Schaatskriebels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:08

Chiren schreef:
Ik hoop zo dat de Elfstedentocht door kan gaan maar niet mag.

[ [url=m/6mJEGW.gif]Afbeelding[/url] ]

Oprechte vraag: waarom zou je zoiets hopen?

mvdende

Re: Schaatskriebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 13:31

Het ziet er naar uit dat het langdurig blijft vriezen de komende dagen. Schaatsen op natuurijs lijkt steeds meer in zicht te komen.

Alleen lijkt het er wél op, dat wij volwassen echt aangewezen gaan zijn op de sloten en plassen. Zowel in mijn huidige woonplaats als bij mijn ouders, zijn de "officiële" schaatsbanen òf niet onder water gezet of alléén toegankelijk voor jeugd onder de 18 -:(-

Wij volwassen hebben dus "pech"

Nu hopen dat de sloten en plassen óók goed dichtvriezen en het er niet te druk gaat worden waardoor de gemeente deze weer gaat sluiten.... net zoals iedere keer de natuurgebieden afgesloten worden..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:46

Ja dat lijkt me nogal wiedes in deze periode waarin we met zijn allen zitten. Een lading ijs of sneeuw verandert daar niet zoveel aan. Zou wel handig zijn. Lading sneeuw, hokus pokus pilatus pas- ik wou dat corona spontaan pleite was.

Net even een rondje gedaan te voet, het begint al lekker aan te vriezen.

Afbeelding
Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:48

Gister was corona eventjes pleite en was het weer zoals vroeger.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 13:51

Roosch schreef:
Ja dat lijkt me nogal wiedes in deze periode waarin we met zijn allen zitten. Een lading ijs of sneeuw verandert daar niet zoveel aan. Zou wel handig zijn. Lading sneeuw, hokus pokus pilatus pas- ik wou dat corona spontaan pleite was.

Net even een rondje gedaan te voet, het begint al lekker aan te vriezen.

[ [url=m/DeA14I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Pajzih.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doe dan gewoon een maximaal aantal mensen toegestaan en of dat dan kinderen of volwassen zijn.. dan is het tenminste eerlijk te verdelen én kunnen wij volwassen óók even een beetje lol maken. Ipv altijd alleen maar kinderen die lol mogen hebben...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:53

Kinderen zijn minder vatbaar voor het virus... en dus mogen kinderen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:55

En toch zou ik de schaatsen komende week laten staan ivm de sneeuw groeit het ijs gewoon weg heel slecht. En zal niet snel dik genoeg zijn. Ja op de ijsbaan, maarja corona gooit roet in et eten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 13:57

purny schreef:
Kinderen zijn minder vatbaar voor het virus... en dus mogen kinderen meer.

Maar zéker de oudere kinderen vanaf 12 jaar, zijn wél net zo besmettelijk. Waarom is het voortgezet onderwijs anders nog dicht? Als er geen besmettingen bij jongeren tot 18 plaats zouden vinden?..

We moeten er met zn alle doorheen, kinderen én volwassen.

Om dan de volwassen overal maar uit te sluiten..... terwijl de jeugd tot 18 wél alles mag én net zo besmettelijk is. .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:14

Marije_1997 schreef:
En toch zou ik de schaatsen komende week laten staan ivm de sneeuw groeit het ijs gewoon weg heel slecht. En zal niet snel dik genoeg zijn. Ja op de ijsbaan, maarja corona gooit roet in et eten

Ah nee joh, het meeste ijs gaat nu groeien de komende nachten/dagen en de grootste hoeveelheid sneeuw is Achter de rug. Dus de sloten gaan ook helemaal goed komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:18

DiantaM schreef:
Marije_1997 schreef:

Ah nee joh, het meeste ijs gaat nu groeien de komende nachten/dagen en de grootste hoeveelheid sneeuw is Achter de rug. Dus de sloten gaan ook helemaal goed komen

In Friesland sneeuwt het nog steeds. Er ligt veel te veel sneeuw hoor. Ik was nog een klein monster toen er nog wat meer sneeuw was als nu, schaatsen op sloten en meren zat er niet in vanwege de sneeuw. En toen hadden we nog wel echte winters. Eind van de week gaat het weer dooien volgens mij en dan is de pret voorbij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:25

Volgens buienradar blijft het de komende twee weken s nachts vriezen. Nu woon ik wel zuidelijker maar dat gaat wel goedkomen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 14:53

Hier was de plas in het bos gisteren nog gewoon helemaal open. Alle sneeuw was dus in het water gevallen. Als het nu gaat vriezen, dan vriest het dicht zonder sneeuw.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:28

De sneeuw heeft niet veel negatieve impact aangezien de grotere wateroppervlakken door de enorm harde wind van het afgelopen etmaal nog geheel of grotendeels open liggen. Ons vennetje (straks ons privé-ijsbaantje :):) ) is nog geheel ijsvrij terwijl het helemaal afgeschermd is door bomen. Daarbij, zodra de wind wegvalt, valt er ook nauwelijks nog sneeuw. Hier is het al gestopt.
En de vorstperiode duurt wel degelijk minimaal tot ná komend weekend, en misschien wel langer. Ruim genoeg voor grootschalige ijspret over een paar dagen :j
Zin in!

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:54

Ik heb net m’n schaatsen maar eens naar de slijper gebracht

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:57

Ik heb moeders gevraagd of er nog schaatsen waren op zolder. Als ze passen ga ik ze ook naar de slijper brengen(waar zit die eigenlijk?)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:00

Mijn schaatsen zijn ook van zolder. Had er zo’n zin in... ga ik gistermiddag gigantisch door mijn enkel omdat ik door de sneeuw een klein randje niet zag. Nu kan ik dus amper lopen -O- hopelijk is het met een paar dagen rust en flink wat tape, goed genoeg om zaterdag te kunnen schaatsen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:00

Slijpen heeft mijn pa altijd zelf gedaan. :D
Nu een paar maanden geleden vroeg hij al of hij ze nog voor me moest doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:26

Ik laat mijn schaatsen ook even slijpen deze week.

Ijsbaan kom ik nooit dus laat die jeugd daar maar lekker heen gaan. Ik ga wel op de slootjes en plassen schaatsen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:02

Heerlijk lijkt mij dat, ik hou van sneeuw en ijs, kom maar op!

Ik ben al sleeënd van de bruggen afgeroetst, kom maar op met ijs, ik trek graag de schaatsen aan. Ieder jaar doen we dan wel een paar keer op de ijsbaan in Utrecht, maar natuurijs zou echt tof zijn. Dat is echt lang geleden.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:56

Ik ga vandaag ook mijn schaatsen laten slijpen :)) we kunnen vast wel ergens even het ijs op de
komende dagen!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:01

Ik hoop zo dat het snel dik genoeg is.

Ik hou van schaatsen. Op een kunst schaatsbaan kan ik mezelf ook uren vermaken, maar natuur ijs is natuurlijk nog veel mooier.

Ik hoop dat ik zaterdag of zondag kan schaatsen.
Maandag word ik geopereerd en loop ik 8 weken met krukken, schaatsen zit er dan niet meer in. Zou het zo jammer vinden als ik daardoor niet kan schaatsen, dat ik bijna de operatie wil afbellen en de extra pijn voor lief neem.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:05

ooh jeetje dat zou wel heel zuur zijn idd, ik duim voor je mee dat je dan in ieder geval
van het weekend ergens kan gaan schaatsen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:05

Ok ik krijg nu ook schaats kriebels, erg benieuwd of ik het weer kan met mijn medisch speciale voet. Zou zo tof zijn!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:52

DiantaM schreef:
Marije_1997 schreef:

Klopt, maar door de sneeuw is het slecht ijs. Broze structuur wat sneller breekt, dus moet het ijs veel dikker zijn wil je er veilig op kunnen schaatsen. En dan nog prik je er sneller gaten in tijdens het schaatsen.
Mijn vriend is bestuurslid van de natuurijsvereniging van het dorp en de baan kan voorlopig niet open. Bestuur is ook aan het bekijken of ze met en brandslang extra water op het ijs gaan spuiten om er een fatsoenlijke ijslaag van te maken (enorme klus). En aan het bekijken wat ze moeten en kunnen regelen qua coronamaatregelen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:07

Thx Silby! Komt vast goed. Mocht het ijs pas later goed zijn. Heb ik een plekje op de slee gereserveerd, zodat ik toch mee kan op de tochtjes :P .

BrankaZ, hier hadden ze het juist over een voordeel door de sneeuw. Combinatie van sneeuw en harde wind heeft voor extra koeling van het water gezorgd. Sneeuw is gesmolten in het water, heeft geen laagje achter gelaten.
Hier gelukkig dus geen sneeuw ijs.
Nu nog duimen dat het dit weekend als dik genoeg is.