Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:21

Mensen die Qanon uitkramen vliegen eruit. Gelukkig alleen kennissen, maar een familielid zou er ook uitvliegen.

Wappies zijn er in gradaties. Wappie kennissen heb ik uit m'n Facebook gegooid, omdat ik zat was van zoveel onzin te moeten door scrollen.

Vrienden met alternatieve ideeën ga ik nog wel in discussie en ontvriend ik niet. Maar als iemand dan iets deelt ga ik ook in discussie, anders had je t niet moeten plaatsen vind ik. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:44

996981 schreef:
Je benoemde niet dat je voor mensen die denken dat Corona een griepje is anders denkt dan over de laatste categorie. Ik ging er dus vanuit dat je beide categorieën uit je leven zou bannen. Waar zou voor jou de grens liggen?

Een post er boven ging ik er wat dieper op in.

Jessix schreef:
Absoluut! :j Alleen ben ik dan vrij om die mensen niet toe te laten in mijn leven. Ik word er namelijk niet gelukkiger van. En dan heb ik het natuurlijk wel over meningen die zo haaks op elkaar staan dat het voor mij gewoon echt niet meer goed voelt om met zulke mensen om te gaan.

Ik ga ook niet met ze in discussie, laat ze volledig in hun eigen waarde, maar kies er voor ze niet toe te laten in mijn leven.

Iemand die vind dat Corona maar een griepje vind heeft op dit moment geen plaats in mijn persoonlijke leven, met andere woorden die wil ik nu niet zien. Dit omdat ik kwetsbare mensen om me heen heb en ik niet degene wil zijn die dit virus met zich meeneemt. Doe je eigen ding, helemaal prima, maar kom even niet bij mij aan. Op zich kunnen we als de persoon belangrijk voor me is wel contact houden, maar zijn we verder wel uitgepraat over dit onderwerp als het eenmaal besproken is.

Maar ik heb niet veel mensen nodig in mijn leven. In mijn kleine kring heb ik gelukkig alleen maar mensen waar ik me goed bij voel. Als dat niet meer het geval is dan kan ik iemand prima missen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:51

Ik heb er best last van in mijn omgeving. Een familielid is ervan overtuigd dat de Nederlandse overheid de burger indoctrineerd met onwaarheden m.b.t. het Coronavirus. Regels worden dus ook niet nageleefd. Ik sta hier anders in en ik probeer steeds het onderwerp Corona te vermijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:54

Lindaonline schreef:
Ik heb er best last van in mijn omgeving. Een familielid is ervan overtuigd dat de Nederlandse overheid de burger indoctrineerd met onwaarheden m.b.t. het Coronavirus. Regels worden dus ook niet nageleefd. Ik sta hier anders in en ik probeer steeds het onderwerp Corona te vermijden.

Lijkt me heel erg lastig... Bij mij is het gelukkig beperkt gebleven tot Facebook kennissen en die heb ik dus uit gezet.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:58

Jessix schreef:
Lindaonline schreef:

Lijkt me heel erg lastig... Bij mij is het gelukkig beperkt gebleven tot Facebook kennissen en die heb ik dus uit gezet.

Ja, dat is ook lastig. Want het gaat ook nog om iemand die vanwege medische redenen, heel recalcitrant is geworden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:27

Tja, omgaan met anderen meningen is toch niet zo makkelijk als al die mensen dachten die altijd heel enthousiast over vrijheid van meningsuiting roepen.

Gewoon je niet zo verantwoordelijk voelen voor een ander.
Laat gaan en als je eens de mogelijkheid hebt voor een goed gesprek zeker doen.
De echte gekkies gaan zich heus niet bekeren omdat iemand ze ontvolgt, dat zien ze eerder als bevestiging.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:30

Sunnda schreef:
Tja, omgaan met anderen meningen is toch niet zo makkelijk als al die mensen dachten die altijd heel enthousiast over vrijheid van meningsuiting roepen.

De echte gekkies gaan zich heus niet bekeren omdat iemand ze ontvolgt, dat zien ze eerder als bevestiging.

Oh maar ik hoef ze helemaal niet te bekeren of te overtuigen van mijn mening. Ik voel me ook zeker niet verantwoordelijk voor de gedachten of daden van iemand anders.

Ik kijk alleen liever zelf naar een andere film. Als ik geen connectie meer met iemand voel is het toch prima als ieder z’n eigen kant op gaat.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 05:29

bigone schreef:
Meningsverschil is niet het probleem , wel wanneer een kennis/vriend/familielid het leven van anderen in gevaar brengt door zich totaal niet aan de maatregelen te houden. Dit soort mensen is het niet waard om nog energie in te steken.

Als je jezelf aan de maatregelen houdt, wat maakt het dan uit wat een ander doet. Je houdt toch zelf afstand, blijft binnen, mondkapje en alles? Dan maakt het niet uit wat een ander doet want jij blijft toch op afstand?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 06:16

Ik laat ieder lekker zijn eigen mening hebben. Als ik me irriteer aan dagelijks Qanon berichten van iemand in mijn vriendenkring op fb, zorg ik gewoon dat ik die berichten niet meer te zien krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 06:54

Mariposa11 schreef:
bigone schreef:
Meningsverschil is niet het probleem , wel wanneer een kennis/vriend/familielid het leven van anderen in gevaar brengt door zich totaal niet aan de maatregelen te houden. Dit soort mensen is het niet waard om nog energie in te steken.

Als je jezelf aan de maatregelen houdt, wat maakt het dan uit wat een ander doet. Je houdt toch zelf afstand, blijft binnen, mondkapje en alles? Dan maakt het niet uit wat een ander doet want jij blijft toch op afstand?

Als mensen in de winkel hun mondmasker afzetten, omdat ze een plastic broodzak willen open blazen en vervolgens zonder tang, met hun vieze handen broodjes nemen, kan ik dus wel degelijk covid krijgen als ik nadien uit diezelfde bak broodjes meeneem. Ik koop trouwens geen losse broodjes meer sinds ik daar een paar mensen op betrapt heb.
Het is echt onzin om te zeggen dat je niet besmet kan geraken door risico gedrag van anderen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:05

Een complotdenker wordt hier zo negatief neer gezet. Kritisch denken maakt je een wappie volgens sommige.
Helemaal in t begin van dit corona circus heb ik dingen gezegd als dat we dadelijk mondkapjes op moesten en nergens meer naartoe mochten, misschien zelfs sluiten winkels. Ik werd als complotdenker neergezet en ik spoorde niet. Uhhhhh kijk waar we nu staan. Zover zou het nooit komen in Nederland.

Ook ik heb die discussies maar meestal omdat anderen erover beginnen. Iedereen weet wel zo'n beetje hoe ik denk toch willen velen de discussie met mij aan en me overtuigen. Ik respecteer hun mening omdat ik sommige gedachten wel kan snappen en ik ontken ook echt niet dat er corona is. Denk dat daar de clou zit, elkaars mening proberen te begrijpen, je hoeft het niet eens te zijn.

lshannah

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:23

Ik heb zo’n kennis op FB en ik probeer stug door te scrollen en het te negeren, maar ergens wringt het wel en dan niet zozeer om haar mening, maar omdat een gros (ik zeg niet allemaal) daarbij lijkt te vergeten dat je een andere mening kan hebben, maar het de toon is die de muziek maakt. Deze kennis is bij die demo geweest en is er trots op, maar wat mij steekt is dat mensen die anders denken verrot worden gescholden. Dat zie ik sowieso regelmatig gebeuren onder nieuwsberichten over corona. Van mij mag je denken wat je wil, maar als je je vervolgens niet fatsoenlijk kan gedragen ben ik er snel klaar mee.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:27

Heel herkenbaar.
Ik zie dingen voorbij komen op FB, dat ik denk.... wat zonde van je energie om je daar druk over te maken. Of dat ik het idee heb dat mensen geen idee hebben wat de gevolgen zijn als je daadwerkelijk er goed ziek van wordt.

Maar die irritaties komen denk ik ook, omdat ik mijzelf niet zo druk kan maken om de maatregelen. Ik ben zo'n typisch "schaap" denk ik dan maar haha.
Vind wel het sluiten van bedrijven zeer ernstig, en zeer onnodig, maar weet dat het verspilde energie is om non stop daar dingen over te delen, en mij daar heel erg over op te winden.

En ja een prik ga ik ook gewoon halen, ben heel benieuwd hoe ik er over 10 jaar uitzie :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:36

Mariposa11 schreef:
Agree to disagree
Het is echt niet zo moeilijk elkaar in elkaars waarde te laten. Hoewel je op bokt ook bijna afgemaakt wordt als je mening anders is, heel jammer.
Respecteer elkaars mening, of er nu achter staat of niet en laat t los als die anders is dan die van jezelf.

Zolang dat die niet schadelijk is, ga ik mee in je stelling.
Spijtig genoeg is dat niet altijd, zeker coronagetelateerd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:45

dromertje2 schreef:
Mariposa11 schreef:
Agree to disagree
Het is echt niet zo moeilijk elkaar in elkaars waarde te laten. Hoewel je op bokt ook bijna afgemaakt wordt als je mening anders is, heel jammer.
Respecteer elkaars mening, of er nu achter staat of niet en laat t los als die anders is dan die van jezelf.

Zolang dat die niet schadelijk is, ga ik mee in je stelling.
Spijtig genoeg is dat niet altijd, zeker coronagetelateerd.

Wanneer is die schadelijk?? Het is aan de andere wat ze ermee doen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:50

Als je jezelf aan de maatregelen houdt, wat maakt het dan uit wat een ander doet. Je houdt toch zelf afstand, blijft binnen, mondkapje en alles? Dan maakt het niet uit wat een ander doet want jij blijft toch op afstand?[/quote]

Als mensen in de winkel hun mondmasker afzetten, omdat ze een plastic broodzak willen open blazen en vervolgens zonder tang, met hun vieze handen broodjes nemen, kan ik dus wel degelijk covid krijgen als ik nadien uit diezelfde bak broodjes meeneem. Ik koop trouwens geen losse broodjes meer sinds ik daar een paar mensen op betrapt heb.
Het is echt onzin om te zeggen dat je niet besmet kan geraken door risico gedrag van anderen.[/quote]

Gelukkig pakken ze dan zonder de tang hun eigen broodjes.
De kans dat een ander hiervan iets oploopt is echt nihil.
We moeten wel blijven nadenken en niet alleen in angst leven, je hebt nog steeds 98 procent kans dat je niet ziek wordt, ook niet verkouden.. En dat zijn rivm cijfers ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 07:53

lshannah schreef:
Ik heb zo’n kennis op FB en ik probeer stug door te scrollen en het te negeren, maar ergens wringt het wel en dan niet zozeer om haar mening, maar omdat een gros (ik zeg niet allemaal) daarbij lijkt te vergeten dat je een andere mening kan hebben, maar het de toon is die de muziek maakt. Deze kennis is bij die demo geweest en is er trots op, maar wat mij steekt is dat mensen die anders denken verrot worden gescholden. Dat zie ik sowieso regelmatig gebeuren onder nieuwsberichten over corona. Van mij mag je denken wat je wil, maar als je je vervolgens niet fatsoenlijk kan gedragen ben ik er snel klaar mee.

Precies, maar wel 2 kanten op, ik hoef ook niet belachelijk gemaakt te worden met hoe ik denk. En dat ik anders denk, betekent niet dat ik mij nergens aan houd ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:01

Er bestaat inzake deze kwestie geen absolute waarheid....
Dus wanneer iemand een mening heeft welke afwijkt van de jouwe kun je onmogelijk stellen dat dit onzin is, andersom is dat dezelfde kwestie.
Je kunt hooguit aangeven dat het je dermate raakt dat je het fijner vindt dit onderwerp niet te bespreken.

En wat social media betreft, lekker mee stoppen.... heel rustig en fijn. Beste beslissing van 2020 geweest.

En ter relativering: ik heb ook een enorme reeks bedenkingen bij een groot aantal zaken gerelateerd aan C. Maar eerlijk? Ik ben een uitzondering. Het aantal andersdenkenden is zo summier.
Dus waarom zou men zich zo druk moeten maken om dat hele kleine handjevol mensen? Lijkt niet logisch...

(ik conformeer me overigens keurig hoor...)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:03

er bestaat in die zin wel een absolute waarheid als dat de situaties in de zorg schrijnend is, als mensen dat gaat ontkennen haak ik echt af.

owja en het delen van fake informatie trek ik ook heel slecht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:11

fokfanaat schreef:
er bestaat in die zin wel een absolute waarheid als dat de situaties in de zorg schrijnend is, als mensen dat gaat ontkennen haak ik echt af.

Over die waarheid kun je verschillende waarheden vertellen: *de situatie in de zorg is schrijnend, en dus valt de ernst niet te ontkennen*, OF: *ons neoliberaal bewind en 10 jaar marktwerking in de zorg heeft een desastreus gevolg; te weinig IC bedden, te laag betaald personeel, onvoldoende voorzieningen om het hoofd te kunnen bieden aan de zorg die dit virus vraagt*.

Fake informatie....? Tja.... achterhaal maar eens wat fake informatie is, dat valt nog niet mee.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:16

Ninx schreef:
fokfanaat schreef:

Over die waarheid kun je verschillende waarheden vertellen: *de situatie in de zorg is schrijnend, en dus valt de ernst niet te ontkennen*, OF: *ons neoliberaal bewind en 10 jaar marktwerking in de zorg heeft een desastreus gevolg; te weinig IC bedden, te laag betaald personeel, onvoldoende voorzieningen om het hoofd te kunnen bieden aan de zorg die dit virus vraagt*.

Fake informatie....? Tja.... achterhaal maar eens wat fake informatie is, dat valt nog niet mee.

Maar of het nu komt door het bewind of niet, de situatie in de zorg blijft schrijnend. Oorzaak is toch niet relevant? Wel voor de langere termijn en de politieke beslissingen, maar niet voor hoe je je nu moet gedragen!

DiantaM

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:18

Lijkt me echt super lastig als er mensen in je directe omgeving zijn die de ernst van de pandemie niet zien.

Ik had een aantal Facebook vrienden die in complot theorieën geloofden, maar die heb ik er uit gegooid.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:19

dat is een hele andere discussie, moet de zorg zo ruim in hun jas zitten dat ze moeiteloos al die duizenden extra klanten kunnen opvangen, wat betekend dat zonder corona er grote aantallen mensen hun duimen zitten draaien en er heel veel bedden altijd leeg zijn.

er zijn in 2020 15.000 meer mensen overleden dan normaal, dus de druk op de gezondheidszorg door het virus lijkt me niet te ontkennen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:19

Dat de zorg overbelast is, is gewoon een feit. En dat dat nu zo is, komt door deze bijzondere situatie. Als er minder bezuinigd zou zijn, zou de situatie niet anders zijn. Kijk maar naar andere landen. En er gaat trouwens ieder jaar meer geld naar de zorg, vorig jaar tachtig miljard. Bovendien kun je nooit op alles voorbereid zijn want stel dat je nu tienduizend ic-bedden standaard klaar hebt staan en bij een volgende uitbraak blijkt dat een virus te zijn dat de nieren aantast. Dan mis je dus weer tienduizend nierdialyses.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:41

Sunnda schreef:

Maar valt dit onder vrijheid van meningsuiting of onder gevaar voor de samenleving?

Daar zit nogal een verschil tussen namelijk. Demonstreren en opzettelijk feesten organiseren onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' vind ik namelijk niet passend. Dat is gewoon ronduit egoïstisch en respectloos.

Ook het demonstreren met fluiten en pannen bij Mr. Rutte onder het raam. Is dat vrijheid van meningsuiting of ronduit respectloos?