Testament wijzigen niet mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:56

eponine schreef:
Ik heb gisteren, toen ik bij haar was, de notaris gebeld en heb verzocht om dergelijke mensen vooraf op de hoogte te brengen van zulke kosten.. een gratis oriënterend gesprek was blijkbaar niet aan de orde. Ze wilde me niet vertellen waarom het niet gewijzigd kon worden, ondanks dat ik naast haar zat. Mensonterend vind ik dit.

Maar heb je de telefoon dan niet op speaker gezet en oma laten zeggen dat ze uitleg wilde?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:39

Mijn oma heeft meegeluisterd, maar ze heeft niet de kracht meer om mee te praten.

Vandaag heeft ze flinke ruzie gehad met mijn oom, haar zoon, naar aanleiding van heel dit gebeuren.
Hij heeft haar verteld dat ze hem niet meer zal zien en ze zelf haar begrafenis enz mag regelen.

Eén van de redenen voor het wijzigen was dat mijn oma niet wilde dat haar nalatenschap naar mijn nieuwe tante zou gaan.
Daar is mijn oom het blijkbaar niet mee eens.

Ik had haar hier van te voren al voor gewaarschuwd, maar ze is echt heeeeeeel erg eigenwijs.

Ikzelf heb al jaren geen contact meer met mijn oom, omdat hij zo opvliegend is. Bemiddelen heeft dus geen zin.

Ik hoop dat hij snel tot inkeer komt voor het te laat is. Hij regelt ook haar financiën dus ook de rekening van de notaris. Die gaat nu niet betaalt worden vrees ik, met alle gevolgen van dien.

En zo heb je een paar dagen na elkaar een huilende, stervende oma aan de lijn.. moedeloos word je ervan.

eponine

Re: Testament wijzigen niet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:40

Ik had de speaker idd niet aanstaan, de notaris klonk allesbehalve vriendelijk. Als ik hem op de speaker zou hebben, zou ze evengoed nog de kracht niet hebben in een telefoon te praten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:44

Misschien heeft de notaris wel gezegd dat het wijzigen niet nodig was, omdat haar testament al voorzag in wat ze wilde?

250 euro is trouwens geen gek bedrag, als hij/zij naar oma toe is geweest en met haar gepraat heeft. Het kost inclusief voorbereiding dan al gauw 1 tot 2 uur. Btw eraf en er blijft een vrij normaal bedrag over voor zoiets. Meestal wordt dat ook van tevoren gezegd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:49

Weet jouw oma ook niet waarom het testament niet aangepast kon worden? Ze heeft toch een reden gehad, neem ik aan?

Als het gaat om de nieuwe vrouw van je oom. Ik neem aan dat die sowieso niet in het testament is opgenomen. Meestal gaat het erfdeel naar de kinderen zelf. Of je tante dan weer van je oom erft is dan weer hun pakkie aan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:49

Nog even een aanvulling: zo snel beslis je als notaris niet om iemands wens om een testament te wijzigen te weigeren, zeker niet bij iemand die terminaal is. Bij eventuele wilsonbekwaamheid is er ook nog de mogelijkheid een onderzoek door een onafhankelijk (VIA) arts te laten doen.
Je zit soms ook echt in een moeilijke positie vanwege je geheimhoudingsplicht. Dan wil je best wat zeggen tegen een familielid, maar het mag gewoon niet.

Dat neemt overigens niet weg dat er ook slechte notarissen zullen bestaan hoor.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:50

Was het maar vooraf verteld, dan was het niet zo rauw op haar dak gevallen. Het oude testament was gebaseerd op de oude situatie. Nou ja, we zien wel hoe het gaat lopen. Ik vind het gewoon naar dat ze in deze laatste fase nog zoveel kopzorgen heeft, ondanks dat ze dit zelf gecreëerd heeft..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:58

Kan het misschien zo zijn dat ze heeft geprobeerd om de nieuwe vrouw van haar zoon uit de erfenis te houden?
Dit kan namelijk niet, de erfenis zal naar hem gaan en afhankelijk van hun huwelijkse voorwaarden wel of niet verdeeld worden.

Dit zou namelijk de enige reden zijn die ik zie om een wijziging te "weigeren".

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:00

Afhankelijk van de situatie en wensen kan een tweetrapsmaking dan nog wel helpen (let op: dit is geen advies, want ik ken de situatie niet).

Je oma zal toch echt zelf aan de notaris moeten vragen of hij nog eens kan uitleggen waarom het niet kon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:03

mariettek schreef:
Kan het misschien zo zijn dat ze heeft geprobeerd om de nieuwe vrouw van haar zoon uit de erfenis te houden?
Dit kan namelijk niet, de erfenis zal naar hem gaan en afhankelijk van hun huwelijkse voorwaarden wel of niet verdeeld worden.

Ja daar zat ik ook aan te denken. Dat ze iets heeft geprobeerd te wijzigen wat niet gewijzigd kon worden. Je kan dat namelijk niet in een testament vastleggen. Enige wat ze kan doen is hem onterven en dan kan hij alleen zijn legitieme portie opeisen.
Ik vermoed dat er sprake is van miscommunicatie. Dat ze iets wilde wijzigen in haar testament wat niet mogelijk was om vast te leggen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:08

Ik weet dat een erfenis alleen voor de erfgenaam is. En de partner zolang ze alle 2 leven alleen er mee van kan profiteren zolang ze getrouwd zijn. Mochten ze uit elkaar gaan word dat deel niet mee genomen in de verdeling en blijft dus bij de erfgenaam.

Als voorbeeld bij ons. Mijn man heeft helaas door dat zijn moeder is overleden haar erfdeel gekregen toen zijn opa overleed (oma was al overleden). Mocht het zo zijn dat wij uit elkaar gaan (zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) dan word wat wij nog hebben van de erfenis niet mee genomen in de verdeling tussen ons en blijft alles bij mijn man.

En een (klein)kind kan je zeker onterven in een testament en dit ook er in laten zetten. Dat het (klein)kind niks krijgt is een ander verhaal. Een kind heeft altijd recht op de helft van wat jouw deel zou zijn van zijn kindsdeel. Alleen moet die het dan zelf binnen dacht 5 jaar opeisen. En ben je niet verplicht dit te melden en staat dus ook niet in het testament als erfgenaam en word dan ook niet uitgenodigd bij het voorlezen van het testament.

(Kleinkind staat tussen haakjes omdat mocht het kind al zijn overleden valt dat deel naar de kinderen van het kind dus de kleinkinderen)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:09

Ikzelf vermoed dat ook, maar blijkbaar is dat bij mijn oma niet aangekomen. En op grond van persoonlijke info, mag de notaris dat niet tegen mij vertellen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:10

Bel gewoon even een andere notaris. Bellen is gratis en aan de telefoon kunnen ze prima vertellen of wat je wil mogelijk is en wat dit gaat kosten.
Kan jij in eerste instantie prima zelf doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:11

Wees slim, andere notaris en compleet nieuw testament opstellen, daarmee vervalt de oude. En wees erbij als getuige , schrijf op wat ze wil en dan kan zij dit aan de notaris overhandigen. Je kunt de koude kant uitsluiten maar in dit geval zal onterven van haar zoon waarschijnlijk de enigste optie zijn om niet het volle pond bij nieuwe tante te laten komen. Ik weet niet hoeveel kinderen ze heeft en ook niet hoeveel kapitaal maar één kind onterven laat de totale familie vaak uit elkaar vallen. Ze kan ook zorgen dat er een bedrag naar de kleinkinderen rechtstreeks gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:13

mariettek schreef:

Dat is dus niet zo.
Je kan prima geld geven aan de warme kant en de kouwe uitsluiten
Dat heeft geen gevolgen totdat degene gaat scheiden, dan is dat bedrag buiten de scheiding.

Stel ik krijg 15.000 van mijn ouders met uitsluiting van mijn man .. en wij gaan scheiden.
De overwaarde en spaargeld 40.000 is (en zou hij normaal 20.000 meekrijgen).
Maar dan krijgt hij: 40.000 -15.000=25.000 :2=12.500 mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:14

bigone schreef:
En wees erbij als getuige , schrijf op wat ze wil en dan kan zij dit aan de notaris overhandigen.

Dat mag dus niet (slechte) invloed te voorkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:15

conejo schreef:
Ik weet dat een erfenis alleen voor de erfgenaam is. En de partner zolang ze alle 2 leven alleen er mee van kan profiteren zolang ze getrouwd zijn. Mochten ze uit elkaar gaan word dat deel niet mee genomen in de verdeling en blijft dus bij de erfgenaam.

Als voorbeeld bij ons. Mijn man heeft helaas door dat zijn moeder is overleden haar erfdeel gekregen toen zijn opa overleed (oma was al overleden). Mocht het zo zijn dat wij uit elkaar gaan (zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) dan word wat wij nog hebben van de erfenis niet mee genomen in de verdeling tussen ons en blijft alles bij mijn man.

En een (klein)kind kan je zeker onterven in een testament en dit ook er in laten zetten. Dat het (klein)kind niks krijgt is een ander verhaal. Een kind heeft altijd recht op de helft van wat jouw deel zou zijn van zijn kindsdeel. Alleen moet die het dan zelf binnen dacht 5 jaar opeisen. En ben je niet verplicht dit te melden en staat dus ook niet in het testament als erfgenaam en word dan ook niet uitgenodigd bij het voorlezen van het testament.

(Kleinkind staat tussen haakjes omdat mocht het kind al zijn overleden valt dat deel naar de kinderen van het kind dus de kleinkinderen)

Indien jullie nog volgens de oude regels in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en de erfenis geen speciale voorwaarden kende is het geld van je man ook van jou, alle bezittingen en schulden zijn dan van jullie samen. Inmiddels is er een nieuwe wet waarbij alles wat je al hebt voor het huwelijk/samenlevingscontract ook van jou blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:16

Brainless schreef:
bigone schreef:
En wees erbij als getuige , schrijf op wat ze wil en dan kan zij dit aan de notaris overhandigen.

Dat mag dus niet (slechte) invloed te voorkomen.

Onpartijdige medewerker notaris kan ook.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:16

Alle kleinkinderen, inclusief ik, zijn onterft in 2008. Mij boeit dat niet zo heel veel, maar blijkbaar is dat de andere reden dat ze het wil wijzigen, ze wil dat terugdraaien.
Mijn oom is het enige nog levende kind, van de 2.
Zijn gezondheid is echter ook niet best en daarom wilde mijn oma dat haar nalatenschap niet naar mijn tante zou gaan. Maar dat lijkt me niet te voorkomen tenzij ze mijn oom onterft, dat moet je toch ook niet willen lijkt me.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:19

eponine schreef:
Alle kleinkinderen, inclusief ik, zijn onterft in 2008. Mij boeit dat niet zo heel veel, maar blijkbaar is dat de andere reden dat ze het wil wijzigen, ze wil dat terugdraaien.
Zijn gezondheid is echter ook niet best en daarom wilde mijn oma dat haar nalatenschap niet naar mijn tante zou gaan. Maar dat lijkt me niet te voorkomen tenzij ze mijn oom onterft, dat moet je toch ook niet willen lijkt me.

Ah duidelijk nu. Dat zou toch mogelijk moeten zijn, lijkt me. Even bellen maandag met een andere notaris en dit voorleggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:19

Dan moet ze een nieuw testament maken want anders krijgt oom alles volgens mij. Vreemd om al je kleinkinderen te onterven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:27

bigone schreef:
Dan moet ze een nieuw testament maken want anders krijgt oom alles volgens mij. Vreemd om al je kleinkinderen te onterven.

Ja in dit geval krijgt oom alles en als oom snel dood gaat dan gaat het inderdaad naar de tante.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:28

eponine schreef:

Ze zou een nieuw testament kunnen laten maken met een andere verdeling, bijv. een derde voor je oom en de rest in gelijke delen voor de kleinkinderen. Zoiets moet wel mogelijk zijn, mits de nieuwe notaris haar als voldoende bekwaam acht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:30

Tenzij je dus als kleinkind je legitieme portie op gaat eisen. Maar een nieuw testament is dan wel een goed idee. Kan ze er ook nog van maken dat erfenis naar de kleinkinderen gaat als oom komt te overlijden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:37

Ik zal er morgen naartoe rijden om het haar zo uit te leggen. Al hoop ik dat het niet nodig zal zijn. Veel valt er niet te erven dus voor mij maakt het niet uit, maar ik wil haar wel graag gemoedsrust geven.