Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:44

Interessant om mee te lezen, als het mag heb ik ook een vraag:
Wij hebben ons huis ruim 1,5jr terug gekocht, en we hebben flink verbouwd. Nu kregen we tijdens de verbouwing een brief van de gemeente, waar werd gevraagd wat we allemaal gingen doen qua verbouwen. Dat heb ik keurig ingevuld, volgens mij best wel heel dom -O- Want de WOZ is heel hard gestegen. Maar het gekke, we kochten ons huis per 15 augustus 2019, ik heb dus pas half/ eind 2019 doorgegeven wat we hebben verbouwd. Nu vind ik dit qua WOZ:

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 528.000 euro
01-01-2018 375.000 euro
01-01-2017 364.000 euro
01-01-2016 357.000 euro
01-01-2015 308.000 euro
01-01-2014 308.000 euro

Hoe kan het dat de WOZ in januari 2019 op 528000 is gezet? Zou het dan op januari 2020 nog verder gaan stijgen doordat ik onze verbouwplannen heb gedeeld? En heeft aanvechten überhaupt zin, aangezien ik zelf heb doorgegeven hoeveel er verbouwd is?

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:48

Wij kregen inderdaad ook bericht, wat we allemaal aan het huis wilden doen. Wij hebben deze maar laten liggen omdat we ook bang waren, dat als we zeiden dat als we bij wijze van de keuken wilde verbouwen en dus een doorbraak wilde maken en het oppervlakte in de benedenverdieping, naar ons idee logischer en ruimer wilden delen, dit ook invloed had op een nog hogere WOZ. Ben ook benieuwd..

@Fangio, ik vind het ook zo dubbel als het maar kan, eigenlijk staat er heel krom dat alleen de verkochte huizen in de buurt en jouw aankoopprijs (omdat jij dat je huis waard vond) invloed hebben. Terwijl de staat dus niet vooraf gecheckt wordt en/of weinig invloed heeft. Vind het toch een rare manier om te bepalen hoeveel je huis waard is enkel op basis van bovenstaand.
Invloed van interieur/verouderde staat (keuken etc), zoals ik het lees, kun je pas laten meewegen nadat iemand van de gemeente daadwerkelijk komt kijken. Zelf een bizarre manier van werken en lijkt me andersom beter. Natuurlijk niet haalbaar, maar het voelt zo 'dom'. :')

Natuurlijk allemaal niet zo zwart wit en komt er mee bij kijken, no offence! ;)
Laatst bijgewerkt door Fakewell op 19-03-21 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:53

Fakewell schreef:
Wij kregen inderdaad ook bericht, wat we allemaal aan het huis wilden doen. Wij hebben deze maar laten liggen omdat we ook bang waren, dat als we zeiden dat als we bij wijze van de keuken wilde verbouwen, dit ook invloed had op een nog hogere WOZ. Ben ook benieuwd..

Ja mijn zus zei ook gelijk dat dit niet zo heel slim was :Y) Ik met m'n goede gedrag, keurig alles ingevuld, geschatte kosten, taxatie voor en na verbouwing.. Oeps.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:55

Mloes schreef:
Fakewell schreef:
Wij kregen inderdaad ook bericht, wat we allemaal aan het huis wilden doen. Wij hebben deze maar laten liggen omdat we ook bang waren, dat als we zeiden dat als we bij wijze van de keuken wilde verbouwen, dit ook invloed had op een nog hogere WOZ. Ben ook benieuwd..

Ja mijn zus zei ook gelijk dat dit niet zo heel slim was :Y) Ik met m'n goede gedrag, keurig alles ingevuld, geschatte kosten, taxatie voor en na verbouwing.. Oeps.

Haha, ik hoorde ook veel mensen in de omgeving, dat als ze dat wilden weten, de gemeente maar mooi langs kwam.. Het is voor hun verplicht om te vragen, maar nergens stond verplicht om in te vullen..
Nou wij hadden echt zoiets van noo way.. Laat dan maar :')

Geen idee of het daadwerkelijk wordt meegenomen, maar voelde echt alsof je de gemeente hun werk deed, in plaats van dat ze zelf langskwamen..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:12

Fitzroy schreef:
Er wordt wel degelijk gekeken naar de inrichting. Dat deed de WOZ-taxateur hier wel en hij noteerde ook verouderde keuken in mijn geval.
Edit: mijn vader heeft ook aan de hand van foto’s van de inrichting de waarde van zijn appartement omlaag gekregen.

Luuntje, het scheelt mij 6 tientjes maar het heeft ook gevolgen voor het waterschap en het eigen woningforfait volgend jaar bij de aangifte.
En natuurlijk voor de jaarlijkse verhoging vd WOZ-waarde. ;)

Oke, dus toch, ik was namelijk in de veronderstelling dat dat soort dingen dus niet meetelden, vanwege onderstaande quote :+

Janneke2 schreef:
Ehm - een inbouwkeuken geldt NIET als onroerend goed /zaak.

Geen enkel argument om de WOZ omlaag te krijgen.
Je hebt mazzel gehad.

Ja, er zijn inmiddels een hoop huizen in de straat hier al duur verkocht, maar die zijn al volledig gerenoveerd geweest, sommige zelfs met zwembad en zonnepanelen enzo. Ik moet nog beginnen aan mijn verbouwing. Dan is het niet helemaal eerlijk dat ze de waarde van mijn huis daar al mee gelijk trekken natuurlijk :+
Maar ik ga eens informeren of ik evt ook zo'n taxatie kan krijgen dan. Bedankt al voor het meedenken iedereen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:52

OK, ik heb niet 100% alle berichten gelezen, maar de teneur lijkt te zijn, liever een lagere WOZ waarde.

Nou, ik kan je vertellen, je kunt een hoop geld besparen met een hogere WOZ waarde, met name als je een flink deel via hypotheek gefinancierd hebt. De hypotheekverstrekker rekent namelijk een renteopslag, die gebaseerd is op de waarde van jouw huis en hoeveel je in verhouding al hebt betaald.
als je dus met een aantal jaar al een stuk hebt afgelost, en de waarde van je huis is (flink) gestegen, kan er zomaar een 0.5% rente (ligt aan je verstrekker) van je hypotheekrente afgaan. en geloof me, dat is 9 van de 10 x een hoger bedrag per jaar minder betalen, dan die 10% waarmee je gemeentelijke belastingen omhoog gaan.... je kunt het uitrekenen, en voor ons was het veel gunstiger om die hogere WOZ waarde te accepteren, en daarmee veel minder hypotheek rente te hoeven betalen ;-)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:54

Ts ik vind €60 toch de moeite.
Kan je leuke dingen mee doen.

Mloes ook een idiote waardestijging.
Zou bezwaarmaken zinvol zijn? Proberen kan altijd.

veerledec

Re: Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:34

Vladimir, dat ging hier met een taxatie, niet op basis van woz.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:05

Fangio schreef:
Fangio schreef:
De WOZ waarde van mijn huis was torenhoog toen ik het kocht, terwijl het om een oud huis ging met veel achterstallig onderhoud (voor de beeldvorming, er zat niet eens een keuken in). Ik heb toen (oa met het taxatierapport van de aankoop en een hoop foto's van alle gebreken) zelf bezwaar in gediend en het is toen teruggebracht naar mijn aankoopwaarde. Nu is dit jaar (een jaar na aankoop) de WOZ waarde weer enorm gestegen, terwijl er nog niet veel veranderd is aan het huis (doen alles zelf en eerst omheining/stallen voor de paarden in orde gemaakt) en ik zit nu inderdaad ook te twijfelen tussen weer zelf doen of zo'n bureau.

Ik had inderdaad ook gelezen dat de kosten die de gemeente aan zo'n bureau heeft uiteindelijk weer doorberekend worden. Maar ook dat die bureaus vaker succes hebben... Ik kan je dus geen advies geven want ik zit zelf ook nog in dubio :+

Ik werk zelf als WOZ taxateur voor diverse gemeenten en dat bureaus meer succes hebben is iets wat ze vooral zelf zeggen.. met een eigen aankoopsom en geen verbeteringen na aankoop kun je heel simpel zelf bezwaar maken, houdt wel rekening met soms idiote prijsstijgingen in het afgelopen jaar.. afhankelijk van locatie etc. ruim boven de 10% soms..

Zou ik jou dan eens mogen vragen waar ik op moet focussen in mijn bezwaar om dit zelf succesvol te doen? Omdat iemand anders hier zei dat bijvoorbeeld het ontbreken van een keuken geen reden is om de waarde te verlagen. Waar kijkt men dan wel naar? Ik heb oa ook nog enkel glas, gescheurde muren, geen isolatie e.d. dus genoeg te vertellen over mn huis, maar je hebt maar beperkte ruimte om tekst en foto's bij te voegen vind ik :+[/quote]

Om te beginnen, je koopt een huis in de staat waarin het zich bevind. Alle gebreken vond je dan blijkbaar toch de aankoopsom waard. Als de Woz-waarde hiermee in lijn ligt klopt dit gewoon. Een bezwaar hierover is daarmee rond je aankoopdatum bij voorbaat kansloos. Het wordt anders wanneer je verder in de tijd komt. Hoe verder van je aankoopdatum , hoe minder relevant je eigen aankoopsom en hoe belangrijker de referentie verkopen. Zeg je zit nu anderhalf jaar na je aankoopdatum(op de waardepeildatum , dus 1 jaar voor 1 januari van het belastingjaar waarop de beschikking betrekking heeft). de gemeente moet nu niet de stijging onderbouwen in die periode, maar het waardeniveau van je woning op basis van een drietal vergelijkbare verkochte woningen die rond 1 januari 2020 zijn verkocht. Het beste kun je dan een taxatieverslag opvragen en kijken met welke woningen vergeleken wordt.. met google is de staat, onderhoud, bouwjaar , inhoud etc. te controleren op basis van de verkoopinformatie. Zijn deze woningen groter, beter onderhouden etc, maar is jouw woning toch hoger of vergelijkbaar in waarde dan kun je bezwaar maken. De waardeverhouding met jouw woning moet namenlijk wel kloppen.. de staat van keuken, badkamer etc. kan allemaal van invloed zijn. Hierboven riep iemand dat de keuken als roerende zaak wordt beschouwd, maar dat is onzin.. succes..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:10

Mloes schreef:
Wij hebben ons huis ruim 1,5jr terug gekocht, en we hebben flink verbouwd. Nu kregen we tijdens de verbouwing een brief van de gemeente, waar werd gevraagd wat we allemaal gingen doen qua verbouwen. Dat heb ik keurig ingevuld, volgens mij best wel heel dom -O- Want de WOZ is heel hard gestegen. Maar het gekke, we kochten ons huis per 15 augustus 2019, ik heb dus pas half/ eind 2019 doorgegeven wat we hebben verbouwd. Nu vind ik dit qua WOZ:

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 528.000 euro
01-01-2018 375.000 euro
01-01-2017 364.000 euro
01-01-2016 357.000 euro
01-01-2015 308.000 euro
01-01-2014 308.000 euro

Hoe kan het dat de WOZ in januari 2019 op 528000 is gezet? Zou het dan op januari 2020 nog verder gaan stijgen doordat ik onze verbouwplannen heb gedeeld? En heeft aanvechten überhaupt zin, aangezien ik zelf heb doorgegeven hoeveel er verbouwd is?

in het kort, de waarde van woningen die verbouwd zijn wordt bepaald op basis van de toestand op 1 januari van het belastingjaar. De waarde is echter wel berekend naar waardepeildatum 1 januari 2019. er wordt dus als het ware fictief gedaan alsof je woning op 1-1-2019 als verbouwd kan worden getaxeerd. voorwaarde is hier natuurlijk wel dat je verbouwing op 1 januari 2020 ook daadwerkelijk klaar was.. als je nog maar halverwege was kun je dit waarschijnlijk vrij simpel aantonen en bezwaar maken. Zo niet dan zal het van je verbouw(kosten) etc afhangen of de woning in verbouwde toestand ook dat bedrag waard was, dat kun je in principe zelf beoordelen..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:31

martichr schreef:
Mloes schreef:

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 528.000 euro
01-01-2018 375.000 euro
01-01-2017 364.000 euro
01-01-2016 357.000 euro
01-01-2015 308.000 euro
01-01-2014 308.000 euro

in het kort, de waarde van woningen die verbouwd zijn wordt bepaald op basis van de toestand op 1 januari van het belastingjaar. De waarde is echter wel berekend naar waardepeildatum 1 januari 2019. er wordt dus als het ware fictief gedaan alsof je woning op 1-1-2019 als verbouwd kan worden getaxeerd. voorwaarde is hier natuurlijk wel dat je verbouwing op 1 januari 2020 ook daadwerkelijk klaar was.. als je nog maar halverwege was kun je dit waarschijnlijk vrij simpel aantonen en bezwaar maken. Zo niet dan zal het van je verbouw(kosten) etc afhangen of de woning in verbouwde toestand ook dat bedrag waard was, dat kun je in principe zelf beoordelen..

Ah kijk, dat verklaart e.e.a. Dan zal er niet nog zo’n stijging achteraan komen :Y)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 05:35

@veerledec, onze bank accepteerde daarvoor de woz (de Rabo, zeker niet de kleinste).

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 07:29

De Rabo is dan ook de meest flexibele bank, daar mogen vestigingen en adviseurs veel zelf beslissen.
Wij geven bij verbouwingen altijd alleen het constructieve/ vergunningsplichtige deel door, scheelt je ook flink in leges. En meestal is er in die fase ook nog geen keuken en badkamer uitgezocht bv. en hangt dat ook af van hoe de rest loopt/ binnen budget blijft.
Ons eerste huis kochten wij voor 180 en daarna was de woz 260 oid. Aangegeven dat wij dit een bizarre stijging vonden en toen ging het omlaag. Nu hebben we voor het 2e jaar geen woz gehad. Zal er eens over bellen, want we zijn flink aan het verbouwen en ik heb liever dat de taxateur nu langs komt en een puinhoop ziet dan over een half jaar en dat ik dan kan gaan uitleggen dat het 1 januari nog onbewoonbaar was. Wij hebben wel zelf een taxatierapport van voor en na verbouwing maar ik denk dat de gemeente wellicht lager gaat zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:11

Ik volg, woz is hier in ongeveer 5 jaar gestegen van 160 naar 230. Aan de andere kant klopt het wel met de prijzen waarvoor de huizen nu weggaan

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:43

martichr schreef:
Fangio schreef:
Zou ik jou dan eens mogen vragen waar ik op moet focussen in mijn bezwaar om dit zelf succesvol te doen? Omdat iemand anders hier zei dat bijvoorbeeld het ontbreken van een keuken geen reden is om de waarde te verlagen. Waar kijkt men dan wel naar? Ik heb oa ook nog enkel glas, gescheurde muren, geen isolatie e.d. dus genoeg te vertellen over mn huis, maar je hebt maar beperkte ruimte om tekst en foto's bij te voegen vind ik :+

Om te beginnen, je koopt een huis in de staat waarin het zich bevind. Alle gebreken vond je dan blijkbaar toch de aankoopsom waard. Als de Woz-waarde hiermee in lijn ligt klopt dit gewoon. Een bezwaar hierover is daarmee rond je aankoopdatum bij voorbaat kansloos. Het wordt anders wanneer je verder in de tijd komt. Hoe verder van je aankoopdatum , hoe minder relevant je eigen aankoopsom en hoe belangrijker de referentie verkopen. Zeg je zit nu anderhalf jaar na je aankoopdatum(op de waardepeildatum , dus 1 jaar voor 1 januari van het belastingjaar waarop de beschikking betrekking heeft). de gemeente moet nu niet de stijging onderbouwen in die periode, maar het waardeniveau van je woning op basis van een drietal vergelijkbare verkochte woningen die rond 1 januari 2020 zijn verkocht. Het beste kun je dan een taxatieverslag opvragen en kijken met welke woningen vergeleken wordt.. met google is de staat, onderhoud, bouwjaar , inhoud etc. te controleren op basis van de verkoopinformatie. Zijn deze woningen groter, beter onderhouden etc, maar is jouw woning toch hoger of vergelijkbaar in waarde dan kun je bezwaar maken. De waardeverhouding met jouw woning moet namenlijk wel kloppen.. de staat van keuken, badkamer etc. kan allemaal van invloed zijn. Hierboven riep iemand dat de keuken als roerende zaak wordt beschouwd, maar dat is onzin.. succes..

Bij aankoop heb ik inderdaad met succes de WOZ terug omlaag gekregen naar de aankoopsom. Echter nu is deze weer met 35% gestegen als gevolg van recente verkopen in de straat/dorp. Dit zijn indd ongeveer dezelfde huizen, maar dan dus wel in reeds gerenoveerde staat.
Maar ik kan zeker iets met je tips, bedankt daarvoor! Ga er vandaag eens even voor zitten. Mocht het dit jaar niet lukken met zelf bezwaar maken kan ik altijd volgend jaar nog zo'n bureau overwegen.

Kwa rente index (of hoe dat precies mag heten) accepteert mijn bank zowel WOZ als taxatie, maar ik zit al in de laagste klasse, dus heb er geen enkel belang bij om een hoge WOZ te hebben :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:52

Het kan alleen bij verkoop onhandig zijn heeft de makelaar ons verteld. Niet in de huidige markt maar in crisis werd een lage woz blijkbaar regelmatig als argument gebruikt om de prijs omlaag te krijgen. Wij moesten ook op de vragenlijst invullen waarom we bezwaar hadden gemaakt. Omdat we graag minder belasting betalen hebben we toen gezegd :D.
Qua rente scheelt het ons ook niks, tussen de 67.5 en 90% is hetzelfde percentage. Wij zitten ergens in het midden en er moet heel veel veranderen om erboven of eronder uit gaan komen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:57

Fangio schreef:
Zou ik jou dan eens mogen vragen waar ik op moet focussen in mijn bezwaar om dit zelf succesvol te doen? Omdat iemand anders hier zei dat bijvoorbeeld het ontbreken van een keuken geen reden is om de waarde te verlagen. Waar kijkt men dan wel naar? Ik heb oa ook nog enkel glas, gescheurde muren, geen isolatie e.d. dus genoeg te vertellen over mn huis, maar je hebt maar beperkte ruimte om tekst en foto's bij te voegen vind ik :+

35 procent is erg fors, ik vermoed dat je verbouwing al voor 100 procent is meegenomen.. schrijf gewoon een kort bezwaar waarin je zegt dat je woning op 1-1-2021 nog lang niet in de staat was van de referentie panden.. de meeste no cure no pay bureaus doen het minder goed dan jij zelf...

Om te beginnen, je koopt een huis in de staat waarin het zich bevind. Alle gebreken vond je dan blijkbaar toch de aankoopsom waard. Als de Woz-waarde hiermee in lijn ligt klopt dit gewoon. Een bezwaar hierover is daarmee rond je aankoopdatum bij voorbaat kansloos. Het wordt anders wanneer je verder in de tijd komt. Hoe verder van je aankoopdatum , hoe minder relevant je eigen aankoopsom en hoe belangrijker de referentie verkopen. Zeg je zit nu anderhalf jaar na je aankoopdatum(op de waardepeildatum , dus 1 jaar voor 1 januari van het belastingjaar waarop de beschikking betrekking heeft). de gemeente moet nu niet de stijging onderbouwen in die periode, maar het waardeniveau van je woning op basis van een drietal vergelijkbare verkochte woningen die rond 1 januari 2020 zijn verkocht. Het beste kun je dan een taxatieverslag opvragen en kijken met welke woningen vergeleken wordt.. met google is de staat, onderhoud, bouwjaar , inhoud etc. te controleren op basis van de verkoopinformatie. Zijn deze woningen groter, beter onderhouden etc, maar is jouw woning toch hoger of vergelijkbaar in waarde dan kun je bezwaar maken. De waardeverhouding met jouw woning moet namenlijk wel kloppen.. de staat van keuken, badkamer etc. kan allemaal van invloed zijn. Hierboven riep iemand dat de keuken als roerende zaak wordt beschouwd, maar dat is onzin.. succes..[/quote]

Bij aankoop heb ik inderdaad met succes de WOZ terug omlaag gekregen naar de aankoopsom. Echter nu is deze weer met 35% gestegen als gevolg van recente verkopen in de straat/dorp. Dit zijn indd ongeveer dezelfde huizen, maar dan dus wel in reeds gerenoveerde staat.
Maar ik kan zeker iets met je tips, bedankt daarvoor! Ga er vandaag eens even voor zitten. Mocht het dit jaar niet lukken met zelf bezwaar maken kan ik altijd volgend jaar nog zo'n bureau overwegen.

Kwa rente index (of hoe dat precies mag heten) accepteert mijn bank zowel WOZ als taxatie, maar ik zit al in de laagste klasse, dus heb er geen enkel belang bij om een hoge WOZ te hebben :+[/quote]

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:50

Ik heb dus op 12 maart bezwaar aangetekend tegen onze WOZ waarde van ons huis.
Want we hadden het laten taxeren voor eventuele verkoop.
Op 13december hebben we een brief ontvangen dat ons bezwaar was toegewezen.
We krijgen nu 61euro terug.
Duurt een tijdje, maar dan heb je uiteindelijk ook geld terug.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 20:56

Dat schiet lekker op, zeg :=