MalaQ schreef:Ondanks dat mijn reactie misschien niet in het straatje paste die je wilde, begrijp ik juist wel heel goed wat je bedoelt en was m'n reactie goed bedoeld. Hier ook door schade en schande wijzer geworden door een burnout, en ook ik zie ook wel op tegen weer die afweging maken van wel of niet een afspraak maken. Om die reden spreek ik ook vaak dingen af onder voorbehoud om mijn eigen energie te sparen en dat de keuze alleen al me dus niet leeg trekt. Voel ik me niet goed, zeg ik af, desnoods op de dag zelf. Maar het is niet de coronatijd die me dat geleerd heeft, maar m'n burnout. Ja, in deze tijd is dat veel gemakkelijker omdat niemand je erop aankijkt! Maar als we wel terug zijn naar normaal en mensen kijken je er dan raar op aan, lekker laten kijken en schijt aan hebben. Voor mij was dat een heel leerproces, maar wel een wijze.
Jammer dat je spijt hebt van je topic. Ik vind het een fijn en ook interessant topic.
Je omschrijft precies wat ik zelf ook doe. Ook ik heb geleerd gewoon open en eerlijk te zijn. Onder voorbehoud toezeggen, etc etc. Ook ik heb geleerd schijt te hebben aan als mensen het niet snappen. De belangrijkste mensen in mijn leven snappen dat volledig en accepteren dat volledig. En daarom zijn ze ook de belangrijkste mensen in mijn leven. (Typisch ook de mensen waar ik dus zelden tot nooit bij afzeg)
Maar dat hele balanceren vind ik dus dood vermoeiend. En niet alleen om wat anderen willen, maar ook omdat ik zelf vaak wel graag wil, maar niet over grenzen wil gaan waar ik niet van terug kan komen.
Ik vind het afgelopen jaar daar zo’n extreme verademing in! Dat ik me al een jaar lang niet hoef af te vragen “ik wil wel, maar kan het wel?”.
Zoals ik in de OP ook al aangaf, natuurlijk mis ik de leuke dingen. En ik baal als een stekker dat de energie die ik bespaar van het thuis werken niet kan benutten door leuke dingen te gaan doen.
Ik merk nu alleen dat ik na al bijna een jaar me nergens druk om hoef te maken, hoe extreem ontspannen ik ben. Hoe weinig kopzorgen ik heb. Hoe heerlijk het is om niet de hele tijd beslissingen te maken en dingen af te moeten wegen. Ik zie er dus behoorlijk tegenop dat straks weer zo te moeten.
(En ja ik plan al heel veel ruimte in, savonds geen afspraken op Max 1 keer per maand iets met werk na, en hooguit 1 geplande activiteit per weekend en geen twee intensieve weekenden achter elkaar).
En weet je. Dat is het leven gewoon, dat balanceren tussen willen en kunnen zal de rest van mijn leven moeten. Maar dan kan ik er nog wel tegenop zien. Niet alles hoeft opgelost te worden. Niet alles kán opgelost worden. Maar daarom is iemands gevoel niet minder valide. Daarom reageer ik denk ik ook zo geïrriteerd op al die aangedragen “is gewoon een kwestie van...”. Ik was vooral op zoek naar een stukje erkenning met mensen die het herkennen. Soms is het gewoon fijn om iets uit te spreken en er achter te komen dat je niet alleen bent, ook al ben je veruit in de minderheid.
Om dan (ondanks meerdere keren herhalen dat dat niet het doel van het topic is) alsnog veel reacties te krijgen van mensen die geen idee hebben waar je het over hebt en daarmee in feite zeggen dat jou gevoel geen recht van bestaan heeft, is zachts gezegd best wel frustrerend.