Schuldhulpmaatje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:54

LindyH schreef:
Het lijkt mij leuk, maar ook ontzettend zwaar. Ik bedoel, mensen die zulke hulp nodig hebben, daar is toch vaak iets meer mee aan de hand.

Dat lijkt me niet echt een uitgangspunt dat helpt om begrip voor elkaar te krijgen of om problemen op te lossen of om stigma's rond schulden mee te verminderen.

Citaat:
Daardoor des te meer bewondering voor mensen die maatje/buddy zijn hoor, maar mij lijkt het te heftig om zomaar even 'voor de lol' erbij te doen. Juist door alle problematiek die je tegen komt.

Zeker niet doen dan. Als je vooral problematiek ziet, en niet mensen waarmee je kunt samenwerken, lijkt het me voor iedereen (en vooral ook voor degene die een maatje kan gebruiken) erg frustrerend.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:08

Ik wil ook zeker niet zeggen dat mensen geen hulp zouden moeten krijgen, maar het lijkt me gewoon erg heftig werk voor vrijwilligers.
Als 50% van de mensen met dergelijke schulden geen achterliggende problematiek heeft, maar 50% dus wel, dan vind ik dat je als vrijwilliger erg veel voor je kiezen krijgt.

De indruk die ik krijg is dat de maatjes/buddy's als het ware fungeren als eerste opvang. Ze filteren de 'makkelijke' gevallen eruit door die te helpen, en de moeilijke gevallen schuiven door naar de professionele hulpverlening. Maar je hebt er als vrijwilliger dus wel eerst mee te maken. Je ziet mensen afglijden, dieper in de problemen komen zonder ze te kunnen helpen, en dat lijkt me erg heftig. Ik zou daar niet van kunnen slapen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:35

LindyH schreef:
Ik wil ook zeker niet zeggen dat mensen geen hulp zouden moeten krijgen, maar het lijkt me gewoon erg heftig werk voor vrijwilligers.

Het is heftig voor jou. Maar dat zegt niet automatisch wat over hoe andere vrijwilligers erin staan he? Wat voor jou moeilijk is hoeft voor een ander niet perse hetzelfde te voelen.
En waar jij het heel frustrerend vindt dat iemand per se wil vasthouden aan zijn olijven vindt iemand anders het misschien vooral heel leuk en leerzaam om dat mee te maken, en een uitdaging om te kijken waar je dan toch verbinding krijgt met iemand om naar een situatie te komen die werkt, wat de uitkomst ook is.

En dan helpt het echt om niet in eerste instantie alleen maar de problemen te zien en waarom iemand niet voldoet ('oh, autisme! star!') maar vooral ook de tijd te nemen wat iemand dan wel belangrijk vindt (lekker eten?)

Citaat:
Maar je hebt er als vrijwilliger dus wel eerst mee te maken. Je ziet mensen afglijden, dieper in de problemen komen zonder ze te kunnen helpen, en dat lijkt me erg heftig. Ik zou daar niet van kunnen slapen.

Je vult hier erg veel in over hoe het zou kunnen lopen. Maar dat weet je niet zomaar en het is uiteindelijk ook maar hoe je erin gaat. Je kunt ook denken: dan is er dus ongeveer 50% kans dat de eerste klik al best kan werken, en anders kom ik misschien eerst wat mensen tegen voor ik met iemand match.
Zelfde cijfers, andere insteek.

En je geeft ook erg duidelijk aan dat het jou erg zou raken, dus dat is prima. Belangrijk om jezelf goed te kennen. Maar dat gaat niet alleen om de ander en de problemen van de ander, maar ook een wisselwerking met dingen die jij kunt en wilt en aankunt.

(En ik schrijf het zo omdat het in diagnoses en problemen denken zo makkelijk ook maakt dat de problemen oplopen omdat iedereen al vooraf bedenkt wat er allemaal moeilijk is: je maakt de ander tot degene waar iets 'mis' mee is, en zelf ben je de redder die het op moet lossen, en dat creeert al meteen vanaf het begin een heleboel mogelijkheden tot miscommunicatie, en dat je faalt als de ander niet uitkomt op de uitkomst die jij in je hoofd hebt als redder.
Maar de term 'maatje' is volgens mij vooral ook gekozen omdat er een zekere 'naast'heid bedoeld wordt. Meelopen in het proces, gewoon, zodat er een regelmaat in zit en dat er iemand is om mee te praten... zonder dat je alles moet oplossen of redden.)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:18

Hoe gaat het bij jullie?

Ik heb twee weken geleden mijn eerste trainingsdag gehad en heb zaterdag dag 2 van de online training.