Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:10

neetoch schreef:
Ik ben altijd te vroeg. Is ook irritant voor sommige mensen. Dus als ik dat weet van de ander, rook ik nog een peukie buiten bv. En ik had vroeger ook een vriendin die altijd chronisch te laat was. Daar sprak ik gewoon een half uur eerder mee af, zodat we toch ergens op tijd kwamen. Het is zo simpel soms.

Ja en als ze dat ontdekken, is die troef ook weer uitgespeeld.

Wees gewoon op tijd, het is niet moeilijk.

0091

Ik heb zo een vriendin. Als ik met haar om 12 uur wil wandelen spreek ik om 11 uur af in het park. Meestal hoef ik dan maar 5 minuten te wachten en heb ik al 3 berichtjes met verontschuldigingen. Niet dat ik ga zeggen dat ik erop voorbereid ben want dan wordt het erger :+

Leuk mens hoor, maar gewoon standaard een uur te vroeg mee afspreken zodat ze op komt dagen wanneer ik dat van plan was +:)+

Anoniem

Met mijn ADHD-brein werkt het helaas niet zo makkelijk als 'gewoon' klokkijken. Mijn perceptie van tijd kan echt enorm verschillen van dag tot dag, waardoor een douche van 5 minuten de ene dag voelt als eindeloos onder de douche staan, en de andere dag als de snelste douche die ik ooit heb genomen. Ik moet echt timertjes voor mezelf zetten om dus bv onder de douche vandaan te komen, omdat ik anders rustig een kwartier te lang sta te dagdromen en dan nog steeds het gevoel heb dat ik aan het opschieten ben.

Hetzelfde geldt voor alle andere kleine klusjes. Overigens heb ik voor mezelf wel een soort overcompensatie ingebouwd.. Ik ben voor werk bv altijd veel te vroeg, het is maar 5 minuten rijden maar ik heb mezelf aangeleerd dat ik een half uur voor het begin van m'n dienst in de auto moet stappen.

Ik vind het overigens zelf ook niet leuk ofzo :=

NoGo

Ahhh ik ben der dus zo 1 die altijd te laat (was) en soms nog steeds is.
Vrienden spraken bijna structureel minimaal een half uur eerder af, zodat ik wel op tijd was.
Nee absoluut geen desinteresse, maar puur slecht in het indelen van tijd en altijd chaotisch en dan dus denken dat je nog wel even snel.....te laat!

Nu er wat meer structuur en rust in mijn leven is, gaat het wat soepeler en heb ik gelukkig niet dagelijks meer uitschieters al blijft het wel een 'dingetje'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:11

Ceffyl schreef:
Maar als jullie het voor werk/dokter wel kunnen en bij vrienden niet, is dat dan omdat het je niet interesseert dat je vrienden zitten te wachten? Want als het moet kan je het dus wel. Denk je dan echt ‘Meh, de rest wacht maar op mij’ of hoe gaat dat? Ik kan me er zo slecht wat bij voorstellen.

Ik zie geen probleem in 5 tot 10 minuten later zijn dan afgesproken, als het om een casual vriendschappelijke afspraak gaat. Het is toch niet dat je zit te wachten voor het raam met een stopwatch als een vriendin even een bakkie komt doen? :')

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:12

Shaggy09 schreef:
Ceffyl schreef:
Maar als jullie het voor werk/dokter wel kunnen en bij vrienden niet, is dat dan omdat het je niet interesseert dat je vrienden zitten te wachten? Want als het moet kan je het dus wel. Denk je dan echt ‘Meh, de rest wacht maar op mij’ of hoe gaat dat? Ik kan me er zo slecht wat bij voorstellen.

Ik zie geen probleem in 5 tot 10 minuten later zijn dan afgesproken, als het om een casual vriendschappelijke afspraak gaat. Het is toch niet dat je zit te wachten voor het raam met een stopwatch als een vriendin even een bakkie komt doen? :')

Het wordt wel anders wanneer je een halfuur tot een uur later aan komt kakken, vind je niet?

Niobe

Ik ben ook zo’n laatkomer. Niet zo extreem als in de OP, maar vaak wel een kwartier ofzo. Het heeft niets te maken met niet klok kunnen kijken of desinteresse of wat dan ook. Dat zeer zeker niet.

‘S Ochtends kan ik sowieso al moeilijk wakker worden en dan ben ik ook nog eens zo kwaad op de wereld, haat ik alles en mezelf en wil ik gewoon níet aan de dag beginnen. Maakt niet uit of het een leuke dag gaat worden of niet. Dat is wel een nasleep van een flinke depressie en angststoornis, om het even kort te zeggen.
Dus op gang komen in de ochtend is heel moeilijk nog, maar daar werk ik aan.
Als ik dan eenmaal op gang ben, is er weinig aan de hand.

Daarnaast is plannen niet goed geïntergreerd in mijn brein, lijkt het wel. Ik weet dat ik chaotisch ben en probeer dingen van te voren klaar te leggen en goed in te schatten wanneer ik uiterlijk moet vertrekken, bijvoorbeeld. En dat laatste schat ik ruim in zodat ik wel op tijd mogelijk kom.
Dus als ik in principe om 13 uur moet vertrekken, dan zeg ik tegen mezelf dat het om 12:45 is. Dan vertrek ik uiteindelijk om 13:02, ongeveer. Soms iets meer op tijd dan een andere keer.
Maar er is altijd iets dat ik vergeten ben of ik ben bang dat ik iets vergeten ben. Of dan loop ik weer een rondje door het huis om er zeker van te zijn dat de katten niet opgesloten zitten, of ik controleer extra of het gasfornuis niet aan staat. Dat de koelkast wel goed dicht zit. Dat er geen stekkers in het stopcontact zitten. Etc etc. De ene keer heb ik dat wel erger dan een andere keer.

Dus nee, het is niet altijd onwil.

Ik kan me goed voorstellen wel dat mensen dat heel vervelend vinden. Vooral de mensen die stipt zijn. Dus ik accepteer het dan ook wel als ze boos zijn en niet meer af willen spreken of wat dan ook. Al heb ik dat nog niet meegemaakt.
En als ze mij een keer laten wachten accepteer ik dat ook prima.

Maar meer dan een kwartier te laat ben ik niet heel gauw, dan moet er wel een file staan of iets anders waar ik geen macht over heb. Dus ik vind het voorbeeld in de op wel extreem. Maar ook zij zal haar redenen hebben denk ik.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 13-02-21 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Zeker maar daar had ik het dan ook niet over.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:13

Shaggy09 schreef:
Ceffyl schreef:

Nee maar als we wat gaan ondernemen en ik sta eerder tijd op en doe snel boodschappen en zit vervolgens een uur te wachten dan denk ik ook dat ik nog wel wat anders had kunnen doen in de tussentijd dan wachten. Want je weet niet of het 5 minuten of een uur is dat je moet wachten.

Shaggy09

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:14

Ja dat maakt het lastig TS. Ik had ook wel een vriendin die daar een handje van had maar daar ben ik mee gestopt. Kan niet goed met zulke mensen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:14

Shaggy09 schreef:
Zeker maar daar had ik het dan ook niet over.

Daarom stelde ik een vraag.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:15

Kun je haar niet vragen of ze het wil laten weten als het langer gaat duren? Dat doe ik namelijk wel als het niet lukt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:15

Niobe schreef:
‘S Ochtends kan ik sowieso al moeilijk wakker worden en dan ben ik ook nog eens zo kwaad op de wereld, haat ik alles en mezelf en wil ik gewoon níet aan de dag beginnen. Maakt niet uit of het een leuke dag gaat worden of niet. Dat is wel een nasleep van een flinke depressie en angststoornis, om het even kort te zeggen.
Dus op gang komen in de ochtend is heel moeilijk nog, maar daar werk ik aan.
Als ik dan eenmaal op gang ben, is er weinig aan de hand.

Dit is heel herkenbaar. En dan intussen boos op jezelf worden dat het opstarten niet lukt.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:19

Niobe schreef:
Kun je haar niet vragen of ze het wil laten weten als het langer gaat duren? Dat doe ik namelijk wel als het niet lukt

Ja dat kan wel, maar eigenlijk wil ik gewoon dat ze op tijd komt :+ Want ook al laat ze weten dat ze later komt, ik word dan toch soort van in de wacht-stand gezet. Want dan sta ik klaar en appt zij dat het een half uur later wordt. Maar wat ga je doen dan in een half uur? Geen klusje ofzo, dus zit je toch te wachten, ook al lees je even een boek. En dan wordt dat half uurtje inmiddels 3 kwartier en loop ik me alleen maar op te naaien.

Ik denk toch dat ik Kuggers advies het beste eens kan opvolgen en dat is dat als zij te laat komt ik niet meer ga. Nu ervaart zij nooit de gevolgen van haar laat zijn.

Mri

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:27

Mijn man en ik waren altijd minimaal 15 minuten voor de afgesproken tijd ergens. En tja, daar stonden wij ook om bekend.

Bij vrienden doe altijd te laat komen spreek ik nu een tijd af en zeg ik: app maar als je in de auto zit. Lekker makkelijk, dan ga ik gewoon mn ding doen en weg .

Maar in geval van uiteten of kapper oid, dan zou ik not amused zijn en melden dat dit dus de laatste keer was.

Tegenwoordig spreek ik geen tijd meer af. Veel vrienden wonen op en kleine 2 uur rijden, en dat is gewoon onhandig. Ik spreek dan af dat ik tussen 10.00 en 10.30 weg rij, afhankelijk van de slaap en voed tijden van de baby. En tja, dan hoef ik mij ook niet heel erg bezwaard te voelen als ik er langer over doe ivm file.
Wel app ik altijd dat ik in de auto stap.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:27

Ceffyl schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb dit ook!

Voor trein/studie/werk/medische dingen ben ik eigenlijk altijd wel op tijd. Maar ik ben vaak net een paar minuten te laat.

Ten eerste zijn mijn vrienden niet het type dat een drama maakt van 5 min, dan zijn we denk ik ook niet passend. Het heeft te maken met planning en tijdsmanagement. Ik vind wachten zonde van mijn tijd en plan dan dus strak. En chaotisch en denken dst je meer tijd hebt, maakt dat nog wel eens fout loopt. De ene keer gaat het wel goed en ben ik wat te vroeg, de andere keer moet ik nog tanken en ben ik dus 5 min te laat. Het is niet standaard maar de ene keer wel en de andere keer niet. Meer dandie 5 min zal ik appen met een verwachte aankomsttijd. Meer dan die 5 of 10 min zonder bericht is zeker irrritant.

Verder voor dokter oid plan ik dus wel ruimer en ben dan op tijd maar ook njet giga te vroeg zoals wat ik hier lees.
Anderhalf uur te vroeg, hoe zonde van je tijd....

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:29

Emmaa_ schreef:
Met mijn ADHD-brein werkt het helaas niet zo makkelijk als 'gewoon' klokkijken. Mijn perceptie van tijd kan echt enorm verschillen van dag tot dag, waardoor een douche van 5 minuten de ene dag voelt als eindeloos onder de douche staan, en de andere dag als de snelste douche die ik ooit heb genomen. Ik moet echt timertjes voor mezelf zetten om dus bv onder de douche vandaan te komen, omdat ik anders rustig een kwartier te lang sta te dagdromen en dan nog steeds het gevoel heb dat ik aan het opschieten ben.

Hetzelfde geldt voor alle andere kleine klusjes. Overigens heb ik voor mezelf wel een soort overcompensatie ingebouwd.. Ik ben voor werk bv altijd veel te vroeg, het is maar 5 minuten rijden maar ik heb mezelf aangeleerd dat ik een half uur voor het begin van m'n dienst in de auto moet stappen.

Precies dit dus. Maar dan een ADD brein. En inderdaad, echt niet met opzet, expres of dat we denken ‘joh weet je wat, we laten ze eens even lekker wachten op ons!’. Nee, want ik zit me in de auto ook ik te naaien dat ik weer eens laat ben hoor. Wat dan uiteindelijk vaak wel weer mee valt.

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat, globaal gezien, voor mensen die altijd te vroeg zijn (minstens 15 min), een minuut zien als 50sec. Mensen die altijd te laat zijn hebben die minuut als 70sec. En daar kunnen ze vaak simpelweg niks aan doen. Genetisch voorgeprogrammeerd door bijvoorbeeld dat ADD/ADHD brein.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:30

Zonde van je tijd, maar die ander mag wel zonde van de tijd X minuten wachten?

Anderhalf uur te vroeg vind ik ook zonde, 5 minuten eerder vind ik netjes, 5 te laat weer niet netjes.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:33

ontherun schreef:
Emmaa_ schreef:

Precies dit dus. Maar dan een ADD brein. En inderdaad, echt niet met opzet, expres of dat we denken ‘joh weet je wat, we laten ze eens even lekker wachten op ons!’. Nee, want ik zit me in de auto ook ik te naaien dat ik weer eens laat ben hoor. Wat dan uiteindelijk vaak wel weer mee valt.

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat, globaal gezien, voor mensen die altijd te vroeg zijn (minstens 15 min), een minuut zien als 50sec. Mensen die altijd te laat zijn hebben die minuut als 70sec. En daar kunnen ze vaak simpelweg niks aan doen. Genetisch voorgeprogrammeerd door bijvoorbeeld dat ADD/ADHD brein.

Dit klinkt idd heel herkenbaar..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:33

Ceffyl schreef:
Niobe schreef:

Ja dat kan wel, maar eigenlijk wil ik gewoon dat ze op tijd komt :+ Want ook al laat ze weten dat ze later komt, ik word dan toch soort van in de wacht-stand gezet. Want dan sta ik klaar en appt zij dat het een half uur later wordt. Maar wat ga je doen dan in een half uur? Geen klusje ofzo, dus zit je toch te wachten, ook al lees je even een boek. En dan wordt dat half uurtje inmiddels 3 kwartier en loop ik me alleen maar op te naaien.

Ik denk toch dat ik Kuggers advies het beste eens kan opvolgen en dat is dat als zij te laat komt ik niet meer ga. Nu ervaart zij nooit de gevolgen van haar laat zijn.

Als iemand het echt belangrijk vindt om op tijd te komen dan gaat dat wel lukken. Er zijn 1000 excuses te bedenken waarom het moeilijk is om op tijd te komen, maar als je niet te laat wilt komen dan gebeurt dat ook niet . Ja 1 of 2 x per jaar als er echt iets heel bijzonders op straat is of wat anders. Iemand die jou en jouw tijd zo weinig serieus neemt dat zij denkt dat ze er onbeperkt over kan beschikken, daarvan weet ik niet of ik daarmee verder zou willen. Een vriendin zou het voor mij niet zijn, daar verwacht ik toch meer van. Voor het viegtuig zal ze ws niet te laat komen. Waarom voor jou wel?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 19:37

DuoPenotti schreef:
Zonde van je tijd, maar die ander mag wel zonde van de tijd X minuten wachten?

Anderhalf uur te vroeg vind ik ook zonde, 5 minuten eerder vind ik netjes, 5 te laat weer niet netjes.

Ja dit bedoel ik inderdaad! En ik zal echt niet zeuren over een keer 10 minuten wachten. Maar als jij altijd degene bent die 10 minuten wacht is dat irritant. Vorige keer ging ik fietsen op het moment dat we hadden afgesproken, dacht mag ze mooi een keer op mij wachten. Drie keer raden wie alsnog de pineut was met wachten op de ander :')
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 13-02-21 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:40

Mensen die altijd te laat zijn, denken altijd dat er meer minuten in een uur gaan. Daar is onderzoek naar gedaan, die schatten gewoon echt altijd de tijd dat iets duurt verkeerd in.

Ik had zo'n leidinggevende. Moesten we naar Maastricht, naar het College van Bestuur van het Academisch Ziekenhuis. Hij dacht gewoon dat je vanuit Wassenaar in anderhalf uur naar Maastricht kon rijden.

Ik wéét dat ik er vanuit mijn woonplaats ongeveer 2 uur over doe. Dus ik vertrek 2,5 uur van te voren, vanwege files rond Eindhoven en bij Maastricht zelf.

Uiteraard was ik er op tijd en meneer SMS't een kwartier voor tijd 'dat-ie er aan komt'. Ik heb 5 minuten voor de afspraak een berichtje gestuurd dat ik me ging melden bij het secretariaat ("roep maar als je er bent, dan komt iemand je wel halen"). No way dat ik op hem ging wachten zodat we sámen te laat zouden zijn.

Hij was uiteindelijk 20 minuten te laat. En dat was dan een directeur voor een belangrijke afspraak...

Ik snap dat dus ook totaal niet. Je gaat af voor zowel de belangrijke figuren waar je die afspraak mee hebt als voor je ondergeschikte (wat nog stommer is)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:42

Ik zou het nog een keer bij haar neerleggen en als het nog niet veranderd gewoon na 5-10 minuten naar huis gaan. Is één keertje 10 minuten te laat kan ik begrijpen, iedereen heeft dingen te doen, maar zowat standaard een uur te laat? Dat is wel extreem..
Ik ben één keer 20 minuten te laat gekomen op school omdat mijn wekker kapot was. Was geen excuus daar, maar het was toch echt zo. :+
Ik vind het gewoon niet kunnen en ik vind nog dat je heel veel geduld hebt. Na een kwartiertje zou ik toch echt weer terug naar huis gaan, jij haasten en zij doet alles nog even tussendoor en neemt haar tijd. Nee, daar zou ik niet tegen kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:44

Snap dat ook niet Ibbel
Dat je dat vroeger met een kaart niet wist, oke.
Nu voer je de route in op een planner en je weet hoe lang je er over rijd. Pakt inderdaad extra reistijd erbij voor oponthoud.
Ben je mooi op tijd, kunt nog even naar het toilet.

Maar las er dan weer zo'n bumperklever hangt, dan k denk ik ook, 10 minuten eerder aanrijden, geeft je stuk minder stress.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:45

Ibbel schreef:
Mensen die altijd te laat zijn, denken altijd dat er meer minuten in een uur gaan. Daar is onderzoek naar gedaan, die schatten gewoon echt altijd de tijd dat iets duurt verkeerd in.

Ik had zo'n leidinggevende. Moesten we naar Maastricht, naar het College van Bestuur van het Academisch Ziekenhuis. Hij dacht gewoon dat je vanuit Wassenaar in anderhalf uur naar Maastricht kon rijden.

Ik wéét dat ik er vanuit mijn woonplaats ongeveer 2 uur over doe. Dus ik vertrek 2,5 uur van te voren, vanwege files rond Eindhoven en bij Maastricht zelf.

Uiteraard was ik er op tijd en meneer SMS't een kwartier voor tijd 'dat-ie er aan komt'. Ik heb 5 minuten voor de afspraak een berichtje gestuurd dat ik me ging melden bij het secretariaat ("roep maar als je er bent, dan komt iemand je wel halen"). No way dat ik op hem ging wachten zodat we sámen te laat zouden zijn.

Hij was uiteindelijk 20 minuten te laat. En dat was dan een directeur voor een belangrijke afspraak...

Ik snap dat dus ook totaal niet. Je gaat af voor zowel de belangrijke figuren waar je die afspraak mee hebt als voor je ondergeschikte (wat nog stommer is)

Dit snap ik oprecht niet. Google maps berekent precies hoe lang een rit duurt, hoe kun je dan alsnog niet op tijd vertrekken? Ik neem toch aan dat iedereen zijn/haar route minimaal een dag van tevoren checkt? Of ben ik nu heel optimistisch :=.

De enige keren dat ik te laat ben geweest was door externe factoren, een ongeluk gebeurd, dus file of een vertraging met de trein oid.