Avond klok en je paard/pony op doe het zelf locatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Avond klok en je paard/pony op doe het zelf locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:37

t managen is vrij simpel. De avondklok is van 21 tot 4.30 uur. 16,5 uur per dag heb je dus de mogelijkheid heen te gaan.
werkdag is hooguit 9 uur. Blijft over:7,5 uur. Nou, me dunkt.... daarin kun je wel 5 paarden rijden.

alleen voor degene die 2x per dag voeren en bv werken tot 23 uur. Maar dan mag je al over straat vanwege je werk, neem je verklaring paard ook mee en ga je gewoon gelijk uit je werk langs paard (of niet, want qua besmettingsgevaar maakt het natuurlijk geen bal uit).

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:44

moyra schreef:
Waarom vinden paardeneigenaren dat ze een uitzondering zijn?
Een paard gaat niet dood van een uur vroeger eten (desnoods geef je meer).
Mijn paard word al 8 jaar niet gereden en leeft nog steeds :Y) (staat wel de gehele dag buiten)

Normaal ging ik altijd in de avond naar het paard, nu zal dit naar een eerder tijdstip verzet moeten worden.
Jammer dan, maar omdat ik een paard heb vind ik mezelf geen uitzondering en het niet rechtvaardigen om de randjes op te zoeken.
Alleen wanneer ze ziek zijn of op gezette tijden medicijnen moeten hebben (ken alleen geen medicijn die op een stipte tijd gegeven dient te worden) zal ik van de mogelijkheid gebruik maken, anders niet.

Dit dus!

Mag ik uit een aantal bovenstaande reacties concluderen dat deze paardenbezitters nooit op vakantie gaan of een weekendje weg?
Als dat niet zo is, moet het nu ook mogelijk zijn om in overleg dingen te regelen.

En realiseer je goed dat wij als paardenbezitters/paardensporters gedurende de Coronacrisis al heel veel mogen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:21

Sjaco schreef:
En realiseer je goed dat wij als paardenbezitters/paardensporters gedurende de Coronacrisis al heel veel mogen!

Dit dus. Gisteren vertelde ik tegen een vriend van ons dat in NL de avondklok per 21 uur in gaat. Hij was erg verbaasd→ si tard?→ zo laat? Yep, en toen ik hem vertelde over de weerstand in het land keek hij nog verbaasder. Want alles beter als een lock down zei hij. Kijk de lock down in NL is dermate soepel vergeleken bij hier, dat wij eigenlijk stiekem heel blij zijn dat we niet weer gelijk in een lock down gaan, want dan mag echt niets meer en die avondklok om 21.00 uur zelfs nog met 1 persoon binnen op bezoek, dat is gewoon boffen in onze ogen.
Wij hebben twee dermate zware lock downs achter de kiezen (1ste van 20 maart ongeveer tot begin juni, en 2de half oktober tot 18 december) waar niet eens lekker buiten overdag gewandeld mag worden alleen, dat is pas echt tuk hoor, hele zware tuk, ook moreel. Want je mag niemand zien , je mag niet op straat zijn zonder goede reden cq verklaring, en niemand mag thuis op bezoek komen.

Dus tel ook je zegeningen en wees blij met een regering die zo meedenkt met de mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:29

Desi_2409 schreef:
Vjestagirl: een paar uurtjes vrije beweging is nog altijd 22 uur op stal. Voor een paard dat gewend is te trainen, buitenrijden, longeren enz vind ik dit veel te lang gedurende 2 weken...

Als je paard 22u p/d op stal staat als je niet rijdt is niet de avondklok het probleem maar je ongeschikte stalling :\

Rijden is voor geen enkel paard noodzakelijk, dat is onze hobby.
Beweging wel, dus je mag hem idd in een weide zetten en savonds weer naar stal doen, maar dat lijkt me makkelijk te doen voor 21.00.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:45

Dit is niet echt een wedstrijdvraag dus ik verplaats het topic even naar het Corona gedeelte van Bokt :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:59

Hier gelukkig alles aan huis, maar anders had het ook wel uit gekund. Ik ga altijd direct na het werken naar de paarden en eet dus pas laat in de avond. Alleen de laatste ronde, voeren en controle, rond 12 uur had dan niet gekund, maar met een extra hooinet overleven ze het vast ook wel voor twee weken.

Voor beweging zijn ze gelukkig niet afhankelijk van mij. Maar gezien de avondklok pas om 21.00 uur ingaat zullen de meeste mensen ook daar nog wel in kunnen voorzien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:18

ogidni schreef:
En wat is het voor moeite om alvast zo'n formulier uit te printen, grotendeels in te vullen en in je auto of handtas te leggen? Dan hoef je alleen nog maar in te vullen waarom je op straat bent.

Het proces van printen zelf :')

Ben zo blij dat het ook digitaal kan.
Ik heb al jaren geen printer meer, inkt droogde steeds op, en de plaats waar ik normaal print is uiteraard dicht.
Op mn werk kan niet (thuiszorg zonder kantoor) en de meeste mensen die ik ken hebben er ook geen.
Enkel mn ouders, maar die wonen 100 km verderop :+

Dus nee het is niet even een kwestie van uitprinten en klaarleggen.
Heb de formulieren op mn werktelefoon zitten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:19

IHN schreef:
wel grappig...een groot deel hier blaast vd hoogste toren dat mensen zich gewoon aan de maatregelen moeten houden. Asociaal als je het niet doet. En nu het diegenen zelf raakt kan een deel dus ineens niet voor 21 uur paard verzorgen of is rijden essentieel (wat natuurlijk kolder is.Een paard kan prima zonder rijden).

Inderdaad, doet me denken aan dat 'sta jij voor een ander op in de bus' topic. Zo ongeveer driekwart van Bokt blijkt dan argumenten aan te kunnen voeren waarom juist zij niet in staat zijn op te staan voor een ander.

Maar wel kunnen STAAN wachten op die bus en die bus in kunnen stappen.
(En natuurlijk wel picobello paard kunnen rijden, verzorgen en uit de wei halen, als het maar na 9 uur 'savonds is.) :+

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:48

secricible schreef:
LiselotZorro schreef:
Inderdaad, ga gewoon. Je zegt dat je voor noodzakelijk verzorging paard gaat. Wat dat precies inhoudt hoeft niemand te weten.

Rutte heeft zelf al gezegd dat de avondklok niet streng gehandhaafd gaat worden. Inderdaad de zoveelste blunder, maar in dit geval: tel uit je winst.

Maar wel zaniken dat de regels steeds strenger worden.

En w.b. het formulier: je mag hem ook online invullen. Maar als echt iedere minuut telt kun je uitgaan van een calamiteit en daar heb je geen formulier bij nodig.

Citaat:
Wanneer is een ‘Eigen verklaring avondklok’ niet verplicht?
Dit is het geval voor:

Agenten, opsporingsambtenaren, brandweer- en ambulancemedewerkers.
Verantwoordelijken voor personenvervoer: treinmachinisten, conducteurs, metro- en trambestuurders en buschauffeurs. Geldt ook voor taxichauffeurs, vliegtuigcrew en passagiersscheepvaartbemanning.
Internationaal goederenvervoer vanwege Europese afspraken.
Het aangelijnd uitlaten van een hond.
Reizigers die vanuit het buitenland naar Nederland reizen. Zij mogen vormvrij aantonen dat zij uit het buitenland komen en dat het noodzakelijk is om op die tijd onderweg te zijn.
Indien iemand dak-of thuisloos is en niet in maatschappelijke opvang terecht kan.
Bij een noodsituatie.

Als je er een stukje er onder leest wat bedoelt word met noodsituatie is het eigenlijk alleen als er brand is of ala je zelf dringend medische hulp nodig hebt. En voor de rest is er eigenlijk altijd wel een mogelijkheid om een formulier te pakken. Gewoon idd 1 klaar hebben liggen dan kost het geen tijd.

Mijn schoonvader heeft koeien bij zijn broer staat en heel soms is er een situatie die zijn broer niet alleen kan oplossen en mijn schoonvader er echt heen moet en daar voor gaat hij gewoon wen formulier klaar leggen. En ja dat zijn noodsituaties anders kon het wel wachten maar er is dan tijd om een formulier te pakken.

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:56

Wat ik me afvraag is of je wel naar buiten mag als je op je eigen terrein blijft? "in de buitenlucht" is hier wat anders dan "op straat". Ik zie beide termen gebruikt worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:10

Zapje schreef:
Wat ik me afvraag is of je wel naar buiten mag als je op je eigen terrein blijft? "in de buitenlucht" is hier wat anders dan "op straat". Ik zie beide termen gebruikt worden.

Ja want je mag wel in je tuin of op je balkon staan.
Lijkt mij dat eigen terrein/ erf daar ook onder valt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:12

Op eigen terrein mag je alles.

Er zijn wel grenzen :D

Maar je mag wel in je eigen weiland rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:19

Op eigen terrein mag je inderdaad gewoon ook na 21.00 uur buiten zijn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:25

ogidni schreef:
_Reneee schreef:
Inderdaad. Ik erger me ook kapot aan alle paardeneigenaren die nu doen of rijden van levensbelang is. En als je op een stal staat waar je paard 22 uur aan een stuk op stal staat moet je je echt kapot schamen. Niet meer van deze tijd en te schandalig voor woorden.

Ik heb er drie in eigen beheer staan en die voer ik om 07.30 en 18.00 uur. Houden ze makkelijk vol. Het enige wat voor mij nu rot is, is sporten. Maar je plant je dag gewoon anders.

Ik vind die eigen verklaring trouwens wel echt te onzinnig voor woorden. Mijn dierenarts plaatste gisteren op Facebook dat als je tijdens de avondklok met spoed met je dier naar de kliniek moet, je wel even dat formulier moet invullen. Net of je daaraan denkt als je dier doodziek is, doe normaal man. Typisch Nederland weer. :7

En wat is het voor moeite om alvast zo'n formulier uit te printen, grotendeels in te vullen en in je auto of handtas te leggen? Dan hoef je alleen nog maar in te vullen waarom je op straat bent.

Je mag hem ook digitaal laten zien. Dat bedoel ik ook niet. Ik kan me voorstellen dat dat wel het laatste is waar je aan denkt wanneer je met spoed naar stal rijdt.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:35

IHN schreef:
t managen is vrij simpel. De avondklok is van 21 tot 4.30 uur. 16,5 uur per dag heb je dus de mogelijkheid heen te gaan.
werkdag is hooguit 9 uur. Blijft over:7,5 uur. Nou, me dunkt.... daarin kun je wel 5 paarden rijden.

alleen voor degene die 2x per dag voeren en bv werken tot 23 uur. Maar dan mag je al over straat vanwege je werk, neem je verklaring paard ook mee en ga je gewoon gelijk uit je werk langs paard (of niet, want qua besmettingsgevaar maakt het natuurlijk geen bal uit).

Zo doe ik het dan ook.
Ik neem twee eigen verklaringen mee, een zonder en een met reden paard extra. Ik rij dan een klein stukje om en als ik daar wordt aangehouden gebruik ik de verklaring werk en paard.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:09

Onali schreef:
ogidni schreef:

Het proces van printen zelf :')

Ben zo blij dat het ook digitaal kan.
Ik heb al jaren geen printer meer, inkt droogde steeds op, en de plaats waar ik normaal print is uiteraard dicht.
Op mn werk kan niet (thuiszorg zonder kantoor) en de meeste mensen die ik ken hebben er ook geen.
Enkel mn ouders, maar die wonen 100 km verderop :+

Dus nee het is niet even een kwestie van uitprinten en klaarleggen.
Heb de formulieren op mn werktelefoon zitten.

Dan is het toch ook oke? :D Je mag ze ook digitaal laten zien of een geprinte versie. Men had het er over dat je in de stress eerst nog zo'n formulier moet downloaden en invullen en dat daar dan geen tijd voor is of dat het vergeten wordt. Dus van te voren printen of op je telefoon opslaan, probleem opgelost.

Ontopic. Als ik in de problemen kom met het tijdstip van 21 uur ben ik gelukkig in de gelegenheid om mijn werkuren naar de avond te verplaatsen zodat ik in de ochtend of middag het paard zou kunnen doen. Wordt ik daar blij van? Nee, maar het is niet anders.
Overigens denk ik dat als je op een redelijke manier met je werkgeven overlegt dat er best wel een heleboel te regelen valt. De uitzonderingen daargelaten natuurlijk

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:59

Ik mis wel het gelijk trekken van dieren. Want heel eerlijk gezegd zie ik niet in waarom een hond na 21:00 uur uitgelaten mag worden en ik rond dat tijdstip niet naar huis mag autorijden, omdat ik mijn paard een uurtje extra in de paddock heb gezet en de stal een keer extra heb gemest of een rondje extra heb gewandeld in de bak.

Ik doe in principe exact hetzelfde.

Is dat geen optie, dan vind ik persoonlijk dat de hond na 21:00 uur ook maar op de wc moet in een alternatieve stal.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:00

Moonlight17 schreef:
Ik mis wel het gelijk trekken van dieren. Want heel eerlijk gezegd zie ik niet in waarom een hond na 21:00 uur uitgelaten mag worden en ik rond dat tijdstip niet naar huis mag autorijden, omdat ik mijn paard een uurtje extra in de paddock heb gezet en de stal een keer extra heb gemest of een rondje extra heb gewandeld in de bak.

Kan dat niet, dan moet de hond ook maar naar de wc op een alternatieve stal.

Dat doe je niet. Een paard kan ten alle tijden plassen en poepen, een hond met een tuin ook, een hond met een balkon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:04

Ik begrijp de uitzondering voor honden wel. Wij hebben genoeg tuin om een hond niet uit hoeven te laten. Maar begrijp ook zeker dat wanneer je in een appartement/flat woont dat helemaal niet kan.
Het zal heel lastig worden met zo’n avondklok en een hele dag etc. Maar zou graag willen dat na 21.00 alleen in zeer dringende gevallen een paard bezoeken wordt toegestaan.
Rijden etc. hoort daar naar mijn idee dan niet bij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:06

Moonlight17 schreef:

Is dat geen optie, dan vind ik persoonlijk dat de hond na 21:00 uur ook maar op de wc moet in een alternatieve stal.

Eh, ben je nu serieus? Of zit je gewoon te trollen? Je snapt het verschil niet tussen je hond even uitlaten omdat die niet binnen kan plassen of een paardenstal uitmesten of er mee gaan wandelen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:11

moyra schreef:
Moonlight17 schreef:

Kan dat niet, dan moet de hond ook maar naar de wc op een alternatieve stal.

Dat doe je niet. Een paard kan ten alle tijden plassen en poepen, een hond met een tuin ook, een hond met een balkon niet.

Dan moeten ze ook maar naar de wc op een plek in huis/het balkon. Toen ze als puppy nog niet zindelijk waren, was dat ook op te lossen. Zou niet weten waarom volwassen honden dat niet kunnen op die speciale plasmatten etc.

Alle dierenzorg gelijk trekken. Of het nu een koe, varken, cavia, kat of hond is. Als je voor een dier zijn welzijn zorgt in welke variant dan ook moet dat mogelijk zijn of voor allemaal niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:15

Je kan gewoon alles met je paard doen, alleen niet tussen 21.00 uur en 04.30 uur. Je paard zou die uren prima zonder jou moeten kunnen. Als dat niet zo is, dan zou je eens kritisch moeten kijken hoe hij nu gestald staat. Je kan voor die uren zorgen dat hij eten en drinken heeft en plassen en poepen kunnen paarden altijd.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:17

secricible schreef:
Moonlight17 schreef:

Eh, ben je nu serieus? Of zit je gewoon te trollen? Je snapt het verschil niet tussen je hond even uitlaten omdat die niet binnen kan plassen of een paardenstal uitmesten of er mee gaan wandelen?

Ik bedoel het heel serieus.
Wij moeten als paarden eigenaar toch ook zorgen dat ons paard in de tijd van de avondklok ergens kan poepen en plassen. Net alle andere mensen met andere soorten dieren. Wat maakt de hond dan weer zo speciaal. Een kat gaat binnenshuis op de kattenbak. Een hamster in het zaagsel etc. Er zijn alternatieven voor honden, ze zijn vrij ongebruikelijk. Dus waarom de hond wel en een paard niet.

Ik ga mijn best doen om me aan de avondklok te houden, maar als ik een keertje later ben, omdat ik mijn paard geen 12 uur op stal wil hebben. Dan heb ik daar echt schijt aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:21

Moonlight17 schreef:
Ik bedoel het heel serieus.
Wij moeten als paarden eigenaar toch ook zorgen dat ons paard in de tijd van de avondklok ergens kan poepen en plassen. Net alle andere mensen met andere soorten dieren. Wat maakt de hond dan weer zo speciaal. Een kat gaat binnenshuis op de kattenbak. Een hamster in het zaagsel etc. Er zijn alternatieven voor honden, ze zijn vrij ongebruikelijk. Dus waarom de hond wel en een paard niet.

Ik ga mijn best doen om me aan de avondklok te houden, maar als ik een keertje later ben, omdat ik mijn paard geen 12 uur op stal wil hebben. Dan heb ik daar echt schijt aan.

Je hoeft je paard ook geen 12 uur op stal te hebben. Maar goed, als je er toch schijt aan hebt, helemaal prima dan toch?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:23

Shae schreef:
Ik vind het de grootste onzin dat paardeneigenaren vinden dat paardrijden een uitzondering moet zijn op een strenge regel in een globale pandemie.

Als rijden medisch noodzakelijk is, dan is er iets mis. Geef ze 2 weken vakantie, of ga voor of direct na je werk.

Voeren is natuurlijk ook geen acute medisch noodzakelijke zorg, plan dat gewoon zo veel mogelijk voor 9 uur.

AMEN!!

pien_2010 schreef:
Sjaco schreef:

Dit dus. Gisteren vertelde ik tegen een vriend van ons dat in NL de avondklok per 21 uur in gaat. Hij was erg verbaasd→ si tard?→ zo laat? Yep, en toen ik hem vertelde over de weerstand in het land keek hij nog verbaasder. Want alles beter als een lock down zei hij. Kijk de lock down in NL is dermate soepel vergeleken bij hier, dat wij eigenlijk stiekem heel blij zijn dat we niet weer gelijk in een lock down gaan, want dan mag echt niets meer en die avondklok om 21.00 uur zelfs nog met 1 persoon binnen op bezoek, dat is gewoon boffen in onze ogen.
Wij hebben twee dermate zware lock downs achter de kiezen (1ste van 20 maart ongeveer tot begin juni, en 2de half oktober tot 18 december) waar niet eens lekker buiten overdag gewandeld mag worden alleen, dat is pas echt tuk hoor, hele zware tuk, ook moreel. Want je mag niemand zien , je mag niet op straat zijn zonder goede reden cq verklaring, en niemand mag thuis op bezoek komen.

Dus tel ook je zegeningen en wees blij met een regering die zo meedenkt met de mensen.

En met pien ga ik ook helemaal mee in. Nederlandse regels zijn nog steeds minimaal vergeleken met wat wij hier voor de kiezen gekregen hebben en nog steeds.

Oke ik heb niks te klagen met de paarden aan huis. Maar ook al had ik dat niet dan nog zou ik niet zo moeilijk doen. Regels zijn nu eenmaal regels. Tenzij je tot na 9 uur moet werken zie ik geen enkele rede om niet om 9 uur weer thuis te zijn. En 2 weken minder uitgebreid kunnen trainen of met meerdere de rijbak moeten gebruiken of eerder op staan om voor het werk te trainen als dat persee moet.. Niemand word daar slechter van.