werken zonder mondkapje in coronatijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:41

LindyH schreef:
Bij het werken met (kleine) kinderen hoef je meestal ook geen mondkapje op.

Moet een groot gedeelte van de dag toch echt een mondkapje op tijdens het werk op een kinderdagverblijf

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:47

Mariposa11 schreef:
elnienjo schreef:
Vind het behoorlijke aanstelleritus om geen mondkapje te willen dragen eerlijk gezegd. Ben er ooit eentje tegengekomen in 'n winkel waar ze de winkeleigenaar in geuren en kleuren stond uit te leggen dat zij er geen op zou zetten. Aangezien de winkeleigenaar haar niet buiten schopte ben ik zelf zonder iets te kopen weg gegaan.

Wauw. Wees blij dat jij niks hebt mee gemaakt waardoor je nu geen mondkapje meer kan dragen. Maar om mensen dan aanstellers te noemen is echt heel kortzichtig en beledigend.

Gebrek aan empathisch vermogen heet dat. We zijn allemaal anders.

AnoukWelsh

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:08

Waarom moeten wij ons aanstellen?

Ik ben longpatient en kan ook geen mondkapje hele dagen dragen.

Hoevaak ik me wel niet moet verantwoorden of vuil aangekeken wordt. Vreselijk.

Te gek voor woorden dat je je overal medisch moet verantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:11

AnoukWelsh schreef:
Waarom moeten wij ons aanstellen?

Ik ben longpatient en kan ook geen mondkapje hele dagen dragen.

Hoevaak ik me wel niet moet verantwoorden of vuil aangekeken wordt. Vreselijk.

Te gek voor woorden dat je je overal medisch moet verantwoorden.

En dat mensen het bewijs niet eens willen zien. Ik vertel nu zoveel mogelijk details over mijn trauma's, op die manier voelt de ander zich ongemakkelijk en hoop ik dat ze volgende keer 3x nadenken voor ze in de aanval gaan (want rustig ernaar vragen gebeurt zelden, het is gelijk mondkapje op of naar buiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:18

Maar je mag toch ook niet zonder mondkapje een winkel oid in? Dat je het niet op kan is dan heel vervelend maar ik zie hier toch gebeuren dat er dan iemand anders boodschappen moet gaan doen omdat je zonder er inderdaad niet inkomt. Dat is dan wel de consequentie ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:23

Spenk schreef:
Maar je mag toch ook niet zonder mondkapje een winkel oid in? Dat je het niet op kan is dan heel vervelend maar ik zie hier toch gebeuren dat er dan iemand anders boodschappen moet gaan doen omdat je zonder er inderdaad niet inkomt. Dat is dan wel de consequentie ervan.

Dat is niet waar. Er is een uitzondering op de mondkapjesplicht als je een medische reden hebt. Dit is door de overheid geregeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-ziekte

Deze uitzondering geldt OVERAL, dus ook in het openbaar vervoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:29

Maar dan neem ik aan je dus een bewijs hebt? Die hebben veel mensen niet hoor als er naar gevraagd wordt en een winkeleigenaar kan onmogelijk bepalen of mensen echt een reden hebben of gewoon zeuren en geen zin hebben als je geen bewijs toont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:31

Spenk schreef:
Maar dan neem ik aan je dus een bewijs hebt? Die hebben veel mensen niet hoor als er naar gevraagd wordt en een winkeleigenaar kan onmogelijk bepalen of mensen echt een reden hebben of gewoon zeuren en geen zin hebben als je geen bewijs toont.

Ja, ik heb een pasje van mijn hulphond en binnenkort ook mijn hulphond en ik kan gerust de krantenartikelen laten zien over wat er met mij is gebeurd. Een bewijs van een arts heeft vrijwel niemand want dat mogen artsen niet schrijven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:47

xxxmh schreef:
LindyH schreef:
Bij het werken met (kleine) kinderen hoef je meestal ook geen mondkapje op.

Moet een groot gedeelte van de dag toch echt een mondkapje op tijdens het werk op een kinderdagverblijf

Ik werk op een basisschool (niet als leerkracht) en niemand draagt bij ons een mondkapje. Er zit ook een kinderdagverblijf inpandig en daar wordt voor zover ik weet ook geen mondkapje gedragen. Wel worden ouders daar verzocht bij het halen en brengen van hun kind een mondkapje te dragen. Wellicht dat de medewerkers er dan ook eentje dragen, dat weet ik niet. Volgens mij is dat ook het advies vanuit de overheid. Het wordt afgeraden om een mondkapje te dragen bij de uitvoering van pedagogisch werk.
Het kan natuurlijk wel dat een instelling ervoor kiest om dat toch wel te doen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:05

Dat bewijs krijgen valt tegen hoor.. Ik heb ook bij mijn huisarts geïnformeerd en ik kwam niet verder dan de assistente, een afspraak kreeg ik niet eens. Doen ze niet.. Ik doe ook geen mondkapje op, om meerdere redenen (ten eerste iets met frisse lucht en ze helpen niet, sterker nog: je kunt er juist sneller ziek van worden), maar ik kan hem ook niet op hebben al zou ik het willen. Ik kan niets in mijn gezicht hebben dat mijn mond / neus bedekt, je zult me ook met -20C nog niet met een sjaal zien (wel om de hals maar niet zoals veel mensen over de mond), of in bed dekens in het gezicht of zelfs haar in het gezicht.. Vreselijk.. In Duitsland moet ik omdat de dokter dus geen verklaring wil geven, maar daar houd ik het ook echt bij mond bedekken en dan nog ben ik dicht bij een paniekaanval en moet ik echt mijn uiterste best doen om mezelf kalm te houden. Ik zorg dan ook altijd dat ik daar niet te veel hoef, snel tanken, de hoognodige boodschappen en weer weg. Dus nee, ik doe hem niet op. Tot nu toe heeft mij er nog niemand op aangesproken hier, alleen twee keer een winkelmedewerkster die mij vroeg hem op te doen, waar ik vriendelijk voor bedankt heb. Nu ben ik wel iemand die er makkelijk mee omgaat als iemand wel een keer commentaar zou hebben, het raakt me niet. Maar ik snap goed dat er mensen zijn die dit wel moeilijk vinden. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat ze mondkapjes überhaupt verplicht hebben, maar ook dat je bij veel huisartsen geen verklaring krijgt, en niet eens de kans krijgt om uit te leggen waarom je deze verklaring nodig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:11

Texas02 schreef:
Dat bewijs krijgen valt tegen hoor.. Ik heb ook bij mijn huisarts geïnformeerd en ik kwam niet verder dan de assistente, een afspraak kreeg ik niet eens. Doen ze niet.. Ik doe ook geen mondkapje op, om meerdere redenen (ten eerste iets met frisse lucht en ze helpen niet, sterker nog: je kunt er juist sneller ziek van worden), maar ik kan hem ook niet op hebben al zou ik het willen. Ik kan niets in mijn gezicht hebben dat mijn mond / neus bedekt, je zult me ook met -20C nog niet met een sjaal zien (wel om de hals maar niet zoals veel mensen over de mond), of in bed dekens in het gezicht of zelfs haar in het gezicht.. Vreselijk.. In Duitsland moet ik omdat de dokter dus geen verklaring wil geven, maar daar houd ik het ook echt bij mond bedekken en dan nog ben ik dicht bij een paniekaanval en moet ik echt mijn uiterste best doen om mezelf kalm te houden. Ik zorg dan ook altijd dat ik daar niet te veel hoef, snel tanken, de hoognodige boodschappen en weer weg. Dus nee, ik doe hem niet op. Tot nu toe heeft mij er nog niemand op aangesproken hier, alleen twee keer een winkelmedewerkster die mij vroeg hem op te doen, waar ik vriendelijk voor bedankt heb. Nu ben ik wel iemand die er makkelijk mee omgaat als iemand wel een keer commentaar zou hebben, het raakt me niet. Maar ik snap goed dat er mensen zijn die dit wel moeilijk vinden. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat ze mondkapjes überhaupt verplicht hebben, maar ook dat je bij veel huisartsen geen verklaring krijgt, en niet eens de kans krijgt om uit te leggen waarom je deze verklaring nodig bent.

Je mag een afsprakenkaart van bijvoorbeeld een psycholoog gebruiken als bewijs. Moet je alleen wel onder behandeling zijn, bij mij is dat zo erg mis gegaan dat ik niet meer naar een psycholoog durf. Gelukkig ben ik begonnen met een assistentiehond opleiden (die al met pensioen is vanwege medische redenen maar er komt een nieuwe pup), anders zou ik ook niet weten hoe ik moet bewijzen dat ik ptss heb.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:23

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:24

Ik ben niet onder behandeling, dus dat wordt lastig.. Maar eigenlijk mogen ze ook helemaal niet naar een medische verklaring vragen.. Of vragen mag altijd natuurlijk, maar ze mogen je niet dwingen om antwoord te geven.. Als je zegt dat het medisch is, is dat voldoende.. Dus dat is daarmee ook weer opgelost voor mij, voor mij is de discussie daarmee afgelopen.. Maar ik snap best dat het voor heel veel mensen wel lastig en vervelend is..

Edit: bovenstaande heb ik uitgeprint, heeft nog nooit iemand naar gevraagd.. Maar in Duitsland is dat dus niet geldig, en de huisarts wil niet meewerken.. Dat blijft wel een probleem..
Laatst bijgewerkt door Texas02 op 06-03-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:25

Pas ook mee gemaakt dat een mevrouw met ptss geen kapje op kon aangezien ze daar een traumatisch verleden mee had.
Hoeveel mensen haar belachelijk maakte, dit vind ik diep triest.
Uiteindelijk is ze in huilen uitgebarsten en nog iedereen die vooroordelen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:27

Texas02 schreef:
Ik ben niet onder behandeling, dus dat wordt lastig.. Maar eigenlijk mogen ze ook helemaal niet naar een medische verklaring vragen.. Of vragen mag altijd natuurlijk, maar ze mogen je niet dwingen om antwoord te geven.. Als je zegt dat het medisch is, is dat voldoende.. Dus dat is daarmee ook weer opgelost voor mij, voor mij is de discussie daarmee afgelopen.. Maar ik snap best dat het voor heel veel mensen wel lastig en vervelend is..

Je moet helaas wel met bewijs komen om het aannemelijk te maken. Dat is vrij snel veranderd.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:31

Maar als je het benauwd krijgt/medisch bent, dan zou ik hem zelf gewoon onder mijn neus doen en wel over mijn mond. Een stuk minder gezeik van anderen die je aan zitten te staren dat je zonder kapje loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:33

Amado7 schreef:
Maar als je het benauwd krijgt/medisch bent, dan zou ik hem zelf gewoon onder mijn neus doen en wel over mijn mond. Een stuk minder gezeik van anderen die je aan zitten te staren dat je zonder kapje loopt.

Dan moet je dat ook kunnen. Bij mij gaat het al mis als mijn mond bedekt is. Anderen moeten gewoon stoppen met oordelen zonder het verhaal erachter te kennen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:37

[***] schreef:
Amado7 schreef:

Dan moet je dat ook kunnen. Bij mij gaat het al mis als mijn mond bedekt is. Anderen moeten gewoon stoppen met oordelen zonder het verhaal erachter te kennen.

Dat is zo. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat erg moeilijk is. En aangezien de meeste normaal gesproken door hun neus ademen.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:39

Amado7 schreef:

Zelf dat gaat niet als je longpatient bent. Zo zie je maar hoe andere denken :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:39

Zou het voor een aantal van de mensen die het problematisch vinden, geen optie kunnen zijn om een zeer goed luchtdoorlatende stof te gebruiken die je nauwelijks voelt zitten? Van dat muslin-katoen waar ze babydoeken van maken, of linnen ofzo?

Het werkt natuurlijk voor geen meter om eventueel virus tegen te houden, maar geeft een stuk minder gedoe en verongelijkte blikken dan zonder kapje rondlopen....

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:40

AnoukWelsh schreef:
Amado7 schreef:

Zelf dat gaat niet als je longpatient bent. Zo zie je maar hoe andere denken :')

Hoho. Niet te snel oordelen. Zeg hierboven over: dat het bij de meeste wel kan. Ik snap ook wel als je enorm benauwd ben je niet alleen door je neus kan ademen. Dan is het niet mogelijk natuurlijk. Maar velen ook wel. Daarbij zeg ik wat ik zelf zou doen. Dat hoeft een ander nog niet te doen :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:42

Zou het gewoon geen optie zijn om wat verdraagzamer naar elkaar te reageren? Bij ons in de supermarkt wordt omgeroepen dat er mensen zijn die om medische redenen geen mondkapje op kunnen en dat mensen daar niet op veroordeeld moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:50

Anoeska27 schreef:
Zou het gewoon geen optie zijn om wat verdraagzamer naar elkaar te reageren? Bij ons in de supermarkt wordt omgeroepen dat er mensen zijn die om medische redenen geen mondkapje op kunnen en dat mensen daar niet op veroordeeld moeten worden.

Wat een fijne supermarkt!

pmarena schreef:
Zou het voor een aantal van de mensen die het problematisch vinden, geen optie kunnen zijn om een zeer goed luchtdoorlatende stof te gebruiken die je nauwelijks voelt zitten? Van dat muslin-katoen waar ze babydoeken van maken, of linnen ofzo?

Het werkt natuurlijk voor geen meter om eventueel virus tegen te houden, maar geeft een stuk minder gedoe en verongelijkte blikken dan zonder kapje rondlopen....

Nee dat is geen optie want dat hebben de mensen die er niet tegen kunnen zeer waarschijnlijk al geprobeerd, want dat zou inderdaad veel makkelijker zijn dan dat gezeik steeds.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:51

[***] schreef:
Anoeska27 schreef:

Wat een fijne supermarkt!

pmarena schreef:

Nee dat is geen optie want dat hebben de mensen die er niet tegen kunnen zeer waarschijnlijk al geprobeerd, want dat zou inderdaad veel makkelijker zijn dan dat gezeik steeds.

Daar sluit ik mij bij aan
Als t zo makkelijk opgelost zou zijn zouden we dat vast wel doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:22

Mwoah, elders zat iemand met de handen in het haar en vond dat een top-idee toen ik aanhaalde dat ik dit soort mondkapjes op Etsy was tegengekomen. Daar had ze nog niet aan gedacht en was nog het proberen waard :j

Maar over verdraagzaam gesproken zeg, poeh....het was goed bedoeld hoor :=

Fijne avond :wave: