket (naar mijn mening veel fijner, je betaalt gewoon het aantal lessen die nodig hebt). 36 lessen van 1 uur. (Liep vaak uit tot 1.5 uur, maar hoefde niet extra te betalen).
Na 28 lessen eerste x examen gedaan, toen gezakt.
Daarna kwam corona en moest ik 3 maanden tot we weer konden lessen en dus moest ik het weer ff oppakken. Na 8 lessen nog examen, Toen wel geslaagd.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:42

Ik heb mijn rijbewijs gehaald met 36 lessen en in 2 keer. De eerste keer een ingreep gehad omdat ik bijna een fietser omver reed :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:51

Ik begon met 16,5 met lessen, toen had ik een pakket van 20 lessen van anderhalf uur dacht ik. Theorie in 1 keer gehaald, maar de instructeur vond ik echt verschrikkelijk. Hij was zò onduidelijk! Ben na die 20 lessen op gegaan voor examen maar gezakt. Na 3 losse rijlessen een tweede examen gedaan en weer gezakt. Als ik er terug kijk denk ik dat het goed is dat ik gezakt ben, want ik was echt onzeker (mede door de instructeur die enorme onduidelijk was). Achteraf gezien ook geen goede rijschool met een laag slagingspercentage..

Daarna het lessen een tijdje laten liggen en op mijn 18e weer opgepakt bij een nieuwe rijschool. Theorie was verlopen, dus die heb ik opnieuw gedaan. Wederom in 1 keer geslaagd voor mijn theorie, stiekem best trots dat ik 2 keer gelijk voor mijn theorie geslaagd ben :') Ik geloof dat ik bij die rijschool toen 10 lessen heb genomen. Daarna gelijk geslaagd voor het examen (en totaal niet onzeker op de weg :D)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:58

Ik heb ongeveer 40 lessen gehad en in één keer geslaagd voor mijn praktijkexamen.
Voor mijn praktijkexamen was ik in principe na 20-30u al klaar voor het examen, maar vanwege mijn studie heb ik drie maanden het rijden bij moeten houden omdat ik niet eerder de tijd had om af te rijden. Dus uiteindelijk iets van 40u les gehad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:00

25 lesuren en in één keer geslaagd op m'n 18e

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:12

Ik heb denk ik ~40 lessen gehad van 50 minuten.
Misschien wat meer zelfs. Door ziekte veel pauzes gehad tussen mijn lessen (soms een maand niet) en ook door de eerste stop van Corona (was in principe klaar voor examen, maar die gingen niet door. Wilde niet meer geld uitgeven dus 3mnd geen lessen gehad en daarna 2 om even voor te bereiden.)
Eerste keer niet gehaald, had een auto over het hoofd gezien helaas.
Nog een paar lessen gehad en 2de x wel gehaald.

Moet wel zeggen dat ik 2,5 jaar aan het lessen ben geweest. Doordat ik ontzettend vaak gewoon niet fit genoeg was om te lessen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:13

Ik reed eigenlijk al vaak in de auto met mijn pa voor ik rijles gehad had, dus uiteindelijk in 10 lessen geslaagd .

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:21

Auto was dacht ik 34 of 35 lessen (50min per les)theorie en praktijk in 1x.
Met motor had ik ongeveer 36 uur en theorie en beide praktijkexamens in 1x.

Had beide met minder uur afgekund maar wilde het meer voor mijn eigen zekerheid.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:08

Ik heb veel lessen gehad, maar dat lag voornamelijk aan de tijd waarin ik mijn rijbewijs haalde. Ik zakte de eerste keer en de tijd die ik moest wachten op een her was toen gemiddeld 3 maanden. Ik had pech, het werden er 4. En dan iedere week een les 'om het wel bij te houden' dat resulteerde in meer dan 50 lessen. Maar toen ook zonder problemen geslaagd.