Kennismaken buren na verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik verhuis...

Bel ik even aan of stuur ik een kaartje
246 (62%)
Wacht ik tot ik ze eens tegen kom
121 (30%)
Niets
27 (6%)

Totaal aantal stemmen: 394

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:58

Bij bestaande woningen ben ik zelf langs de buren gegaan.
Bij mijn laatste huurhuis heb ik een maand na het klussen alle "buren" van de omringende blokken uitgenodigd voor een bbq. In mijn eigen rijtje huizen was mijn huis het enige bewoonde huis. Kennis maken met de buurt vond ik dus erg belangrijk.

Ons huidige huis is nieuwbouw, wij hebben onze buren dus "ontmoet" terwijl we een keer savonds bij het hek naar de bouwplaats aan het kijken waren.
In februari zijn we getrouwd, in mei kregen we de sleutel.
Wij hebben onze nieuwe buren dus uitgenodigd op ons feest. Was echt geslaagd en meteen goed.

Ik kan mij ook geen betere buren wensen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:03

Hier ging dat heel gemakkelijk. Ik kreeg de sleutel midden in de zomer en mijn moeder heeft zich toen direct op de tuin gestort terwijl mijn vader en ik met het huis aan de slag gingen. De tuin (vooral de voortuin) schijnt een ideale plek te zijn om de buren te ontmoeten :+ want ik wist binnen een dag wie er links en rechts naast me én boven me woonden. Zij spraken mijn moeder aan of zij sprak hen aan, en vervolgens werd ik erbij gehaald om kennis te maken. Ik woonde er toen nog niet eens officieel. :))

Voor mij zijn dat overigens ook de belangrijkste buren om te kennen. Met hen heb ik rechtstreeks te maken als er iets is met een schutting, een tussenpad of een lekkage. Inmiddels 'ken' ik meer mensen in de straat, maar dat is gewoon heel spontaan gegaan. Die wonen een paar huizen verderop en ik vind het leuk om ze te kennen, te groeten en af en toe even te kletsen als ik ze tegenkom, maar ik heb verder nauwelijks met ze te maken.

Op twee van de drie adressen naast/boven mij wonen nog steeds dezelfde mensen. Op het derde adres blijft men om de een of andere reden niet lang :D maar met nieuwe bewoners gaat het kennismaken toch steeds vrij vlot. Gewoon spontaan tijdens het verhuizen, of als je tegelijk thuiskomt en praktisch naast elkaar bij de voordeur staat, of als je tegelijk de container buitenzet. Ik verwacht iig nooit dat ze bij me komen aanbellen en ik heb dat zelf dus ook nooit gedaan. Blijkbaar gaat het hier allemaal spontaan genoeg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:11

Voordeel van ons was dat we verhuisden in de zomer van 2019.
Zagen onze buren dus veel buiten en 's anderdaags kregen we een leuk boeketje bloemen met kaartje en van de andere buurvrouw een fles wijn.

De ene buur zien we vaker omdat hun haag ook bij ons staat (op de grens) en 2x per jaar gesnoeid wordt door de buurman. Wij helpen wel met snoeisel op te ruimen want het zijn oudere mensen en vind het wel zo netjes om dan te helpen.

Andere buren hebben we vooral kennis gemaakt toen we in de voortuin begonnen te werken (vijver dichtgegooid en voortuin heringericht) mensen stopten dan en maakten we een praatje. Kregen veel lof ook over het dichtgooien van die lelijke vijver :+

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:14

Absoluut langs gaan :j
Oké toen was er geen Corona, en geen ijskou in dec ‘18 dus je kon de deur nog even open laten :brr:

Maar vind dat absoluut erbij horen. Stukje fatsoen. Mijn buren hebben het ook als zeer fijn ervaren gaven ze later aan. Iemand die gewoon fatsoenlijk zich kwamen voorstellen. Wij hebben overigens een koopwoning
Gelijk aangegeven dat als er iets was of wat dan ook, bel gewoon aan. Daar is de bel voor

Anoniem

Re: Kennismaken buren na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:03

Ik vind dat wel zo prettig! Ik krijg binnenkort nieuwe bovenburen dus ik hoop eigenlijk ook wel dat deze zich netjes voorstellen. Zelf heb ik dat ook wel gedaan toen ik hier kwam wonen, maar m'n buurvrouw kende ik al (ik woonde al in deze straat een paar portieken verder op) kwam ik al regelmatig en via haar kende ik mijn bovenbuurman ook al die nu net verhuisd is. De rest ben ik langs de deur gegaan om me voor te stellen :D

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:24

Wij zijn 2 weken geleden verhuisd en hebben 3 weken geleden de sleutel gekregen. We woonde bij de tuinderskassen in de buurt dus hadden daar 2 bosjes bloemen opgepikt. Bij beide kanten even aangebeld en voorgesteld. Met een bosje bloemen voor de overlast van het klussen en mogelijk luidruchtige vrienden.

Hierdoor direct goed contact met de mensen met wie we een oprit delen. De andere kant, het huis waar we aan vast zitten is wat meer op zichzelf maar zwaaien altijd vriendelijk.

Binnen het uur werd hier een boomhut uit de tuin gezaagd en stonden ze plinten en dergelijke los te trekken. Dus wilde graag binnenkomen met iets leuks in plaats van een hoop herrie.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:43

Hier heb ik, in coronatijd, bij ons rijtje bij iedereen een kaartje door de bus gedaan om ons voor te stellen. Alle buren kwamen langs met wat lekkers of bloemen, zo attent!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:02

Ik kwam ze tegen toen ik ging verhuizen. Even een praatje gemaakt en that’s it. We hebben overigens wel goed contact met elkaar. Als er wat is dan kloppen we gewoon aan of we sturen een appje. Sommige dingen in ons pand zijn ook centraal geregeld en we hebben ook nog wel wat om handen met de huurbaas, dus dat schept wel een soort ‘band’. :+ Ik woon in een pand met 2 andere huurders. Verder kom ik nooit buren tegen want we zitten op een hoek tussen winkelpanden in.

Als ik een koophuis zou hebben zou ik wel even bij de buren een kaartje door de bus gooien of iets lekkers langs brengen. Dat vind ik toch net anders als je daar van plan bent daar de rest van je leven te spenderen.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 09-02-21 00:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:12

Wij hebben een koophuis, maar zijn niet van plan de rest van ons leven hier te spenderen. We hebben ons niet speciaal voorgesteld door aan te bellen, maar kwam ze vanzelf tegen. We zijn hier ook niet gaan wonen om vrienden te maken :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 03:38

Hier in t Oosten des lands, en al helemaal in de dorpen, is het heel normaal om "buurt te maken". Het is een beetje vreemd als men dat niet doet.
Je hoeft echt niet uitgebreid bij iedereen op de koffie, en later de deur bij elkaar plat te lopen, maar ff voorstellen vind ik wel net zo netjes.

Soms heten de buren die er al wonen de nieuwe buren ook welkom, met een kaartje en bloemen/cadeautje. Soort "buurtmaken andersom".

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:23

Ik wilde graag goed contact met de buren. Ik zag ze vanzelf al bij de verhuizing want ze kwamen zelfs de woning binnengelopen toen alles open stond.In het begin ging het goed,wederzijds kaartjes gestuurd en ze hadden zelfs reservesleutel van mijn woning.Maar toen het coronatijd werd kreeg ik vreselijke ruzie met de buurman omdat hij vond dat ik bomen en planten uit mijn tuin moest wegdoen en ik dat niet wou. Dus sleutel terug en zelfs de politie erbij gehad.Voortaan word ik liever niet te familiair met buren totdat ik ze heel goed zou kennen....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:34

Ik ben recent verhuisd. Ik heb wel kennis gemaakt met mijn buurvrouw en bovenbuurvrouw. De rest (nog)niet.
Bij mijn vorige huis bleek er al iemand meer als een jaar in dat huis te wonen zonder dat ik wist wie het was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:39

Wij zijn twee weken geleden verhuisd en direct contact gemaakt met onze directe buren. De mensen daarnaast niet, die komen we wel een keer tegen. :)

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:03

Wij wonen in een kleiner appartementencomplex, hebben 1 zijbuur en 1 onderbuur.
We hebben bij beide aangebeld maar alleen de onderbuurvrouw deed open en een leuk praatje gemaakt, verder zeggen we tegen iedereen hier gedag en mijn vriend komt vaker iemand tegen en heeft dus ook al veel meer praatjes gemaakt. Helaas heeft de zijbuurvrouw met 2 x aanbellen niet open gedaan dus we weten nogsteeds niet wie het is en of ze ons misschien nu onbeschoft vind.. :+
Mijn schoonouders kregen zelfs een taart en een uitnodiging voor koffie van de buren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:10

Hier heb ik geen idee wat er allemaal boven me woont, wel maak ik een praatje met ze als ik ze tegenkom. Maar iedereen die hoger zit dan de eerste pakt allemaal de lift. En daarnaast is er nogal veel verloop. Dus de enige waar ik direct contact mee heb is de buurvrouw aan de ene kant. De andere kant niet eens, die hebben een andere ingang. Maar ook daar heb ik wel eens mee gesproken op straat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:41

Wij wonen in het buitengebied en de mensen die er wonen kletsen nogal graag, kwamen we al vrij snel achter. Wij hebben ons bij de buren aan beide kanten en aan de overkant van de weg voor gesteld. Was ook een maand voor de feestdagen dus de rest hebben we een kerstkaart toen door de deur gedaan. Een jaar later kwamen er een paar boerderijen verderop nieuwe mensen wonen, die belden aan bij hun directe buren, hoi wij zijn die en die en hebben geen behoefte aan contact...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:44

Art_Ificious schreef:
De ene buur zien we vaker omdat hun haag ook bij ons staat (op de grens) en 2x per jaar gesnoeid wordt door de buurman. Wij helpen wel met snoeisel op te ruimen want het zijn oudere mensen en vind het wel zo netjes om dan te helpen.

Zo gaat dat hier ook, onze buurman maait met de hand alle sloten uit, ook die tussen ons is, ik help hem altijd om het gemaaide er uit te halen, is altijd erg gezellig, samen kletsen, zijn vrouw komt dan tussen door met wat te drinken, dan gaan we met zijn 3-en in de slootkant zitten en even bij kletsen.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:54

Toevallig dit topic, heb twee weken terug een appartement gekocht en deel ik de hal en lift met een buurvrouw.
Omdat ik er nu nog niet woon, niet zo veel daar ben en we ook nog met Corona te maken hebben, heb ik direct een kaartje bij haar in de bus gedaan om me voor te stellen. Heb ook mijn telefoonnummer er bij gezet voor het geval ze vragen oid heeft.

Heb hier echter helemaal niets op teruggehoord en heb haar ook nog niet in het echt ontmoet :+ maar vond het wel zo netjes me zelf voor te stellen als nieuwe bewoner :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:01

ravellie schreef:
Ik vind het persoonlijk erg onbeschoft als je ergens gaat wonen, en je niet voorstelt ( op wat voor manier dan ook) bij de buren.

Toen mijn man en ik ons huis kochten hebben we zelf bij beiden buren aangebeld en ons netjes voorgesteld.
Met de hoekburen hebben we af en toe contact, zijn wat op zichzelf.
Met de andere buren leuk contact.

Dit inderdaad. Toen we ons appartement in Utrecht kochten hebben we bij de buren aan beide kanten aangebeld om ons voor te stellen. Ook aangegeven dat we gingen klussen en contactgegevens gedeeld zodat ze ons bij overlast konden bereiken. Beide buren gaven aan dat ze dit nog nooit hadden meegemaakt maar dat ze het heel erg konden waarderen.

Nu komen wij oorspronkelijk uit Twente, en volgens mij is het hier veel normaler dan in Utrecht, maar ik vind een kaartje (nu in deze Corona-tijd) heel netjes hoor!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:02

JoyCiej007 schreef:
Hier in t Oosten des lands, en al helemaal in de dorpen, is het heel normaal om "buurt te maken". Het is een beetje vreemd als men dat niet doet.

Dit dus ja :D Wel leuke gewoonte ook vind ik!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:15

Ik ga een dezer weken ook verhuizen, nu aan het klussen in huis. Maar nooit over nagedacht om me voor te stellen aan de buren.
Waar bokt wel niet goed voor is, ik ga m'n directe buren een kaartje door de bus doen, zodra ik over ben :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:17

Wij hebben met de directe buren kennis gemaakt en met de rest in de loop van de tijd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:37

Joanne1997 schreef:
Toevallig dit topic, heb twee weken terug een appartement gekocht en deel ik de hal en lift met een buurvrouw.
Omdat ik er nu nog niet woon, niet zo veel daar ben en we ook nog met Corona te maken hebben, heb ik direct een kaartje bij haar in de bus gedaan om me voor te stellen. Heb ook mijn telefoonnummer er bij gezet voor het geval ze vragen oid heeft.

Heb hier echter helemaal niets op teruggehoord en heb haar ook nog niet in het echt ontmoet :+ maar vond het wel zo netjes me zelf voor te stellen als nieuwe bewoner :)

Netjes hoor!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:53

Leuk topic dit! Heb net mijn eerste koopwoning gekocht, dus net op tijd.. ik twijfelde een beetje om dit te doen, want grote stad enzo, wij dorpelingen denken dan toch dat mensen hier geen behoefte aan hebben.. maar nu ga ik het toch doen. Hiervoor heb ik het nooit gedaan, alleen bij mensen bij wie ik daadwerkelijk in huis woonde (als student).

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:12

Ik vindt dat niet meer dan normaal eigenlijk. Wij hebben dit huis als nieuwbouw gekocht en er zijn 14 jaar terug allerlei evenementen etc georganiseerd door de bouwmaatschappij waarbij je je buren leerde kennen.

Maar bij onze verbouwing een paar jaar terug hebben wij ook iedereen geïnformeerd en bij verhuizingen maken wij altijd kennis met nieuwe buren, de ene belt aan, de andere stopt een kaart in de bus.

Het is ook maar net hoe je bent opgegroeid denk ik..