Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
AylaL schreef:@biggirl
Het is ook moeilijk om iets te begrijpen waar je het hele verhaal niet van weet. Ik wil je dit best vertellen via pb zodat je het snapt. En me niet als een geldwolf ziet.
. Mijn vader heeft mij dus al de eenmalige uitkering van DUO door mijn neus geboord en niks wat ik daar aan kan doen helaas... En tot mijn 18e heeft mijn vader minder dan de helft per kind aan alimentatie mijn moeder betaald en sinds mijn 18e heb ik dus ook geen cent gezien en ga ik dat ook niet meer krijgen. Ook met DUO is het elk jaar weer een gevecht om zaken geregeld te krijgen omdat ik de 18 inmiddels vér voorbij ben en dus geen contact meer heb met personen die toendertijd mijn mentor/studiebegeleider waren. En de decaan op mijn huidige instelling wil niet meewerken aan het opstellen van zo'n brief... 
primera schreef:Weet je zeker dat je vader geen alimentatie betaald?
Je moeder heeft een uitkering, dan regelt de gemeente de alimentatie met je vader (die zorgen er ook voor dat het langs de rechter gaat. Als je ouders getrouwd waren, dan doen ze de partneralimentatie ook gelijk meenemen)
Daar krijgt je moeder niets over te horen en ze krijgt er zelf ook geen cent meer voor, daardoor hoeft de gemeente zelf minder bij te dragen, scheelt weer voor de uitkering pot.
Maar het is idd een lange weg, ik zou het langs een rechter laten gaan aangezien lbio het dan verder kan regelen
_Bonte_ schreef:Maar stel jezelf even de vraag.
In het slechtste geval:
Is elke maand opnieuw een brief sturen via de advocaat voor geld het waard.
Zijn de verplichte contact opnames vanwege het geld het waard ?
Ikzelf heb ook een verhaal zoals de jouwe , contact met hem kon ervoor zorgen dat ik nu mogelijks meer centjes had. Maar emotioneel gezien heb ik er veel meer aan om te lossen. Om die centjes zelf bij te verdienen. Om de emotionele last en kopzorgen om van een ongewenste persoon niet meer af te hangen los te laten ...
Al die uren zweten en zwoegen om rond te komen wegen zeeeeker op tegen de emotionele schade die anders zou blijven.
primera schreef:Weet je zeker dat je vader geen alimentatie betaald?
Je moeder heeft een uitkering, dan regelt de gemeente de alimentatie met je vader (die zorgen er ook voor dat het langs de rechter gaat. Als je ouders getrouwd waren, dan doen ze de partneralimentatie ook gelijk meenemen)
Daar krijgt je moeder niets over te horen en ze krijgt er zelf ook geen cent meer voor, daardoor hoeft de gemeente zelf minder bij te dragen, scheelt weer voor de uitkering pot.
Maar het is idd een lange weg, ik zou het langs een rechter laten gaan aangezien lbio het dan verder kan regelen
Als je nog vragen heb mag je ze altijd stellen! FloortjeM schreef:over ouderlijke macht, ik weet niet wat dat is, maar als je 'ouder met gezag' bedoelt: dat heeft geen enkel effect op de verplichting om te betalen. Wat wel effect zou hebben, is de ontkenning van het vaderschap, maar dat kan alleen als vader niet de biologische vader van ts is. Verder blijft die verplichting gewoon bestaan. En er zijn inderdaad wel mogelijkheden bij DUO om het inkomen van een van de ouders buiten beschouwing te laten, maar dat is vooral het verleggen van het probleem.
Blacky94 schreef:FloortjeM schreef:over ouderlijke macht, ik weet niet wat dat is, maar als je 'ouder met gezag' bedoelt: dat heeft geen enkel effect op de verplichting om te betalen. Wat wel effect zou hebben, is de ontkenning van het vaderschap, maar dat kan alleen als vader niet de biologische vader van ts is. Verder blijft die verplichting gewoon bestaan. En er zijn inderdaad wel mogelijkheden bij DUO om het inkomen van een van de ouders buiten beschouwing te laten, maar dat is vooral het verleggen van het probleem.
Ik bedoelde idd het gezag. Had dat verkeerd onthouden/dacht dat dat hetzelfde was.
Gewoon uit interesse, hoe bedoel je verleggen van het probleem? Als ze het handig speelt zou ze mogelijk zelfs aanspraak kunnen maken op beide. En gezien de situatie van haar moeder gok ik dat ze een volledige beurs zou kunnen krijgen. Dat is ook een behoorlijk bedrag...
Blacky94 schreef:FloortjeM schreef:over ouderlijke macht, ik weet niet wat dat is, maar als je 'ouder met gezag' bedoelt: dat heeft geen enkel effect op de verplichting om te betalen. Wat wel effect zou hebben, is de ontkenning van het vaderschap, maar dat kan alleen als vader niet de biologische vader van ts is. Verder blijft die verplichting gewoon bestaan. En er zijn inderdaad wel mogelijkheden bij DUO om het inkomen van een van de ouders buiten beschouwing te laten, maar dat is vooral het verleggen van het probleem.
Ik bedoelde idd het gezag. Had dat verkeerd onthouden/dacht dat dat hetzelfde was.
Gewoon uit interesse, hoe bedoel je verleggen van het probleem? Als ze het handig speelt zou ze mogelijk zelfs aanspraak kunnen maken op beide. En gezien de situatie van haar moeder gok ik dat ze een volledige beurs zou kunnen krijgen. Dat is ook een behoorlijk bedrag...
FloortjeM schreef:Het verleggen van het probleem is: omdat vader zijn verplichting niet nakomt (dat is het probleem, daarom komt ts financieel niet rond), moet zij zich maar gaan inspannen om DUO te motiveren haar een uitzonderingspositie te geven. Bovendien is het geld dat je van DUO krijgt, gemeenschapsgeld en ik vind niet dat je het feit dat een ouder zijn verplichtingen verdomt na te komen, op de gemeenschap behoort af te wentelen, ook niet als het om een beperkt bedrag gaat.
En ik weet niet wat je bedoelt met 'als ze het handig speelt...' maar volgens mij bedoel je dan te zeggen dat als ze eerst die volledige beurs krijgt door het buiten beschouwing laten van haar vader, en daarna haar vader aanspreekt en dat niet aan DUO vertelt, ze beide krijgt. Dat noemen we fraude en dat zou ik dus niet zo heel snel adviseren....